- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ali Kemal - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
- Eser Yazılış Tarihi:1896
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:20/08/2022
ÇÖLDE BİR SERGÜZEŞT (ALİ KEMAL)
romanAli Kemal (d. 17 Ekim 1869 - ö. 6 Kasım 1922)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ali Kemal'in roman türünde yazdığı ikinci eseri. İlk romanı gibi bu da Halep'te sürgünde iken kendi hayat hikayesinden esinlenerek kaleme alınmıştır. Önce Servet gazetesinde tefrika edilmiş, ardından kitap hâlinde yayımlanmıştır. Anlatı uzun yıllar önce İskenderun limanında tesadüf edilen Safvet Hanım'ın üvey kızı Seher, öz kızı Nevber ve tayin edildiği görev yerinde onları bekleyen Subuhi Bey'in etrafında gelişir. Subuhi Bey eski memurlardandır fakat bir hatası yüzünden görevden el çektirilmiş uzun bir aradan sonra tenzil-i rütbeye maruz kalarak Tedmür'de görevlendirilmiştir. Subuhi Bey, İstanbul'da yaşadığı sırada karısının yaşlanması üzerine evin beslemesi Safvet Hanımı kendine eş olarak alır. Sonradan görme bu kadın son derece kıskanç ve habis bir kişidir. Evin beyiyle evlendikten sonra eski hanımını her fırsatta kıskandırıp üzmekten zevk alır. Zavallı kadın bir müddet sonra üzüntüsünün de etkisiyle hastalanır ve hayatını kaybeder. Ardında kızı Seher'i bırakır. Safvet Hanımın tüm art niyeti bu defa genç kıza yönelir. Seher mütevazı düzeyde eğitim almış, devrin gazete ve dergilerini imkânlar dâhilinde temin edip okuyan, kitaplarla birlikte zaman geçirmekten zevk alan bir kızdır. Yaratılış itibarıyla da Seher Hanımın tam tersine gayet olumlu yönlere sahiptir. Nevber ise Safvet Hanımın ve Subuhi Bey'in evliliklerden olan iki iki buçuk yaşlarında bir kız çocuğudur. Subuhi Bey yeni görev yerine atandıktan üç ay sonra ailesini yanına aldırmak ister. Onları karşılamak üzere İskenderun limanına bir adamını gönderir. Genç kadın iki kız çocuğuyla refakatçinin yolunu gözlerken beklediği kişinin henüz gelmediğini anlayıp endişelenmeye başladığı sırada durumun farkına varan bir yüksek memurun ailesi tarafından on günlüğüne Halep'te misafir edilirler. On gün sonra refakatçileri onları bulur ve Subuhi Bey'in yanına götürür.
Tedmür'te bulundukları sırada hem Safvet Hanım hem de Seher çok sıkılırlar. Bu sırada Seher eski okul arkadaşlarından Hayriye ile mektuplaşır. Kendi yaşadıklarından ve evliliği dair düşüncelerini paylaşırlar. Bu mektuplarda zaman zaman başka kişilerin de hayatlarından kesitler aktarılır. Yazarın burada mektupları bir anlatım tekniği olarak kullanması ve yazışmaların muhtevası onun Marcel Prévost'nun etkisi altında kaldığını gösterir. Safvet Hanım ise üvey kızı Seher'in evden uzaklaşmasını sağlamak için evlenmesinin yolunu açmaya çalışır. Diğer taraftan Nevber kuş palazına yakalanır ve ölür. Bu durum Safvet Hanımın daha da hırçınlaşmasına sebep olur. Bir müddet sonra Seher bir Arap genciyle evlenir ve çölde yaşamaya başlar. Daha öncesinde Seher üvey annesinin babasını aldattığını anlar fakat babasının düzeni bozulmasın diye bu konudan kimseye bahsetmez. Babası bir gün beklenmedik bir saatte eve geldiğinde karısının kendisini aldattığı öğrenir. Aldatılan koca sinir krizi geçirir ve oracıkta hayatını kaybeder. Dul kadın kocasının ölümünün ardından gizli ilişki yaşadığı Hasan'la birlikte Şam'a yerleşir ve orada hafif meşrep bir kadın olarak hayatını sürdürür.
Yazar, eserinde yer verdiği olaylar ve tartışmalar üzerinden yaşadığı devrin tarihî ve sosyal yönlerini eleştirel bir bakışla mercek altına alır. İki Hemşire'de olduğu gibi bu romanda da olay örgüsü zıtlıklar üzerine inşa edilir. Seher ve Hayriye arasındaki mektuplaşmalar sırasında çöl ve şehir hayatı arasında medenilik açısından kurduğu ilişki ve tartışmalar önemlidir. Medeniyet kavramı ve tabiata kaçış teması eserin yayımlandığı yıllarda birçok yazar tarafından ele alınmıştır. Fransız edebiyatından iktibas edilen bu tema aynı zamanda Aydınlanma devri düşünürleri tarafından tartışmalara konu edilmiş felsefi bir yaklaşımdır. Bu yönüyle eserin Romantik edebiyatın tesiri altında kaldığı düşünülebilir. Eserin sonuna doğru ise şehir hayatında yaşanan onca olumsuzluklara istinaden çölde, tabiî hayatın içinde daha mutlu bir hayatın yaşanabileceği sorgulanır.
Yazarın biyografisi için bk. “Ali Kemal”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-kemal
Eserden Örnekler
Bundan hayli zaman evvel bir gün bahr-i sefid iskelelerinden İskenderun gümrüğü önünde üç yolcu duruyorlardı. Bunlardan biri yirmi sekiz yirmi dokuz yaşında bir kadın diğeri o kadının kucağındaki iki iki buçuk senelik bir kız çocuğu, öbürü de on altı on yedi yaşında bir kızdı. Kadının adı Safvet, büyük kızın ki Seher, küçüğünün ki de Nevber idi. Bu yolcular İstanbul'dan geliyorlar. Tâ çölde uzak bir memlehaya gideceklerdi. O memlehanın müdürü Subuhi Efendi bu kadının kocası, o kızların da babası idi. Subuhi Efendi elli, elli beş yaşında rüsûm-ı sittenin en eski memurlarından bir zat idi. Başka bir yerde memleha müdüri iken dikkatsizlik sebebiyle başına bir kaza gelmiş,memuriyete ait bir su-i istimalden dolayı taht-ı muhakemeye alınarak senelerce açıkta kalmış, nihayet tenzîl-i sınıf ve maaşla bu memlehaya tayin olunmuştu (Ali Kemal 1896: 2-3).
Kaynakça
Ali Kemal (1896). Çölde Bir Sergüzeşt. İstanbul: Tahir Bey Matbaası.
Ali Kemal (2021). Hayat Kırıntıları: Kerime ve Diğer Hikâyeler. (hzl. Faruk Gezgin). Ankara: Hece Yayınları.
Ali Kemal (2014). Paris Musâhabeleri. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
Ali Kemal (2004). Ömrüm. (hzl. M. Kayahan Özgül). Ankara: Hece Yayınları.
Ali Kemal (1997). Makaleler-Peyâm-ı Edebideki Dil ve Edebiyat Yazıları. İstanbul: Kitabevi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | BİR MAHKÛMUN İZDİVACI (ALİ KEMAL) | Ali Kemal | Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş |
Görüntüle | ||
2 | SORBON DARÜLFÜNÛNUNDA EDEBİYAT-I HAKİKİYE DERSLERİ (ALİ KEMAL) | Ali Kemal | Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş |
Görüntüle | ||
3 | KADIN MEKTUBLARI (ALİ KEMAL) | Ali Kemal | Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş |
Görüntüle | ||
4 | İKİ HEMŞİRE (ALİ KEMAL) | Ali Kemal | Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş |
Görüntüle | ||
5 | PARİS MUSÂHABELERİ (ALİ KEMAL) | Ali Kemal | Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş |
Görüntüle | ||
6 | JULİET’İN İZDİVACI (ALİ KEMAL) | Ali Kemal | Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş |
Görüntüle | ||
7 | MUTERİZLERE ECVİBE-İ MÜSKİTE (ALİ KEMAL) | Ali Kemal | Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş |
Görüntüle | ||
8 | TUNUS (ALİ KEMAL) | Ali Kemal | Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş |
Görüntüle | ||
9 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
10 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
11 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
12 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
13 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
14 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
15 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
16 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
18 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |