- Yazar Biyografisi (TEİS)
MÎRZÂ MUHAMMED HAYDAR KÖREGAN, Haydar Mîrzâ Duglat, Mirza Muhammed Haydar Duğlat - Madde Yazarı: Dr. NURAY TAMİR
- Eser Yazılış Tarihi:1529-1533
- Yazıldığı Saha:Çağatay
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hikâye (Öykü)
- Yayın Tarihi:03/08/2022
CİHÂN-NÂME
mesneviMÎRZÂ MUHAMMED HAYDAR KÖREGAN, Haydar Mîrzâ Duglat, Mirza Muhammed Haydar Duğlat
ISBN: 978-9944-237-87-1
Mirza Muhammed Haydar Duğlat (1499/1500-1551) tarafından Çağatay Türkçesiyle yazılmış bir mesnevi.
Metnin ilk 115 beyitinde; giriş, Allah’a hamd, Hz. Peygambere ve dört halifeye övgüler; Mirza Haydar’ın hayat hikâyesi ile birlikte döneminin olayları, geçmişe duyduğu özlem anlatılır. Daha sonra eserin temeli niteliğindeki aşk hikâyesi başlar. Perizad ve Firuz Şah arasındaki aşkı anlatan hikâye, olağanüstü olaylarla zenginleştirilmiştir ve “ideal devlet” fikri bu metinde işlenmiştir (Mayrambek Kızı 2015: 9-13). Aysima Mirsultan, incelediği çalışmalardan yola çıkarak Duğlat’ın mahlasının Şikeste olduğunun anlaşıldığını ifade eder (2022: 12, 15). Mirsultan, destan olarak nitelendirdiği eserle ilgili değerlendirmesinde, Mirza Haydar’ın Said Han ile Yarkend’den Tibet ve Bedahşan’a 1528-1533 seneleri arasında gerçekleştirdiği seyahatin eserde anlatıldığını, metinde gördüğü doğa tasvirlerinin de Lutfî’nin Gül ü Nevrûz destanını hatırlattığını belirtir (Mirsultan 2022: 12, 15).
Cihân-nâme’nin 1328 (Mirsultan’a göre 1327) beyitten oluşan Berlin ve 1329 beyitten oluşan Kâşgar nüshaları vardır. Martin Hartmann’ın 17 Şubat 1903 tarihinde Kâşgar’dan satın aldığı ve Berlin Devlet Kütüphanesi’ne sattığı Berlin nüshası, Berlin Devlet Kütüphanesi’nde (Staatsbibliothek zu Berlin, Preussischer Kulturbesitz) Ms. or. oct. 1704 numarada kayıtlıdır. Kâşgar nüshası ise Şincan Özerk Bölgesi Bilimler Akademisi’nde bulunmaktadır. Mirsultan, Berlin nüshasında metnin bitiminden sonra Sa’dî, Hâfız ve Câmî’den Farsça dört gazel ile yazanı belli olmayan bir ruba’i ve yedi beyitlik bir gazel olduğu kaydını Turdi’den nakletmektedir. Metnin sonunda bulunan ferağ kaydına göre Berlin nüshasının istinsahı 16 Cemaziyelâhir 1229, Cumartesi günü (5 Haziran 1814) Rehmetulla Molla Ömer bin Molla Hacı (Molla Ömer ibn-i Molla Hacı) tarafından tamamlanmıştır (Mayrambek Kızı 2015: 14, Mirsultan 2022: 19-21).
Esere dair Zeki Velidi Togan’ın 1937 yılında Bulletin of the School of Oriental Studies dergisindeki “Ein türkisches Werk Ḥaydar-Mirza Dughlat” başlıklı tanıtması önemlidir. Togan, Berlin’de kendisinden önce Martin Hartman tarafından Ahmet Yesevî hikmetleri koleksiyonuna dâhil edilen bu eseri inceleyerek Cihân-nâme’nin Mirza Haydar’a ait olduğunu 1937’de yazdığı bu makalede belirtmiş, daha sonra Tarihte Usûl kitabında da aynı konuyu ele almıştır (Togan 1985: 84; Mayrambek Kızı 2015: 7; Mirsultan 2022: 19).
Eserin yazarı Mirza Muhammed Haydar Duğlat’ın Farsça yazdığı diğer bir eseri Târîh-i Reşîdî’nin, henüz yazarı zamanında Türkçeye çevrildiği düşünülmektedir. Togan bu durumu desteklemek için Mirza Haydar’ın Çağatay Türkçesiyle yazmış olduğu Cihân-nâme adlı eserine dikkat çekmektedir (Togan 1987: 388).
Togan MEB İslâm Ansiklopedisi’nde yazdığı Haydar Mirza maddesinde de Cihân-nâme hakkında şu bilgilere yer vermiştir: “Ḥaydar Mirza’nın bundan başka Çağatay Türkçesi ile, manzûm olarak kaleme aldığı Cihānnāma adlı eseri vardır ki, bir Hind hikâyesinin tamâmiyle Türkistan Türkleri muhitine uydurularak yapılan serbest adaptasyonundan ibârettir. 125 sahife tutan bu eserin yegâne nüshası Prusya devlet kütüphânesinde (Ms. Or. Oct., 1704) bulunmaktadır. Müellifin çok istidâdlı bir Türk şâiri olduğunu gösteren bu eserinin hâtimesi 1533 kânun II. ayında ikmâl edilmiş ise de sevdiği Kâşgar hükümdarı Sa'id Han ile birlikte, 1528 kışında çok fena şartlar altında Tibet ve Bedahşan seferlerinde bulunurken, karlar arasında Bedahşan’ın Ḳal'a-i Ẓafar kalesinde kapanıp kaldığı zaman, kaleme alınmıştır. Eserin uzun mukaddimesinde Ḥaydar Mirza Sacįd Han’dan ve bu sefer mâcerâsından bahsettiği gibi, Türk hayatından, bilhassa avcılıktan, bâzı levhalar da vermiş ve avcılığa dâir bâzı Orta Asya Türk ıstılâhlarını kullanmıştır” (Togan 1987: 388).
Eserle ilgili Togan’ın yukarıda bahsedilen tanıtmasının dışında şu çalışmalar vardır: Prof. Abduşükür Turdi, Cihân-nâme’nin Kâşgar nüshasını 1986 yılında Urumçi’de yayımlamıştır (Mirsultan 2022: 20). 1999’da Özbekistan’da Berlin nüshasının tıpkıbasımı yayımlanmış; 2006 yılında da Əbsattar Hacı Derbisǝli, Berlin ve Kâşgar nüshalarından yola çıkarak metni Kiril harflerine çevirmiş ve Kazakçaya aktarmıştır (Mayrambek kızı 2015: 8). Lira Mayrambek kızı’nın 2015 yılında Cihân-nâme’nin Berlin nüshasını esas alarak hazırladığı “Mirza Muhammed Haydar’ın Cihān-nāme’si (Metin-İnceleme-Sözlük)” başlıklı yüksek lisans tezi; dil incelemesi, metin, sözlük ve tıpkıbasım bölümlerinden oluşmaktadır. Aysima Mirsultan tarafından Berlin nüshası ile Prof. Turdi’nin yayını karşılaştırılarak hazırlanan Mirza Haydar Duğlat Cehânnâme (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım) adlı çalışma 2022 yılında yayımlanmıştır.
Yazar hakkındaki bilgi için bk. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mirza-muhammed-haydar-koregan-haydar
Eserden Örnekler
Cihân-nâme tamâm bolup Cihân-nâme at koyganı u târih ferhûnde bolganı.
Kil ey münşi’i tab’-ı rûşen nihâd
Kılur-men cihân-nâmedin hayr-bâd
Könül levhidin ref’ itip gussanı
Kılur-men tamâm imdi bu kıssanı
Bu ol kıssa irdi kim ol hem-nişîn
Kılıp irdi könlümni körgeç hazîn
Muvâfık körüp anı öz hâlime
Münâsip körünüp öz ahvâlime
Hayâl iyledim irse takrîb ile
Bu çâglık hikâyat-ı tertîb ile
Tizildi kilip nazm silkin tutup
Tamâm oldı bünyâdıdın yıl ötüp
Anın üçün andag ki devrân gamı
Salur irdi her sarı her bir demi
Könül cem’ imes irdi eyyâmdın
Ki nûş iylesem irdi bu câmdın
Tapıp halvet-gâh ü bî-gâhda
Kiçelerde ekser seher gâhda
Bolup fırsatım gâhî beş onar
Hayâl ittim olgay diben yâdigâr
Yıl at irdi Maçin tevârihide
Receb ayı ferhûnde târihide
Tükettim cihân-ı mihnet u gussasın
Kılıp nazm bir dâstân kıssasın
Cihân-nâme koydum anın atını
Didim çün anın hâl-i hâlatını
Müşevveş idi könlüm ol hâldin
Çü aytur idim ötken ahvâldin
Sözümde kusûrı bolup bilseler
Kerem eylep ıslâhını kılsalar (Mayrambek Kızı 2015: 159-161)
Bu Şikeste özidin ötken ser-güzeşteside hezret-han kullugige müşerref bolup bu Cehân-nâmeni aytkannın sebebi (Mirsultan 2022: 46).
Temmetü’l-kitâb bi-‘avni’l-meliki’l-vehhâb Ta’rîhke min iki yüz yigirme tokuz at yili cemâdiye’l-âhir ayının on altesi şenbe küni temâm bolgan (Mirsultan 2022: 288).
Kaynakça
Mayrambek Kızı, L. (2015). Mirza Muhammed Haydar’ın Cihān-nāme’si (Metin-İnceleme-Sözlük). Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Yıldırım Beyazıt Üniversitesi.
Mirsultan, A. (2022). Mirza Haydar Duğlat Cehânnâme (İnceleme-Metin-Tıpkıbasım). İstanbul: DBY Yayınları.
Togan, A. Z. V. (1985). Tarihte Usûl. İstanbul: Enderun Kitabevi.
Togan, Z. V. (1987). “Haydar Mirza”. MEB İslâm Ansiklopedisi. C. 5 1. Kısım, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi. 388.
Togan, Z. V. (1937). “Ein Türkisches Werk von Ḥaydar-Mirza Dughlat”. Bulletin of the School of Oriental Studies. 8/4: 985-89.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TÂRÎH-İ REŞÎDÜDDÎN / TÂRÎH-İ REŞÎDÎ | Mîrzâ Haydar Duglat Mîrzâ Muhammed Haydar Köregan b. Muhammed Hüseyin b. Muhammed Haydar b. Emir-i Kebîr Saîd Ali b. Emir Ahmed b. Hudaydad b. Emir Bulacı | Doç. Dr. rabia şenay şişman |
Görüntüle | ||
2 | BAHRÜ’L-HÜDÂ (ŞÎBÂNÎ) | ŞÎBÂNÎ | Doç. Dr. rabia şenay şişman |
Görüntüle | ||
3 | ARÛZ RİSÂLESİ (BABUR) | Babur , Gâzî Zahîreddîn Muhammed | Dr. Duygu Koca |
Görüntüle | ||
4 | BÂBUR-NÂME/VEKÂYÎ (BABUR) | Babur, Gazi Zahîrüddin Muhammed | Dr. NURAY TAMİR |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (BABUR) | Babur , Gazi Zahîrüddîn Muhammed | Dr. NURAY TAMİR |
Görüntüle | ||
6 | DÎVÂN/DÎVÂN-I TÜRKÎ-Yİ BAYRAM HAN/ HAN-I HANÂN (BAYRAM HAN) | Bayram Han | Dr. ilhame gültekin |
Görüntüle | ||
7 | GÜL Ü BÜLBÜL (BORA GAZİ GİRAY HAN) | Bora Gazi Giray Han | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
8 | FARSÇA DÎVÂN (EMÂNÎ) | Emânî, Muhammed Beg | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
9 | MAHMÛD VE AYAZ (ENÎSÎ) | Enîsî, Yol Kulu Beg Şamlu | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
10 | SIFATÜ'L-HAREMEYN (HAYATÎ) | Hayâtî | Dr. Öğr. Üyesi Arife Ece Evirgen |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (KIDÎRÎ) | Kıdırî, Yûsuf | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle |