DÎVÂN (AHMEDÎ)
şiirler
Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır (d.735/1334-35 ? - ö.812/1410’den sonra)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ahmedî mahlaslı şairin şiirlerinin toplandığı eser. Nüshalarının karşılaştırılmasıyla hazırlanan metne göre Ahmedî Dîvânı 75 kaside, 2 terci-bend, 8 terkib-bend, 1 muhammes ve 778 gazel olmak üzere toplam 864 şiirden oluşmaktadır (Gülüm 2021: 97). Latîfî Tezkiresi’ne göre eser, Emîr Süleymân adına tertip edilmiştir (Canım 2000: 164). Nitekim Dîvân’da yer alan kasidelerin büyük çoğunluğu Emîr Süleymân’a yazılmıştır.

7 nüshası tespit edilmiş olan Dîvân’ın Süleymaniye Kütüphanesi’nde Hamidiye (nu. 1082) ve Düğümlü Baba (nu. 401) koleksiyonlarında iki; Biblioteca Apostolica Vaticana (vat.turco 196), British Museum (or.4127), Topkapı Sarayı Müzesi (K. 1015) ve Türk İslam Eserleri Müzesi (nu. 2010) kütüphanelerinde ise birer nüshası bulunmaktadır (Akdoğan ve Kutsal 2019: 98). 2019 yılında ise eserin Diyanet İşleri Başkanlığı Kütüphanesi'nde (nu. 810 23) bulunan başka bir nüshası tespit edilmiştir (Gülüm 2021: xvii). Bunlar içerisinde Türk İslam Eserleri Müzesi ve Süleymaniye Kütüphanesi Hamidiye koleksiyonunda bulunan nüshalar önemlidir (Şentürk ve Kartal 2019: 194). Eserin müellif nüshası ise elde değildir.

Ahmedî’nin sanatı bakımından en kıymetli eseri olarak görülen (Banarlı 1983: 391) Dîvân’ı, Osmanlı edebiyatı sahasının bilinen en eski divanlarından biri olması dolayısıyla da önemlidir (Akün 2015: 64). Dîvân, dört unsurun karşılıklı olarak sıralanabildiği leff ü neşr, taksim, tensikü’s-sıfat, tefrik gibi sanatların bir şiirin bütün beyitlerine uygulanmasıyla ortaya çıkan çâr-ender-çâr tarzının kullanıldığı bilinen ilk Türkçe eser olmasıyla da dikkat çekmektedir. Şair, üçü gazel ve biri kaside olmak üzere dört şiirinde çâr-ender-çâr tarzını uygulamıştır (Kutlar 2009: 96). Ayrıca kelime-i tevhidin redif olarak tekrar edilmesiyle oluşan tehlil türünün tespit edilen ilk örneği Ahmedî Dîvânı'ndadır. Nitekim Dîvân’ın başında yer alan 23 beyitlik kaside tehlil niteliğindedir (Kızıltaş 2020: 960). Diğer yandan eser “Îsî” redifli, bütünlüklü olarak Hz. İsa’nın methedildiği ve başka bir örneğinin henüz belirlenemediği bir kaside barındırıyor olması bakımından da dikkat çekicidir (Kutlar Oğuz ve Uğur 2021: 1642). Dolayısıyla Ahmedî Dîvânı klasik Türk şiirinde ilk örnekleri ihtiva eden bir divan olması yönüyle önemlidir.

E.J.W. Gibb, Ahmedî’nin Dîvânı’nı hem üslup hem de zevk bakımından İranî bulmuş, aruz kaidelerini sık sık ihlal etmekle birlikte şiirlerinde İran aruzunun hâkim olduğunu belirtmiştir. Ona göre Dîvân’daki şiirler liriktir. Bunlarda İskender-nâme’de olmayan bir uyum vardır ve ahengin sağlanması için gayret sarf edilmiştir (Gibb 1999: 186-187). Şiirlerde Türkçe kelimeler sıkça kullanılmış, sade ve tabii bir söyleyişe ulaşılmıştır (Banarlı 1983: 391). Şiir sayısı bakımından nispeten hacimli bir eser olan Dîvân’da, ağırlıklı olarak âşıkane ve rindane söyleyiş hâkimdir. Gazellerin pek çoğunda dünya zevklerinden, dünyevi aşktan ve klasik şiir geleneğine uygun olarak kavuşulması mümkün olmayan muhayyel sevgiliden söz edilmekte, onun güzellikleri övülmektedir. Ancak na't ve münacat özelliği gösteren manzumelerde dinî-tasavvufi motiflere yer verildiği görülmektedir. Dîvân’da nispeten kısa sayılabilecek pek çok kaside de yer almaktadır. Beyit sayısı 13 ila 25 arasında değişen bu kasideler, klasik kaside tertibindeki bölümlerin bulunmamasıyla dikkati çekmektedir. Nitekim kimi kasidelerde nesib/teşbib, girizgâh, fahriye ve tegazzül gibi bölümler olmaksızın yalnızca medhiyeye yer verilmiş yahut kısa bir nesib bölümünden sonra medhiyeye geçilmiştir. Diğer yandan bahariye niteliğindeki bazı kısa kasidelerde de sadece bahar tasvirinden ibaret olan nesib bölümü mevcuttur. Ayrıca Dîvân'da kasideler, klasik divan tertibinden farklı olarak kafiye harflerine göre sıralanmıştır.

Dîvân üzerine pek çok doktora ve yüksek lisans tezi hazırlanmıştır. Bunlardan ilki, Tunca Kortantamer tarafından Almanca olarak hazırlanan doktora tezidir (1973). Tezde Ahmedî’nin hayatı ve eserlerinin yanı sıra Dîvân’ının altı nüshası tanıtılarak edebî yönden incelemesi yapılmıştır. Yaşar Akdoğan ise doktora tezinde eserin tenkitli metnini hazırlayarak dil özelliklerini incelemiştir (1979). Bu tezin metin kısmı Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından e-kitap olarak yayımlanmıştır (yty). Akdoğan'ın, Dîvân’dan seçtiği şiirlerden oluşan bir de kitabı mevcuttur (1988). Melike Erdem Günyüz, Dîvân'ın tahlilini yaptığı bir doktora tezi hazırlamıştır (2001). Hakan Alparslan, yüksek lisans tezinde Dîvân’da yer alan şiirlerden ilk elli gazelin şerhini yapmıştır (2007). Nursel Sel, yüksek lisans tezinde eserdeki bazı kavram ve motifleri mitolojik yönleriyle incelemiştir (2010). Gülistan Yılmaz, Ahmedî Dîvânı’nda dünyevileşme üzerine bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır (2017). Fatih Uğur ise yüksek lisans tezinde Dîvân’da yer alan tarihî, efsanevi ve mitolojik şahısları inceleyerek arketipleri hakkında bilgi vermiştir (2021). Son olarak Emrah Gülüm, doktora tezinde eserin yedi nüshası üzerinden bir tenkitli metin hazırlamış ve şairin nazire mecmualarında bulunan şiirlerini de ilave ederek Dîvân’ın Hamidiye nüshasının tıpkıbasımına yer vermiştir (2021).

Şairin biyografisi için bk. “Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-taceddin-ibrahim-bin-hizir

Eserden Örnekler


Gazel

Şem'ine yüzünün niçe pervâneler düşer
Zülfüne cân virüp niçe cânâneler düşer

Gün sini görse şavkdan ana zevâl irer
Ay sana bahsa ışk ana key eser düşer

Nergis senün gözüne teşebbüh iderimiş
Bu nev'e bî-hayâlıga her bî-basar düşer

Himmet-bülend idüp boyuna bende oldı serv
Bu resme râst işlere âzâdeler düşer

Peyveste kej anunçün olur vasfı kaşunun
Ki ol her neden ki fikr ide bârîk-ter düşer

Âşuftalıgla zülfüne gönül ulaşdı lîk
Bilmedi kim bu ukdede câna zarar düşer

Sen âhenîn-dile eser itmez ne fâyide
Kim Ahmedî'nün âhı göge kâr-ger düşer 

Gazel

Bu ne yüzdür bu ne gözdür bu ne zülf ü bu ne bâlâ
Biri lâle biri nergis biri sünbül biri Tûbâ

Gönül ol çeşm ü zülf ü ol had ü hâle viren olur
Kimi magbûn kimi mecnûn kimi vâlih kimi şeydâ

Yanagun u dudagun u tenünle sûretün olmış
Biri rengîn biri şîrîn biri nâzük biri ra'nâ

Degül ol zülf ü pîşânî vü ol ruhsâr u leb misli
Şeb-i tîre meh-i tâbân gül-i sûrî mey-i hamrâ

Saçunun çîn ü pîçine gözünün sihr ü âline
Mukayyed zâhid ü âbid muhayyer zîrek ü dânâ

Letâfetde leb ü dendânun u alnun yüzün olmış
Biri Kevser biri Necm ü biri Nûr u biri Tâ-hâ

Firâkunda anâ vü fikr ü âb u âteşe olmış
Tenüm menzil başum mesken gözüm menba' içüm me'vâ

Bana irmez renc ü mihnetde sana irmez şekl ü sûretde
Eger Mecnûn eger Vâmık eger Leylî v'eger Azrâ

Uş olmış cânum u ömrüm yüregüm ü gözüm sensüz
Biri bâd u biri hâk ü biri dûzah biri deryâ

Düşürdi uş dil ü cân u tenile akluma binüm
Yüzün hayret kaşun fitne gözün işve saçun sevdâ

Hevâ vü mihr ü ışk u derdüne düşdi vü vasfunda
Düzer uş Ahmedî hoş nazm u nesr ü defter ü inşâ 

Gazel

Hîç anmaz iy sabâ bizi dil-dâr hoş mıdur
Sormadı yâr hâli nedür yâr hoş mıdur

Ol bizi sormasa n'ola sen bizden anı sor
Ol zülfi sünbül ü yüzi gül-zâr hoş mıdur âfitâb

Tahkîk bil ki gonca-i sîr-âb nicedür
Ma'lûm kıl ki nergis-i hûn-hâr hoş mıdur

Bi'llah görün ki gamze-i câdû ne demdedür
Li'llah sorun turre-i tarrâr hoş mıdur

Fursat deminde digil ana âşık ola zâr
Yârıla işret eyleye agyâr hoş mıdur

Şîrîn-lebünde çeşme-i hayvân revân iken
Ben hasta teşne-dil ölürem zâr hoş mıdur

La'lün şifâ durur kamu rence şehâ senün
Ben sâl u mâh derdile bîmâr hoş mıdur

Sen ni'met ü na'îmile şâdân u Ahmedî
Bin mihnet ü belâya giriftâr hoş mıdur

Ben zâr itdügümce sen âzâr u cevrile
Cânumdan itdügün beni bîzâr hoş mıdur 


Gazel

Râzumı halka ayân itmek dilersin itmegil
Bini rüsvâ-yı cihân itmek dilersin itmegil

Mihnet ile sa'ferân itdün yüzümün rengini
Yaşumı dahı ergavân itmek dilersin itmegil

Gül yüzün gonce lebün nergis gözün idüp nihân
Nev-bahârumı hazân itmek dilersin itmegil

Saçlarun bendinde bini idübenün mübtelâ
Gamzen ile nâ-tüvân itmek dilersin itmegil

Bir kerân olsa cefânun idileydi ihtimâl
Sen cefâyı bî-kerân itmek dilersin itmegil

Neyçün örtersin nikâb ile bu zîbâ sûreti
Halkdan güni nihân itmek dilersin itmegil

Ahmedî'nün kanını dökmekden assı yok sana
Ol fakîre bir ziyân itmek dilersin itmegil (Akdoğan 1988: 108, 86, 128 162)

Kaynakça


Akdoğan, Yaşar (1979). Ahmedî Divanı: Tenkitli Metin ve Dil Hususiyetleri. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Akdoğan, Yaşar (1988). Ahmedî Dîvânından Seçmeler. Ankara: KTB Yay.

Akdoğan, Yaşar (yty). Ahmedî - Dîvân. Ankara: KTB Yay. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-78357/ahmedi-divani.html [Erişim tarihi: 01.11.2021]

Akdoğan, Yaşar ve N. Kutsal (2019). Ahmedî - İskendernâme. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yay.

Akün, Ömer Faruk (2015). Divan Edebiyatı. İstanbul: İSAM Yay.

Alparslan, Hakan (2007). Ahmedî Dîvânı’nda (1.-50.) Gazellerin Şerhi. Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.

Banarlı, Nihad Sami (1983). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.

Canım, Rıdvan (2000). Latîfî, Tezkiretü'ş-Şu'arâ ve Tabsıratü'n-Nuzemâ: İnceleme - Metin. Ankara: AKM Yay.

Gibb, Elias John W. (1999). Osmanlı Şiir Tarihi I-II. (çev.: A. Çavuşoğlu). Ankara: Akçağ Yay.

Gülüm, Emrah (2021). Ahmedî Dîvânı: İnceleme - Tenkitli Metin - Tıpkıbasım. Doktora Tezi. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi.

Günyüz, Melike Erdem (2001). Ahmedî Divanı’nın Tahlili. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Kızıltaş, Abdulkadir (2020). "Klasik Türk Şiirinde Müstakil Bir Edebi Tür Olarak Tehlil". Journal of Turkish Language and Literature, 6 (4): 958-987.

Kortantamer, Tunca (1973). Leben und Weltbild des Altosmanischen Dichters Ahmedî und Besonderer Berücksichtigung Seines Diwans. Freiburg.

Kutlar, Fatma Sabiha (2009). "Klasik Türk Edebiyatında Çâr-ender-çâr ve Kara Fazlî'nin Kasidesi". Türkbilig, (17): 92-115.

Kutlar Oğuz, Fatma Sabiha ve F. Uğur (2021). "Hz. İsa'ya Methiye: Ahmedî'nin 'Îsî' Redifli Kasidesini Mitoloji ve Dinler Tarihi Üzerinden Okuma Denemesi". Turkish Studies - Language and Literature, 16 (3): 1639-1666.

Sel, Nursel (2010). Ahmedî’yi Mitlerle Okumak. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.

Şentürk, Ahmet Atilla ve A. Kartal (2019). Eski Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yay.

Uğur, Fatih (2021). Ahmedî Dîvânı’nda Tarihî, Efsanevî, Mitolojik Şahıslar ve Arketipleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.

Yılmaz, Gülistan (2017). Ahmedî Dîvânı’nda Dünyevileşme. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


UĞUR, Fatih. "DÎVÂN (AHMEDÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/divan-ahmedi. [Erişim Tarihi: 27 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 İSKENDER-NÂME (AHMEDÎ) Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır Doç. Dr. İsmail AVCI
Görüntüle
2 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (AHMEDÎ) Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle
3 TERVÎHÜ’L-ERVÂH (AHMEDÎ) Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır Araş. Gör. Fatih UĞUR
Görüntüle
4 MİRKÂTÜ'L-EDEB (AHMEDÎ) Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır Dr. Emrah Gülüm
Görüntüle
5 MÎZÂNÜ’L-EDEB (AHMEDÎ) Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır Dr. Emrah Gülüm
Görüntüle
6 Mİ’YÂRÜ’L-EDEB (AHMEDÎ) Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır Dr. Emrah Gülüm
Görüntüle
7 BEDÂYݑܒS-SİHR FÎ SANÂYݑݒŞ-Şİ’R (AHMEDÎ) Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır Dr. Emrah Gülüm
Görüntüle
8 KASÎDE-İ SARSARÎ ŞERHİ (AHMEDÎ) Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz
Görüntüle
9 HAYRETÜ’L-UKALÂ (AHMEDÎ) Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz
Görüntüle
10 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
11 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
12 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
13 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
14 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
15 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
16 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
17 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
18 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
19 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle