[DÎVÂN] (FAZLÎ)
şiirler
Fazlî (d. ?/? - ö. 971/1564)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Daha çok Gül ü ü Bülbül adlı mesnevisiyle tanınmış Kara Fazlî’nin manzumelerinin toplandığı eser. Tezkireler içerisinde yalnızca Latîfî’nin, “Eş‘âr-ı kesîreye mâlik sâhib-i tab‘ u kâbil-i şân ve mü’ellif-i kitâb u dîvândur.” (Canım 2000: 432) ve Kaf-zâde Fâizî’nin, “Dîvânı görülüp bu ebyât intihâb olındı.” (Kayabaşı 1997: 440) şeklinde varlığını haber verdikleri mürettep bir Fazlî Dîvânı -maalesef- bugüne kadar ele geçmemiştir. Ancak bir yüksek lisans tezinde (Özkat 2005), Dîvân'ın Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesinde (Hazine, No: 1050, vr. 216a-250a) bulunan eksik nüshası ve 11 şiir mecmuası taranmak suretiyle şiirleri toplanmış ve Latin harflerine aktarılarak incelenmiştir. Taranan mecmualar içerisinde ikisi (Süleymaniye Kütüphanesi, Aşir Efendi, No: 314 ve Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi, Revan, No: 1966) şairin çok sayıda manzumesini içermesi açısından özel önem arz etmektedir.

Ömrünün otuz yıldan fazlasını Kânûnî’nin üç şehzâdesinin yanında dîvân kâtibi olarak geçirmiş olan Fazlî’nin şiirleri hakkında şuara tezkirelerinde övgü dolu sözler kullanılmıştır. Şairin tesis edilen 2702 beyitlik divanında; 34 kaside, 38 musammat (28 murabba, 4 muhammes, 3 müseddes, 1 muaşşer, 2 terkîb-bend), 8 tarih manzumesi, 153 gazel, 20 kıt‘a ve nazm, 2 de müfret yer almaktadır. Bugüne kadar Gül ü Bülbül mesnevisi ile haklı bir şöhretin sahibi olsa da tespit edilen 34 kasidesini dikkate alarak onu bir kaside şairi olarak da tanımlamak mümkündür. Beyit sayıları 15 ila 71 arasında değişen kasidelerinin biri tevhid, biri tahmid, üçü naat, üçü nasihat, biri maktel, yirmi beşi medhiye türündedir. Kasideleri içerisinde 13’ünü Şehzâde Mustafa için kaleme almış olması, ona duyduğu sevgi ve muhabbetin sonucu olsa gerektir.

Musammatlarının dördü mersiye türündedir (1 murabba, 1 müseddes, 2 terkîb-bend). Aşk, aşk acısı ve sevgiliye duyulan hasret konularını ağırlıklı olarak işlediği ve tamamı mütekerrir olan 28 murabbaında bent sayıları 5 ila 11 arasında değişmektedir. Klasik Türk edebiyatında çok sayıda murabba yazan şairler arasında Fazlî’yi de anmak gerekir.

Biri Farsça olan 8 tarih manzumesinde, 1547-1551 yılları arasındaki olayları konu edinmiştir.

Çoğunlukla aşk konusunu işlediği 153 gazelinin 29’u, gerek tespit edildikleri yazmalardaki varak kopmaları gerekse tezkirelere eksik kaydedilmeleri nedeniyle eksik görünmektedir. Tam olan 124 gazelin 83’ü beş, 3’ü altı, 36’sı yedi, 1’i dokuz, 1’i de on bir beyittir. Gazellerinden üçü mülemmadır. Gazelleri arasında çift kafiyeli ve cinaslı (tecnis) gazel örnekleri de bulunmaktadır.

Kasîde ve tarihlerinde ağırlıklı olarak kafiyeyi, gazellerinde ise redifi tercih eden Fazlî’nin, özellikle gazellerinde ses tekrarlarından yararlanmak suretiyle şiiri daha âhenkli hale getirmek düşüncesinde olduğu söylenebilir.

Fazlî’nin manzûmelerinde remel ve hezec bahrinin diğerlerine oranla daha çok tercih edildiği gözlenmektedir. Yaşayan Türkçeyi deyim ve atasözlerinde bulan Fazlî, şiirlerinde bu küçük anlam birliklerinden yararlanarak konuşma diline dayanan sağlam bir Türkçe oluşturmaya çalışmıştır. Arapça ve Farsça mülemma gazellerinin yanı sıra şiirlerinde ayet iktibaslarına da yer veren Fazlî’nin divanında Türkçe kelimeler çoğunluktadır. O, şiirinde Arapça, Farsça kelime ve terkipleri kullansa da bunlar kolay anlaşılan, klişeleşmiş, Türkçeleşmiş kelimeler ve kısa terkiplerdir.

Şairin biyografisi için bk. “Fazlî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fazli 


Eserden Örnekler


   

                    (Mücennes Gazel-i Musarra‘)

             Dâne-i gendüm gibi derd ile zerd oldı beñiz

             Mürg-ı dil sayd itmede dâm-ı cihânda bir beñiz


           Tîre-dil Karadeñiz’dür gözlerümdür Akdeñiz

           Hûn-ı dil çeşmümden akarsa revâdur ak deñiz


          Olalı sen âşinâdan dûr şâhâ bendeñiz

          Dürr-i dendânuñ gamından yaşum itdüm ben deñiz


          Kimsenüñ iy tîr-i dilber katline göz dikmeñüz

          Sîneme dik tîrüñi olsun cihânda dikmeñüz


          Hizmetüñden dūr olmak bir nefes lāyık mıdur

          Ay efendüm a begüm bîçāre Fazlî bendeñüz (Özkat 2005: 369) 


                              

         Gazel-i Zü’l-kâfiyeteyn

         ‘Áşık dil ü cân saklamak cânâneden cânâneye

        Yakmaga şem’e bâl ü per pervâneden pervâneye


        Kış erdi çık mey-hâneden gel oda karşu odada

        Nûş idelüm gelsün şehâ mey-hâneden mey-hâneye


         Mutrib rübâbı çalmada efsûn ider gûş idelüm

         Billâhi zâhid başlama efsâneden efsâneye


         Şâhâ kadîmî saña kul olanları yâd itmeyüp

        Gel âşinâlık eyleme bîgâneden bîgâneye


        Mecnûnlarına zülfüñi ol leyli zencîr eylese

        İy dil ser-i mû degmeye dîvâneden dîvâneye


       Zencîr-i zülfüñ Fazlî’ye Mecnûn’dan irdi yâdigâr

        Bu silsile gelmiş durur dîvâneden dîvâneye (Özkat 2005: 365)

Kaynakça


Canım, Rıdvan (hzl.)(2000). Latîfî / Tezkiretü’ş-Şu‘arâ ve Tabsıratü’n-Nuzamâ (İnceleme-Metin). Ankara: AKM Yay.

Çavuşoğlu, Mehmet (1982). “Şehzâde Mustafa Mersiyeleri”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Tarih Enstitüsü Dergisi, (Prof. Tayyib Gökbilgin Hatıra Sayısı) XII: 641-686.

Gökalp, Haluk ve Enes Yıldız (2018). “İBB Atatürk Kitaplığı 1565 Numarada Kayıtlı Şiir Mecmuasının Nazireler Kısmı Üzerine”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 11 (55): 91-113.

Güldaş, Ayhan (1989). “Bilinmeyen Şehzâde Mustafa Mersiyeleri”. Kubbealtı Akademi Mecmuası 18 (3): 37-49.

Kayabaşı, Bekir (hzl.)(1997). Kâf-zâde Fâ’izî’nin Zübdetü’l-Eş‘âr’ı. Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.

Köprülü, M. Fuad (1993). “Fazlî (Kara)”. İslam Ansiklopedisi. C. IV. İstanbul: MEB Yay. 533-534.

Kutlar, Fatma Sabiha (2009). “Klasik Türk Edebiyatında Çâr-ender-çâr ve Kara Fazlî’nin Kasidesi”. Türkbilig 17: 92-115.

Özkat, Mustafa (hzl.)(2005). Kara Fazlî’nin Hayatı, Eserleri, Edebî Kişiliği ve Dîvânı (İnceleme-Tenkitli Metin). Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Topal, Ahmet (2017). “Klasik Türk Şiirinde Çâr-ender-çâr Şiirler”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi (TAED) 60: 67-94.

Yazar, Sadık (2017). “Kara Fazlî’nin Eserlerine Dair Yeni Bilgiler”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 18: 525-562.

Atıf Bilgileri


Özkat, Mustafa. "[DÎVÂN] (FAZLÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-fazli. [Erişim Tarihi: 15 Ocak 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 LÜCCETÜ'L–ESRÂR (FAZLÎ) Fazlî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
2 HÜMÂ VÜ HÜMÂYÛN (KARA FAZLÎ) Fazlî, Mehmed Prof. Dr. Osman HORATA
Görüntüle
3 RÜBÂ'İYYÂT (FAZLÎ) Fazlî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
4 GÜL Ü BÜLBÜL (FAZLÎ) Fazlî Prof. Dr. Gencay Zavotçu
Görüntüle
5 NAHLİSTÂN (FAZLÎ) Fazlî Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ
Görüntüle
6 NEVÂ-YI HORÛS (ABDÎ/VEHHÂBÎ) Abdî, Abdülvehhâb es-Sâbûnî, Abdülvehhâb Hemedânî Dr. Öğr. Üyesi Fatih Odunkıran
Görüntüle
7 TUHFETÜ'L-UŞŞÂK (ATÂ) Atâ, Üsküplü Atâ ismail Aksoyak
Görüntüle
8 DÎVÂN (İLMÎ) İlmî, İlmî Dede Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
9 GÜL-İ SAD-BERG (HALVETÎ MUHYÎ) Halvetî Muhyî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
10 DÎVÂN (NEBÂTÎ) Nebâtî, Nebâtî Çelebi Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
11 SERGÜZEŞT-NÂME (NEBÂTÎ) Nebâtî, Nebâtî Çelebi Dr. Ahmet UĞUR
Görüntüle
12 GENC-İ ESRÂR-I MA'NÎ (NİDÂÎ) Nidâî, Şa'bân Nidâî Ankaravî Prof. Dr. Nuran ÖZTÜRK
Görüntüle
13 ÇİHL HADİS TERCÜMESİ (RIHLETÎ) Rıhletî (d ?/?- ö. ?/?) Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
14 KIRK HADİS (RIHLETÎ) Rıhletî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
15 ESRÂRÜ'L-'ÂRİFÎN (SEYYİD SEYFÎ) Seyyid Seyfî/Seyyid Nizamoğlu, Şeyh Seyyid Seyfullah Kasım b. Şeyh Seyyid Nizameddin Efendi Prof. Dr. Muhsin Macit
Görüntüle