- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmet Mithat Efendi - Madde Yazarı: Dr. Elmas Karakaş
- Eser Yazılış Tarihi:1301/1884
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Roman
- Yayın Tarihi:27/11/2021
CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ)
romanAhmet Mithat Efendi (d. 1844 - ö. 28 Aralık 1912)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmet Mithat’ın romanı. Ahmet Mithat’ın her şeyi bilen yazar anlatıcı olarak sık sık müdahil olduğu roman “Mukaddime” ile “İki Genç”, “Bir İhtiyar”, “Waterloo” ve “Bir Fedakârlık” başlıklarından oluşmaktadır. Yazar “Mukaddime”de romanın Avrupa’daki eserlerden tercüme olmadığını, kendi hayalinin bir mahsulü olduğunu ancak kitapta tarihe, Avrupa’nın ahlâk ve adetlerine ilişkin bilgilerin tamamen doğru olduğu bilgisini vermektedir. Yazarın 1814 senesi evvelinden başlayarak 1815 senesinin sonralarına uzandığını ancak olayların mühim bir kısmının 1814-1815 yılları arasında gerçekleştiğini haber verdiği roman Fransa’da geçmekte; roman kahramanlarının Napolyon ve dönemi ile doğrudan ilişkili olmaları dolayısıyla tarihî olaylara da yer verilmektedir.
Eserde yer alan dört ana bölüm ayrıca kendi içerisinde baplara ayrılmaktadır. Ahmet Mithat, romanın başında o dönem Fransa’sı ile Napolyon döneminden bahseder. Kendi rızası ile Elbe adasına çekilen Napolyon’un tekrar Paris’e gelerek tahta oturacağı, yüz gün boyunca iktidarda kaldıktan sonra Waterloo Muharebesi’ni kaybetmesi ile sürgüne gönderileceği haber verilerek tarihsel bir zemin oluşturulur. Ardından da asıl hikâyeye geçilir. Paris Seine Nehri üzerinde bulunan D’léna Köprüsü’nden geçmekte olan ve kıyafetlerinden yas tutmakta oldukları anlaşılan iki kadın genç bir adam tarafından takip edilmektedir. Bu iki kadın Napolyon döneminde askere iaşe sağlayarak zengin olan fakat bir süre sonra ordudaki birtakım kişilerin Napolyon’un Elbe Adası’na çekilmesini fırsat bilerek paralarına el koyduğu Paul Tonak’ın kızı Stéphanie ve eşi Madam Tonak’tır. Stéphanie ile evlenerek Paul Tonak’ın mirasından faydalanmak isteyen Léon ismindeki genç adam kadınları sözlü olarak da rahatsız etmeye başlayınca daha sonra isminin André Gaujaphau olduğunu öğreneceğimiz bir başka genç tarafından uyarılır. Düelloya dönüşen tartışmadan sonra kavga sırasında silahsız olan André haklı bulunur, Léon hapse gönderilir. Kendisini kurtaran André ile bir gün sokakta karşılaşan Stéphanie, genç adamı ailesine takdim eder. Sonrasında sık sık görüşen çift birbirlerine ilgi duymaya başlar fakat André her seferinde kendisinin kıza layık olmadığını söyleyerek geri çekilir. Kitabın bu bölümünde Napolyon’un Elbe Adası’ndan gelişine yardım eden Paul Tonak’ın tekrar zengin oluşu ve Napolyon’un Stéphanie’yi manevi kızı olarak kabul edişi anlatılır. Napolyon, André ile Stéphanie’yi evlendirmek ister. Paris’in kenar mahallelerinden birinde yaşayan Simon Garas isimli celladın gayrı meşru çocuğu olduğunu öğrendiğimiz André (ailesinin verdiği isimle L’éandre Garas) bir cellat çocuğu olmasından dolayı utanarak kaçar, gazetecilik yapar. Bu sırada Paul Tonak’ın ordudaki paralarına el koyan Simon Parkar, Stéphanie ile evlenmek ister. André’nin Paul Tonak’ın iflasına sebep olarak Simon Parkar’ı işaret eden gazete haberinden sonra Parkar’ın Hollanda’ya kaçtığı haberi gelir. Ancak Parkar bir taraftan Napolyon’u Waterloo Savaşı’na sürükleyerek tahttan indirmeye çalışmakta; diğer taraftan da Stéphanie’yi elde etmeye çalışmaktadır. Evlilik teklifi bir kere daha reddedilince genç kadından intikam alacağına dair yemin eder. Napolyon’un savaşı kaybederek sürgün edilmesi sonrasında onuru kırılan Léon’u hapisten çıkararak André’yi öldürmek üzere kışkırtır. Babasının cellatlığı aile tarafından kabul edilen André Léon tarafından vurulur. Léon ise önce Simon Parkar tarafından zehirlenir, sonra da polise teslim edilir ve hapiste can verir. Oğlunun vurulduğunu öğrenen cellat, Simon Garas Parkar’ı evinde işkence ederek öldürür. André ve Stéphanie İtalya’ya yerleştiği sırada da Simon Garas idam edilir.
Ahmet Mithat’ın romanın başında belirttiği tarihlerdeki olayların zaman zaman hikâye ile kesişerek salt tarihsel arka plan olarak kalmadığı, bununla birlikte romana paralel bir biçimde romanla birlikte aktığı hikâye, kurgusu bakımından yazarın olgun eserleri arasında sayılabilecek türden bir macera romanıdır. Ancak anlatının imkânları üzerine sıkça kafa yoran ve deneysel sayılabilecek birçok türü kaleme alan yazarın, karakterleri derinlikli bir biçimde işlediğini söylemek güçtür. Her ikisi de yazarın idealleştirilmiş tipleri arasında görülebilecek André ve Stéphanie, örnek olarak sunulmakta; romanın sonunda hak ettikleri mutluluğa kavuşmaktadır. Léon ve Simon Parkar ise yaptıkları kötülüklerin karşılığı olarak zehirlenerek ve işkence görerek öldürülür. Roman, Ahmet Mithat’ın her biri bir gayeye yönelik hazırlanan anlatılarının bir örneği olarak iyileri ödüllendirir, kötüleri cezalandırır.
1301/1884'te Tercüman-ı Hakikat Matbaası’nda basılan Cellat, 192 sayfadır. Eser, Semih doğan tarafından 2017 yılında yayımlanmıştır.
Ahmet Mithat Efendi’nin biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi
Eserden Örnekler
MUKADDİME MAKAMINDA İHTAR
"Cellat" serlevhasıyla karilerimize arz etmekte olduğumuz şu roman Avrupa âsârından mütercem değildir. Muharrir-i âcizin kendi mahsul-i hayalinden ibaret olup, fakat tarihe ve Avrupa ahlâk ve âdâtına isnat olunan cihetleri kâmilen ve tamamen sahih ve vakie mutabıktır. Bundan sekiz on sene mukaddem Alexander Dumas'ın "Monte Cristo" serlevhalı eserine nazire olmak üzere "Hasan Mellah" serlevhalı romanı yazmaya bu âcizi sevk eden şevk-i tanzir ve müsabaka ve gayret-i rekabet-i terakki-cûyânedir ki şu romanı da kaleme almaya teşvik eylemiştir. Muvaffakiyetimin derecesini hikâyemin tamami-i mütalaasında karilerim ta'yîn ve hükmederler." (Ahmet Mithat Efendi 1884: 17).
"Waterloo Muharebesi'ni ber-tafsîl hikâye ederek bir tarih-i askerî yazmak azminde değiliz. Hatta yazdığımız şey bir roman olduğuna göre vukuat-ı sahiha-i tarihiye arasına hayal dahi katmak sanatımızın cümle-i mukteziyatından olduğundan Waterloo hezimetinin iki esbab-ı asliyesine dair buraya kadar serd etmiş olduğumuz şu mukaddeme bile lüzumundan zaittir" (Ahmet Mithat Efendi 1884: 185)..
Kaynakça
Ahmet Mithat Efendi (1301): Cellat. İstanbul: Tercüman-ı Hakikat Matbaası.
Doğan, Semih (hzl.) (2017). Ahmet Mithat Efendi -Cellat. İstanbul: Dergâh Yay.
Esen, Nükhet (2011). Beliyat-ı Müdhike ve Karı Koca Masalı. İstanbul: İletişim Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
2 | AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
3 | ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır |
Görüntüle | ||
4 | ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
5 | ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
6 | LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
7 | BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğretmen Münevver Eroğlu |
Görüntüle | ||
8 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
9 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
10 | BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN |
Görüntüle | ||
11 | LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Doç. Dr. Sabahattin Çağın |
Görüntüle | ||
12 | LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Diğer Güray Gümüş |
Görüntüle | ||
13 | ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
14 | LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ |
Görüntüle | ||
15 | LETAİF-İ RİVAYAT 15 (ÇİNGENE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) | Ahmet Mithat Efendi | Prof. Dr. Fazıl Gökçek |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |