- Yazar Biyografisi (TEİS)
Celil Memmedguluzade / Mirze Celil / Molla Nasreddin - Madde Yazarı: Dr. Ahmet ÇAM
- Eser Yazılış Tarihi:1889
- Yazıldığı Saha:Azerbaycan
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:10/06/2022
ÇAY DESGAHI / ÇAY TEZGÂHI (CELİL MEMMEDGULUZADE)
alegorik piyesCelil Memmedguluzade / Mirze Celil / Molla Nasreddin (d. 22 Şubat 1869 - ö. 4 Ocak 1932)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Celil Memmedguluzade’nin 1889’da ilk kalem tecrübesi olarak yazdığı tek perdelik piyes. Çay Desgahı (Çay Tezgâhı), Azerbaycan edebiyatında minyatür alegorik piyes türünün ilk örneği olarak kabul edilir. Eser; ilk kez Baş Noraşen’de, Baş Noraşen İlkokulundaki öğretmen ve öğrenciler tarafından sahnelenmiştir. Çay Desgahı, yapısı bakımından ağırlıklı olarak manzumdur; eserde sadece giriş kısmı ve bazı açıklamalar mensurdur. Eserde meydana gelen olayların akışı şöyledir: Eser kahramanları Samavar (Semaver), Padnos (Tepsi), Çaynik (Çaydanlık), İstekan (Bardak), Nelbeki (Çay tabağı), Qaşıq (Kaşık), Maşa (Maşa), Truba (Trompet), Nöker Eli (Hizmetçi Ali); Zengezur’da, Bergüşadlı Hacı Rehim Bey’in evinde “Semaver Baba”nın davetiyle toplanır. Akıl ve sağduyuyu temsil eden Semaver, ev sahibi hanım ve beyin önceki gün içtikleri çayın tatsız olmasının kimden ve neden kaynaklandığını bulmak için babacan bir tavırla sırasıyla herkese söz hakkı verir. Cevap hakkını kullanan her karakter, önce kendi hâlini sonra da suçun kendisinde olmadığını samimiyetle açıklamaya çalışır. Eserin sonunda, Semaver’in tatsız çaya kendilerinin değil; ev sahiplerinin neden olduğunu anlaması ve bunu diğerlerine bildirmesinin ardından perde kapanır.
Çay Desgahı, çocuklar için yazılan küçük hacimli bir tiyatro oyunu olmasının yanında Azerbaycan’ın 19. yüzyıldaki toplumsal sorunlarıyla ilgili ipuçlarını da bünyesinde barındıran bir eserdir. Çay Desgahı’nda alegorik karakterler üzerinden eleştirel bir dille dönemin toplumsal yaşamına ait portesi çizilmiş ve sonrasında millî-manevi uyanış için neler yapılması gerektiğine dair birtakım çözüm önerileri ortaya atılmıştır. İçeriğinde pek çok deyim ve atasözünün bulunduğu eserde, şiirsel ve akıcı bir üslup kullanılmıştır. Yer yer Arapça ve Farsça tamlamalara rastlansa da eserin dili genel itibarıyla sadedir.
Yazarın biyografisi için bk. "Memmedguluzade Celil". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/memmedguluzade-celil
Eserden Örnekler
Samavar
Dәvәt etdim sizi bura mәn özüm.
Çünki var sizlәrә bir özgә sözüm.
Diqqәt ilә qulaq verin mәnә siz,
Ta ki, bu dәrdә bir әlac edәsiz.
Söz budur ki, dünәnki gün bu zaman
Çay içib qurtarıb xanımla xan,
Görmәyiblәr o çayda bir lәzzәt,
Elәyiblәr qulamı bihörmәt.
...
Padnos
(qalxır)
Padnosam, hәm özüm cәvanәm mәn,
Qab-qaşıqlar içindә xanәm mәn.
Yoxdu çirkim, nә bir lәkә, nә tozum,
Şәfәqim nur tәk, gözәldi üzüm.
...
İstәkan
(durur)
O hünәr mәndәdi, baba Samavar!
İstәkansız nә tövr çay qoyular?
Olmasam mәn, düşәrmi çay yada?
Vardımı beylә ev bu dünyada
Ki, o evdә mәn olmayam lazım?
...
Padnos
(Әliyә)
Qaynadıbsanmı sәn mәnә degilәn,
Çay qoyanda suyu babamda dünәn?
Әli
Bilmәdim qaynadı ya qaynamadı,
Çünki hәr vaxt qaidәm belәdi:
Açıram mәn sudan bir az әlimә,
Su әgәr tәsir eylәdi dәrimә,
Mәn haman vaxt çayı dәmlәyirәm (Memmedguluzade 2013: 5-19).
Kaynakça
Hebibbeyli, İsa (2019). Celil Memmedguluzade: Bibliyografya. Bakü: Azerbaycan Millî Kütüphanesi.
Memmedguluzade, Celil (2013). Eserleri: C 2. Bakü: Şerq-Qerb.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DANABAŞ KENDİNİN EHVALATLARI (CELİL MEMMEDGULUZADE) | Celil Memmedguluzade / Mirze Celil / Molla Nasreddin | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle | ||
2 | KİŞMİŞ OYUNU (CELİL MEMMEDGULUZADE) | Celil Memmedguluzade / Mirze Celil / Molla Nasreddin | Dr. Ahmet ÇAM |
Görüntüle | ||
3 | DÎVÂN (ÂCİZ) | Âciz, Ali Akber | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
4 | DÎVÂN / DÎVÂN-I KASÂİD Ü GAZELİYYÂT (DÎDE) | Dîde, Mirza Nasrullah | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
5 | KİTÂBÜN-NASÂYİH (DÎDE) | Dîde, Mirza Nasrullah | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂB-I MAKTEL (DÎDE) | Dîde, Mirza Nasrullah | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (DİLSÛZ) | Dilsûz, Muhammed Emîn | Prof. Dr. Yakup POYRAZ |
Görüntüle | ||
8 | [DÎVÂN] (ANDELÎB) | Andelîb Karacadağî | Prof. Dr. Vüsale MUSALI |
Görüntüle | ||
9 | GÜLŞEN-İ İRFÂN (FAKÎR) | Fakîr, Hacı Ağa | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
10 | SA’LEBİYE (HALHÂLÎ) | Halhâlî, Muhammed Bâkir | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (HASAN) | Hasan, Ali oğlu Karabağî Yüzbaşov | Öğr. Gör. ÖZLEM KAHRAMAN |
Görüntüle | ||
12 | TİLKİ İLE KURT (HASAN) | Hasan, Ali oğlu Karabağî Yüzbaşov | Araş. Gör. Seher Erenbaş Pehlivan |
Görüntüle |