DÂSTÂN-I MANSÛR, MANSÛR-NÂME (AHMEDÎ)
menkıbe
Ahmedî, Ahmedî-i Tebrîzî, Tebrîzli Ahmedî (d. ? - ö. ?)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Kaynaklarda Mansûr-nâme adıyla kaydedilen bu mesnevi, İsmail Hikmet Ertaylan’ın bir duyumdan hareket ederek verdiği bilgiye (Ertaylan, 1952: 126-127) istinaden daha sonraki çalışmalarda, ihtimal kaydıyla, (Aksoy 1977: 60; Kut 1989: 57; Alpay Tekin 1992: 50; Özmen 2001: XXXVII; Canım 2014a) Ahmed-i Dâ’î’nin henüz ele geçmemiş bir eseri olarak değerlendirilmiştir. Ancak metnin hiçbir yerinde “Dâ’î” mahlasına rastlanmadığı gibi "Ahmedîyem kıl inâyet yâ Kerîm / Rahmet idüp yarlıgagıl yâ Rahîm" (71b) şeklindeki son beyitte de müellif adı sadece “Ahmedî” olarak kaydedilmiştir. Diğer taraftan müellife dair başka ayrıntının verilmeyişi, eserin hangi “Ahmedî”ye ait olduğu sorusunu akla getirmektedir. Bununla birlikte metnin imla özellikleri yazıldığı döneme dair bir fikir verebilecek mahiyettedir. Dâstân-ı Mansûr’un da içinde bulunduğu risaleler mecmuasında yer alan ilk eser, Şihâbî’nin, Şeyh Celâleddin Suyûtî (ö. 1505)’den nazmen çevirdiği Tercüme-i Hüsnü’l-Muhâdıra adlı mesnevidir; 3 Zilkade 1001/1 Ağustos 1593 tarihinde istinsah edilmiştir. Bu eser ve mecmuanın 53b-61a sayfaları ile 71b-74a sayfalarında bulunan diğer iki risale de 16. yüzyılın imla özelliklerini yansıtmaktadır. Ancak aynı müstensihin elinden çıktığı anlaşılan Dâstân-ı Mansûr’da kelime sonlarındaki vokallerin gösterilmeyişi, eserin en geç 15. yüzyıl başlarında yazılmış, harekeli bir metinden istinsah edilmiş olabileceğini göstermektedir. Bu bilgilerden hareketle değerlendirilmesi gereken dört şairden Gelibolulu Ahmedî (Ahmed-i Rûmî)’nin üslubuna dair ayrıntılı bir değerlendirme yapabilmek için elimizde yeterince metin örneği bulunmamaktadır (Canım 2014b). Aynı dönemde yaşamış olan bir diğer Ahmedî, bilinen tek eserinde (Telli Sazlar Münâzarası) klasik öncesi Çağatay edebiyatının müşterek yazı dili özelliklerini ve üslubunu yansıtmıştır (Eraslan 1986: 129; Erdem Uçar 2014). Son olarak İskender-nâme müellifi ile Tebrîzli Ahmedî’nin eserleri arasında yapılan bir karşılaştırmada Dâstân-ı Mansûr’da yer alan bazı kelime ve tamlamaların Tebrîzli Ahmedî’nin eserlerinde de bulunduğu tespit edilmiş (Tavukçu 2022) ve buna istinaden eserin Ahmedî-i Tebrîzî’ye ait olabileceği kanaati benimsenmiştir.

Dâstân-ı Mansûr, aruzun "fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün" kalıbıyla mesnevi biçiminde yazılmış 519 beyitten oluşmuştur. Müellif, külfetsiz ve sade bir üslupla Hallâc-ı Mansur (ö. 922)’u trajik akıbetine götüren süreci, onun bu esnada gösterdiği kerametleri ele almış yeri geldikçe iktibaslardan yararlanmıştır. Eserin ilk 10 beytinde Allah’ın kudret ve hikmeti, Âdemin yaratılışı ve meleklerin ona secde edişi, kainatın “iki cihan serveri” olan “Ahmed”in dostluğu için yaratılışı dile getirilmiş ve bu bölüm bir “salvele” beytiyle bitirilmiştir. Bu durum dikkate alındığında eserin, mesnevi kompozisyonuna asgari düzeyde uyduğu söylenebilir ancak bölümlerinin bulunmayışı ve sadece üç beyitlik bir dua bölümüyle sonlandırılması, Dâstân-ı Mansûr’un, şeyyadlık geleneğinde olduğu gibi topluluk önünde okunmak üzere telif edildiğini düşündürmektedir. Nitekim esere hâkim olan konuşma üslubu da bu durumu desteklemektedir.

Bilinen tek nüshası Fransa Millî Kütüphanesinde (Bibliotheque Nationale Manuscrits, nu. Turc 111, 62a-71b) bulunan Dâstân-ı Mansûr, Orhan Kemâl Tavukçu tarafından hazırlanmıştır (2022).

Şairin biyografisi için bk. “Ahmedî, Ahmedî-i Tebrîzî, Tebrîzli Ahmedî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-tebrizli-ahmedi 

Eserden Örnekler


Dâstân-ı Mansûr'dan 

İy Huzâvendâ İlahî Rabbenâ

Cânumı vaslunla kıldun âşinâ


Sensin âhir âşikârâ vü nihân

Senden irdi bana bu keşf-i beyân


Havl u kuvvet nusret ü izzet senün

Hayy u Kâdir sensin kudret senün


Çün seni gördüm mu'ayyen bî-hafâ

Cânuma geldi sürûrıla safâ


Gayb gencün bana izhâr eyledün

Söyledüp âhir yirüm dâr eyledün


Perdeler ref' oldı tâ görem seni

Lutfunıla sen kabûl itdün beni


Sensin âhir iş içinde iş kılan

Cân u tende harket u cünbiş kılan


Tâ ebed Hayy-ı ezelsin lâ-yezâl

Kim sıfât u zâtuna irmez melâl


Uş göneldüm hazretüne giderem

Bu cihân ârâyişin terk iderem


Evvel âhir zâhir ü bâtın hemân

Senden artuk kimse yokdur câvidân


Çün bu resm-ile münâcât eyledi

Nâliş idüp arz-ı hâcât eyledi

Akl irişmez çün ki ışk esrârına

Işk bâzârında aklun kârı ne


Akl nûrı sırr-ı ışka irmedi

Oldı mahcûb ol cemâli görmedi


Aklile ışk arasında gör nice

Mâ-cerâ nice olupdur sor nice


Işka akl eydür perîşân olmagıl

Işk eydür yöri nâdân olmagıl


Akl eydür cübbe vü destârı gör

Işk eydür hâne-i hammârı gör


Akl eydür bendedür şekk ü yakîn

Işk eydür bende yeksân küfr ü dîn


Akl eydür gör ki benven kâr-sâz

Işk eydür ben mukaddes pâk-bâz


Tâlibün matlûbıdur çün ışk-ı Hak

Cân gözin uyar gel imdi ışka bak


Ger gönül hâlin sorarsan nicedür

Bil gönül burcı ki arşdan yücedür


Çün gönüldür mahzen-i esrâr-ı ışk

Gir gönülde göresin dîzâr-ı Hak


Nakşa kalan âşık-ı sâdık degül

Hak te'âlâ ışkına lâyık degül


Nakşdan maksûd olan nakkâşdur

Bilmeyen sanur gözile kaşdur (Tavukçu 2022)

Kaynakça


Aksoy, Mehmet (1977). “Ahmed Dâi”. Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C. I. İstanbul: Dergâh Yay. 60.

Canım, Rıdvan (2014a). “Ahmed-i Dâî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-dai [Erişim tarihi: 12.08.2022]

Canım, Rıdvan (2014b). “Ahmedî, Ahmed, Ahmed-i Rûmî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-ahmed-ahmedi-rumi [Erişim tarihi: 12.08.2022]

Eraslan, Kemal (1986). “Ahmedî, Münazara (Telli Sazlar Atışması)”. İstanbul Üniversitesi Türk Dili Edebiyatı Dergisi, (XXIV): 129-204.

Ertaylan, İsmail Hikmet (1952). Ahmed-i Dâî, Hayatı ve Eserleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay.

Kut, Günay (1989). “Ahmed-i Dâî”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2.  İstanbul: TDV Yay. 56-58.

Özmen, Mehmet (2001). Ahmed-i Da’i Divanı. 2 C. Ankara: TDK Yay.

Tavukçu, Orhan Kemal (2022). Dâstân-ı Mansûr. (Baskıda)

Alpay Tekin, Gönül (1992). Ahmed-i Dâ’î, Çengnâme. Harvard Üniversitesi Yakındoğu Dilleri ve Medeniyetleri Bölümü Yay.

Erdem Uçar, Filiz Meltem (2014). “Ahmedî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi [Erişim tarihi: 12.08.2022]

Atıf Bilgileri


Tavukçu, Orhan Kemal. "DÂSTÂN-I MANSÛR, MANSÛR-NÂME (AHMEDÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/dastan-i-mansur-mansur-name-ahmedi. [Erişim Tarihi: 25 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN-I TÜRKÎ (AHMED-İ DÂ’Î) Ahmed-i Dâ’î Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
2 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (AHMED-İ DÂ’Î) Ahmed-i Dâ’î Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
3 ÇENG-NÂME (AHMED-İ DÂ'Î) Ahmed-i Dâ'î Prof. Dr. Gönül Alpay Tekin
Görüntüle
4 VASİYYET-İ NÛŞİREVÂN-I ÂDİL BE-PUSEREŞ HÜRMÜZ-İ TÂCDÂR / VASİYYET-İ NÛŞİREVÂN (AHMED-İ DÂ’Î) Ahmed-i Dâ’î Prof. Dr. Emine Yeniterzi
Görüntüle
5 UKÛDÜ’L-CEVÂHİR (AHMED-İ DÂ'Î) Ahmed-i Dâ’î Araş. Gör. Uğur Altundaş
Görüntüle
6 CÂMASB-NÂME (AHMED-İ DÂ'Î) Ahmed-i Dâ'î Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
7 ENFESÜ'L-CEVÂHİR / TERCÜME-İ TEFSÎR-İ EBU’L-LEYS SEMERKANDÎ (EBU’L-FAZL MÛSÂ BİN HÂCI HÜSEYN EL-İZNİKÎ) Ebu’l-Fazl Mûsâ bin Hâcı Hüseyn el-İznikî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
8 TERCÜME-İ KİTÂBÜ’T-TA’BÎR-NÂME (AHMED-İ DÂ’Î) Ahmed-i Dâ’î Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
9 VESÎLETÜ’L-MÜLÛK Lİ-EHLİ’S-SÜLÛK VE TEFSÎRÜ’L-KUR’ÂN / VESÎLETÜ’L-MÜLÛK (AHMED-İ DÂ’Î) Ahmed-i Dâ’î Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN
Görüntüle
10 MİFTÂHÜ’L-CENNE(T) (AHMED-İ DÂ’Î) Ahmed-i Dâ’î Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN
Görüntüle
11 TERCÜME-İ TEZKİRETÜ’L-EVLİYÂ (AHMED-İ DÂ’Î ?) Ahmed-i Dâ’î Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
12 TERCÜME-İ EŞKÂL-İ NÂSIR-I TÛSÎ / TERCÜME-İ SÎ FASL Fİ’T-TAKVÎM (AHMED-İ DÂ’Î) Ahmed-i Dâ’î Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN
Görüntüle
13 TERCÜME-İ TIBB-I NEBEVÎ / EŞ-ŞİFÂ FÎ-EHÂDÎSİ’L-MUSTAFÂ (AHMED-İ DÂ’Î) Ahmed-i Dâ’î Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN
Görüntüle
14 TERESSÜL (AHMED-İ DÂ’Î) Ahmed-i Dâ’î Doç. Dr. Hasan Gültekin
Görüntüle
15 MÜFREDÂT (AHMED-İ DÂ’Î) Ahmed-i Dâ’î Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN
Görüntüle
16 CÂMASB-NÂME (ABDÎ) Abdî, Mûsâ Prof. Dr. Müjgân Çakır
Görüntüle
17 TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Görüntüle
18 RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Öğretmen Ece Ceylan
Görüntüle
19 NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz Doç. Dr. Recep Uslu
Görüntüle
20 DÎVÂN (ADLÎ) Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM
Görüntüle
21 DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
22 DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) Adnî, Mahmûd Paşa Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren
Görüntüle
23 DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) Âfitâbî Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
24 DÎVÂN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Doç. Dr. Osman Kufacı
Görüntüle
25 HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle