CÂN U CÂNÂN / NAZM-I DEKÂYIK
tasavvufi aşk mesnevisi
Refî'-i Âmidî (d. 1169/1756 - ö. 1231/1816)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Refî’-i Âmidî (d. 1169/1756 - ö. 1231/1816) tarafından Şeyh Gâlib’in (d. 1171/1757 - ö. 1213/1799) Hüsn ü Aşk adlı eserine nazire olarak yazılan mesnevi. Eserin son kısmında bulunan tarih beytinden hareketle Cân u Cânân’ın asıl adının Nazm-ı Dekâyık olduğu ancak Cân u Cânân adıyla tanındığı anlaşılmaktadır. “Nazm-ı Dekâyık” ifadesi eserin yazım tarihi olan 1205/1790-1791 yılına işaret etmektedir.

Cân u Cânân, kurgusal ve anlamsal açıdan Hüsn ü Aşk’a tam bir nazire niteliğindedir. Refî’ eserini kaleme alırken Hüsn ü Aşk’tan farklı olarak şahıs kadrosunun isimlerini değiştirmiş, simgeledikleri tasavvufi sembolleri aynen muhafaza etmiştir. Eser Hüsn ü Aşk’ın nazmedildiği “mef’ûlü mefâ’ilün fe’ûlün” kalıbıyla yazılmıştır. Şair, anlatıma ahenk ve akıcılık kazandırmak amacıyla eserinde bir kıt'a, iki gazel, bir terkib-bend ve dört tardiye olmak üzere toplam 9 nazım şekline daha yer vermiştir. Eser, klasik mesnevi tertibine uygun olarak giriş, konunun işlendiği bölüm ve bitiş bölümlerinden oluşmuştur. Giriş bölümünde tevhid, na't, miraciye ve eserin sebeb-i tanzimi; konunun işlendiği bölümde asıl hikâye; bitiş bölümünde ise şairin kendini övmesi ve şiirinin hususiyetleri hakkında bilgi vermesi, insanların şiire bakışı, dua ve hamd yer almaktadır.

Refî’, Şeyh Gâlib’in kaleme aldığı Hüsn ü Aşk’ı takdir etmekle birlikte Gâlib’in eleştirdiği Hayrâbâd’ın “nev-îcâd”, “pâk” ve “munsıflar elinde muteber” olduğunu belirtir. Cân u Cânan’ın “Sebeb-i Tanzîm-i În Manzûme-i Ra’nâ” kısmında Nâbî’yi (d. 1052/1642 - ö. 1124/1712) kınanmaktan kurtarmak, Gâlib’in “beş beytine bir nazire söyle” iddiasına karşılık vermek ve adını kalıcı kılmak amacıyla eserini kaleme aldığını ifade eder.

Eserin konusu özetle şöyledir: Araplarda Benî Derd isimli bir kabile vardır. Bu kabilede türlü olumsuzlukların yaşandığı bir gece Cân ve Cânân adlı iki çocuk dünyaya gelir. Kabile reisleri bu iki çocuğu birbiriyle nişanlandırır. Cân ve Cânân eğitim çağına geldiklerinde Cezbe mektebine gider, Şeyh-i Meczûb’dan ders görürler. Mektepte birbirilerine aşık olan Cân ve Cânân’ın önünde Hayret isimli bir engel vardır. Cân, Hayret dolayısıyla Cânân’dan bir müddet ayrı kalır. Bu süreçte Hüdâ aracılığıyla Cânân’la mektuplaşırlar. Cânân’ın dadısı Şerm, ayrılıktan ızdırap çeken Cânân’a öğütler verir ve üzülmemesini telkin eder. Cân, lalası Cehd’in teşvikiyle Cânân’ı kabilesinden istemeye karar verir. Kabile büyükleri Cân’ın bu isteğiyle alay eder ve ona Lâmekân şehrine gitmesi ve buradan Âb-ı Hızr’ı getirmesini şart koşarlar. Cân tehlikeli bir yolculuğu göze alarak bu şartı kabul eder ve yolculuk sırasında çeşitli belalarla sınanır. Zâtülaceb kalesine hapsedilir ancak buradan İhlas oku ve Sıdk yayı sayesinde kurtulur. Bir gün Cân vuslat sabahına uyanır. Karşılaştığı nur yüzlü Pîr’den Lâmekân şehrine gidecekleri müjdesini alır, birlikte cennet misali bir yere gelirler. Cân’ın hürmetle karşılandığı bu yerde gizli sırlar açığa çıkar, perdeler kaldırılır ve Cân vuslata erer.

Cân u Cânân’ın bilinen beş nüshası vardır. Bu nüshalardan üçü İstanbul Üniversitesi Merkez Kütüphanesi'nde (TY. 3015, 4311, 5712), biri Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi'nde (Hazine Bölümü, nr. 300), bir diğeri ise Süleymaniye Kütüphanesi'nde (Esad Efendi Bölümü, nr. 3417) bulunmaktadır. Eser üzerine bir yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (Üstüner 1998). Cân u Cânân, tenkitli metin olarak yayımlanmış (Öztoprak 2000; Üstüner 2003) ve günümüz Türkçesine aktarılmıştır (Üstüner 2020).

Şairin biyografisi için bk. “Refî’-i Âmidî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/refii-amidi 

Eserden Örnekler


Münâzara-i Şerm Be-Cânân

Didi ana ey meh-i ümîdim

Nev-gurre-i şâm-ı şevk u îdim


Didi ana ey fidân-ı nâzım

Nev-gonce-i ravza-i niyâzım


Vardır gicenin sabâhı elbet

‘Usrin dahı yüsr olur nihâyet


Ezdâd ile halk olındı eşyâ

Olur marazın ilâcı cânâ


Oldunsa da aşka sen giriftâr

Hırmân ile itme nâle vü zâr


Nâmûs ile ârı itme ifnâ

Agyâra bu râzı açma aslâ


Elmâs gibi râzı eyle mestûr

Nâdâna tuyurma eyleme hûr


Pâ-mâl idüp ide rîze agyâr

Belki eke zahmına zehirvâr


Gonce gibi yakan eyleme çâk

Kim bâd-ı muhâlif eyler ihlâk


Her renge boyan su gibi ammâ

Sen rengini gayra virme aslâ


Lâle gibi tolsa da dilin kan

Eyle yine bûy-ı râzı pinhân


Reng-i müli taşra virdi çün câm

Ser-geşteter itdi anı eyyâm


Perdeden aşınca sît-ı tanbûr

Burdı kulagın o mutrib-i zûr


Dil atmag ile o bülbül-i zâr

Habs oldı kafes içinde nâ-çâr


Dinle sözüm eyle gûşa gevher

Râzın dime gayra olma muztar


Sen râzını itmeyince mestûr

İl saklamaz eyler anı meşhûr


Belki sana ta’n idince yârân

Sonra olasın buna peşîmân (Üstüner 2003: 212-213).

Kaynakça


Öztoprak, Nihat (2000). Refî’-i Âmidî, Cân u Cânân (İnceleme-Hüsn ü Aşk ile Karşılaştırma-Metin). İstanbul: Türk Gençlik Vakfı Yayınları.

Üstüner, Kaplan (1998). Refî’, Cân u Cânân: İnceleme-Tenkitli Metin. Yüksek Lisans Tezi. Kırıkkale: Kırıkkale Üniversitesi.

Üstüner, Kaplan (2003). Refî’, Cân u Cânân (İnceleme-Metin). İstanbul: MEB Yay.

Üstüner, Kaplan (2020). Hüsn ü Aşk’a Nazire: Cân u Cânân. İstanbul: H Yay.

Atıf Bilgileri


ÜSTÜNER, Kaplan ve BÜŞRA CİDİR. "CÂN U CÂNÂN / NAZM-I DEKÂYIK". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/can-u-canan-nazm-i-dekayik. [Erişim Tarihi: 10 Ağustos 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (REFÎ'-İ ÂMİDÎ) Refî'-i Âmidî Dr. Gökçehan Aysel Yılmaz
Görüntüle
2 MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) Hıfzî Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR
Görüntüle
3 NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin Diğer Aybala Sena KÜTÜK
Görüntüle
4 DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi ismail Aksoyak
Görüntüle
5 TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullah Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
6 TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
7 TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) Kudsî, Abdullâh Efendi Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
8 DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi Diğer Ahmet Serdar Erkan
Görüntüle
9 MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN
Görüntüle
10 AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi Diğer Nükran ERBAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler
Görüntüle
11 DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk
Görüntüle