ÇENGÎ-NÂME
köçeklerle ilgili manzum eser
Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey (d. 1170/1756-57?- ö. Zilhicce 1225/ Aralık 1810)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Enderûnlu Fâzıl’ın dönemin meşhur köçeklerini anlattığı manzum eseri. Diğer adı Rakkas-nâme olan eser, murabba nazım biçimi ve aruzun "fe’ilâtün fe’ilâtün fe’ilün" kalıbı ile yazılmıştır. Nüshaları arasında farklılık göstermekle birlikte ilmî neşirlerinde 118 bent vardır (Karacasu 2006; Keskin 2013).

İstinsah tarihi belli olmayan eser dört bölümden oluşmaktadır. Eser, 7 bentten oluşan münacat kısmı ile başlar. Bunu "Sebeb-i Nazm-ı Çengî-nâme" başlıklı 28 bentlik bölüm takip eder. Bu bölümde Fâzıl, bir meclis tasviri yaparak meclistekilerin kendisinden köçekleri anlatan bir eser yazmalarını istemeleri üzerine Çengî-nâme'yi yazmaya karar verdiğini anlatır. Eserin asıl bölümü "Der Beyân-ı Mâhiyyet-i Çengîyân" başlıklı kısımdır. 73 bentten oluşan bu bölümde, dönem İstanbul’unun meşhur 43 köçeğinin her biri, adı, lakabı, yaşı, milliyeti, dini ve dış görünüşleri gibi farklı özellikleriyle birkaç bendi geçmeyecek şekilde anlatılır. Dönemin eğlence hayatının önemli bir parçası olan bu çengilerin bir kısmı şairin şarkılarında da geçer. Eser, 10 bentten oluşan "Hâtime" bölümü ile sona erer.

Eser, şekil olarak şehrengizleri hatırlatmakla birlikte, konusu ve üslubu bakımından onlardan ayrılır. Levend, eseri şehrengiz türünün geç dönemde yazılmış örneklerinden biri olarak kabul etse de (1958: 62) eser tam olarak şehrengiz türünün özelliklerini taşımamaktadır. Dili yalın olan eserinin sonunda "Hezl ile kilk-i siyâh-ı rüsvâ âlemi kırdı geçirdi" diyen Fâzıl'ın çengileri ve onların hayranlarını anlatırken müstehcen ve cinsel çağrışımı olan "ehl-i zînâ", "ehl-i livât", "şalvar çözdür-", "du'â-yı Lût'u al-" gibi kelime ve ifadelere; "gözü açık ol-", "Karaman'da kuzu ol-", "âftâbı balçıkla sıva-", "velveleye ver-", "helvayı turşu gibi ekşit-" gibi mahallî deyimlere ve "boynuzlu", "kahpe-zen", "gulam-pâre", "endâze burun", "cîfeye benze-" gibi mizahi ifadelerle  sıklıkla yer verdiği görülür.

Çengî-nâme, İstanbul (1258/1842) ve Kahire’de (1286/1869) basılmıştır. Matbu nüsha dışında, Karacasu (2006) 10, Keskin (2013) 11 yazma nüshasını tespit etmiştir. Ancak eserin, bu çalışmalarda belirtilenlerin dışında Manisa İl Halk Kütüphanesi 45 HK 2670’da kayıtlı Dîvân’ın sonuna eklenmiş bir nüshası daha mevcuttur. Eserin 4 nüsha üzerinden tenkidli neşri Karacasu (2006); 7 nüsha üzerinden tenkidli neşri Keskin (2013) tarafından yapılmıştır.

Şairin biyografisi için bk. “Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/fazil-enderunlu-fazil-huseyin-bey

Eserden Örnekler


Der Beyân-ı Sebeb-i Manzûme 

Geldi bir meclise bir gün bir zât

Anda dolmuş idi eşrâf-ı kuzât

Bir iki ehl-i sühân ehl-i nikât

Fâzl ile her birinin zîveri var


Bize çengîleri kıl rûşen ü pâk

Kimi bed-rû kimi sâhib-ten-i pâk

Mîdihed kim kimisi dâmen-i pâk

Her birinin nice hâletleri var (Keskin 2013: 353-356).


Der Beyân-ı Mâhiyyet-i Çengiyân

Pek letâfetli degil hüsn-i Latîf

Ol Yehûhî’yi ne hâcet ta’rîf

Ne cemâli ne de reftârı zarîf

Beli âvâz-ı cünûn-âveri var


Sözümüz yok o civânın sesine

Başı keldir el uzatma fesine

Nesine mâ’il olurlar nesine

Meger ânın dahı birkaç harı var (Keskin 2013: 361-362). 

Kaynakça


Karacasu, Barış (2006). “Bize Çengileri Kıl Rûşen ü Pâk” Ya Da “Hayra Hezlin Dahı Bir Rehberi Var”. Osmanlı Araştırmaları, Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu’na Armağan, 27: 133-159.

Keskin, Neslihan İ. (2013). "Fâzıl'ın Çengileri: Çengînâme Üzerine". International Journal of Social Science, 6 (8): 329-371. 

Koçu, Reşad E. (1965). “Çenginâme”, İstanbul Ansiklopedisi, İstanbul: 3845- 3847.

Levend, Agâh Sırrı (1958). Türk Edebiyatında Şehr-engîzler ve Şehr-engîzlerde İstanbul. İstanbul: İstanbul Fethi Derneği İstanbul Enstitüsü Yay.

Atıf Bilgileri


Beyhan, Esra. "ÇENGÎ-NÂME". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/cengi-name. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (FÂZIL) Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey Doç. Dr. MESUT BAYRAM DÜZENLİ
Dr. Öğr. Üyesi Talip Çukurlu
Görüntüle
2 DEFTER-İ AŞK (FÂZIL) Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey Araş. Gör. Hicran Yücel
Görüntüle
3 HÛBÂN-NÂME (FÂZIL) Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey Dr. Öğr. Üyesi esra egüz o donohoe
Görüntüle
4 ZENÂN-NÂME Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey Dr. Öğr. Üyesi esra egüz o donohoe
Görüntüle
5 SÛR-NÂME-İ ŞEHRİYÂR Fâzıl, Enderunlu Fâzıl (Hüseyin) Bey Araş. Gör. Dr. Esra Beyhan
Görüntüle
6 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
7 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
8 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
9 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
10 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
11 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
12 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
13 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
14 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
15 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle