DÎVÂN (ESRÂR DEDE)
şiirler
Esrâr Dede, Mehmed (d.? - ö. 1211/1796)

ISBN: 978-9944-237-87-1


“Esrâr” mahlasını kullanmakla birlikte “Esrâr Dede” lakabıyla meşhur olan şairin şiirlerini ihtiva eden eseri.  Mevleviliğe intisabından ölümüne kadar geçen üç yıl gibi kısa bir süreye birçok eser sığdırmayı başaran, Arapça ve Farsçanın yanında Rum, İtalyan ve Latin dillerine de vâkıf olmasıyla dikkati çeken Esrâr, daha çok Mevlevi şairler hakkındaki tezkiresiyle tanınmakla birlikte, onun sanat hayatı bakımından en önemli eseri Dîvân’ıdır.  

Nüshalar arasında farklılıklar göstermekle birlikte Dîvân’ının yayımlanan tenkitli metninde (Horata 1998), 14 kaside, 23 musammat, 264 gazel, 25 kıta, 148 rubai, 5 beyit ve mesnevi şeklinde yazılan 4 manzume vardır. Yaklaşık 4000 beyit civarındaki Dîvân’da, tevhit, münacat gibi türlerle bazı harflerde söylenmiş gazeller yoktur. Esrâr Dede’nin şairliğinin odak noktasını gazelleri teşkil eder. Kasideler Dîvân’ında fazla bir yer tutmaz. Bunların hepsi de din ve Mevlevilik çerçevesinde yazılmıştır. O, devrinin ne padişahına ne de bir devlet büyüğüne kaside sunmuştur. Esrâr, kasidelerinde Nâbî (ö. 1124/1712) yolunu takip etmiştir. Bu sebeple onlarda hayalden ziyade fikir ön plandadır. O her şeyden önce bir gazel şairidir. Gazellerinin çoğu âşıkanedir. Bunu tasavvufi gazeller takip eder. Şiirlerinde, Hristiyanlıkla ilgili telmihlerin fazlalığı da dikkati çeker. Rindane olan ve tabiat tasvirlerini içeren gazellerinin sayısı ise fazla bir yer tutmaz. Gazelleri arasında hicran ve hasretin verdiği acıların anlatıldığı şiirler onun en başarılı olduğu kısımlardır. Dîvân’da, gazellerden sonraki en güzel şiirler musammatlardır. Bunlarda Esrâr’ın sanat kudretini gösteren lirik, güzel söyleyişlere rastlanmaktadır. Musammatların da çoğu âşıkanedir. Şairin tarihleri de Mevlevi muhitinden kimseler için yazılmıştır. Bunlar arasında Manastırlı Hâfız Dede için yazılan tarih oldukça başarılıdır. İçlerinde yer yer güçlü söyleyişlerin bulunduğu 148 rubai, Esrâr’ı divan edebiyatında çok rubai söyleyen şairler arasına dâhil etmiştir.

Esrâr Dede’nin söz dağarcığı, içe dönük bir şair olması sebebiyle, aşk, tasavvuf hususiyle Mevlevilik etrafında toplanmaktadır. Bunlar arasında da acı, dert, yalnızlık vb. temler etrafında dönen kelimeler çoğunluktadır. Şiirlerinde Türkçe hatta arkaik kelimeler de önemli bir yer tutar. Kasidelerinde ise kuru, didaktik tarafı ağır basan bir üslup hâkimdir. Yer yer bazı şiirlerinde Hint üslubunun da izleri görülür. Buna karşılık o tasannua kapılmamış, duygularını külfetsiz, tabii bir üslupla ifade etmeye çalışmıştır. Esrâr, Galata Mevlevihanesi’nden şeyhi Gâlib Dede’yi (ö. 1213/1799) örnek almıştır. Bunun yanında, Gavsî (ö. ?), Danişî Ali (ö. 1095/1683), Enîs (ö. 1147/1734), Fasîh (ö. 1111/1699), Arzî (ö. 1074/1664), Hulûs (ö.1220/1805-06), Neyyir (ö. 1215/1800-01) ve Muhlis (ö.1124/1712-13) gibi Mevlevi şairlere nazireler yazmış, şiirlerini tahmis etmiştir. Gâlib’in kendisi hakkında yazdığı ve türünün en güzel örnekleri arasında mersiye ise, onu unutulmaktan kurtarmış ve Mevlevi muhitlerinde şiirleriyle, hatıralarıyla yaşayan bir şair yapmıştır. Dîvân’ın yedi yazma (bk. Horata 2019) ve bir matbu nüshası vardır  (1257/1841). Esrâr Dede Dîvânı’nın dört nüsha üzerinden tenkitli metni yayımlanmıştır (Horata 1998, 2019). Ayrıca eser üzerinde bir doktora tezi hazırlanmıştır (Kasır 1996).

Şairin biyografisi için bk. “Esrâr Dede, Mehmed”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/esrar-dede-mehmed

Eserden Örnekler


Gazel

Azm-i sefer etdin dil-i nâ-çârı unutma

Gitdin güzel ammâ bu dil-efgârı unutma

Gâhîce uyandıkça şebistân-ı safâda

Şol gice olan sohbet-i hemvârı unutma

Vardıkça şeker-hâba girip bister-i nâza

Ne zehr içer dîde-i bîdârı unutma

Nûş eyledigin demler efendim mey-i gül-reng

Bu mest-i zehir-nûş-ı elem-hârı unutma

Kâküllerini şâneye çekdikçe seḥerler

Yâdına getir kalb-i giriftârı unutma

Âyînede gördükçe kaçan ḫaste nigâhın

Lutf eyle tabîbâ men-i bîmârı unutma

Ahvâlimi yazdım bütün evrâk-ı dilimde

Destindeki mecmû‘a-i nâ-çârı unutma

Ben sabr edeyim derd ü gam-ı hecrine ammâ

Sen de güzelim etdigin ikrârı unutma

Ağlatmayacakdın yola bakdırmayacakdın

Ol va‘de-i tekrâr-be-tekrârı unutma

Hicrânın ile çekdigimi sen de bilirsin

Her vech ile dîdâra sezâvârı unutma

Yok  tâkatı hicrânına lutf eyle efendim

Dil-haste-i aşkıñ olan Esrâr’ı unutma   (Horata 1998: 527-528).

Gazel

Yâr aceb subha degin ağladığım bilmez mi

Nâr-ı hasretle ciğer dağladığım bilmez mi

Beni yâd etmez imiş bâd-ı sabâ verdi haber

Zülfüne ‘ahd ü  emân bağladıġım bilmez mi

Aceb ağlar mı benim yâd u  hayâlimle demiş

Kulzüm-i hûn olup çağladığım bilmez mi

Savdı mı yâresi görmeyeli yârin der imiş

Yâreme zehr-i firâk bağladığım bilmez mi

Ḫançer-i çeşmine ben lâyıkım ağyâr degil

Ciğerim ḳanı ile zâğladığım bilmez mi

Fehm ü irfânı kemâlindedir Esrâr o bütün

Nâr-ı hasretle ciger dağladığım bilmez mi  (Horata 1998: 548-549). 

Kaynakça


Baykara, Rusuhi (1939-40). 18'inci  Asır Şairlerinden Mehmet Esrar Dede'nin Hayatı, Tasavvufî, Edebî Şahsiyeti ve Eserleri. Mezuniyet Travayı. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Esrâr Dede (1257/1841). Dîvân-ı Belâgat-unvân-ı Esrâr Dede Efendi. İstanbul: Takvim-i Vekayi.

Horata, Osman (1997). “Esrar Dede’nin Şiirlerinde Tahkiye I, II”. Türk Dili, 544: 593-599; 546: 423-433.

Horata, Osman (1998). Esrar Dede, Hayatı, Eserleri, Şiir Dünyası ve Dîvânı. Ankara: KB Yay.

Horata, Osman (1998). “Esrâr Dede’nin Hayatı ve Eserleri”. Evrenselliğe Yolculuk, Emel Doğramacı Armağanı. Ankara., 169-184.

Horata, Osman (2002). “Esrâr Dede’nin Terkib-Bent Şeklinde Bir Devriyyesi”. Millî Folklor, 56: 95-99.

Horata, Osman (2007). “Şeyh Galib’in Esrar Dede Mersiyesi veya Bir Şairin Serenadı”. Edebiyat ve Dil Yazıları: Mustafa İsen’e Armağan. Ankara: Grafiker Yay., 283-289.

Horata, Osman (2019). Esrâr Dede Dîvân, Ankara: KTB Yay. e-kitap: https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/64058,esrar-dede-divanipdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 18.03.2021].

Kaplan, Mahmut (2013). “Esrâr Dede Dîvanında Renkler”. Turkish Studies, 8/1: 1793-1816.

Kasır, H. Ali (1996). Esrâr Dede, Hayatı, Edebî Kişiliği ve Dîvân’ının Karşılaştırmalı Metni. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


HORATA, Osman. "DÎVÂN (ESRÂR DEDE)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-esrar-dede. [Erişim Tarihi: 24 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TEZKİRE-İ ŞU'ARÂ-YI MEVLEVİYYE Esrâr Dede, Mehmed Prof. Dr. İlhan Genç
Görüntüle
2 MÜBÂREK-NÂME (ESRÂR DEDE) Esrâr Dede, Mehmed Prof. Dr. HİKMET ATİK
Görüntüle
3 FÜTÜVVET-NÂME-İ ESRÂR Esrâr Dede, Mehmed Doç. Dr. Erdoğan ULUDAĞ
Görüntüle
4 LÜGAT-i TALYÂN Esrâr Dede, Mehmed Prof. Dr. Osman HORATA
Görüntüle
5 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
6 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
7 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
8 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
9 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
10 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
11 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
12 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
13 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
14 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle