- Yazar Biyografisi (TEİS)
Muallim Naci - Madde Yazarı: Araş. Gör. Çağla Akar Erbil
- Eser Yazılış Tarihi:1886
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tenkit
- Yayın Tarihi:10/08/2022
DEMDEME (MUALLİM NACİ)
tenkitMuallim Naci (d. 1850 - ö. 13 Nisan 1893)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Muallim Naci’nin Recaizade Mahmut Ekrem’in III. Zemzeme Mukkadimesi ve Takdir-i Elhan’da isim vermeksizin kendisine yönelttiği eleştirilere cevaben yazdığı tenkit. İlk olarak Saadet gazetesinde 15-21 Şubat 1886 tarihleri arasında tefrika edilen tenkit yazıları hükûmet tarafından yazıların neşri durdurulunca aynı yıl müstakil bir kitap olarak yayımlanır.
Muallim Naci, Recaizade Mahmut Ekrem’in kendisi hakkındaki eleştirilerine cevap vermek amacıyla bu metni kaleme aldığını belirterek başlar. Ekrem’in eleştirilerine karşılık, çoğunlukla Nağme-i Seher’den olmak üzere, eserlerinden örnek beyitler vererek onu eleştirir. Beyitlerinde yer alan dil hataları, üslubunun renksiz ve cansız olması, manzumelerindeki gereksiz söz kullanımları, eserlerinin açıklıktan ve güzellikten uzak olması üzerinde durarak eleştirilerini sert bir üslupla dile getirir.
Naci, eleştirilerini Ekrem’in tenkit ettiği “gark-ı nur” redifli gazeliyle kıyaslayarak sunar. Menemenlizade Tahir’in eserinde Muallim Naci’nin “gark-ı nur” redifli gazeline yazılmış bir nazire vardır ancak o nazirenin üstü çizilmiştir. Ekrem de Tahir’in bu davranışını onaylar. Naci, Tahir’in bu tutumunu Ekrem’in despot yaklaşımının bir sonucu olarak değerlendirir. Naci’ye göre Tahir, hocasını karşısına almamak amacıyla böyle bir harekette bulunmuştur.
Eser boyunca en çok vurgulanan husus, Recaizade Mahmut Ekrem’in eleştirilerinde öznel olmasıdır. Naci’ye göre Ekrem’in yaptığı olumsuz yorumların tek sebebi o şiirlerin kendisi tarafından yazılmış olmasıdır. Şiirlerin Hamid tarafından yazıldığı belirtilse Ekrem’in o şiirleri öveceğini veyahut Hamid’in güzel bir şiiri kendisine ait olarak sunulsa o şiiri beğenmeyeceğini iddia eder. Ekrem’in Menemenlizade Tahir’in kitabının ismini beğenmesini o ismi kendisinin vermiş olduğunu bilmemesine bağlar. Naci, Ekrem’in geçmiş zamanda kendi eserlerini beğendiğini de söyleyerek birkaç yılda ortaya çıkan bu tavır değişikliğini de verdiği örneklerle ortaya koyar.
Recaizade Mahmut Ekrem, Birinci Zemzeme adlı kitabında Naci’nin bir gazeline tahmis yazmıştır. Bir tezkirede Naci hakkında övgü dolu sözler sarf etmiştir. Musa Bin Ebü’l-Gazan yahut Hamiyyet isimli eserini derslerinde okutmuş ve aynı zamanda o eserde yer alan bazı beyitlere Talim-i Edebiyat adlı çalışmasında yer vermiştir. Dolayısıyla Naci, Ekrem’in, kendisi hakkında şahsi fikirlerinin değişmesi üzerine eserlerini beğenmemeye başladığını savunur. Naci, Ekrem’in Takdir-i Elhan’da Menemenlizade Tahir için yaptığı eleştirileri de irdeler. Ekrem’in Tahir’in şiirlerinde yer alan birtakım kusurları görmediğini, yaptığı bazı eleştirilerin de uygunsuz olduğunu ifade eder. Ekrem’in herkesin eşyayı görüşünün farklı olacağı hususunun bazı tenkitçiler tarafından bilinmediği konusundaki görüşlerini küçümser bir tonda eleştirerek bu ithamı kabul etmez. Ekrem’in isim kullanmaksızın kendisini kıskançlıkla ve taklitle suçladığını belirtip Ekrem’in eserlerini beğenmediğini dolayısıyla beğenmediği bir şeyi taklit de etmeyeceğini söyler. Akabinde Ekrem’in “Kuzu” manzumesini beğendiği için kendisini taklit etmeye çalıştığını belirtir. Naci, Ekrem’in eserlerinden örnekler aktararak onun dil kusurlarını gösterir. Yanı sıra Ekrem’in şiirlerinin anlam bakımından eksik olduğunu açıklar. Ekrem’in şiirlerini mantık kapsamında değerlendirerek onların saçma derecesinde manasız olduklarını ileri sürer. Ek olarak Ekrem’in şiirlerini şehevî olmaları sebebiyle de eleştirir. Ekrem’in Talim-i Edebiyat eserinde babasının yazdığı bir beyti örnek vermesi ve babasından bir dipnotta bahsetmesini ele alarak bu durumun Ekrem’in eser seçme konusundaki zayıflığını gösterir nitelikte olduğunu belirtir. Kendi gazellerinin mübalağalı olduğu eleştirisini de kabul etmez. Naci, Ekrem’in fahriyeli beyitlerle ilgili yönelttiği eleştiriye karşılık Ekrem’in fahriyeli beyitlerini örnek vererek şairin görüşündeki çelişkiye dikkat çeker.
Naci, eleştirilerinde alaycı bir üslup kullanır. Eserde Ekrem için gülünç sıfatların kullanıldığı ve hatta zaman zaman hakarete varan ifadelerin yer aldığı söylenebilir. Yanı sıra müstehzi bir tutumla Ekrem’i aşağılayıcı hayalî sahneler çizdiği de gözlenmektedir.
Demdeme, 1886 yılında İstanbul Mihran Matbaası'nda basılmıştır.
Yazarın biyografisi için bk. “Muallim Naci”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/muallim-naci
Eserden Örnekler
“Şûrâ-yı devlet azâsından sâhibü’t-ta’lîm vezzemzeme câlibü’t-tefhim veddemdeme edîb ve şâ’ir-i meşhur Recâizâde sa’âdetli Mahmûd Ekrem Beyefendi Hazretleri (Takdir-i Elhân) unvanıyla yazdığı bir risâlenin neşrine cüret etmiştir.
Mîr-i müşârünileyhin bu eserinde kendine mahsus olan şîve-i … ile îrâd eylediği ta’rizâtın birtakımı bana müteallik şeyler olduğundan mukâbeleten biraz söz söylemek lâzım gelmiştir.
Bu lüzumu müteessifen görüyorum. Çünkü müşârünileyhe böyle bir mukâbelede bulunmaya mecbur olmak istemezdim.
Şu mecbûriyetim erbâb-ı insâf nezdinde mûcib-i itirâf-ı mazûriyetim olur sanırım.
Ekrem Bey’in -ne türlü maksada mebnî ise- bu risâlede dahi hakkımda izhârından çekinmek istemediği tecavüze kârşı sükût-ı acizanede bulunmayı tecviz edemem.
Zîrâ henüz kalemim elimdedir.” (Muallim Naci 1886: 1-2)
Kaynakça
Bozdağ, Erdal (2020). Muallim Naci’nin Düşünce Dünyası ve Tanzimat Yenileşmesindeki Yeri. Doktora Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Kaçar, İzzet (2019). Bütün Yönleriyle Muallim Nâcî. Ankara: Gece Kitaplığı Yayınları.
Muallim Naci (1886). Demdeme. İstanbul: Mihran Matbaası.
Tanpınar, Ahmet Hamdi (2013). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yayınları.
Tansel, F. Abdullah (1953). "Muallim Naci ile Recaizade arasındaki Münakaşalar ve Bu Münakaşaların Sebep Olduğu Edebi Hadiseler", Türkiyat Mecmuası, C. 10.
Uçman, Abdullah (1974). Muallim Naci. İstanbul: Toker Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ISTILÂHÂT-I EDEBİYYE (MUALLİM NÂCÎ) | Nâcî, Muallim Nâcî | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
2 | ARÛZ NÜMÛNESİ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
3 | ATEŞPÂRE (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
4 | ÇOCUKLAR İÇİN LUGAT KİTÂBI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
5 | EMSÂL-İ ALÎ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
6 | ESÂMÎ (MUALLİM NÂCÎ) | Muallim Nâcî | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
7 | FÜRÛZÂN (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
8 | HURDE-FÜRÛŞ 1 (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
9 | İNŞÂ VE İNŞÂD (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN |
Görüntüle | ||
10 | İNTİKÂD (MUALLİM NACİ -BEŞİR FUAT) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
11 | KÂMÛS-I OSMÂNÎ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
12 | LUGAT-I NÂCÎ (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
13 | MEDRESE HÂTIRALARI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Saime Kemerci |
Görüntüle | ||
14 | MEHMED MUZAFFER MECMU'ASI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Özlem Kayabaşı |
Görüntüle | ||
15 | MEKTEB-İ EDEB (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |