- Yazar Biyografisi (TEİS)
RÛŞENÎ, Dede Ömer - Madde Yazarı: Prof. Dr. Hanifi Vural
- Eser Yazılış Tarihi:880/1475
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:16/03/2022
ÇOBANNÂME (RÛŞENÎ, DEDE ÖMER)
Çoban-nâme (Hz. Musa ile Çoban Kıssası)RÛŞENÎ, Dede Ömer
ISBN: 978-9944-237-87-1
Çoban-nâme, Halvetî tarikatının XIV. yüzyıl temsilcilerinden Dede Ömer Rûşenî tarafından kaleme alınmış manzum bir eserdir. Asıl adı Ömer, lakabı Dede, künyesi Ali ibnü Umur Bey olan müellif, Aydın Yeniceköy’de doğmuş, şiirlerindeki mahlasından dolayı daha çok Rûşenî veya Dede Ömer Rûşenî olarak anılmıştır. Anadolu’daki Halvetî tarikatının ilk isimlerinden olan ve Monlâ-yı Rûmî olarak tanınan ağabeyi Alâaddin Ali’nin, Rûşenî’nin yetişmesinde ve tasavvufa intisabında önemli rolü vardır.
Dede Ömer Rûşenî, şâirlik kudretini, bu sanatın hemen her ifade biçimini kullanarak ortaya koymaya çalışmış, Çoban-nâme’de Mevlânâ'nın mesnevîsinde geçen bir kıssanın genişçe anlatımına yer verdiği ve Musa peygamber ile bir çoban arasında geçen konuşmayı konu edindiği için "Çoban-nâme" olarak isimlendirilmiştir (Mazıoğlu 1987: 49-50). 880/1475’te tamamlanan eser, Farsça bir metinle başlamaktadır. Rûşenî, burada Allah’a hamd ve dua ettikten sonra, Mesnevî-yi Manevî'de geçen çoban kıssasını Türk diline çevirmeyi amaçladığını söylemektedir. Devam eden bölümde Mevlânâ'yı över, Musa peygamberin Tûr'a gidişinden ve bir çobana rastladığından söz açar. Kendi dilince ve dünyasında yer alan nesnelerin el verdiği düşüncelerle Tanrı'ya yakarışta bulunan çobanın sözlerinden rahatsızlık duyan Musa, onu hitap şeklinden dolayı kınar. Bu kınama, Tanrı'nın Musa peygamberi itap etmesine sebep olur. Bunun üzerine çobanı aramaya koyulan Musa peygamber onu bulur ve gittiği yolun doğruluğundan söz ederek onu rahatlatır. Bu sefer çoban Musa peygambere sitem eder ve kendisini anlamadığını dile getirir. Nasihat ve hikâyelerle devam eden eser, bir hatimeyle sona ermektedir. Girişindeki kısımla ve içindeki nasihat ve hikâyelerle Çoban-nâme, tam bir tercüme olmaktan uzaklaşıp yarı telif bir eser hüviyeti kazanmıştır (Vural 2004: 8).
517 beyitten oluşan eserin, Rûşenî’nin toplu eserleri içinde yer aldığı gibi (Süleymaniye Kütüphanesi Düğümlü Baba 419/2, Lala İsmail 614/2), müstakil yazmaları da mevcuttur: (İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi Türkçe Yazmalar 9385, Hacı Salim Ağa Kütüphanesi Kemankeş 393, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Kütüphanesi M. Ozak I No:1215, Türk Dil Kurumu Kütüphanesi 512).
Şairin biyografisi için bk. “RÛŞENÎ, Dede Ömer”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ruseni-dede-omer
Eserden Örnekler
Çoban-nâme
Münâcât-ı şubân
Didi eyâ cümleye şâh u ilâh
Vey kamuya mesned-i püşt ü penâh
Âşıkunam munca zamândur senün
N’ola disen miskinüne meskenün
Kuzucuk iltüp kapunı göredüm
Kapuna toyınca yüzüm süredüm
Çarıgunı dikedüm iy bî-nazīr
Önüne andan getürüp nân u şīr
Kırmayuban kaşıyadum arkanı
Hoş yamayup bahye ile hırkanı
Şâne urup kâkülüni tarayam
Sen şehe ben ola ki bir yarayam
Yagış olanda nemedüm örtedüm
Ayagun altına yüzüm sürtedüm
Bitcegezün sirkecügün öldürüp
Masharalık eyleyüben güldürüp
Uyku deminde süpürüp câyünı
Öpe öpe ova idüm pâyünı
Eskicegün vireyidün giyedüm
Her ne evünde bulunur yiyedüm
Nân u penîr u körmast yag u rûg sen
Ho(d) bilürsin dimezem ben
Dürûg yüzücegüm gözlücegüm iy hudâ
Vire idüm takınadun ben sana
Sapanumı çatladaydum haykırup
Sana yaman söyleyeni hep kırup
Bana di ki düşmenüni dögeyim
Sana yavuz söyleyene sögeyim
Agac-ıla urubanu düşmenün
Öldüreydüm kanda ki vardur senün
Her ne işün ola buyursan bana
Eyleyeydüm cân-ıla kulluk sana
Düdücegüm çalavireydüm sana
Vakt ola bir şefkat ideydün bana
Her nice ezgi dir-isen çaladum
Ola ki bir gönlün ele aladum
Her ki senün kandeligün dir bana
Çakmacugum kavlacugum hep ana
Belki tuzum tobrası enbâncugum
Düdücegüm yanlucugum yancugum (Türk Dil Kurumu Kütüphanesi nüshası 2b-3a)
Kaynakça
İpekten, Haluk, M. İsen, R. Toparlı, N. Okçu, T. Karabey (1988). Tezkirelere Göre Divan Edebiyatı İsimler Sözlüğü. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay. 395.
Mazıoğlu, Hasibe (1987). "Dede Ömer Rûşenî ve Çoban-nâme'si”, 1.Milletlerarası Mavlâna Kongresi Bildirileri. Konya: Selçuk Üniversitesi Yay. 49-59.
Uzun, Mustafa (1994). "Dede Ömer Rûşenî".TDV İslâm Ansiklopedisi. C.9. 81-82.
Vural, Hanifi (2004). Çoban-nâme. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi Yay. 8.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (RÛŞENÎ) | Rûşenî, Dede Ömer | Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu |
Görüntüle | ||
2 | MİSKİNLİKNÂME (RÛŞENÎ, DEDE ÖMER) | Rûşenî, Dede Ömer | Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu |
Görüntüle | ||
3 | NEYNÂME (RÛŞENÎ DEDE ÖMER) | RÛŞENÎ, Dede Ömer | Dr. Faruk Sönmez |
Görüntüle | ||
4 | KALEMNÂME/ DER BEYÂN-I SIFAT-I KALEM (RÛŞENİ ÖMER DEDE) | Rûşenî, Dede Ömer | Dr. Öğr. Üyesi Necip Fazıl Şenarslan |
Görüntüle | ||
5 | ÂSÂR-I AŞK | Rûşenî, Dede Ömer | Dr. Ömer UYAN |
Görüntüle | ||
6 | VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
7 | GARÎB-NÂME (ÂŞIK) | Âşık Paşa, Âşık | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
8 | U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) | Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî | Prof. Dr. Mustafa Arslan |
Görüntüle | ||
9 | KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) | Hamzavî | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
10 | BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) | Hatîboğlu | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
11 | GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) | İbrâhîm Tennûrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
12 | GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
13 | [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
14 | DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle | ||
15 | DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle |