- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmedî, Ahmedî-i Tebrîzî, Tebrîzli Ahmedî - Madde Yazarı: Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Menkıbe
- Yayın Tarihi:23/09/2022
DÂSTÂN-I MANSÛR, MANSÛR-NÂME (AHMEDÎ)
menkıbeAhmedî, Ahmedî-i Tebrîzî, Tebrîzli Ahmedî (d. ? - ö. ?)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kaynaklarda Mansûr-nâme adıyla kaydedilen bu mesnevi, İsmail Hikmet Ertaylan’ın bir duyumdan hareket ederek verdiği bilgiye (Ertaylan, 1952: 126-127) istinaden daha sonraki çalışmalarda, ihtimal kaydıyla, (Aksoy 1977: 60; Kut 1989: 57; Alpay Tekin 1992: 50; Özmen 2001: XXXVII; Canım 2014a) Ahmed-i Dâ’î’nin henüz ele geçmemiş bir eseri olarak değerlendirilmiştir. Ancak metnin hiçbir yerinde “Dâ’î” mahlasına rastlanmadığı gibi "Ahmedîyem kıl inâyet yâ Kerîm / Rahmet idüp yarlıgagıl yâ Rahîm" (71b) şeklindeki son beyitte de müellif adı sadece “Ahmedî” olarak kaydedilmiştir. Diğer taraftan müellife dair başka ayrıntının verilmeyişi, eserin hangi “Ahmedî”ye ait olduğu sorusunu akla getirmektedir. Bununla birlikte metnin imla özellikleri yazıldığı döneme dair bir fikir verebilecek mahiyettedir. Dâstân-ı Mansûr’un da içinde bulunduğu risaleler mecmuasında yer alan ilk eser, Şihâbî’nin, Şeyh Celâleddin Suyûtî (ö. 1505)’den nazmen çevirdiği Tercüme-i Hüsnü’l-Muhâdıra adlı mesnevidir; 3 Zilkade 1001/1 Ağustos 1593 tarihinde istinsah edilmiştir. Bu eser ve mecmuanın 53b-61a sayfaları ile 71b-74a sayfalarında bulunan diğer iki risale de 16. yüzyılın imla özelliklerini yansıtmaktadır. Ancak aynı müstensihin elinden çıktığı anlaşılan Dâstân-ı Mansûr’da kelime sonlarındaki vokallerin gösterilmeyişi, eserin en geç 15. yüzyıl başlarında yazılmış, harekeli bir metinden istinsah edilmiş olabileceğini göstermektedir. Bu bilgilerden hareketle değerlendirilmesi gereken dört şairden Gelibolulu Ahmedî (Ahmed-i Rûmî)’nin üslubuna dair ayrıntılı bir değerlendirme yapabilmek için elimizde yeterince metin örneği bulunmamaktadır (Canım 2014b). Aynı dönemde yaşamış olan bir diğer Ahmedî, bilinen tek eserinde (Telli Sazlar Münâzarası) klasik öncesi Çağatay edebiyatının müşterek yazı dili özelliklerini ve üslubunu yansıtmıştır (Eraslan 1986: 129; Erdem Uçar 2014). Son olarak İskender-nâme müellifi ile Tebrîzli Ahmedî’nin eserleri arasında yapılan bir karşılaştırmada Dâstân-ı Mansûr’da yer alan bazı kelime ve tamlamaların Tebrîzli Ahmedî’nin eserlerinde de bulunduğu tespit edilmiş (Tavukçu 2022) ve buna istinaden eserin Ahmedî-i Tebrîzî’ye ait olabileceği kanaati benimsenmiştir.
Dâstân-ı Mansûr, aruzun "fâ'ilâtün fâ'ilâtün fâ'ilün" kalıbıyla mesnevi biçiminde yazılmış 519 beyitten oluşmuştur. Müellif, külfetsiz ve sade bir üslupla Hallâc-ı Mansur (ö. 922)’u trajik akıbetine götüren süreci, onun bu esnada gösterdiği kerametleri ele almış yeri geldikçe iktibaslardan yararlanmıştır. Eserin ilk 10 beytinde Allah’ın kudret ve hikmeti, Âdemin yaratılışı ve meleklerin ona secde edişi, kainatın “iki cihan serveri” olan “Ahmed”in dostluğu için yaratılışı dile getirilmiş ve bu bölüm bir “salvele” beytiyle bitirilmiştir. Bu durum dikkate alındığında eserin, mesnevi kompozisyonuna asgari düzeyde uyduğu söylenebilir ancak bölümlerinin bulunmayışı ve sadece üç beyitlik bir dua bölümüyle sonlandırılması, Dâstân-ı Mansûr’un, şeyyadlık geleneğinde olduğu gibi topluluk önünde okunmak üzere telif edildiğini düşündürmektedir. Nitekim esere hâkim olan konuşma üslubu da bu durumu desteklemektedir.
Bilinen tek nüshası Fransa Millî Kütüphanesinde (Bibliotheque Nationale Manuscrits, nu. Turc 111, 62a-71b) bulunan Dâstân-ı Mansûr, Orhan Kemâl Tavukçu tarafından hazırlanmıştır (2022).
Şairin biyografisi için bk. “Ahmedî, Ahmedî-i Tebrîzî, Tebrîzli Ahmedî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-tebrizli-ahmedi
Eserden Örnekler
Dâstân-ı Mansûr'dan
İy Huzâvendâ İlahî Rabbenâ
Cânumı vaslunla kıldun âşinâ
Sensin âhir âşikârâ vü nihân
Senden irdi bana bu keşf-i beyân
Havl u kuvvet nusret ü izzet senün
Hayy u Kâdir sensin kudret senün
Çün seni gördüm mu'ayyen bî-hafâ
Cânuma geldi sürûrıla safâ
Gayb gencün bana izhâr eyledün
Söyledüp âhir yirüm dâr eyledün
Perdeler ref' oldı tâ görem seni
Lutfunıla sen kabûl itdün beni
Sensin âhir iş içinde iş kılan
Cân u tende harket u cünbiş kılan
Tâ ebed Hayy-ı ezelsin lâ-yezâl
Kim sıfât u zâtuna irmez melâl
Uş göneldüm hazretüne giderem
Bu cihân ârâyişin terk iderem
Evvel âhir zâhir ü bâtın hemân
Senden artuk kimse yokdur câvidân
Çün bu resm-ile münâcât eyledi
Nâliş idüp arz-ı hâcât eyledi
…
Akl irişmez çün ki ışk esrârına
Işk bâzârında aklun kârı ne
Akl nûrı sırr-ı ışka irmedi
Oldı mahcûb ol cemâli görmedi
Aklile ışk arasında gör nice
Mâ-cerâ nice olupdur sor nice
Işka akl eydür perîşân olmagıl
Işk eydür yöri nâdân olmagıl
Akl eydür cübbe vü destârı gör
Işk eydür hâne-i hammârı gör
Akl eydür bendedür şekk ü yakîn
Işk eydür bende yeksân küfr ü dîn
Akl eydür gör ki benven kâr-sâz
Işk eydür ben mukaddes pâk-bâz
Tâlibün matlûbıdur çün ışk-ı Hak
Cân gözin uyar gel imdi ışka bak
Ger gönül hâlin sorarsan nicedür
Bil gönül burcı ki arşdan yücedür
Çün gönüldür mahzen-i esrâr-ı ışk
Gir gönülde göresin dîzâr-ı Hak
Nakşa kalan âşık-ı sâdık degül
Hak te'âlâ ışkına lâyık degül
Nakşdan maksûd olan nakkâşdur
Bilmeyen sanur gözile kaşdur (Tavukçu 2022)
Kaynakça
Aksoy, Mehmet (1977). “Ahmed Dâi”. Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C. I. İstanbul: Dergâh Yay. 60.
Canım, Rıdvan (2014a). “Ahmed-i Dâî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-dai [Erişim tarihi: 12.08.2022]
Canım, Rıdvan (2014b). “Ahmedî, Ahmed, Ahmed-i Rûmî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi-ahmed-ahmedi-rumi [Erişim tarihi: 12.08.2022]
Eraslan, Kemal (1986). “Ahmedî, Münazara (Telli Sazlar Atışması)”. İstanbul Üniversitesi Türk Dili Edebiyatı Dergisi, (XXIV): 129-204.
Ertaylan, İsmail Hikmet (1952). Ahmed-i Dâî, Hayatı ve Eserleri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay.
Kut, Günay (1989). “Ahmed-i Dâî”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: TDV Yay. 56-58.
Özmen, Mehmet (2001). Ahmed-i Da’i Divanı. 2 C. Ankara: TDK Yay.
Tavukçu, Orhan Kemal (2022). Dâstân-ı Mansûr. (Baskıda)
Alpay Tekin, Gönül (1992). Ahmed-i Dâ’î, Çengnâme. Harvard Üniversitesi Yakındoğu Dilleri ve Medeniyetleri Bölümü Yay.
Erdem Uçar, Filiz Meltem (2014). “Ahmedî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmedi [Erişim tarihi: 12.08.2022]
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (AHMED-İ DÂ’Î) | Ahmed-i Dâ’î | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (AHMED-İ DÂ’Î) | Ahmed-i Dâ’î | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
3 | ÇENG-NÂME (AHMED-İ DÂ'Î) | Ahmed-i Dâ'î | Prof. Dr. Gönül Alpay Tekin |
Görüntüle | ||
4 | VASİYYET-İ NÛŞİREVÂN-I ÂDİL BE-PUSEREŞ HÜRMÜZ-İ TÂCDÂR / VASİYYET-İ NÛŞİREVÂN (AHMED-İ DÂ’Î) | Ahmed-i Dâ’î | Prof. Dr. Emine Yeniterzi |
Görüntüle | ||
5 | UKÛDÜ’L-CEVÂHİR (AHMED-İ DÂ'Î) | Ahmed-i Dâ’î | Araş. Gör. Uğur Altundaş |
Görüntüle | ||
6 | CÂMASB-NÂME (AHMED-İ DÂ'Î) | Ahmed-i Dâ'î | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
7 | ENFESÜ'L-CEVÂHİR / TERCÜME-İ TEFSÎR-İ EBU’L-LEYS SEMERKANDÎ (EBU’L-FAZL MÛSÂ BİN HÂCI HÜSEYN EL-İZNİKÎ) | Ebu’l-Fazl Mûsâ bin Hâcı Hüseyn el-İznikî | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ KİTÂBÜ’T-TA’BÎR-NÂME (AHMED-İ DÂ’Î) | Ahmed-i Dâ’î | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
9 | VESÎLETÜ’L-MÜLÛK Lİ-EHLİ’S-SÜLÛK VE TEFSÎRÜ’L-KUR’ÂN / VESÎLETÜ’L-MÜLÛK (AHMED-İ DÂ’Î) | Ahmed-i Dâ’î | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
10 | MİFTÂHÜ’L-CENNE(T) (AHMED-İ DÂ’Î) | Ahmed-i Dâ’î | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ TEZKİRETÜ’L-EVLİYÂ (AHMED-İ DÂ’Î ?) | Ahmed-i Dâ’î | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
12 | TERCÜME-İ EŞKÂL-İ NÂSIR-I TÛSÎ / TERCÜME-İ SÎ FASL Fİ’T-TAKVÎM (AHMED-İ DÂ’Î) | Ahmed-i Dâ’î | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
13 | TERCÜME-İ TIBB-I NEBEVÎ / EŞ-ŞİFÂ FÎ-EHÂDÎSİ’L-MUSTAFÂ (AHMED-İ DÂ’Î) | Ahmed-i Dâ’î | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
14 | TERESSÜL (AHMED-İ DÂ’Î) | Ahmed-i Dâ’î | Doç. Dr. Hasan Gültekin |
Görüntüle | ||
15 | MÜFREDÂT (AHMED-İ DÂ’Î) | Ahmed-i Dâ’î | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
16 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
17 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
18 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
19 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
20 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
21 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
22 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
23 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
24 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
25 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |