DÎVÂN (ÂŞIK ÇELEBİ)
şiirler
Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali (d. 926/1520-ö.979/1572)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Şair ve yazar Âşık Çelebi (926/1520-979/1572)’nin şiirlerinin büyük bir kısmının toplandığı eser. Âşık Çelebi Dîvânı’nı 963/1555-56’da Serfice’ye kadı olarak atandığı sırada tertip etmiştir (Aynur vd. 2011: 51). Âşık Çelebi’nin şiirlerinin büyük bir kısmını topladığı divanının bugün için bilinen tek nüshası Millet Ktp., Alî Emirî Manzum Eserler Kısmı Nu. 263’te bulunmaktadır. Divanda 14 kaside, 117 gazel ve musammatlar mevcuttur. Divanın ikinci ve 26. varaklarından sonra yaprak kopması sebebiyle üç şiir eksiktir. Tamamı 55 varak olan divanın 49a, 50a-b, 51b, 53a, 54a-b ve 55b varaklarında mektup örnekleri vardır. 

Âşık Çelebi, edebiyatımızda nesir yazarlığıyla tanınmış olsa da şair olarak da incelenmeye değer bir şahsiyettir. Dîvân’ının yanı sıra Meşâirü’ş-Şu’arâ (976/1568-69) adlı şairler tezkiresinde, Tercüme-i Mirâcü’l-Eyâle ve Minhâcü’l-Adâle, Tercüme-i Tıbrü’l-Mesbûk fî Nasâyihi’l-Vüzerâ ve’l-Mülûk ve Pervâne Bey Mecmuası (968/1560-61)’nda şiirleri bulunmaktadır.

Bir Rumeli şairi olan Âşık Çelebi’de genellikle Rumelili şairlerin şiirlerinde görülen yerli özellikler dikkati çeker. Gelenek ve göreneklerle ilgili benzetmeler, deyimlerin mecazlı anlamlarından yararlanılarak yapılan sanatlar, çevre ile ilgili somut tasvirler ve benzetmeler, deyimlerin mecazlı anlamlarından yararlanılarak yapılan sanatlar, çevre ile ilgili somut tasvirler ve benzetmeler gibi. Onun şiirleri, nesrinin aksine oldukça sade bir dil ve yalın bir üslûpla yazılmıştır. Şair, deyimlere, atasözlerine, devrin âdetlerine özellikle gazellerinde çok yer verir. Şiirlerinde aşkı ifade ederken samimiliği ve sadeliği dikkat çekicidir. Bazen mısralarında halk koşmalarında ve dörtlüklerde görülen bir sadelik vardır. Onun aşkı genellikle cismanîdir. Ancak bazı beyitlerinde tasavvuf ehli bir insanın söyleyişine de rastlanır. Çelebi hep aşktan ve devrandan ıstırap çekmiştir. Kadılıktan hiç memnun olmamış, seyitliğine yeterince değer verilmemesinden yakınmıştır. Dîvân’ında yer alan 14 kasidenin hemen hepsinde bu memnuniyetsizliğini dile getirmiştir. Kasidelerinin biri naat özelliği taşımaktadır. 117 gazelinin asıl konusunu aşk ve güzeller teşkil etmektedir. Ayrıca, Serfice ve Narda’yı anlattığı tabiat tasvirlerine yer veren gazelleri ve Tuna nehrini kişileştirerek anlattığı kasidesi de orijinaldir. Tuna kasidesi divan şiiri vadisinde Tuna nehri üzerine yazılmış tek şiirdir. Âşık Çelebi’nin Dîvân’ında kaside ve gazellerine göre küçük bir yer tutan musammatlarında da gazel ve kasidelerdeki üslûp ve muhteva hususiyetleri görülür. Murabbaları bestelenmeye müsait yalınlıktadır. Âşık Çelebi’nin kasidelerinin çoğunda klâsik kaside şemasına uymadığı söylenebilir. Onun kasidelerinin büyük bir kısmında klâsik bir kasidede sırasıyla bulunması gereken nesib, girizgâh, medhiye, tegazzül, fahriye ve dua bölümlerini bir arada bulmak mümkün değildir. Biri hariç diğerlerinde tegazzül bölümü yoktur. Bölümleri tam olarak tespit etmek hemen hemen mümkün olmamakla beraber, genelde nesib ve medhiye bölümleri aynı uzunluktadır. Fahriye bölümleri kısa tutulmuş ve klâsik anlamda bir fahriye özelliği taşımamaktadır.

Dîvân Filiz Hançerlioğlu (Kılıç) tarafından yüksek lisans tezi olarak hazırlanmış, daha sonra eser e-kitap olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca yayınlanmıştır.

Şairin biyografisi için bk. “Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Alî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/asik-celebi-seyyid-pir-mehemmed

Eserden Örnekler


Fe’ilâtün Fe’ilâtün Fe’ilâtün Fe’ilün

Lebüne benzemege goncede güftâr gerek

Servde kaddüne öykünmege reftâr gerek


Azm-i kûy-ı adem itdüm n’ideyim cân u dili

Sâlik-i râh-ı Nebî yolda sebük-bâr gerek


Kişi zevk eylemege lezzet-i ışkı cândan

Kendi pür-sıdk u safâ yârı cefâ-kâr gerek


Dûd-ı dil penbe-i dâg ile yeter dâg u kabâ

Işk abdâlına ne câme ne destâr gerek


Âşıkâ tâze cünûn u yeni cânânun var

Yine mecmû’a-i ışka bize astâr gerek  (Kılıç 2017: 92)


Mefâ’îlün Mefâ’îlün Mefâ’îlün Mefâ’îlün

İlâhî dâg-ı ışkun isterüm dilde çerâg olsun

Bu kül öksüzi anunla uyansun od ocag olsun


Ölicek zeyn idün nergisle gülle kabrüm etrâfın

O servün reh-güzârından yana tâ göz kulag olsun


Tecellî-i cemâl-i dilbere hep cilve-gâh olsun

Ser-â-ser cân u dil âyîne-âsâ dâg dâg olsun


Sunup bir câm-ı zehr-âlûd-ı hecri telh-kâm itdi

Lebünden dâdumı alur benüm hünkâr sag olsun


Belâ kûhına saldı berg-veş bâd-ı hazân-ı gam

Bahâr-ı hüsnüni arz it ana tag üsti bâg olsun


Yürürken fârig ü âzâde vü âsûde ey Âşık

Bir özge derde düşdüm işidenlerden ırag olsun (Kılıç 2017: 112)

Kaynakça


Kaynakça

Aynur, Hatice ve Aslı Niyazioğlu (hzl.)  (2011). Âşık Çelebi ve Şairler Üzerine Yazılar. İstanbul: Koç Üniversitesi Yay.

Gökyay, Orhan Şaik (1976). “Âşık Çelebi Tezkiresi”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. (30): 39-48.

Kılıç, Filiz (hzl.) (2010) . Âşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şuarâ (İnceleme-Metin). İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay.

Kılıç, Filiz (hzl.) (2017). Âşık Çelebi Dîvânı. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/55975,asik-celebi-divanipdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 22.07.2021].

Köprülü, Fuat (1965). “Âşık Çelebi”. İslâm Ansiklopedisi. C.1. İstanbul: MEB Yay.

Nev’izâde Atâî (1286). Şakayık Zeyli. C.1-2. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Atıf Bilgileri


Kılıç, Filiz. "DÎVÂN (ÂŞIK ÇELEBİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-asik-celebi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MEŞÂ'İRÜ'Ş-ŞUARÂ (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Filiz Kılıç
Görüntüle
2 TERCÜME-İ RAVZATÜ'Ş-ŞÜHEDÂ (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca
Görüntüle
3 TERCÜME-İ ŞAKÂYIKU'N-NU'MÂNİYYE (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Doç. Dr. suat donuk
Görüntüle
4 TERCÜME-İ TIBRÜ’L-MESBÛK FÎ NASÂYİHİ’L-VÜZERÂ VE’L-MÜLÛK (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Filiz Kılıç
Görüntüle
5 TERCÜME-İ ŞERH-İ HADÎS-İ ERBÂ'ÎN (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
6 KIRK HADİS (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
7 TERCÜME-İ RAVZATÜ'L-AHYÂRÜ'L-MÜNTEHAB MİN REBÎ'İ'L-EBRÂR (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Dr. Ahmet UĞUR
Görüntüle
8 TERCÜME-İ MİRACÜ’L-EYÂLE VÜ MİNHACÜ’L-ADÂLE (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Filiz Kılıç
Görüntüle
9 SİGETVAR-NÂME (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Araş. Gör. Songül Akboğa
Görüntüle
10 MECMÛ'A-İ SÜKÛK (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
11 ZEYL-İ ŞAKÂYIK (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Doç. Dr. suat donuk
Görüntüle
12 ŞEHR-ENGÎZ-İ BURSA (ÂŞIK ÇELEBİ) Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali Araş. Gör. Zahide Efe
Görüntüle
13 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
14 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
15 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
16 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
17 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
18 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
19 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
20 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
21 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
22 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle