- Yazar Biyografisi (TEİS)
Garîbî - Madde Yazarı: Prof. Dr. İsrafil Babacan
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Azerbaycan
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:06/05/2022
DÎVÂN (GARÎBÎ)
şiirlerGarîbî (d. ?/? - ö. ?/1529'dan sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Garîbî mahlaslı şairin şiirlerini ihtiva eden eser. Eserin tek nüshası, İran Meclis-i Şûrâ-yı İslâmî Kütüphanesi 13908 numarasıyla kayıtlı şairin diğer eserlerinin de yer aldığı 184 varaklık mecmua içinde 36a-52a nolu varaklar arasındadır. Eser, dil özellikleri modernleştirilerek Arap alfabesiyle Hüseyin Muhammedzâde Sıddîk tarafından Güney Azerbaycan (İran Azerbaycanı) imlasına dayanılarak 1382/2003 yılında Tahran’da neşredilmiştir.
Garîbî Dîvânı’nın başında, kısa mensur bir dîbâce yer alır. Söz konusu dîbâce, şairin “söz” hakkında yazdığı bir beyitle başlar. Sonra kısaca nazmın önemi üzerinde durulduktan sonra mevcut eserin, Şîa büyüklerinden mülhem kaleme alındığı vurgulanır.
Sıddîk neşrinde yer alan bilgilere göre Garîbî Dîvânı 9 kaside, 144 gazel, 2 murabba, 4 muhammes, 2 terkîb-bend, 2 tercî-i bend, 15 kısa mesnevî, 12 kıt’a, 14 rübaî, ve 110 müfred içermektedir (1382/2003: 19-22). Söz konusu nazım biçimlerinin yazmanın içinde bulunduğu durum ve yazmada yer alış sıraları dikkate alındığında, Garibî Dîvânı’nın müretteb olmadığı söylenebilir. Yine Sıddîk neşrinde verilen bilgilere göre divandaki kasideler ve tercî-bendler Şia masumları hakkında bilgi ile medhiyeler içerir. Ayrıca kasidelerin son üçünde, Şâh Tahmasb-ı Safevî’den (ö. 1576) övgüyle söz edilmiştir. Şairin altıncı kasidesi ise 54 beyittir ve ilk üç beyti Farsçadır. Üç kasidesi tegazzüllerle başlar ve beşinci kasidede Şâh Tahmasb’a ayrılan bir mehdiye bölümü vardır. Üçüncü kaside, “kagâz” redifli olup 32 beyitten ibarettir. İki tercî-bendde biri Hz. Ali’nin faziletleri, diğeri İmam Hüseyin’in şehadetine yas konusundadır. Garibî, tercî-bendlerine “unvân-ı manzûm” mısraı yazmıştır. Birinci tercî-bend 12 beyitlik altı benden; ikincisi, 3 beyitlik on iki benden oluşur (Sıddîk 1382/2003: 19-21). Divandaki murabbalar tasavvufî konulu, muhammesler ise Şâh İsmâil Hatayî’nin (ö. 1524) muhammeslerine naziredir. Tekîb-bendleri ve kısa mesnevîleri de Şîa anlayışı çerçevesinde kaleme alınmış tasavvufî manzumelerdir. Gazelleri ise genellikle âşıkâne ya da tasavvufîdir.
Sıddîk’e göre Garîbî’nin şiirleri, Azerbaycan Türkçesi şiir üslubu tarihinde sûfîlik mazmunlarıyla dolu irfânî şiirler sınıfında yer alır. Şiirlerindeki zengin ritim, âhenk, kelamî ve felsefî ibareler, teşbiher, cinaslar ve mecazlar okuyucu tarafından dikkat çeken önemli unsurlardır. Şiirlerinde dinî ve tasavvufî ibarelerden alınan tam ve kısmî iktibaslar üslubunun asıl niteliklerindendir. Başta Hâfız-ı Şirazî (ö. 1390?) ve Selman-ı Sâvecî (ö. 1376) olmak üzere Fars şairlerine yazdığı nazire gazeller, onun bu saha hakkındaki derin bilgisini de ortaya koyar. Öte yandan Garîbî Dîvânı’ndaki kimi şiirler, Azerbaycan şifahî edebiyatı ve folklorundan alınmış zengin malzemeler ihtivâ eder (Sıddîk 1382/2003: 24-25). Garibî, Osmanlı sahasında yetişip İran’a göç etmiş bir şair olduğundan onun manzumeleri, her iki sahanın da dil hususiyetlerini içermesi bakımından ayrı bir mütalaaya değer niteliktedir. Bu eser genel anlamda değerlendirildiğinde, edebiyatımızda Kadı Burhaneddin (ö. 1398) ve İmâdüddîn Nesimî (ö. 1417) ile başlayıp Fuzulî (ö. 1556) ve Hatayî (ö. 1524) ile devam eden Azerî şivesine dayalı divan geleneğinin önemli örneklerinden biridir.
Garibî Dîvânı üzerine Hüseyin Muhammedzâde Sıddîk’in çalışması dışında, eserde yer alan Şîa anlayışına dayalı bir miraciye kasidesinin neşri vardır (Babacan 2013).
Şairin biyografisi için bk. “Garibî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/garibi
Eserden Örnekler
Her makâmı seyr ider bülbül hezâr eyler nevâ
Niçe şeydâ olmayam uşşâk-ârâ men bî-nevâ
Haste-i aşk olmışam sormaz o kâfir-dil meni
Yok durur hüsn ehli yanında meger mihr ü vefâ
Hatt u hâlün leşkerin zülfün kimi cem eyledi
Haste diller kasdına cânâ nedür bunca belâ
Dün gice gam birle bu âşüfte hâlin gönlümün
Bâd-ı subha mû-be-mû şerh itmiş ol zülf-i dü-tâ
Turre-i tarrârunı yüzde göricek sanıram
Kıvrılup genc üstine yatmışdur iki ejdehâ
Kaşlarun mihrâbını görse dönüp mihrâbdan
Barmakın dişler kalur ol zâhid-i engüşt-nümâ
Mu’cizât-ı çeşm-i câdûna iderler âferîn
Mu’ciz-i sihr-âferînüni göreydi enbiyâ
Âşinâ olalı zülfün küfri îmânum mana
Düşmen oldı dost hem bî-gâne oldı âşinâ
Ey Garîbî âşinâ yokdur garîb ol var yüri
Kimseden umma vefâ yokdur bu âlemde vefâ (Sıddîk 1382/2003: 32)
Kaynakça
Babacan, İsrafil (2007). “16. Asırda Osmanlı Şairleri Hakkında Yazılmış Tezkire-i Mecâlis-i Şu’arâ-yı Rum Adlı Tanınmayan Bir Tezkire”. Bilig 40: 1-16.
Babacan, İsrafil (2010). Tezkire-i Mecâlis-i Şu’arâ-yı Rum-Garîbî Tezkiresi. Ankara: Vizyon Yay.
Babacan, İsrafil (2013). “Garîbî’nin Şîa Mirâciyesini Esas Aldığı Hazret-i Ali Övgüsü”. Alevilik Araştırmaları Dergisi/The Journal of Alevi Studies 5: 91-102.
Sıddîk, Hüseyin Muhammedzâde (1382/2003). Dîvân-ı Garîbî ve Tezkire-i Mecâlis-i Şu’arâ-yı Rum (Eski Harflerle ve Farsça İncelemeli). Tahran: İntişârât-ı peyâm.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MENÂKIB (GARİBÎ) | Garîbî | Prof. Dr. İsrafil Babacan |
Görüntüle | ||
2 | TEZKİRE-İ MECÂLİS-İ ŞU'ARÂ-YI RUM (GARîBÎ) | Garîbî | Prof. Dr. İsrafil Babacan |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (CÂHÎ) | Câhî, İbrâhîm Mîrzâ | Prof. Dr. Muhsin Macit |
Görüntüle | ||
4 | HADÎKATÜ'S-SÜ'EDÂ (FUZÛLÎ) | Fuzûlî | Filiz Kılıç |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (HATÂYÎ) | Hatâyî, Şâh İsmail | Prof. Dr. Muhsin Macit |
Görüntüle | ||
6 | DEH-NÂME (HATÂYÎ) | Hatâyî, Şâh İsmail | Prof. Dr. Muhsin Macit |
Görüntüle | ||
7 | NASÎHAT-NÂME (HATÂYÎ) | Hatâyî, Şâh İsmail | Prof. Dr. Muhsin Macit |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (RAHMETÎ) | Rahmetî, Tebrîzî | Araş. Gör. Dr. Orhan Baldane |
Görüntüle | ||
9 | KASÂYİD Ü GAZELİYYÂT-I TÜRKÎ (SÂDIKÎ-İ KİTÂBDÂR) | Sâdıkî-i Kitâbdâr | Doç. Dr. Emrullah Yakut |
Görüntüle | ||
10 | ZÜBDETÜ'L-KELÂM (SÂDIKÎ-İ KİTÂBDÂR) | Sâdıkî-i Kitâbdâr | Doç. Dr. Emrullah Yakut |
Görüntüle | ||
11 | GAZELİYYÂT (SÂDIKÎ) | Sâdıkî-i Kitâbdâr | Doç. Dr. Emrullah Yakut |
Görüntüle | ||
12 | KITA’ÂT Ü EŞ’ÂR-I MÜTEFERRİKA (SÂDIKÎ) | Sâdıkî-i Kitâbdâr | Doç. Dr. Emrullah Yakut |
Görüntüle |