- Yazar Biyografisi (TEİS)
Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali - Madde Yazarı: Filiz Kılıç
- Eser Yazılış Tarihi:963/1555-56
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:29/07/2021
DÎVÂN (ÂŞIK ÇELEBİ)
şiirlerÂşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali (d. 926/1520-ö.979/1572)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Şair ve yazar Âşık Çelebi (926/1520-979/1572)’nin şiirlerinin büyük bir kısmının toplandığı eser. Âşık Çelebi Dîvânı’nı 963/1555-56’da Serfice’ye kadı olarak atandığı sırada tertip etmiştir (Aynur vd. 2011: 51). Âşık Çelebi’nin şiirlerinin büyük bir kısmını topladığı divanının bugün için bilinen tek nüshası Millet Ktp., Alî Emirî Manzum Eserler Kısmı Nu. 263’te bulunmaktadır. Divanda 14 kaside, 117 gazel ve musammatlar mevcuttur. Divanın ikinci ve 26. varaklarından sonra yaprak kopması sebebiyle üç şiir eksiktir. Tamamı 55 varak olan divanın 49a, 50a-b, 51b, 53a, 54a-b ve 55b varaklarında mektup örnekleri vardır.
Âşık Çelebi, edebiyatımızda nesir yazarlığıyla tanınmış olsa da şair olarak da incelenmeye değer bir şahsiyettir. Dîvân’ının yanı sıra Meşâirü’ş-Şu’arâ (976/1568-69) adlı şairler tezkiresinde, Tercüme-i Mirâcü’l-Eyâle ve Minhâcü’l-Adâle, Tercüme-i Tıbrü’l-Mesbûk fî Nasâyihi’l-Vüzerâ ve’l-Mülûk ve Pervâne Bey Mecmuası (968/1560-61)’nda şiirleri bulunmaktadır.
Bir Rumeli şairi olan Âşık Çelebi’de genellikle Rumelili şairlerin şiirlerinde görülen yerli özellikler dikkati çeker. Gelenek ve göreneklerle ilgili benzetmeler, deyimlerin mecazlı anlamlarından yararlanılarak yapılan sanatlar, çevre ile ilgili somut tasvirler ve benzetmeler, deyimlerin mecazlı anlamlarından yararlanılarak yapılan sanatlar, çevre ile ilgili somut tasvirler ve benzetmeler gibi. Onun şiirleri, nesrinin aksine oldukça sade bir dil ve yalın bir üslûpla yazılmıştır. Şair, deyimlere, atasözlerine, devrin âdetlerine özellikle gazellerinde çok yer verir. Şiirlerinde aşkı ifade ederken samimiliği ve sadeliği dikkat çekicidir. Bazen mısralarında halk koşmalarında ve dörtlüklerde görülen bir sadelik vardır. Onun aşkı genellikle cismanîdir. Ancak bazı beyitlerinde tasavvuf ehli bir insanın söyleyişine de rastlanır. Çelebi hep aşktan ve devrandan ıstırap çekmiştir. Kadılıktan hiç memnun olmamış, seyitliğine yeterince değer verilmemesinden yakınmıştır. Dîvân’ında yer alan 14 kasidenin hemen hepsinde bu memnuniyetsizliğini dile getirmiştir. Kasidelerinin biri naat özelliği taşımaktadır. 117 gazelinin asıl konusunu aşk ve güzeller teşkil etmektedir. Ayrıca, Serfice ve Narda’yı anlattığı tabiat tasvirlerine yer veren gazelleri ve Tuna nehrini kişileştirerek anlattığı kasidesi de orijinaldir. Tuna kasidesi divan şiiri vadisinde Tuna nehri üzerine yazılmış tek şiirdir. Âşık Çelebi’nin Dîvân’ında kaside ve gazellerine göre küçük bir yer tutan musammatlarında da gazel ve kasidelerdeki üslûp ve muhteva hususiyetleri görülür. Murabbaları bestelenmeye müsait yalınlıktadır. Âşık Çelebi’nin kasidelerinin çoğunda klâsik kaside şemasına uymadığı söylenebilir. Onun kasidelerinin büyük bir kısmında klâsik bir kasidede sırasıyla bulunması gereken nesib, girizgâh, medhiye, tegazzül, fahriye ve dua bölümlerini bir arada bulmak mümkün değildir. Biri hariç diğerlerinde tegazzül bölümü yoktur. Bölümleri tam olarak tespit etmek hemen hemen mümkün olmamakla beraber, genelde nesib ve medhiye bölümleri aynı uzunluktadır. Fahriye bölümleri kısa tutulmuş ve klâsik anlamda bir fahriye özelliği taşımamaktadır.
Dîvân Filiz Hançerlioğlu (Kılıç) tarafından yüksek lisans tezi olarak hazırlanmış, daha sonra eser e-kitap olarak Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca yayınlanmıştır.
Şairin biyografisi için bk. “Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Alî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/asik-celebi-seyyid-pir-mehemmed
Eserden Örnekler
Fe’ilâtün Fe’ilâtün Fe’ilâtün Fe’ilün
Lebüne benzemege goncede güftâr gerek
Servde kaddüne öykünmege reftâr gerek
Azm-i kûy-ı adem itdüm n’ideyim cân u dili
Sâlik-i râh-ı Nebî yolda sebük-bâr gerek
Kişi zevk eylemege lezzet-i ışkı cândan
Kendi pür-sıdk u safâ yârı cefâ-kâr gerek
Dûd-ı dil penbe-i dâg ile yeter dâg u kabâ
Işk abdâlına ne câme ne destâr gerek
Âşıkâ tâze cünûn u yeni cânânun var
Yine mecmû’a-i ışka bize astâr gerek (Kılıç 2017: 92)
Mefâ’îlün Mefâ’îlün Mefâ’îlün Mefâ’îlün
İlâhî dâg-ı ışkun isterüm dilde çerâg olsun
Bu kül öksüzi anunla uyansun od ocag olsun
Ölicek zeyn idün nergisle gülle kabrüm etrâfın
O servün reh-güzârından yana tâ göz kulag olsun
Tecellî-i cemâl-i dilbere hep cilve-gâh olsun
Ser-â-ser cân u dil âyîne-âsâ dâg dâg olsun
Sunup bir câm-ı zehr-âlûd-ı hecri telh-kâm itdi
Lebünden dâdumı alur benüm hünkâr sag olsun
Belâ kûhına saldı berg-veş bâd-ı hazân-ı gam
Bahâr-ı hüsnüni arz it ana tag üsti bâg olsun
Yürürken fârig ü âzâde vü âsûde ey Âşık
Bir özge derde düşdüm işidenlerden ırag olsun (Kılıç 2017: 112)
Kaynakça
Kaynakça
Aynur, Hatice ve Aslı Niyazioğlu (hzl.) (2011). Âşık Çelebi ve Şairler Üzerine Yazılar. İstanbul: Koç Üniversitesi Yay.
Gökyay, Orhan Şaik (1976). “Âşık Çelebi Tezkiresi”. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. (30): 39-48.
Kılıç, Filiz (hzl.) (2010) . Âşık Çelebi, Meşâ’irü’ş-Şuarâ (İnceleme-Metin). İstanbul: İstanbul Araştırmaları Enstitüsü Yay.
Kılıç, Filiz (hzl.) (2017). Âşık Çelebi Dîvânı. https://ekitap.ktb.gov.tr/Eklenti/55975,asik-celebi-divanipdf.pdf?0 [Erişim tarihi: 22.07.2021].
Köprülü, Fuat (1965). “Âşık Çelebi”. İslâm Ansiklopedisi. C.1. İstanbul: MEB Yay.
Nev’izâde Atâî (1286). Şakayık Zeyli. C.1-2. İstanbul: Matbaa-i Âmire.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MEŞÂ'İRÜ'Ş-ŞUARÂ (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Filiz Kılıç |
Görüntüle | ||
2 | TERCÜME-İ RAVZATÜ'Ş-ŞÜHEDÂ (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Dr. Öğr. Üyesi Songül Karaca |
Görüntüle | ||
3 | TERCÜME-İ ŞAKÂYIKU'N-NU'MÂNİYYE (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
4 | TERCÜME-İ TIBRÜ’L-MESBÛK FÎ NASÂYİHİ’L-VÜZERÂ VE’L-MÜLÛK (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Filiz Kılıç |
Görüntüle | ||
5 | TERCÜME-İ ŞERH-İ HADÎS-İ ERBÂ'ÎN (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
6 | KIRK HADİS (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Prof. Dr. Adem Ceyhan |
Görüntüle | ||
7 | TERCÜME-İ RAVZATÜ'L-AHYÂRÜ'L-MÜNTEHAB MİN REBÎ'İ'L-EBRÂR (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Dr. Ahmet UĞUR |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ MİRACÜ’L-EYÂLE VÜ MİNHACÜ’L-ADÂLE (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Filiz Kılıç |
Görüntüle | ||
9 | SİGETVAR-NÂME (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Araş. Gör. Songül Akboğa |
Görüntüle | ||
10 | MECMÛ'A-İ SÜKÛK (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
11 | ZEYL-İ ŞAKÂYIK (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Doç. Dr. suat donuk |
Görüntüle | ||
12 | ŞEHR-ENGÎZ-İ BURSA (ÂŞIK ÇELEBİ) | Âşık Çelebi, Seyyid Pir Mehemmed b. Ali | Araş. Gör. Zahide Efe |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
14 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
15 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
16 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
17 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
18 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
19 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
20 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
21 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
22 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |