CİHANGİR MAHDUMNIN AVIL MEKTEBİNDE OKUVI (FATİH KERİMİ)
hikâye
Fatih Kerimi (d. 30 Mart 1870 - ö. 27 Eylül 1937)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Fatih Kerimî’nin Cihangir Mahdumnın Avıl Mektebinde Ukuvı adlı hikâyesi.  Eser, 1898 yılında yazılmış 1900 yılında yayımlanmıştır. Modern Tatar hikâyesinin ilk örneklerinden biridir. Hikâyenin baş karakteri Ahmetşa, Tornalı köyünün imamı ve köy okulunun hocasıdır. Ahmetşa, medreseden yirmi dokuz yaşında mezun olmuş, Tornalı köyünde imam olarak göreve başlamıştır. Komşu köyün imamının kızıyla evlenmiş ve bu evlilikten Cihangir adlı çocukları dünyaya gelmiştir.

Hikâye, Cihangir on yaşında iken başlar. Ahmetşa Hazret, çok bilgili olmadığı gibi çocuk okutmak konusunda yetersizdir. Köy okulunun fiziki şartları da iyi değildir. Camları kırık, eski binada yetmiş kadar çocuk bir arada okumaktadır. Bazen bu sayı yüzü bulur. Yıllardır bu okula devam eden köy çocukları arasından çok azı okuyup yazabilmektedir. Ahmetşa, bunda kendini hiç kusurlu bulmaz. Anlatıcı Ahmetşa’nın okulun neden daha iyiye gitmediğini nizamlı bir okula giden bir kişiye sorsa öğreneceğini söyler. İyi eğitim almış bir kişinin Ahmetşa’ya yirmi beş yılını medresede geçirmesine rağmen sadece abdest almayı ve bağıra çağıra münazara yapmayı öğrendiğini ama çocuk okutmayı öğrenmediğini söyleyeceğini ifade eder. Okulda derslerin başlaması Kasım ortasını bulur. Ahmetşa hoca, hafta boyunca düzenli olarak okula da gitmez. Zenginlerin davetlerine, düğünlere gittiği günler okula uğramaz. Medreseden tanıdığı tüccar dostları onu ziyarete gelince yine derse gitmez. Okulda çocuklar bir başlarına oyun oynayıp vakit geçirirler. Okulun ihtiyaçlarını köylüler karşılar. Ahmetşa, köylülerden okula odun ve mum getirmelerini ister. Nisan ayında çocuklar ailelerinin bahçe işlerinde çalışmak üzere okula gelmemeye başlarlar. Ahmetşa’nın oğlu Cihangir de aynı köy okuluna devam eder. Ahmetşa, okula geldiği zaman ilk önce kendi oğlu Cihangir’e ders verir, onu okutur. Cihangir’in iki yılda belli sayıdaki harfleri okuyor olması ailesi tarafından sevinçle karşılanır ve takdir edilir. Onun çok akıllı olduğu, ileride şehirdeki medreseye göndermek gerektiği konuşulur. Cihangir, bir gün boynundaki kesede ders kitabından başka annesinin fak tabiri kitabı çocukların ilgisini çeker.

Cihangir Mahdumnın Avıl Mektebinde Ukuvı hikâyesinde eski usulde eğitim eleştirilir. Köy okullarında Tatar çocuklarına ilk eğitimi veren köy imamları, yıllarını medreselerde geçirmiş olmalarına rağmen bilgili değildir. Eski usul ecik yani heceleme yöntemiyle okuma öğretirler. Üstelik vakitlerinin çoğunu zenginlerin davetlerinde, düğünlerde, misafirlikte ve başka yerlerde geçirirler. Bir müfredatları olmadığı gibi hangi çocuğun ne durumda olduğundan haberleri yoktur. Çocuklar mektepte kendi hallerine bırakılmış vaziyette günler, haftalar geçirirler ve doğru dürüst okuma öğrenmeden okuldan çıkarlar. Hikâyede köy halkının bu duruma sessiz kalması da ayrıca eleştirilir. İdil-Ural bölgesinde 19. yüzyılda hız kazanan yenileşme hareketlerinin önemli bir kısmını eğitimde yenileşme meselesi oluşturur. Eski ve yeni usulde eğitimi savunanlar arasındaki çatışma edebî metinlerin de konusu olmuştur. Cihangir Mahdumnıñ Avıl Mektebinde Ukuvı adlı eserde eski eğitim sistemi yanlışlıkları, eksiklikleri ile mizahî bir üslûpla ironi içeren tasvirlerle hikâye edilir. Tatarlar arasında yenileşme hareketlerinin kabul görüp yaygınlaşmasında etkisi olan edebî eserlerden birisidir.

Yazarın biyografisi için bk. “Fatih Kerimî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü, http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fatih-kerimi

Eserden Örnekler


Eylül ve ekim geçti. Kasım ayının ortası geldi. Şimdi hocada da medrese kaygısı başladı. Hoca çok himmet ve takva sahibi olsa da bu medrese kaygısı hatrından çıkmıyordu. Köylüler de tarla işleri bitti, çocuklar boş duruyor, hoca okutmaya başlasa iyi olur demeye başladılar. Hocanın kendisinin de ders anlatma konusundaki derdi büyüktü. Bu yüzden kasım ayının sonunda bir cuma günü cuma namazından sonra köy halkına şunları söyledi: -Cemaat kış gelip çattı. Çocukları okutma vakti geldi. Çocukları okutmak ve onun … anaya ve babaya farzdır. Siz de biliyorsunuz. Biz gayretle çalışmak konusunda kusurlu değiliz. Siz de bu medreseyi gözetmeye çalışınız. Odun ve mum gerekli. Nasip olursa medreseye Pazartesi günü gitmeye başlayacağım. Siz de çocuklarınızı o gün göndermeye başlayınız. Kendi medresemiz olduğundan okumak için çocuklarınızı başka köylere gönderen kişilere iznim yoktur. Hocanın kahır duası hiçbir zaman karşılıksız kalmaz. Köylüler cumadan evlerine dönüp hocanın söylediklerini anlatınca bazılarının çocukları bu haberle korkunç günlerin yakınlaştığını görüp üzüldü ve bazılarının çocuğu medreseye gideceği için sevindi. Özellikle Selimcan adlı köylünün Sabircan adlı oğlu çok sevindi. Çünkü babasının köylüler arasında ikiyüzlülük yapıp her birisinde kendini ağırlatıp dolaşması gibi Sabircan da medresede çocuklar arasında ikyüzlülük ve çeşitli hileler yapmayı çok seviyordu. (Fatih Kerimi 1900: 21).

Kaynakça


Gaynullin, M. (1985). “Fatih Kerimî”. Tatar Edebiyatı Tarihı. C 2. Kazan: Tatarstan Kitap Neşriyatı, 334-337.

Kerimî, Fatih (1900). Cihangir Mahdumnıñ Avıl Mektebinde Ukuvı. S. Peterburg: İ. M. Boraganski Matbaası.

Atıf Bilgileri


Uslu, Ayşen. "CİHANGİR MAHDUMNIN AVIL MEKTEBİNDE OKUVI (FATİH KERİMİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/cihangir-mahdumnin-avil-mektebinde-okuvi-fatih-kerimi-tees-1591. [Erişim Tarihi: 19 Eylül 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GARPTAN ŞARKA SEYYALE-İ EDEBİYE. FRANSIZ EDEBİYATININ NÜMUNE VE TARİHİ. MEDHAL. EZMİNE-I MUTAVASSITA VE 16. ASIR C. I (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer Gülden Vicir
Görüntüle
2 ESRAR-I SERENDİP (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer ALİ ERBAY
Görüntüle
3 BİR MUHTIRANIN SON YAPRAKLARI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğr. Gör. SEVDA ALTUNBAŞ
Görüntüle
4 BIR İZDİVÂCIN TÂRİH-İ MUÂŞAKASI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğr. Gör. SEVDA ALTUNBAŞ
Görüntüle
5 HAML ve VAZ-I HAML (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar
Görüntüle
6 HİKÂYE (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer Gülden Vicir
Görüntüle
7 MEZARDAN SESLER (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Prof. Dr. Yasemin Mumcu
Görüntüle
8 MENSUR ŞİİRLER (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Prof. Dr. Yasemin Mumcu
Görüntüle
9 NEMÎDE (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğr. Gör. Merve Özdemir Çetinkaya
Görüntüle
10 BİR ÖLÜNÜN DEFTERİ (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğretmen Pürlen Kaleli
Görüntüle
11 MEBHASÜ'L-KIHIF (HALİT ZİYA) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer Seçil Okumuş
Görüntüle
12 HESAP OYUNLARI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Doç. Dr. Dilek Herkmen
Görüntüle
13 TUHFE-İ LETÂİF (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Araş. Gör. Ali Karahan
Görüntüle
14 NÂKİL CÜZ I (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
15 HÜSAMEDDİN MOLLA (MUSA AKYİĞİTZÂDE) Musa Akyiğitzâde Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
16 BEHÉTSÉZ YÉGÉT (ALİASGAR KEMAL) Galiesgar Kamal Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
17 TAALLÜMDE SAADET (M. AYAZ İSHAKİ İDİLLİ) M. Ayaz İshaki İdilli Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
18 SALİH BABAYNIN ÖYLENÜVİ (FATİH KERİMİ) Fatih Kerimi Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
19 BİR ŞAKİRD İLE BİR STUDENT (FATİH KERİMİ) Fatih Kerimi Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
20 ATEŞ İLE BARUT ARASINDA (MEHMED RA'UF BEY) Ra'ûf, Mehmed Ra'ûf Bey, İstanbullu Doç. Dr. Dilek ÇETİNDAŞ
Görüntüle
21 MAİŞET (SADRİ MAKSUDİ ARSAL) Sadri Maksudi Arsal Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
22 ESER-İ KÂMİL PAŞA/ ESER-İ KÂMİL (YUSUF KÂMİL PAŞA) Yusuf Kâmil Paşa Hatem Türk
Görüntüle
23 GÜNÂH-I KEBÂİR (ZAHİR BİGİYEV) Zahir Bigiyev Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle