- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/ Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi - Madde Yazarı: Dr. Duygu KAYALIK ŞAHİN
- Eser Yazılış Tarihi:967/1560
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Kısas-ı Enbiya
- Yayın Tarihi:07/12/2021
CEVÂHİRÜ'L-AHBÂR FÎ HASÂİLİ'L-AHYÂR (NİŞÂNÎ)
mensur Yusuf kıssası tercümesiNişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/ Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi (d. 895/896?/1490/1491? - ö. 975/1567)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ebu Hafs Ömer bin İbrahim Ensarî’nin Zehrü’l-Kimam adlı Arapça eserinin, Celâlzâde Koca Nişancı Mustafa Çelebi tarafından yapılan tercümesi. Nuruosmaniye nüshasında eserin adı, “…Cevâhirü’l-Ahbâr fî Hasâili’l-Ahyâr ile tesmiye olundu…” (9b) şeklinde geçmektedir. Eserin sonunda yer alan tarih manzumesinin son mısrasındaki “Kıssa-i Yûsuf bugün oldı tamâm” ibaresi, eserin telif tarihinin 967/1560 olduğunu göstermektedir.
Yusuf kıssasının genellikle manzum olarak yazıldığını, mensur örneklerinin sayısının yetersiz olduğunu belirten Mustafa Çelebi, mensur bir Yusuf kıssasını tercüme etmek istediğini dile getirerek eserin telif sebebini açıklamıştır. Eser, giriş, 17 meclis ve sonuçtan oluşmaktadır. Eserin mukaddime kısmında, nesirdeki maharetini göstermek için süslü ve bedi bir dil kullanan Mustafa Çelebi, bu bölümde Yavuz Sultan Selim’i methetmiş, otobiyografik bilgiler sunmuş, eserin tertibine ve muhtevasına dair açıklamalarda bulunmuştur. Ayrıca, Yusuf kıssasının ahsenü’l-kasas olarak adlandırıldığını belirterek, bu surenin nüzul sebebini belirtmiştir.
Söz edilen 17 mecliste Hz. Yakup’un hayatına dair bilgiler, Hz. Yusuf ile kardeşleri arasındaki ilişki, Hz. Yusuf’un gördüğü rüya ve kardeşleri tarafından Hz. Yusuf’un kuyuya atılması, Hz. Yusuf’un kuyudan çıkarılması, köle olarak satılması ve Mısır’a yolculuğu, köle olarak Mısır’da bulunan Yusuf’a Züleyha’nın aşık olması, Hz. Yusuf’un zindana atılması ve rüya tabirinde haklı çıkması, Yusuf’un zindandan kurtulması, Züleyha’nın mümin olup Hz. Yusuf’la evlenmesi, Hz. Yakup’un gözlerinin açılması ve Hz. Yusuf’un vefatı ayrıntılı bir hikaye kurgusu çerçevesinde kaleme alınır.
Eser bir tarih manzumesi ile sonlanır. Eseri oluşturan her bir meclis birbirine, meclislerde ele alınan konuyla alakalı yazılmış olan manzumelerle bağlanır.
Eserin bilinen iki nüshası üzerine Burhan Baran tarafından doktora tezi hazırlanmıştır (2011).
Yazarın biyografisi için bk. "Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/ Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nisani-koca-nisanci-celalzade-nisanci
Eserden Örnekler
Gitdiler bir kurt bulup tutup baglu önine getürdiler. Ya‘kûb Nebî ‘a.s. ol kurda nazar eyledi, oğullarına “Koyuvirün!” didi. Bendini giderdiler, hayvân-ı mazlûm, kaçmadı, kuyrugını salup Hazret-i Ya‘kûb’a yakın geldi hatta yüzini yüzine sürdi, rûy-ı şerîflerini semâya tutup eyitdi… Ya‘kûb eyitdi: “Aleyke’s-selâm ey kurt, sana ne günâh itdüm ki oglumı yiyesin, beni uzun uzak gamlara ve gussalara düşüresin, o tıfıl-ı sagîre rahm itmedün mi, bu ben pîre şefkatün kanda gitdi, çünki anı yidün, bir pâre uzvını benüm içün alıkomadun mı ki anun ile üns idem, cesedinden bir kıt‘a kalmadı mı ki anun ile tesellî hâsıl olaydı.” didi. Kurt eyitdi: “Senün hakkun içün oglunı öldürmedüm ve etini yimedüm ve kanını içmedüm. Bir kılını koparmadum, oglundan haberüm yokdur, sizün vilâyetünüze garîb geldüm. Mısır nâhiyelerinde olur idüm, haylî zamân idi bir kardaşcugum gâyib olmış idi, hayâtda mıdur, memâtda mıdur, bilmedüm, anı arar idüm. Enbiyânun eti bize harâmdur. Beni zulm ile tutdılar, sana getürdiler.” didi (Baran 2011: 143-144).
Kaynakça
Baran, Burhan (2011). Celal-zade Koca Nişancı Mustafa Çelebi Cevahirü’l-Ahbar Fi Hasaili’l-Ahyar İnceleme-Metin-Dizin. Doktora Tezi. Diyarbakır: Dicle Üniversitesi.
Bursalı Mehmed Tahir (1975). Osmanlı Müellifleri. hzl. İsmail Özen. C. 3. İstanbul: Meral Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TERCÜME-İ Mİ'RÂCU'N-NÜBÜVVE FÎ MEDÂRİCİ'L-FÜTÜVVE (NİŞÂNÎ) | Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/ Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
2 | TABAKÂTÜ’L-MEMÂLİK VE DERECÂTÜ’L-MESÂLİK (NİŞÂNÎ) | Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
3 | FETİH-NÂME-i RODOS/ FETİH-NÂME-İ CEZÎRE-İ RODOS (NİŞÂNÎ) | Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/ Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi | Araş. Gör. Sevgi Kübra Akdemirel |
Görüntüle | ||
4 | MOHAÇ-NÂME (NİŞÂNÎ) | Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/ Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi | Araş. Gör. Sevgi Kübra Akdemirel |
Görüntüle | ||
5 | FETİH-NÂME-İ KARABOĞDAN (NİŞÂNÎ) | Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/ Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi | Dr. Öğr. Üyesi Emel NALÇACIGİL ÇOPUR |
Görüntüle | ||
6 | SELİMNÂME/ MEÂSİR-İ SELİM HÂNÎ (NİŞÂNÎ) | Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/ Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
7 | TÂRİH-İ KAL’A-İ İSTANBUL VE MA’BED-İ AYASOFYA (NİŞÂNÎ) | Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
8 | MENSUR ŞEHNÂME (NİŞÂNÎ) | Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
9 | HEDİYETÜ'L-MÜ'MİNÎN (NİŞÂNÎ) | Nişânî, Koca Nişancı/Celâl-zâde/ Nişancı Mustafa Bey b. Tosyalı Kadı Celâl Efendi/Mustafa Çelebi | Dr. Öğr. Üyesi Rabia Doğru |
Görüntüle | ||
10 | MEVÂHİBÜ’L-HALLAK FÎ MERATİBİ'L-AHLÂK (NİŞÂNÎ) | Koca Nişancızâde Celâlzâde Tevkii Mustafa Çelebi Efendi (ö. 975/1567) | Doç. Dr. Nuran ÇETİN |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
12 | MÜNŞE’ÂT (CA’FER) | Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi | Dr. Fatma Meliha Şen |
Görüntüle | ||
13 | TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş |
Görüntüle | ||
14 | KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) | Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî | Doç. Dr. Himmet BÜKE |
Görüntüle | ||
15 | HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
16 | ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) | İdrîs, İdrîs-i Bitlisî | Doç. Dr. ADNAN OKTAY |
Görüntüle | ||
17 | ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) | Mesîhî, Îsâ | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
18 | DÎVÂN (ŞÂMÎ) | Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
19 | HEFT PEYKER (ABDÎ) | Abdî | Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ |
Görüntüle | ||
20 | CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) | Abdî | Prof. Dr. Adnan Ince |
Görüntüle |