- Yazar Biyografisi (TEİS)
Hüdâyî, Azîz Mahmûd - Madde Yazarı: Dr. Murat Ayar
- Eser Yazılış Tarihi:1040 /1640
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:07/09/2021
DÎVÂN-I İLÂHİYÂT (HÜDÂYÎ, AZÎZ MAHMÛD)
şiirlerHüdâyî, Azîz Mahmûd (d. 948/1541 - ö. 1038/1628)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Hüdâyî'nin şiirlerini ihtiva eden eseri. Asıl adı 'Mahmud' olan şairin 'Azîz' ön ismi yaşadığı devrin bir saygı ifadesi; son ismi olan Hüdâyî de şeyhi Üftâde tarafından ona verildiği söylenen mahlasıdır. Sayısı 30'u bulan eserlerinden biri de Türkçe yazılmış olan Dîvân’ıdır. Diğer mutasavvıf şairlerin çoğunun divanı gibi onun eseri de Dîvân-ı İlâhiyât şeklinde künyelenmiştir.
Mürettep olmayan eserde 41 gazel, 22 kıt'a, 13 nazım, 20 mesnevi, 126 murabba, 4 muhammes, 2 müseddes, 200 müfret ve hece vezniyle yazılan 59 koşma olmak üzere toplam 487 manzume vardır. Birçok manzume, şekil itibariyle Dîvân şiiri formatını tam olarak yansıtmaz. Bu durum, hem aruz hem de heceyle beslenen tasavvufi divânların karakteristik özelliklerindendir (Tavukçu 2004: 282). Koşma ve murabba şeklinde yazılanlar, tasavvufî anlam derinliği yönünden diğerlerinden daha etkilidir. Sayısı 200'ü bulan müfretleri; yaşadığı çağ, sosyal hayat ve şiir anlayışına dair birçok değerlendirme ve eleştiriye sahnedir (Ceylan 2005: 398). Şiirlerinde ilahi, tevhit, münacaat, naat, mevlid, nasihatnâme, devriye, sitayiş, ramazaniye, şefâatnâme ve devrin sosyal şartlarını tenkit için hicviye nazım türlerinin örneklerine rastlanır. 31'i arûz (en çok mefâ'îlün/mefâ'îlün/fe'ûlün), 59'u da hece vezni ( en çok 7'li) ile oluşturulmuştur. Şiirlerinde redifi daha ziyade ek halinde kullanan şair, kafiyede çoğunlukla tek ses benzerliğine dayanan yarım uyağı tercih etmiştir. Gerek redif gerek kafiye ve gerekse sözcük / sözcük öbeğinde pek çok kez tekrara düşen Hüdâyî, şiirlerinde teşbih, tenasüp, telmih, istiare, tecahül-i ârif, tekrir, istifham, hüsn-i tâlîl ve teşhis gibi edebî sanatları abartısız ve sade yönleriyle kullanmıştır. Dîvân'da, Arapça, Farsça, Türkçe az da olsa Rumca ve Soğdça kelimeler vardır (Akçay 2005: 478). Müstakil Arapça ve Farsça şiirlerin yanında mülemma tarzda yazılmış manzumeler de azımsanmayacak sayıdadır (Ertan 2005: 459).
Mutasavvıf bir şair olan Hüdâyî, şiirde sanatlı ve tumturaklı söyleyişten uzak durmuş; şiirini mesajını ulaştırabileceği sade ve anlaşılır zeminli bir yapı üzerine oturtmuştur (Ertan 2005: 452). Tevhit akidesine bağlılığının yanında Yesevî'nin zühd anlayışıyla Yunus'un aşk terennümlerini Hüdâyî şiirinde birlikte görmek mümkündür. Bu cümleden; onun şiirine, tasavvufi heyecanın aşkınlığını itidale ve ölçüye davet eden hep bir züht hali hakimdir (Yılmaz 2016: 37). Bu halin baskın olmasında şairin evvel dönemde müderris ve kadılık yapmasının payı büyük olsa gerektir. Dini ve tasavvufi konuları; âyet, hadis, kıssa, atasözü, deyim ve kelâm-ı kibarlarla destekleyen Hüdâyî, birçok şiirinin aynı zamanda bestecisi de olmuştur (Tansel 1967: 8). Hüdâyî'nin çok yönlü kişiliği -müderris, kadı, vaiz, şeyh, musıkişinas, lâle yetiştiriciliği vb.- (Mazak 2005: 499) şiirlerine konu, üslup ve ifade gücü olarak yansımıştır.
Şair, gerek muhteva gerekse estetik ve poetik değer olarak kendinden önce İbnü'l- Arabî, Yesevî, Yunus, Hacı Bayram-ı Velî, Hacı Bektaş-ı Velî gibi geleneğe dair isimlerden etkilenmiştir (Ertan 2005: 459). Eserlerinde bu isimlere dair yazılmış medhiye, kaside, tahmis ve nazire olmasa da şiirin estetik değeri ve edasından bunu fark etmek olasıdır. Kendi devrinde ve sonraki devirlerde geleneğe dair pek çok isim tarafından şiirlerine tahmis, şerh ve nazireler yazılmıştır (Tansel 1967: 38-42).
Eserin yurt içi ve yurt dışında yüze yakın yazması bulunmaktadır. Müellif hattı bulunmayan eserin, istinsah tarihi en eski nüshası Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Efendi Bölümü 2372/2'de kayıtlı harekeli nüshadır (1040/1640). Bundan başka Ankara Milli Kütüphane 4446/2, Konya Yazma Eserler Kütüphanesi 1872/3 ve TBMM Kütüphanesi 194/29-A sayılabilir (Tatçı vd. 2005: 8-10). Şenocak (1970), Tezeren (1985), Tatçı vd. (2005), Yılmaz (2016) ve Bilgin (2021) de eldeki nüshalardan hareketle Dîvân'ı çeviri yazısı olarak yayımlamışlardır. Bunların dışında eserle ilgili iki de yüksek lisans çalışması (Öner 2006, Gençdoğan 2010) yapılmıştır.
Şairin biyografisi için bkz. "Hüdâyî, Aziz Mahmud". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hudayi-aziz-mahmud
Eserden Örnekler
Gazel
Muhît-i bahr-ı tevhîdi bulup ummân-ı bî-sâhil
Vücûdun katresin mahv et eğer oldunsa ehl-i dil
Şeb-i firkatteki kesret hayâl-i zıldır aldanma
Serâbı ko sarâya bak sarây-ı sırra ol vâsıl
Mecâza bakma ey sâlik hakîkî matlaba azm et
Ki zirâ zıll-ı zâildür ikâmet eylemez âkil
Temevvüc eyleyen deryâya bak emvâca aldanma
Güneş tâbında çün şebnem bilirsin kim olur zâil
Hüdâyî vahdete bak kim ana mâni değil kesret
Ola mı âfitâba hiç vücûdu zerrenin hâil (Tatçı-Yıldız 2005: 229).
Gazel
Hâzin-i esrâr-ı lâhût ol ki sultânlık budur
Kenz-i lâ-yefnâya mâlik ol beğim hânlık budur
Tavk-ı tâ'at bağlayıp ifrît-i nefsin boynuna
Âsaf-ı akla ri'âyet kıl Süleymânlık budur
Âdem-i kalb olduğuna mazhar-ı envâr-ı Hak
Secde-i şükr eylemezsen ayn-ı şeytânlık budur
Sidre-i irfân-ı Hakk'ın müntehâsın bulmağa
Âlem-i vahdetde cevlân et ki insânlık budur
Kâbe kavseynin Hüdâyi fehm edip cem'iyyetin
Vâsıl ol sırr-ı ev ednâya müselmânlık budur (Tatçı-Yıldız 2005: 147-149).
Müfred
Kâmile ma'lûm olur bir cüz' ile ahvâl-i kül
Bir gülistândan nişân içün yeter bir dâne gül (Tatçı-Yıldız 2005: 518).
Kaynakça
Akçay, Yusuf (2005). "Azîz Mahmud Hüdâyî Divânı'nda Tasavvufî Terimler." Azîz Mahmud Hüdâyî Sempozyumu Bildiri Kitabı. C.1.İstanbul: Üsküdar Belediyesi Başkanlığı. 465-484.
Azîz Mahmûd Hüdâyî. İlahiyât-ı Hüdâyî. Süleymaniye Kütüphanesi. Hacı Mahmud Efendi Koleksiyonu 2372/2. vr. 54b-173a; Süleymaniye Kütüphanesi Pertev Paşa Koleksiyonu 417. vr. 72b-172b.
Bilgin, Azmi (2021). Aziz Mahmud Hüdâyî Divân. İstanbul: Kapı Yay.
Ceylan, Ömür (2005). "Müfret'ten Hikmet'e Bir Başka Hüdâyî Portresi". Azîz Mahmud Hüdâyî Sempozyumu Bildiri Kitabı. C.1. 393-398.
Ertan, Mehmed Emin (2005). "Seyyid Aziz Mahmud Hüdâyî'nin Edebî Şahsiyeti". Azîz Mahmud Hüdâyî Sempozyumu Bildiri Kitabı. C.1. İstanbul: Üsküdar Belediyesi Başkanlığı. 449-463.
Gençdoğan, İklima (2010). Aziz Mahmud Hüdâyî Divânı'nda Dini Muhteva. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Mazak, Ferda Olbak (2005). “Pîr-i Lâlezârî Mahmud Üsküdarî”. Azîz Mahmud Hüdâyî Sempozyumu Bildiri Kitabı. C.1. İstanbul: Üsküdar Belediyesi Başkanlığı. 276-284.
Öner, Sibel (2006). Aziz Mahmud Hüdâyî Divânı'nın Halk Edebiyatı ve Metaforik Anlatım Bakımından Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
Tansel, Fevziye Abdullah (1967). "Seyyîd Aziz Mahmud Hüdâyî". Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 15: 1-41.
Tatçı, Mustafa ve Musa Yıldız (2005). Aziz Mahmud Hüdâyî Dîvân-ı İlâhiyât. İstanbul: Üsküdar Araştırmaları Merkezi Yay.
Tavukçu, Orhan Kemal (2004). “Aziz Mahmud Hüdâyî’nin Edebî Kişiliği”. Üsküdar Sempozyumu- I. C.2. İstanbul: Üsküdar Belediyesi. 276-284.
Tezeren, Ziver (1985). Seyyid Aziz Mahmud Hüdâyî Dîvânı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Basım Atölyesi.
Yılmaz, H. Kamil (2016). Aziz Mahmud Hüdâyî Divânı. Ankara: DİB Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | VÂKIÂT (ET-TİRÜ’L-MESBÛK EL-MÜŞTEMİLÜ MÂ-CERÂ MİNE’T-TÂİFİ Fİ-ESNÂİ’S-SÜLÛK) (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
2 | MECÂLİS (EL-MECÂLİSÜ’L-VA‘ZIYYE, NEFÂİSÜ’L-MECÂLİS) (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Ali NAMLI |
Görüntüle | ||
3 | CÂMİ’U’L-FEZÂ’İL VE KÂMİ’U’R-REZÂ’İL (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
4 | MİFTÂHU’S-SALÂT VE MİRKÂTÜ’N-NECÂT (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
5 | HÜLÂSATÜ’L-AHBÂR FÎ AHVÂLİ’N-NEBİYYİ’L-MUHTÂR (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
6 | HABBETÜ’L-MAHABBE (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
7 | KEŞFÜ’L-KINÂ’ ‘AN VECHİ’S-SEMÂ’ (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
8 | HAYÂTÜ’L-ERVÂH VE NECÂTÜ’L-EŞBÂH (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
9 | EL-FETHÜ’L-İLÂHÎ (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
10 | FETHÜ’L-BÂB VE REF’U’L-HİCÂB (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
11 | MECMÛA-İ HUTÂB (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
12 | MERÂTİBU’S-SÜLÛK (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
13 | HÂŞİYE KUHİSTÂNÎ FÎ ŞERH-İ FIKH-I KEYDÂNÎ (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
14 | TECELLİYÂT (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
15 | NECÂTÜ’L-GARÎK Fİ’L-CEM’İ VE’T-TEFRÎK (HÜDÂYÎ) | Hüdâyî, Azîz Mahmûd | Prof. Dr. Hasan Kamil YILMAZ |
Görüntüle | ||
16 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
17 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
18 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
19 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
20 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
21 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
22 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
23 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
24 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
25 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |