- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır - Madde Yazarı: Araş. Gör. Fatih UĞUR
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Divan
- Yayın Tarihi:03/11/2021
DÎVÂN (AHMEDÎ)
şiirlerAhmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır (d.735/1334-35 ? - ö.812/1410’den sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmedî mahlaslı şairin şiirlerinin toplandığı eser. Nüshalarının karşılaştırılmasıyla hazırlanan metne göre Ahmedî Dîvânı 75 kaside, 2 terci-bend, 8 terkib-bend, 1 muhammes ve 778 gazel olmak üzere toplam 864 şiirden oluşmaktadır (Gülüm 2021: 97). Latîfî Tezkiresi’ne göre eser, Emîr Süleymân adına tertip edilmiştir (Canım 2000: 164). Nitekim Dîvân’da yer alan kasidelerin büyük çoğunluğu Emîr Süleymân’a yazılmıştır.
7 nüshası tespit edilmiş olan Dîvân’ın Süleymaniye Kütüphanesi’nde Hamidiye (nu. 1082) ve Düğümlü Baba (nu. 401) koleksiyonlarında iki; Biblioteca Apostolica Vaticana (vat.turco 196), British Museum (or.4127), Topkapı Sarayı Müzesi (K. 1015) ve Türk İslam Eserleri Müzesi (nu. 2010) kütüphanelerinde ise birer nüshası bulunmaktadır (Akdoğan ve Kutsal 2019: 98). 2019 yılında ise eserin Diyanet İşleri Başkanlığı Kütüphanesi'nde (nu. 810 23) bulunan başka bir nüshası tespit edilmiştir (Gülüm 2021: xvii). Bunlar içerisinde Türk İslam Eserleri Müzesi ve Süleymaniye Kütüphanesi Hamidiye koleksiyonunda bulunan nüshalar önemlidir (Şentürk ve Kartal 2019: 194). Eserin müellif nüshası ise elde değildir.
Ahmedî’nin sanatı bakımından en kıymetli eseri olarak görülen (Banarlı 1983: 391) Dîvân’ı, Osmanlı edebiyatı sahasının bilinen en eski divanlarından biri olması dolayısıyla da önemlidir (Akün 2015: 64). Dîvân, dört unsurun karşılıklı olarak sıralanabildiği leff ü neşr, taksim, tensikü’s-sıfat, tefrik gibi sanatların bir şiirin bütün beyitlerine uygulanmasıyla ortaya çıkan çâr-ender-çâr tarzının kullanıldığı bilinen ilk Türkçe eser olmasıyla da dikkat çekmektedir. Şair, üçü gazel ve biri kaside olmak üzere dört şiirinde çâr-ender-çâr tarzını uygulamıştır (Kutlar 2009: 96). Ayrıca kelime-i tevhidin redif olarak tekrar edilmesiyle oluşan tehlil türünün tespit edilen ilk örneği Ahmedî Dîvânı'ndadır. Nitekim Dîvân’ın başında yer alan 23 beyitlik kaside tehlil niteliğindedir (Kızıltaş 2020: 960). Diğer yandan eser “Îsî” redifli, bütünlüklü olarak Hz. İsa’nın methedildiği ve başka bir örneğinin henüz belirlenemediği bir kaside barındırıyor olması bakımından da dikkat çekicidir (Kutlar Oğuz ve Uğur 2021: 1642). Dolayısıyla Ahmedî Dîvânı klasik Türk şiirinde ilk örnekleri ihtiva eden bir divan olması yönüyle önemlidir.
E.J.W. Gibb, Ahmedî’nin Dîvânı’nı hem üslup hem de zevk bakımından İranî bulmuş, aruz kaidelerini sık sık ihlal etmekle birlikte şiirlerinde İran aruzunun hâkim olduğunu belirtmiştir. Ona göre Dîvân’daki şiirler liriktir. Bunlarda İskender-nâme’de olmayan bir uyum vardır ve ahengin sağlanması için gayret sarf edilmiştir (Gibb 1999: 186-187). Şiirlerde Türkçe kelimeler sıkça kullanılmış, sade ve tabii bir söyleyişe ulaşılmıştır (Banarlı 1983: 391). Şiir sayısı bakımından nispeten hacimli bir eser olan Dîvân’da, ağırlıklı olarak âşıkane ve rindane söyleyiş hâkimdir. Gazellerin pek çoğunda dünya zevklerinden, dünyevi aşktan ve klasik şiir geleneğine uygun olarak kavuşulması mümkün olmayan muhayyel sevgiliden söz edilmekte, onun güzellikleri övülmektedir. Ancak na't ve münacat özelliği gösteren manzumelerde dinî-tasavvufi motiflere yer verildiği görülmektedir. Dîvân’da nispeten kısa sayılabilecek pek çok kaside de yer almaktadır. Beyit sayısı 13 ila 25 arasında değişen bu kasideler, klasik kaside tertibindeki bölümlerin bulunmamasıyla dikkati çekmektedir. Nitekim kimi kasidelerde nesib/teşbib, girizgâh, fahriye ve tegazzül gibi bölümler olmaksızın yalnızca medhiyeye yer verilmiş yahut kısa bir nesib bölümünden sonra medhiyeye geçilmiştir. Diğer yandan bahariye niteliğindeki bazı kısa kasidelerde de sadece bahar tasvirinden ibaret olan nesib bölümü mevcuttur. Ayrıca Dîvân'da kasideler, klasik divan tertibinden farklı olarak kafiye harflerine göre sıralanmıştır.
Dîvân üzerine pek çok doktora ve yüksek lisans tezi hazırlanmıştır. Bunlardan ilki, Tunca Kortantamer tarafından Almanca olarak hazırlanan doktora tezidir (1973). Tezde Ahmedî’nin hayatı ve eserlerinin yanı sıra Dîvân’ının altı nüshası tanıtılarak edebî yönden incelemesi yapılmıştır. Yaşar Akdoğan ise doktora tezinde eserin tenkitli metnini hazırlayarak dil özelliklerini incelemiştir (1979). Bu tezin metin kısmı Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından e-kitap olarak yayımlanmıştır (yty). Akdoğan'ın, Dîvân’dan seçtiği şiirlerden oluşan bir de kitabı mevcuttur (1988). Melike Erdem Günyüz, Dîvân'ın tahlilini yaptığı bir doktora tezi hazırlamıştır (2001). Hakan Alparslan, yüksek lisans tezinde Dîvân’da yer alan şiirlerden ilk elli gazelin şerhini yapmıştır (2007). Nursel Sel, yüksek lisans tezinde eserdeki bazı kavram ve motifleri mitolojik yönleriyle incelemiştir (2010). Gülistan Yılmaz, Ahmedî Dîvânı’nda dünyevileşme üzerine bir yüksek lisans tezi hazırlamıştır (2017). Fatih Uğur ise yüksek lisans tezinde Dîvân’da yer alan tarihî, efsanevi ve mitolojik şahısları inceleyerek arketipleri hakkında bilgi vermiştir (2021). Son olarak Emrah Gülüm, doktora tezinde eserin yedi nüshası üzerinden bir tenkitli metin hazırlamış ve şairin nazire mecmualarında bulunan şiirlerini de ilave ederek Dîvân’ın Hamidiye nüshasının tıpkıbasımına yer vermiştir (2021).
Şairin biyografisi için bk. “Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-taceddin-ibrahim-bin-hizir
Eserden Örnekler
Gazel
Gazel
Gazel
Kaynakça
Akdoğan, Yaşar (1979). Ahmedî Divanı: Tenkitli Metin ve Dil Hususiyetleri. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Akdoğan, Yaşar (1988). Ahmedî Dîvânından Seçmeler. Ankara: KTB Yay.
Akdoğan, Yaşar (yty). Ahmedî - Dîvân. Ankara: KTB Yay. https://ekitap.ktb.gov.tr/TR-78357/ahmedi-divani.html [Erişim tarihi: 01.11.2021]
Akdoğan, Yaşar ve N. Kutsal (2019). Ahmedî - İskendernâme. İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yay.
Akün, Ömer Faruk (2015). Divan Edebiyatı. İstanbul: İSAM Yay.
Alparslan, Hakan (2007). Ahmedî Dîvânı’nda (1.-50.) Gazellerin Şerhi. Yüksek Lisans Tezi. Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi.
Banarlı, Nihad Sami (1983). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi I. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
Canım, Rıdvan (2000). Latîfî, Tezkiretü'ş-Şu'arâ ve Tabsıratü'n-Nuzemâ: İnceleme - Metin. Ankara: AKM Yay.
Gibb, Elias John W. (1999). Osmanlı Şiir Tarihi I-II. (çev.: A. Çavuşoğlu). Ankara: Akçağ Yay.
Gülüm, Emrah (2021). Ahmedî Dîvânı: İnceleme - Tenkitli Metin - Tıpkıbasım. Doktora Tezi. Eskişehir: Osmangazi Üniversitesi.
Günyüz, Melike Erdem (2001). Ahmedî Divanı’nın Tahlili. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Kızıltaş, Abdulkadir (2020). "Klasik Türk Şiirinde Müstakil Bir Edebi Tür Olarak Tehlil". Journal of Turkish Language and Literature, 6 (4): 958-987.
Kortantamer, Tunca (1973). Leben und Weltbild des Altosmanischen Dichters Ahmedî und Besonderer Berücksichtigung Seines Diwans. Freiburg.
Kutlar, Fatma Sabiha (2009). "Klasik Türk Edebiyatında Çâr-ender-çâr ve Kara Fazlî'nin Kasidesi". Türkbilig, (17): 92-115.
Kutlar Oğuz, Fatma Sabiha ve F. Uğur (2021). "Hz. İsa'ya Methiye: Ahmedî'nin 'Îsî' Redifli Kasidesini Mitoloji ve Dinler Tarihi Üzerinden Okuma Denemesi". Turkish Studies - Language and Literature, 16 (3): 1639-1666.
Sel, Nursel (2010). Ahmedî’yi Mitlerle Okumak. Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.
Şentürk, Ahmet Atilla ve A. Kartal (2019). Eski Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yay.
Uğur, Fatih (2021). Ahmedî Dîvânı’nda Tarihî, Efsanevî, Mitolojik Şahıslar ve Arketipleri. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
Yılmaz, Gülistan (2017). Ahmedî Dîvânı’nda Dünyevileşme. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | İSKENDER-NÂME (AHMEDÎ) | Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır | Doç. Dr. İsmail AVCI |
Görüntüle | ||
2 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (AHMEDÎ) | Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle | ||
3 | TERVÎHÜ’L-ERVÂH (AHMEDÎ) | Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır | Araş. Gör. Fatih UĞUR |
Görüntüle | ||
4 | MİRKÂTÜ'L-EDEB (AHMEDÎ) | Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır | Dr. Emrah Gülüm |
Görüntüle | ||
5 | MÎZÂNÜ’L-EDEB (AHMEDÎ) | Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır | Dr. Emrah Gülüm |
Görüntüle | ||
6 | Mİ’YÂRÜ’L-EDEB (AHMEDÎ) | Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır | Dr. Emrah Gülüm |
Görüntüle | ||
7 | BEDÂYݑܒS-SİHR FÎ SANÂYݑݒŞ-Şİ’R (AHMEDÎ) | Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır | Dr. Emrah Gülüm |
Görüntüle | ||
8 | KASÎDE-İ SARSARÎ ŞERHİ (AHMEDÎ) | Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır | Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz |
Görüntüle | ||
9 | HAYRETÜ’L-UKALÂ (AHMEDÎ) | Ahmedî, Tâceddîn İbrâhîm bin Hızır | Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz |
Görüntüle | ||
10 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
12 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
13 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
18 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
19 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |