DANABAŞ KENDİNİN EHVALATLARI (CELİL MEMMEDGULUZADE)
hikâye
Celil Memmedguluzade / Mirze Celil / Molla Nasreddin (d. 22 Şubat 1869 / ö. 4 Ocak 1932)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Celil Memmedguluzade (Cəlil Məmmədquluzadə) tarafından 1894 yılında tamamlanan ve psikolojik-dramatik povest (uzun hikâye) türünde yazılan eser. Yazarın Sokrates’ten alıntıladığı ve eserin özünü vurguladığı sözlerle başlayan Danabaş Kendinin Ehvalatları (Danabaş Kəndinin Əhvalatları); Basit Bir Giriş (Bir Yüngülvari Müqəddimə), Eşeğin Kaybolması (Eşşəyin İtməkliyi) ve Bitiş (Xitamə) bölümlerinden oluşmaktadır. Geveze Sadık (Lağlağı Sadıq) tarafından anlatılan eserdeki olaylar, Gazeteci Halil (Qəzetçi Xəlil) tarafından kaleme alınmıştır.

Basit Bir Giriş adlı bölüm; Halil’in kendisinin ve yakın arkadaşı Sadık’ın fiziksel, ruhsal portrelerini çizdikten sonra “Gazeteci” ve “Geveze” lakaplarının kendilerine nasıl verildiğini anlatmasıyla başlar. Danabaş köyünde (Danabaş Kəndi) yaşayan herkesin bir lakabı olması gibi köyün öne çıkan bazı özellikleri anlatıldıktan sonra diğer bölüme geçilir. Eşeğin Kaybolması adlı esas bölüm, sekiz epizottan oluşmaktadır. Bu bölümde gerçekleşen olaylar şöyledir: Eserin başkahramanı Mehemmed Hesen Amca (Məhəmmədhəsən Əmi), dindar ve fakir bir köylüdür. Tek amacı Kerbela’yı ziyaret etmektir ve bunun için para biriktirmiştir. Məhəmmədhəsən, elindeki parayla bir eşek alır ve Kerbela kafilesinin yola çıkacağı günü bekler. Ancak bir gün Danabaş köyünün şaibeli muhtarı Hüdayar Bey (Xudayar Bəy), bir bahaneyle bu eşeği Mehemmed Hesen’den alıp şehre götürür ve kadıya rüşvet vermek üzere eşeği başkasına satar. Muhtar, daha sonra eşeği bulmak için köyden şehre giden Mehemmed Hesen’i ve oğlunu, türlü bahanelerle avutarak olayın üzerini örter. Kadıyı rüşvetle kendi safına çeken Muhtar Hüdayar, rahmetli dostu Kerbelayı Heyder’in (Kərbəlayı Heydər) dul karısı ve büyük bir servetin varisi olan Zeynep (Zeynəb) ile evlenmek ister. Hüdayar, servete konmak için Zeynep’in Velikulu (Vəliqulu) adlı oğlunu tarafına çekmek de dâhil olmak üzere türlü oyunlara girişir. Velikulu, Hüdayar’ın kızıyla evlenmek istemektedir. Annesine karşı Hüdayar’ı desteklemesi şartıyla Velikulu, Hüdayar’dan bu konuda söz almıştır. Nihayet Hüdayar Bey, zorbalık ve psikolojik baskılarla tüm arzularını gerçekleştirir. Zeynep’i zorla evlenmeye razı eder.

Sekizinci epizottan sonra gelen “Bitiş” adlı bölümde olaylar sonuca bağlanır. Hüdayar, Zeynep’e ait olan tüm servetin üzerine konar. Zaten hasta olan kadıncağızı, çeşitli işkencelerden sonra boşar; iki kızıyla bir köşeye atar ve çaresiz bırakır. Türlü yalanlarla safına çektiği Velikulu, sevdiğiyle evlenemez; sonunda Hüdayar’ın hizmetçisi olur. Mehemmed Hesen, Kerbela’ya gidemez. Tesadüf üzere bulduğu eşeğine Hüdayar’ın da yardımıyla yeniden kavuşur. Ancak küçük oğlu Ahmet (Əhməd), görünürde boğaz ağrısından hakikatte ise çalınan eşeğin derdinden hastalanıp ölür. İki ay sonra da karısı İzzet (İzzət) oğlunun üzüntüsüyle ölür. Artık korkusundan köydeki herkesin çekindiği ve bey olarak andığı Muhtar Hüdayar, çocuk yaştaki yeni karısıyla yeni yaptırdığı evde yaşamını sürdürür.

Eser, Azerbaycan’daki toplumsal yaşamın gerçeklerini objektif olarak ortaya koyan ve millî-manevi uyanışın gerekliliğine bütün gerçekliğiyle dikkat çeken yeni realist edebiyatın ön sözü niteliğindedir. Izdırap çeken, hakkı yenen ancak tüm bunlara rağmen liyakatini koruyan küçük, sıradan insanların büyük hâlleri, eserde başkahraman Mehemmed Hesen üzerinden anlatılmıştır. Eserde betimlenen sade ve zavallı karakterler sayesinde Azerbaycan edebiyatında ilk kez küçük insan, büyük edebiyata konu olmuştur (Hebibbeyli 2019: 15). İyi-kötü çatışmasının vicdan ekseni üzerinden sergilendiği eserdeki karakterler, düşünce ve yaşam tarzlarıyla XIX. yüzyılın sonuyla ve XX. yüzyılın başlarında yaşayan Azerbaycan halkının karakteristik özelliklerini yansıtmaktadır.

Çağdaş Azerbaycan edebiyatında ön deyiş (prolog) ve son söz (epilog) bölümlerinin yer aldığı ilk eser, Danabaş Kendinin Ehvalatları’dır. Ayrıca eserdeki kahramanlar, yaşadıkları yörenin ağız özelliklerine göre konuşturulmuştur. Güney Azerbaycan sahasına ait dil ve folklor unsurları, eserde ön plandadır. Eserin dili oldukça sadedir, eserde karakter tasvirlerinde ve olayların aktarılışında mizahi bir üslup kullanılmıştır.

Eserin el yazması, Azerbaycan Millî İlimler Akademisi (AMEA) El Yazmalar Enstitüsündedir [inventar VI-359 (3595)]; ilk neşri ise 1936’da yapılmıştır (Hebibbeyli 2004: 649). Türkiye Türkçesine aktarılmıştır (Kurtulan 2000).

Yazarın biyografisi için bk. "Memmedguluzade Celil". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/memmedguluzade-celil

Eserden Örnekler


Yox, vallahi, billahi, bizim kənd çox yaxşı kənddi. İnşallah, əgər mənim ərzime axıra kimi səbr ilə qulaq versən, özün görərsən ki bizim kənd pis kənd deyil (Memmedguluzade 2007: 5).

Məhəmmədhəsən əmi dünya malına asla ve qəta talib dəyil və lakin tək bircə arzusu var. Üç-dörd ildi, Məhəmmədhəsən əmi Kərbəla ziyarətini qəsd edibdi (Memmedguluzade 2007: 12). Əvvəl Məhəmmədhəsən əmi istədi piyada getsin çünkü məlumdur ki piyada ziyarətə getməkliyin fəyzi malnan getməklikdən artıqdı. Amma sonra baxdı gördü ki sinninin o vaxtı dəyil ki piyada iki aylıq yolu gedib qayıtsın (Memmedguluzade 2007: 13). Bəli Məhəmmədhəsən əmi bir ulağ aldı. Amma bu ulağ başı bəlalı ulağ imiş (Memmedguluzade 2007: 14).

Xudayar bəyin ancaq otuz yeddi, otuz səkkiz sinni olar; artıq olmaz, bəlkə əskik ola. Boyu ucadı, çox ucadı (Memmedguluzade 2007: 17). Xudayar bəyin bir böyük qüsuru var. Burnu əyridi; əyridi amma pis əyridi. Əyri də var əyri də var. Mən çox gözəllər görmüşəm ki burunları əyridi amma Xudayar bəyin burnu pis əyridi (Memmedguluzade 2007: 18).

Eşşəkçi Məhəmmədhəsən əmiyə verdiyi cavabı Xudayar bəyə də verdi. Amma gözünə döndüyüm Xudayar bəy dəyənəyi qaldırdı göyə. Nə yemisən, turşulu aş. Eşşəkçiyə bir ağac, iki ağac, üç ağac... Ta o qədər vurdu ki yazıq kişi düşdü Xudayar bəyin ayaqlarına, başladı yalvarmağa ki eşşəyi alsın dəxi onu döyməsin. Bu cür eşşək tapıldı. (Memmedguluzade 2007: 116).

Kaynakça


Hebibbeyli, İsa (2004). Celil Memmedguluzade: Eserleri, C 1. Bakü: Önder Neşriyat.

Hebibbeyli, İsa (2019). Celil Memmedguluzade: Bibliyografya. Bakü: Azerbaycan Millî Kütüphanesi.

Hüseynov F.C. (1977). Adi Ehvalatlarda Böyük Hegigetler. Bakü: Gençlik.

Memmedguluzade, Celil (2000). Danabaş Köyünün Öyküsü. (Çev. İldeniz Kurtulan). İstanbul: Cumhuriyet.

Memmedguluzade, Celil (2007). Danabaş Kendinin Ehvalatları. Bakü: Altun Kitab.

Mirzeli, Meleyke (2020), “Celil Memmedguluzade’nin ‘Danabaş Kendinin Ehvalatları’ Povestinde Diyalektizmler”. Heyder Eliyev ve Azerbaycan Filologiyası Adlı Respublika Virtual Elmi Konfransının Materialları. Bakü: Bakü Devlet Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


ÇAM, Ahmet. "DANABAŞ KENDİNİN EHVALATLARI (CELİL MEMMEDGULUZADE)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/danabas-kendinin-ehvalatlari-celil-memmedguluzade. [Erişim Tarihi: 27 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ÇAY DESGAHI / ÇAY TEZGÂHI (CELİL MEMMEDGULUZADE) Celil Memmedguluzade / Mirze Celil / Molla Nasreddin Dr. Ahmet ÇAM
Görüntüle
2 KİŞMİŞ OYUNU (CELİL MEMMEDGULUZADE) Celil Memmedguluzade / Mirze Celil / Molla Nasreddin Dr. Ahmet ÇAM
Görüntüle
3 DÎVÂN (ÂCİZ) Âciz, Ali Akber Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
4 DÎVÂN / DÎVÂN-I KASÂİD Ü GAZELİYYÂT (DÎDE) Dîde, Mirza Nasrullah Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
5 KİTÂBÜN-NASÂYİH (DÎDE) Dîde, Mirza Nasrullah Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
6 KİTÂB-I MAKTEL (DÎDE) Dîde, Mirza Nasrullah Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
7 DÎVÂN (DİLSÛZ) Dilsûz, Muhammed Emîn Prof. Dr. Yakup POYRAZ
Görüntüle
8 [DÎVÂN] (ANDELÎB) Andelîb Karacadağî Prof. Dr. Vüsale MUSALI
Görüntüle
9 GÜLŞEN-İ İRFÂN (FAKÎR) Fakîr, Hacı Ağa Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
10 SA’LEBİYE (HALHÂLÎ) Halhâlî, Muhammed Bâkir Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
11 DÎVÂN (HASAN) Hasan, Ali oğlu Karabağî Yüzbaşov Öğr. Gör. ÖZLEM KAHRAMAN
Görüntüle
12 TİLKİ İLE KURT (HASAN) Hasan, Ali oğlu Karabağî Yüzbaşov Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan
Görüntüle