DESTÂR-I HAYÂL (NEVRES)
hikâyeler
Nevres, Osman Nevres (d. 1236/1820-1821 - ö. 1293/1876)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Osman Nevres'in öğüt ağırlıklı ahlaki mesnevîsi. Destâr-ı Hayâl, Emir-zâde olarak anılan gence, Ferruh adlı lalası tarafından anlatılan 6 ayrı hikâyeden oluşmaktadır. Daha ziyade genç ve tecrübesiz kahramanlar üzerinden kurgulanmışlardır. Aruzun hezec bahrinin "mef‘ûlü mefâ‘ilün fe‘ûlün" kalıbıyla yazılmış olan eserde yer alan ve temelde aynı ana fikir etrafında kurgulanmış; fakat konuları, kahramanları ve diğer bazı unsurları bakımından farklı yanları bulunan hikâyelerin adları sırasıyla “Kıssa-i Emir-zâde”, “Hikâye-i Kimyâger”, “Destâr-ı Hayâl”, “Hikâye-i Rûbah”, “Hikâye-i Baht u Cehd” ve “Hikâye-i Sühandân”dır. 

Nevres’in, aynı zamanda en uzun hikâyesinin adı olan Destâr-ı Hayâl’in mukaddime bölümünde, başlık olmaksızın tevhid (b. 1-14), na‘t (b. 15-20), sebeb-i te’lîf (b. 21-30), âğâz-ı dâsitân/hikâyeler (b. 31-460) ve hâtime (b. 461-516) bölümlerine yer verilmiştir. Eser, münacat başlığını taşıyan bölüm ile son bulur (b. 517-551).

Nevres mukaddimede, eserini Bağdat’ta ezber ettiğini ve ona Destâr-ı Hayâl adını verdiğini; hatta eserinin muhtasar olmasına rağmen muteber olduğunu belirtir. Mesnevisini yazma sebebi olarak da dünyaya bir eser kazandırma ve hayırla anılma isteğini zikreder. Mukaddimeden sonra ise hikâyeler yer alır. Nevres, son hikâyenin yer aldığı kısımda ayrıca Destâr-ı Hayâl’i merkeze almak suretiyle ve âdeta tüm kıssalardan çıkartılması gereken hisselere dikkat çeken bir değerlendirmede bulunur. Buna göre birçok kişinin aldanmasına yol açan kuru vehimler, hoş; fakat boş hayâller, aslı astarı olmayan iddialar vb. unsurlar aslında hep birer destâr-ı hayâldir. Tüm bunlar, kişilerin gerçekleri görmelerini ve içinde bulundukları durumu sağlıklı bir şekilde değerlendirmelerini engellemektedir. Üstelik insanların hırs ve şartlanmaları ile etraflarında bulunan dalkavuklar, bu durumu daha vahim bir hâle getirmektedirler.

Mesneviyle ilgili bazı tespitlerde bulunulan ve künye bilgilerini tam olarak tespit edemediğimiz Almanca bir çalışmada (Beiträge Zur Arabischen Poësie, Übersetzungen, Kritiken, Aufsätze, tarihsiz: 89-109) yer verilen Destâr-ı Hayâl’in, Andersen’in “Kralın Yeni Elbisesi/Kral Çıplak” adlı hikâyesinin Türkçedeki paraleli olduğu görüşü, tam olarak gerçeği yansıtmamaktadır; zira iki eser arasında bazı ortak yanlar bulunmakla birlikte, bazı önemli farklar da vardır. Örneğin Andersen’in hikâyesinde yer verilen kral tipi, son derece kendini beğenmiş ve ders verilmeyi hak eden bir kişi iken; Destâr-ı Hayâl’deki hükümdar tipi, cömertlik, fakirlere yardım etmek vb. iyi meziyetleri olan; mala, mülke değer vermeyen ve halkı tarafından da çok sevilen bir kişidir. Onun tek zaafı külahtan sıkılıp destara merak salması ve tecrübesizliğiyle iyi niyetinin kurbanı olup aldatılmış olmasıdır (Kaya 2017: 283).

Kaynaklardan hareketle tespit edilen bulguları değerlendirdiğimizde Nevres’in mesnevisinin büyük oranda özgün bir eser olmayıp Doğu edebiyatında mevcut olan bazı hikâyelerin, örneğin Sâdî’nin Gülistân’ında bulunan Hikâye-i Rûbâh’ın, bazı değişiklik ve ilavelerle nakledilmesinden ibaret olduğunu söylememiz mümkündür.

Sonuç olarak ister bizzat, isterse diğer bazı eserlerden hareketle yazmış olsun Nevres’in mesnevisinde yer verdiği hikâyelerin tümü, kanaatimizce esasen tek bir hikâyeyi anlatmak içindir. Bu büyük ve de asıl hikâye, onun haksızlığa uğrama, rüşvet suçlamasına kurban gitme hikâyesidir. Bir başka deyişle Nevres, ibretâmiz hikâyelerden oluşan mesnevisini esasen kendi hikâyesini, safdilliğini, masumiyetini ve talihsizliğini anlatmak, sonuçta tüm yaşadıklarının takdir sonucu meydana geldiğini ve kader karşısında elden bir şey gelmeyeceğini vurgulamak için yazmıştır, demek mümkündür.

İlk önce ayrı olarak basılmış (Matbaa-i Âmire 1289, 24 sayfa), daha sonra divana da alınmış olan Destâr-ı Hayâl  551 beyitlik bir mesnevidir. Eser, şairinin Dîvân'ı ile birlikte yayımlanmıştır (Kaya 2017).

Müellifin biyografisi için bk. Nevres, Osman Nevres. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nevres-osman-nevres 






Eserden Örnekler


1

Mukaddime-i Destâr-ı Hayâl

Nâmıyla Hudâ’nın etdim âğâz

Oldum bu hayâle kâr-perdâz

Her nâme k’anınla nâmî olmaz

Şeh-nâme de olsa nâmı olmaz

Birdir o Hudâ-yı pâk ü akdes

Eñ pest kumaşı çarh-ı atlas

Bir zerre şümûs meş‘alinden

Bir katre buhûr menhelinden

Hep kudretidir ki bî-tehâşî

Nesc etdi bu nîl-gûn kumâşı (Kaya 2017: 657).

2

Kıssa-i Emîr-zâde

Bu perdeyi keşf eden kühen-râz

Olmuş bu usûlde sühan-sâz

Kim var idi bir emîr-zâde

Rûşen-güher ü latîf ü sâde

Keşmîr’i [o serv etdi] Keşmîr

Etmişdi sözü o şehri teshîr

Çün dürr-i yetîm o dürretü’t-tâc

Mâm u pedere değildi muhtâc

Hem kimseye olmamışdı dâmâd

Âzâde idi o serv-i âzâd (Kaya 2017: 659).


3

Destâr-ı Hayâl

...

Tâ geldi o şehre bir kühen-kâr

Durmazdı başında hîç destâr

Pîr idi velîk hîlede genc

Hîleyle bulurdu genc bî-renc

Geçmişdi sipihr çenberinden

Olmuşdu habîr her yerinden

Bilmişdi hayâl-i Kâmurân’ı

Ol hîçe sayan cihâniyânı

Her n’etdi ise o pür-fesâne

Kendini iletdi Kâmurân’a

Arz etdi ki ben imâme-bâfım

Bu fenne acîb mû-şikâfım

Nesc eylerim öyle pâk destâr

Hurşîd anı görse der ki dest âr

Dülbend ana târ-ı gîsu-yı hûr

Keşmîr’e gider işitse fağfûr

Dôlab-ı sipihr dest-gâhım

Destâra görünmemiş külâhım (Kaya 2017: 665-666).

Kaynakça


Beiträge Zur Arabischen Poësie, Übersetzungen, Kritiken, Aufsätze (yty.). Die Qaçîden von Zohair, en-No‘mân b. Beşîr, Toğrâî usw., 89-109, İstanbul: Nazik Basımevi.

Kaya, Bayram Ali (2017). Osman Nevres Dîvânı. İstanbul: Kesit Yay.

Mirza Habîb Efendi (1309). Müntahabât-ı Gülistân. İstanbul: Mahmud Bey Matbaası.

Osman Fâik (1307). Güzîde-i Gülistân -Şerh-i Gülistân, Sâdî-i Şîrâz-. İstanbul: Dersaâdet Kasbar Matbaası.

Osman Nevres (1289). Destâr-ı Hayâl. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Osman Nevres (1290). Dîvân. İstanbul: Matbaa-i Âmire.

Özgül, M. Kayahan (1999). Osman Nevres, Hayâtı ve Eserleri. İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yay.

Atıf Bilgileri


Kaya, Bayram Ali. "DESTÂR-I HAYÂL (NEVRES)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/destar-i-hayal-nevres. [Erişim Tarihi: 19 Haziran 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MERSİYE-İ HAZRET-İ HÜSEYİN (NEVRES) Nevres, Osman Nevres Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
2 DÎVÂN (OSMAN NEVRES) Nevres, Osman Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
3 ESER-İ NÂDİR / MECMÛATÜ’T-TARAB ALÂ LİSÂNİ’L-EDEB (NEVRES) Nevres, Osman Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
4 MERSİYE-İ KERBELÂ (NEVRES) Nevres, Osman Nevres Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
5 KÜLBE-İ AHZÂN (NEVRES) Nevres, Osman Nevres Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
6 PERÎ İLE CİVÂN (NEVRES) Nevres, Osman Nevres Prof. Dr. Bayram Ali Kaya
Görüntüle
7 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
8 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
9 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
10 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
11 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
12 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
13 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
14 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
15 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
16 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle