- Yazar Biyografisi (TEİS)
Atâyî, Nev‘î-zâde - Madde Yazarı: Prof. Dr. Yunus KAPLAN
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:17. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:20/01/2022
DÎVÂN (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE)
şiirlerAtâyî, Nev‘î-zâde (d. ?/? - ö. 1045/1635)
ISBN: 978-9944-237-87-1
17. yüzyıl şairlerinden Nevʻî-zâde Atâyî’nin yazmış olduğu şiirleri ihtiva eden eser. Nevʻî-zâde Atâyî’nin Dîvânı’nın tenkitli metni oluşturulurken kullanılan beş nüshası ve bu nüshalar dışında kalan diğer nüshalarda tespit edilen iki gazelin de eklenmesiyle eserde tespit edilen nazım şekilleri şunlardır: 1 mensur dibace, 31 kaside, 2 terkib-i bent, 3 müseddes, 4 tahmis, 275 gazel, 71 kıtʻa ve 93 beyit.
Dibacesinde besmelenin hikmetlerinden bahsettikten sonra, sözü kendisine getiren Nevʻî-zâde Atâyî, “şair oğlu şair” olmakla övünürken bir süre babasının gölgesinde yaşadığını, daha sonra kendi kabiliyetini fark edip kullanmaya başladığını söyleyerek sözü Dîvân’ını da ithaf ettiği dönemin önemli şairlerinden Şeyhülislâm Yahyâ’ya getirir. Onun nazmına methiyeler düzen şair, kendi nazmını ham olarak niteler.
Atâyî’nin Dîvân’ındaki ilk kaside, miraciyye türündedir. Diğer kasideler ise devrin padişahı Sultan IV. Murad, sadrazamlar Murad Paşa ve Nasuh Paşa, Ali Paşa; Şeyhülislâm Sunʻullah Efendi, Şeyhülislâm Hoca-zâde Mehmed Efendi, Es‘âd Efendi, Şeyhülislâm Yahyâ, Kemal Efendi, Ganî-zâde Nâdiri, Vezir İskender Paşa, Kaptanıderya Cafer Çelebi, Kaptanıderya Hasan Paşa ve Kaptanıderya Mustafa Paşa’nın övgüsünde tanzim edilmiştir. Dîvân’ındaki 2 terkib-i bent mersiye türünde olup ilki Sultan II. Osman, ikincisi ise Sekban-zâde Hüseyin Çelebi için kaleme alınmıştır. Dört tahmisin ilki Sultan Ahmed’in, ikincisi ve üçüncüsü Şeyhülislâm Yahya’nın, dördüncüsü ise Nevʻî’nin gazeline yazılmıştır. Birçok divan şairi gibi Atâyî de en fazla gazel nazım şekline rağbet göstermiştir. Şairin yazdığı gazellerin büyük çoğunluğu âşıkane ve rindane tarzdadır. Kıtʻalardan otuz ikisi çeşitli hadiselere tarih düşürülmek amacıyla yazılmıştır. Doğum, ölüm, çeşitli imar faaliyetleri, atama, sefer ve fetihler bu hadiseler arasında yer alır.
Nevʻî-zâde Atâyî, başta babası Nev’î Efendi olmak üzere devrin ileri gelen şairlerinden Şeyhülislam Yahyâ, Bâkî ve Nefʻî’nin tesirinde kalmıştır. Manzumelerinde üslup ve kelime hazinesi olarak Nevʻî’nin tesiri açıkça göze çarpar. Bu şairler içinde ise Şeyhülislam Yahyâ’nın ayrı bir yeri vardır. Yahyâ’yı kendisine üstad olarak gören Atâyî, ona dört kaside sunmuş, iki gazeline tahmiste bulunmuş ve ayrıca birçok gazeline de nazire yazmıştır (Karaköse 1994: 5-6).
Atâyî Dîvânı’nda Nevʻî, Şeyhülislam Yahyâ, Bâkî ve Nef’î etkileri, şairin klasik şiir yönünü ortaya koyması bakımından önemlidir. Atâyî’nin orijinal tarafını sade dille ve realist bir üslupla söylediği şiirleri oluşturur. Bunlarda, marazî aşk yerine realite, hüzün yerine sevinç, korku yerine umut, kurgu yerine sebep-sonuç ilişkisi içinde cemiyet ve insanın günlük hayatı hâkimdir (Karaköse 1994: 224). Nevʻî-zâde Atâyî’nin manzumelerinde dikkatleri çeken bir başka özellik ise atasözleri ve deyimlerin bolca kullanıldığı sade ve anlaşılır bir dile sahip olmasıdır. Devrin sanat anlayışının sade söze itibar etmemek olduğunu ifade eden Atâyî, basitliğe kaçmadan şiirde sadeliği savunur. Şiir söylemenin bir kabiliyet işi olduğunu, geniş hayal gücü ve ifade kabiliyeti gerektirdiğini savunurken nazikâne gazeller söylemenin ifade edilmez bir hüner olduğunu iddia eder. Divan’ında devrinin maddi-manevi bütün değerlerine yer veren Atâyî, tasavvufî unsurları kullanmasına rağmen, eseri tasavvufî hüviyet taşımaz. Ondaki aşk, çoğu zaman tasavvufi manadadır (Karaköse 1994: 6-7). Hatta mazmunların batınî ve zahirî anlamları o derece iç içe girmiştir ki, şairin yaşam felsefesi hâline gelmiştir. Allah’ın isim ve sıfatları çok yerde kullanılmış; ifadeler ayet, hadis ve dualarla süslenmiştir (Karaköse 1994: 221).
Birçok yazma nüshası bulunan Nevʻî-zâde Atâyî Dîvânı, önce doktora tezi olarak çalışılmış (Karaköse 1994); ardından da kitap olarak yayımlanmıştır (Karaköse 2017).
Şairin biyografisi için bk. “Atâyî, Nev‘î-zâde”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/atai-nevizade
Eserden Örnekler
Gazel
Germ olup uşşâkını hûbâna dil-ber gösterür
Mîr-i mülk-i hüsndür gûyâ ki asker gösterür
Bâr olur diyü meyân-ı nâzüke imdâd ider
Kabzaya el ursa dil-ber sanma hançer gösterür
İzzet idüp dilde cây itsem nola peykânına
Nâvek-i hûn-rîzün ögine düşer yir gösterür
Gonçe-i gül nakd-i cânın harc idüp bülbüllerün
Ylıda bir kez hüsrev-i nev-rûza defter gösterür
Ey Atâyî vasl umar âşık yüzin alup ele
Ehl-i kudret dil-ber-i sîmîn-tene zer gösterür (Karaköse 1994: 512).
Gazel
Çeküp zülfin nikâb eyler yüzine her dem ol meh-veş
Bana cevr itmek ister sûretâ zülfin idüp rû-keş
Yazılmaz gönlümüz ol kaşı yâ göndermese tîrin
Kalemdân oldı gûyâ kim yanında zer-nişân terkeş
Tuyaldan sûz-ı aşkum ol kul oglı hâtırum yıkdı
Yıkarlar eski âdetdür düşince hâneye âteş
Eger seyr-i çemenzâr itmege hem-râh istersen
Yüri ey kebg-i der murg-ı dili yanuna alup eş
Metâ‘-ı vasl-ı yâre tâlib olup nakd-i nazm ile
Atâyî saydum ol Yûsuf-cemâle ben anı beş beş (Karaköse 1994: 532).
Gazel
Meded öldük gam-ı hicr ile ol rûh-ı revân gelsün
Emüp la‘lin biraz pejmürde-cisme tâze kân gelsün
Bilindi arsa-ı aşk içre hâli Kays u Ferhâd’un
Sipihr-i zâle kendin bildürür bir pehlevân gelsün
Bulur zehr ile kuvvet derd-perverd-i gam u mihnet
Çeküp rıtl-ı girân-ı gussayı benzine kân gelsün
Bu dâmun dânesine murg-ı zîrek aldanup gelmez
Turur mı bir nefes seyr eyle vakt-i âşiyân gelsün
Atâyî dürr-i nazmunla pür it atbâk-ı evrâkı
Arûs itdünse bikr-i fikrüni göster nişân gelsün (Karaköse 1994: 608).
Kaynakça
Karaköse, Saadet (1994). Nevî-zâde Atâyî Divanı, Kısmi Tahlil-Metin. Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Karaköse, Saadet (2017). Nev’î-zâde Atâyî Dîvânı. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-194357/nevi-zade-atayi-divani.html [Erişim tarihi: 17.01.2022].
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ÂLEM-NÜMÂ /SÂKÎ-NÂME (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
2 | SOHBETÜ'L-EBKÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
3 | HEFT-HÂN (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
4 | HİLYETÜ'L-EFKÂR (ATÂYÎ, NEV‘Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
5 | MÜNŞEÂT (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
6 | NEFHATÜ'L-EZHÂR (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Belenkuyu |
Görüntüle | ||
7 | HEZLİYYÂT (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
8 | HADÂ'İKU'L-HAKÂ'İK Fî TEKMÎLETÜ'Ş-ŞEKÂ'İK (ATÂYÎ, NEV'Î-ZÂDE) | Atâyî, Nev‘î-zâde | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
9 | MÜNÂZARA-İ ZEN-İ FESÂHAT-GÜFTÂR BÂ-ŞEVHER-CİVÂN-I BELÂGAT-GİRDÂR (NEV'Î-ZÂDE ATÂYÎ) | Nev'î-zâde Atâyî | Dr. Öğr. Üyesi Şeyma Benli |
Görüntüle | ||
10 | LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) | Mahmud Cemaleddin el-Hulvî | Diğer Özlem Şamlı |
Görüntüle | ||
11 | AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) | Za'îfî, Muhammed | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
12 | KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) | Feyzî-i Kefevî | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
13 | ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) | Iyânî, Cafer Iyânî Bey | Prof. Dr. Osman Ünlü |
Görüntüle | ||
14 | RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) | Kefevî, Hüseyin | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
15 | ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafa b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
16 | HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) | Mustafâ b. Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
17 | HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) | Mustafâ bin Bâlî | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
18 | TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) | Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
19 | KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) | Şikârî | Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür |
Görüntüle |