- Yazar Biyografisi (TEİS)
Basîrî, Halîl Efendi - Madde Yazarı: Araş. Gör. Bünyamin Tetik
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Irak - Suriye
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:10/12/2021
DİVAN/GAZELİYAT (BASÎRÎ)
şiirlerBasîrî, Halîl Efendi (d. 1119/1804-05 - ö. 1182/1865-66)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Basîrî'nin şiirlerinin yer aldığı eseri. İlk sayfasında Basîrî Divanı olarak belirtilse de mürettep divan özellikleri göstermeyip yalnızca gazellerden oluşmaktadır. Şairin Râgıb Paşa’nın himayesinde olması ve hatta saray ile temasa geçmiş olma ihtimali düşünüldüğünde çok büyük ihtimalle kasideleri de olmalıdır. Kaside, terci-bend ya da terkib-bend gibi uzun şiir türlerinden şiirlerinin bulunmaması, şairin görme engeli ile ilişkin olarak düşünülebilir. Bu yönüyle "gazeliyat" olarak isimlendirilmesi de mümkündür. Yazmada bulunan 323 gazel, her harften bir şiir olacak şekilde alfabetik düzenlenmiştir. Eserdeki ilk gazeller, kaside olmasalar da tevhit, münacat ve na't işlevi görecek şiirlerden seçilmiştir. İki mülemma, dışındaki tüm şiirler Türkçedir. Yazmadaki bir şiir sığacak kadar bırakılmış boşluklar, temmet kaydı olmaması, 4-6 gibi çift beyit sayılı gazeller ve mecmualardaki bazı şiirlerinin Divan'ında olmaması eserin tamamlanmadığına dair işaretler olarak değerlendirilebilir.
Yalnızca yüz matlasının çalışılmış olması eserin içeriğine dair kapsayıcı bir değerlendirme yapmayı zorlaştırmaktadır. Gazellerde divan şiirinin klasik konularından olan aşk, zamaneden şikâyet, tasavvufi konular ve pastoral tasvirler dikkati çekmektedir. Şairin görme engeline dair çok az ifade bulunmaktadır. Görme engelli olmasına rağmen çok çeşitli kalıplar kullanması aruza hakimiyetini göstermektedir. Divan’da yedi ve daha uzun (8-12) beyitten oluşan şiirlerin çoğunluğu oluşturması, görme engelli şairin bir kez şiir için gerekli yapıyı oluşturduktan sonra aynı yapıda mümkün olduğunca beyit yazma çabasının sonucu olduğu düşünülebilir. Eserin bulunduğu yazmanın kalitesizliği, kurşun kalemle yapılmış süslemeler, eserin tamamlanmaması ve şairin zaruretinden bahseden gazeller düşünüldüğünde, gerekli ilgiyi göremediği ve maddi yardım alamadığı söylenebilir.
Divan'ın tek yazma nüshası, Millet Yazma Kütüphanesi AE Mnz 55 numarada kayıtlı bulunmaktadır. Yetmiş sayfadan müteşekkil yazmanın her sayfasında 17 satır bulunur. Başka şiir ya da beyitler eklenmek üzere bırakıldığı tahmin edilen boşlukların olduğu sayfalarda bu sayı değişebilmektedir. Metin güzel nesih bir hat ile fakat özensizce yazılmıştır. Esere kurşun kalemle, düzeltmeler ve işaretlemeler gibi birçok müdahale yapıldığı görülmektedir.
Eserin ilk yüz matlası Bünyamin Tetik tarafından yayınlanmış ve şairin diğer Basîrî mahlaslı şairlerin şiirleri arasına karışan gazellerinin değerlendirilmesi yapılmıştır (2020). Eser hakkında Silâhdârzâde (2015), Şefkat (2017) ve Hatîbî (2008) tezkireleri bilgi vermektedir.
Yazarın biyografisi için bk. “Basîrî, Halîl Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/basiri-halil-efendi
Eserden Örnekler
***
Bâ’-i bismillahdır gencîne-i sırr-ı Hudâ
Sînidir dendâne-i miftâh-ı ebvâb-ı hüdâ
***
Ne sâni’sin ki sun’un seng içinden âb eder peydâ
Dıraht-ı Hârdan gül gonca-ı sîrâb eder peydâ (Tetik 2020: 68)
***
Beni igvâya olmuş diyü ser-keşdir mekîn yâ Râb
Hidâyet menhecinde pâ-yı azmim kıl mekîn yâ Râb
***
Sonunda hecr gelen vasl-ı yârdan feryâd
Hazânı der-pey olan nev-bahârdan feryâd
***
Şu kim harâret-i aşk ile âteşîn-dil olur
Zülâl-i vuslata yetmezse hâli müşkil olur (Tetik 2020: 71, 74, 81).
Kaynakça
Ahdî, B. (2018). Gülşen-i Şu’arâ (hzl. Süleyman Solmaz). Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
İsmail Paşa, B. (1951). Hediyetü’l-’Ârifîn ’Esmâü’l-Müellifîn ve Âsârü’l-Musannifîn. İstanbul: Matbaa-i Behiyye.
Komisyon. (1977). "Basîrî". Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi, Devirler, İsimler, Eserler, Terimler (TDEA). İstanbul: Dergâh Yay.
Silâhdâr-zâde, Mehmed Emîn (2018). Tezkire-i Silâhdâr-zâde (hzl. Furkan Öztürk). Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
Şefkat-i Bagdâdî. (2017). Şefkat Tezkiresi (Tezkîre-i Şu’arâ-yı Şefkat-i Bagdâdî) (hzl. Filiz Kılıç). Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı.
Tetik, Bünyamin (2020). "Basîrî Halil Efendi ve Divanının İlk Yüz Matlaı". Eski Türk Edebiyatı Araştırmaları Dergisi [Journal Of Old Turkish Literature Researches], 3(1), 58–89. https://dergipark.org.tr/tr/pub/estad/issue/52736/620280
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | [DÎVÂNÇE] (FÂ'İZ) | Fâ'iz, Abdülkâdir Fâ'iz Tâlebânî | Doç. Dr. Gülçiçek Akçay |
Görüntüle | ||
2 | RAVZATÜ’Ş-ŞU’ARÂ (HÂVÎ) | Hâvî, Resûl Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
3 | TÂRÎH-İ DEVHATÜ’L-VÜZERÂ VE ZEYL-İ GÜLŞEN-İ HULEFÂ (HÂVÎ) | Hâvî, Resûl Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | MECMÛ’A (KÂBİL) | Kâbil, Muhittîn | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (KÂSIMÎ) | Kâsımî, Kerküklü | Doç. Dr. Gülçiçek Akçay |
Görüntüle | ||
6 | DİVANÇE (MEHMED MİHRÎ) | Mehmed Mihrî, Kerküklü | Doç. Dr. Gülçiçek Akçay |
Görüntüle | ||
7 | KITLIK KASİDESİ (NAKŞÎ) | Nakşî, Abdülkâdir d. ?/? - ö. 1296/1878-79'dan sonra) | Doç. Dr. Nagehan Uçan Eke |
Görüntüle | ||
8 | HİCİV-NAME (NÂMÎ) | Nâmî, Molla Abdullah Efendi | Doç. Dr. Gülçiçek Akçay |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (OSMÂNÎ) | Osmânî, Osmân Ağa | Doç. Dr. Gülçiçek Akçay |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂNÇE (ÖRFÎ) | Örfî, Seyyid Mahmûd | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle |