- Yazar Biyografisi (TEİS)
Emîr, Ömer Han - Madde Yazarı: Prof. Dr. Mustafa Tanç
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Çağatay
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:06/12/2021
DİVAN (EMÎR)
şiirlerEmîr, Ömer Han (d. ?/1787 - ö. ?/1822)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Emîr mahlasını kullanan Hokand hanı ve aynı zamanda şair olan Ömer Han’ın şiirlerini ihtiva eden eseri. Han soyundan gelen, ilk eğitimine Hokand sarayında başlayan, akabinde Hokand medresesine devam eden, devrine göre dinî ve tasavvufi konular başta olmak üzere iyi bir eğitim alıp Türkçe yanında Arapça ve Farsçayı da incelikleriyle öğrenen Ömer Han’ın edebiyat hayatı açısından en önemli ve tek eseri giriş kısmında kendi otobiyografisinin de bulunduğu bu Divan’ıdır. Ömer Han, 1809-1822 yılları arasında Hokand tahtında hüküm sürmüştür. Edebiyatı, sanatı ve sanatçıları seven bir şahsiyettir. Şairleri, sanatçıları himaye etmiş ve onları sarayında etrafına toplamayı başarmıştır. Devrinde gerileme dönemine girmiş bulunan klasik Çağatay edebiyatı önemli bir ivme kazanarak en parlak ve en canlı evresini yaşamıştır. Hatta devrinin sanatçılarının pek çoğu, onun zamanını Hüseyin Baykara zamanıyla kıyaslamışlardır. Şair ruhlu bir aileye sahiptir. Kendisi gibi karısı Nadire ve oğlu Muhammed Ali de edebiyatla ilgilenen ve şiirler yazan kimselerdir. Bilhassa karısı, devrinin Çağatay Türkçesi ve Farsça ile şiirler yazan seçkin kadın şairleri arasında yer alır (Eckmann 1963: 130-131-132).
Divan’ının İstanbul, Taşkent ve Duşanbe’de farklı nüshaları mevcuttur (Eckman 1963: 131; Tanç 1994: II-III-IV; Şen 2021: 127). Kendisinden sonra oğlu Muhammed Ali pek çok eseri kopya ettirerek İstanbul’a göndermiştir. Çağatayca ve Farsça şiirlerden oluşan Divan’ı da bu yolla İstanbul’a gelmiş ve İstanbul Üniversitesi Türkçe Yazmalar Bölümünde yerini almıştır (Eckmann 1963: 130-131). Buradaki nüshalar (1232/1816-17) üzerine Mustafa Tanç tarafından yapılan tenkitli metin, onun Farsça dışındaki Çağatayca şiirlerini içine alır (1994: 1-295). Bu çalışmada 2 kaside, 1 terci-bend, 3 müseddes, 307 gazel, 24 rubai, 41 muhammes bulunmaktadır. Şiirlerinde Emîr mahlasını kullanmasından dolayı kimi araştırıcılarca 15. yüzyılın ilk yarısında yaşayan Çağatay şairi Yusuf Emîrî ile karıştırılmıştır. Bu yanılgıya ilk düşen A. N. Samoyloviç olmuş; onun bu hatası tüm Türk ve Özbek edebiyat tarihçilerini etkilemiştir. Sonunda İ. H. Ertaylan, 1959 yılında Münih’te toplanan şarkiyatçılar kongresinde okuduğu bildirisiyle bu yanılgıyı bilim dünyasının dikkatlerine sunmuştur (Eckmann 1963: 130-131). Ömer Han’ın şairliğinin esasını gazelleri oluşturur. Kasideler Divan’ında fazla yer tutmaz. O, daha ziyade bir gazel şairidir. Gazellerinin konusu aşk, muhabbet, ayrılık, zamandan ve devirden şikâyet, bazen de şaraptır. Bunun yanında, gazellerinde dinî konular da önemli bir yer tutar. Hz. Peygamber sevgisi, onun sünnet yolunun ve aşkının arzusuyla yanıp tutuşan bir ten öne çıkan hususlardır. Divan’da, gazellerden sonraki en güzel şiirler muhammeslerdir. Bunlarda, Nevâyî yolunu takip etmiş; onun tarzında coşkulu, güzel ve başarılı söyleyişler ortaya koymuştur. Zaman zaman güçlü ifadelerin yer aldığı 24 rubai ise son devir Çağatay Türkçesi içerisinde Ömer Han’ı coşkulu ve sade bir dille rubai söyleyen şairler arasına katmıştır.
Ömer Han’ın kelime hazinesini aşk, muhabbet, ayrılık, sevgilinin vefasızlığı, devirden şikâyet gibi konular oluşturur. Bunlar arasında da aşk, muhabbet, sevgilinin vefasızlığı vb. temalar etrafında dönüp dolaşan kelimeler yoğunluktadır. Bir gazelinde, Türk tarihinden Abdulkerim Satuk Buğra Han’dan söz etmesi dikkati çeker (Tanç 1994: 50). Şiirlerinde Oğuz Türkçesine dair dilbilgisi unsurları da yer yer kendini gösterir. Klasik Çağatay şairlerinden Nevayî ve Lutfî’yi örnek almış; bilhassa Nevayî’ye büyük hayranlık ve bağlılık duymuş; onun şiirlerine nazireler yazmıştır. Bunun yanında, Osmanlı sahasından Fuzûlî ve Nâbî gibi büyük üstatları takip ederek onların kimi şiirlerini tahmis etmiştir. Sarayında yetmişten fazla şairi barındıran Ömer Han’ın ahenkli şiirleri kendi devrinde hazırlanmış olan antoloji kitaplarına da girmiştir (Eckmann 1963: 131). Divan’ın on bir yazma (bk. Tanç 1994: II-III-IV; Eckmann 1963: 131; Şen 2021: 127) ve on matbu nüshası vardır (Eckman 1963: 131; Şen 2021: 127). Ömer Han Divanı’nın henüz on bir nüsha üzerinden tenkitli metni yayımlanmamıştır (Tanç 1994: 1-295). Eser üzerinde İstanbul’daki nüshalara dayanarak sadece bir yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (Tanç 1994).
Şairin biyografisi için bk. “Emîrî, Ömer Han”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/emiri-omer-han
Eserden Örnekler
Eserden Örnekler
Gazel
Şerbet-i la’lın şarâb-ı nâb dik
Ârızın berg-i gül-i sîr-âb dik
Yüz kerredür rişte-i cânım ara
Sünbülün târıda pîç ü tâb dik
Nakş-ı dîvâr-ı tahayyür bolmışam
İgme kaşın yadıda mihrâb dik
Kıl kibi nâzik bilinni kuçguçı
Boldı zülfün halkası kallâb dik
Meskenim her kiçe kûyundur mana
İtlerin ol kûy ara ahbâb dik
Rahatım esbâbnı gül-hende kör
Küldür anda bister-i sincâb dik
Gussa çengi min firâkıñ alıda
Reglerimdür cismim ara mızrâb dik
Iztırâb itme könül yâr alıda
Hîç iş makbûl imes âdâb dik
Aydım inçü tişlerin vasfın Emîr
Her sözümdür gevher-i nâ-yâb dik (Tanç 1994: 144).
Gazel
Mana şâm-ı firkat içre gamdın özge yâr yok
Derd dik mahzûn könülga sâhib-i esrâr yok
Yüz açıp itkil hırâm iy sîm-ber gül-şen ara
Serv ile gül çok sinin dik serv-i gül-ruhsâr yok
Nergisin fikri helâk itti terehhüm iyle kim
Derd-keşler içre min dik haste vü bîmâr yok
Nâ-tuvân könlüm gam-ı hicrân ile bîmârdur
Vaslıdın özge bu haste derdiga bîmâr yok
İylerem cânân üçün îsâr cânım nakdını
Başdın ötmak ışk yolıda mana düşvâr yok
Her niçe cevr-i sitemler kim kılur sin bâk imes
Âşık-ı dîvâne min ölsem yolunda câr yok
Tan imes könlümga ol aydın vatan tutmak Emîr
Ni üçün kim anda bu öy igesige yâr yok (Tanç 1994: 119).
Kaynakça
Kaynakça
Aslan, Üzeyir (2011 ). “Han Şair Emiri’nin Musammatları”. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 8 (1): 43-44-45-46.
Eckmann, Janos (1963). “Çağatay Edebiyatının Son Devri”. Türk Dili Araştırmaları Yıllığı-Belleten, s. 130-131.
Konukçu, Enver (1998). “Hokand Hanlığı”. İslam Ansiklopedisi, C. 18. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 215-216.
Saray, Mehmet (1987). “Hokand Hanlığı (1700-1876)”, Tarihte Türk Devletleri II, Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü.
Şen, Hüseyin (2021). “Ömer Han Dönemi Hokand Hanlığı (1809-1822)”. Genel Türk Tarihi Araştırmaları Dergisi, 3 (5): 115-132.
Şeyh Süleyman Efendi (1300/1884/85). Divan-ı Emir ve Macmaʿu’ş-Şuʿara-i Asya-i Vusta. İstanbul
Tanç, Mustafa (1994). Ömer Han Divanı İnceleme-Metin. Yüksek Lisans Tezi. Van: Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Tanç, Mustafa (2003). “Son Dönem Çağatay Türkçesi ve Ömer Han”. Türk Dünyası Dil ve Edebiyat Dergisi, 15: 111-118.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Feridun Tekin |
Görüntüle | ||
2 | HEFT PEYKER TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
3 | GÜLİSTÂN TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
4 | TERCÜME-İ TEZKİRE-İ MUKÎMHÂNÎ (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
5 | YÛSUF VE ZÜLEYHÂ TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
6 | ŞÂH U GEDÂ TERCÜMESİ (ÂGEHÎ) | Âgehî, Muhammed Rıza | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
7 | SA‘ÂDETÜ’L-İKBÂL (AVAZ OTAR) | Avaz, Avaz Otar | Dr. Duygu Koca |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (EMÎN) | Emîn, Molla Ali Binni Molla Emîn | Prof. Dr. Adem Öger |
Görüntüle | ||
9 | KÜLLİYÂT-I GARÎBÎ (GARÎBÎ) | Garîbî, Huşal | Doç. Dr. Fatih Bakırcı |
Görüntüle | ||
10 | KİTÂB-I GARÎBÎ (GARÎBÎ) | Garîbî, Turdî Nâzım | Prof. Dr. Adem Öger |
Görüntüle |