DÎVÂN (FEYZÎ/SÎMÎ)
şiirler
Feyzî/Sîmî, Sîmkeş-zâde (d. 1036/1626-27 - ö. 1102/05.11.1690)

ISBN: 978-9944-237-87-1


SÎmkeş-zâde Feyzî’nin şiirlerini içeren eseri. Feyzî’nin manzum eserlerini ihtiva eden ve tek nüshası İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi TY 428 numarada kayıtlı olan külliyatta yer alan Dîvân’da; 3'ü na’t olmak üzere 25 kaside, 4 terkib-bend, 4 müseddes, 1 müsemmen, 27 tesdis, 10 tahmis, 355 gazel, 24 kıt’a, 17 rubai ve 21 müfred bulunmaktadır (Coşkun, 1990: 37).

Tevhid ve münacat türünde kasidenin bulunmadığı Feyzî Dîvânı, Hz. Peygamberin vasfında yazılmış na’t türündeki “kalemiyye” ile başlamaktadır. Dîvân’daki 25 kasidenin üçü na’t, ikisi dinî-tasavvufî mahiyette olup diğerleri din ve devlet adamları için kaleme alınmış medhiyelerdir. Kasidelerinin fahriye bölümünde; şairliğini, mucizeler gösteren kaleminin kuvvetini, şiirlerinin yeniliğini öven Feyzî; Selmân-ı Farisî, Feyzî-i Hindî, Enverî, Câmî, Sâdî, Hâfız-ı Şirâzî gibi büyük İran şairleri ile kendi şiirini mukayese ederek onlardan üstün olduğu söylemiştir. Dîvân’daki terkib-i bendlerden ilki na’t, ikincisi tasavvufî konuludur. Feyzî, üç ve dördüncü terkib-i bendlerde Halvetî şeyhi Abdulahad Nûrî’nin vasıflarını zikrederek onun ölümü üzerine duyduğu üzüntüyü dile getirmiştir. Dîvân’daki 27 tesdisin 14’ü Bâkî’nin, 5’i Riyâzî’nin, 2’si Bağdatlı Rûhî’nin diğerleri ise Nev’î, Ganîzâde Nâdirî, Alî Efendi, Şerif Sabrî ve Beliğ’in gazellerine; 10 tahmisin 4’ü Riyâzî’nin, 2’si Abdulahad Nûrî’nin geriye kalanlar da mesnevi şarihi Abdullah Efendi, İsmetî, Kadrî ve Mâhirî Çelebi’nin birer gazeline yazılmıştır.

Feyzî Dîvânı'nda toplam 355 gazel vardır. Bu durum, divan tertip eden bütün divan şairleri gibi Feyzî’nin de en çok rağbet ettiği nazım şeklinin gazel olduğunu göstermektedir. Eserdeki gazeller genellikle 5 beyitlidir. 355 gazelin 347’si beş, 4’ü yedi, 3’ü altı biri ise on sekiz beyitli mutavvel gazeldir. Hemen her harfte bir veya birkaç gazel yazan Feyzî, mutasavvıf bir şair olduğu için gazellerinde daha çok tasavvuf ve ilahî aşk konularını işlemekle birlikte beşerî aşk, şarap, rintlik ve tabiatı da konu edinmiştir. Şair, tasavvufu gaye edindiği için dünya nimetlerine fazla önem vermemek, istiğna sahibi olmak gibi isteklerini şiirlerinde daima dile getirmiştir.

Feyzî, kasidelerinde yabancı kelimeler ve uzun tamlamalarla dolu ağdalı ve anlaşılması zor bir dil kullanmasına rağmen gazellerinde kasidelerine nazaran daha anlaşılır ve basit bir dil tercih etmiştir. Şair, Dîvânı’nda zamanının halk Türkçesinde kullanılmayan arkaik kelimelere ve deyimlere sıkça yer vermiştir. Dîvân’da dikkat çeken en önemli unsurlardan biri şairin elde ettiği bilgilerle, gözlemlerine dayalı görüşlerini yeni ifade tarzları ve zengin hayal gücüyle başarılı bir şekilde şiirlerinde aksettirmesidir. Üç dile de hâkim olan şairin şiirlerinde vezin, kafiye ve redifi birkaç kusur dışında mükemmel bir şekilde kullandığı görülmektedir.

Eser üzerine bir doktora tezi hazırlanmıştır (Coşkun 1990).

Şairin biyografisi için bk. “Feyzî/ Sîmî, Sîmkeş-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/feyzi-simi-simkeszade


Eserden Örnekler


Gazel

Vâsıf-ı râz-ı perîşâni-i hûşuz cânâ

Âkif-i mey-kedeye nükte-fürûşuz cânâ


Aceb olmaz heves-i vuslat-ı tecrîd etsen

Çünki peymâne-keş-i bezm-i sürûşuz cânâ


Döyemez nâre-i mestânemüze fehm u hıred

Hum-ı meyhâne-sıfat ehl-i hurûşuz cânâ


Ârzû-yı leb-i yâr ile zebân-âver olup

Pîş-i gîsû-yı girih-gîrde gûşuz cânâ


Câm-ı dil seng-i meşakkatle şikest olmışdur

Feyzî-veş târik-i keyfiyyet-i nûşuz cânâ (Coşkun 1990: 304)


Gazel

Kays’a hâlüm söylesem âlem beni mecnûn bilür

Bilmez ammâ hâl-i mecnûnı yine mecnûn bilür


Rûyı vü zülf-i yârun ey dil etme devr etrâfın

Her ser-i mûyı o câdûnun hezâr efsûn bilür


Bir nefes âlemde şâd eylerse olmaz dil-firîb

Ehl-i dil kâr-ı nihân-ı çerhi diger-gûn bilür


Bûy alup cûy-ı sirişkümden çün âhû-yı huten

Kadr-i eşküm sâkin-i semt-i leb-i Ceyhûn bilür


Günde bin kan eylesün isterse etsün bin kerem

Ol saçı leylîye Feyzî fitne-i gerdûn bilür (Coşkun 1990: 365)


Rubai

Ya Rab nazarum mukîm-i hâk-i deri kıl

Ol gülşen-i andelîb-i cânun yeri kıl

Bir gayrı mahalde âşiyân isterisem

Âvâre dili kebûter-i serseri kıl (Coşkun 1990: 500)


Müfred

Göklere çıkdı gam ile nâle vü feryâdımuz

Ol meh-i nâ-mihribândan kimse almaz dâdımuz (Coşkun 1990: 503)

Kaynakça


Coşkun, Ali Osman (1990). Sîmkeşzâde Feyzî’nin Divanı: İnceleme-Metin-İndeks. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Akatay, Kübra. "DÎVÂN (FEYZÎ/SÎMÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-feyzi-simi. [Erişim Tarihi: 28 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 Mİ'RÂC-NÂME-İ RESÛL-İ EKREM (FEYZÎ/SÎMÎ) Feyzî/Sîmî, Sîmkeş-zâde Akın ZENGİN
Görüntüle
2 CEVÂB-NÂME-İ MEVLÂNÂ-YI MAKDÎS (FEYZÎ/SÎMÎ) Feyzî/Sîmî, Sîmkeş-zâde Akın ZENGİN
Görüntüle
3 GAMZE VÜ DİL (FEYZÎ/SÎMÎ) Feyzî/Sîmî, Sîmkeş-zâde Akın ZENGİN
Görüntüle
4 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
5 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
6 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
7 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
8 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
9 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
10 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
11 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
12 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
13 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle