CÂMİÜ'L-BUHÛR DER-MECÂLİS-İ SÛR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ)
şenlik konulu manzum eser
Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa (d. 948/1541 - ö. 1008/1600)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Gelibolulu Mustafa Âlî tarafından kaleme alınan ve Sultan III. Murad’ın şehzâdesi III. Mehmed’in 1582’de tertiplenen sünnet düğününü anlatan manzum sûrnâme.

Sûrnâmeler yazıldığı dönemdeki toplumun hayat tarzı, zevk ve eğlence anlayışlarını yansıtan edebî metinler olmanın yanında aynı zamanda bu konulara ışık tutan tarihi birer belge niteliği de taşırlar. Osmanlı tarihi içinde 1582 Şenliği, süresi, ihtişamı, içerdiği sosyal ve kültürel unsurlarla Osmanlı’da şehzâdeler için tertiplenen sünnet düğünleri arasında önemli bir yere sahiptir. Nev’î’nin 49 beyit olan Sûriyye Kasidesi ile Seyyid Lokman tarafından Farsça ve manzum olarak kaleme alınan Şehinşâh-nâme-i Murad yanında 1582 Şenliğini konu alan üç müstakil sûrnâme vardır. Bu eserlerin yazma nüshalarından tespit edilen istinsah tarihlerine göre sıralandığında, 1582’de teli edilen Ferâhî Sûr-nâmesi ve 1584’te yazılan İntizâmî Sûr-nâmesinden sonra 1582 Şenliğini konu alan üçüncü sûrnâme Gelibolulu Mustafa Âlî’nin Câmiü’l-Buhûr Der-Mecâlis-i Sûr adını taşıyan manzum surnâmesidir.

Şehzâde III. Mehmed’in sünnet düğünü için bir yıl önceden hazırlıklar yapılmış ve düğüne davet edilen kişilere davetiyeler gönderilmiştir. Âlî de davet mektubu ile şenliğe davet edilenler arasındadır. Âlî, davete icabet edeceğini ve davet yazısında istenenleri yapacağını resmi yazı ile bildirmiştir. Bu çerçevede Âlî tarihçi ve sosyal bilimci gözüyle 1982 Şenliğini anlatan söz konusu eserini altı aylık bir sürede tamamlayarak Sultan III. Murad’a takdim etmiştir (Öztekin 1996: 4-5).

Câmiü’l-Buhûr Der-Mecâlis-i Sûr mesnevî biçimiyle yazılmış olmasına rağmen, muhtevasındaki farklı konular için 16 ayrı vezin kullanmıştır. Bu durum anlatımın akıcılığına katkı sağlamıştır. Ayrıca eserde gazel ve kıt’a nazım bicinde yazılmış birer manzume ile iki kaside yer almaktadır. Giriş, sekiz bab ve bir hâtimeden oluşan eser 1582 Şenliğini çeşitli yönleriyle ele alıp manzum olarak aktarmıştır. Bununla birlikte eserde üç mensur bölüm yer almaktadır. Mensur bölümler, Sultan III. Murad’ın Âlî’ye gönderdiği mektup, Âlî’nin cevabî mektubu ve Kanunî’nin üç şehzadesi için düzenlenen sünnet düğününün özetinden oluşturmaktadır. 

Mesnevî nazım şeklinde kaleme alınan eserin üç yazma nüshası tespit edilmiştir. 107 varak ve 2763 beyitten oluşan Nuruosmaniye 4318 numarada kayıtlı nüsha ile, 107 varak ve 2735 beyit olup Topkapı Sarayı Müzesi, Bağdat 203 numarada kayıtlı nüsha 1586’da; 334 varaklık bir mecmuanın 107b-182a varakları arasında yer alan ve 2735 beyit olarak yazılan Bayezid Devlet Kütüphanesi, Veliyyüddin Efendi 1916’da kayıtlı nüshası ise 1607’de istinsah edilmiştir. Eserin üç nüshası karşılaştırılarak hazırlanan tenkitli metnini ve incelemesini konu alan çalışma ilk kez  Ali Öztekin  tarafından yapılmıştır (1996). Mehmet Arslan ise, özet bir inceleme ile üç nüshanın karşılaştırmalı metnini manzum surnâmeleri konu alan çalışması içinde neşre hazırlamıştır (1999). 

Şairin biyografisi için bk. "Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ali-cesmi-gelibolulu-mustafa

Eserden Örnekler


Pâyitaht Kahvecileri Gelüp Nezâketle ‘Arû-ı Hâl İtdükleridür

Bir seher kim pîr-i çarh açdı ‘uyûn

Kıldı mâhuñ kahve fincânın nigûn


Hâb-ı gafletden göz açdı ins ü cân

Kahvesin nûş itdi san tiryâkiyân


Sundı bir zer-hokka mihr-i tâb-nâk

Kefyf ü kemden toptolu tiryâk-i pâk


Çün tenâvül kıldı andan ehl-i hâl

Kahvedür sandı ruh-ı eyyâma hâl


Kahve-nûşân her biri geldi tamâm

Kahveciler gayretin çekdi enâm


Yapdılar bir kahve-hâne muhtasar

Kâseler sahnına virdi zîb ü fer


Kahvesi cûşân u âteş-dânı nerm

Lîk bâzâr-ı revâc-ı kahve germ


Bir iki nevres-cüvân-ı kahve-nûş

Şi‘r okur elde sefîne bahri hoş


Kahvenüñ sâkîsi bir zîbâ püser

Elde bir fincânı var hoş cilve-ger


Şeh nazar-gâhına vardukda dürüst

Añsuzın bir kaç yasakçı geldi cüst


Kahveciler kaçdı kaldı kahve-nûş

Sındı fincânlar kazanlar kaldı boş


Buldı çok peymâne-i hâtır-şikest

Kıldılar her bir cüvânı beste-dest


Kahvenüñ beytini bozdılar tamâm

Karalandı sanki nâ-mevzûn kelâm


Ba‘d-ez-ân feryâda âgâz itdiler

‘Arż-ı hâl-i nükte-perdâz itdiler


Didiler ey şehr-yâr-ı dâd-ger

Böyledür ahvâlimüz şâm u seher


Kahvesin nûş eyler iken ehl-i keyf

İkide birde iderler böyle hayf


Kahvemiz dökmek ota su koymadur

Kâse ufamak tıfl-ı nefse uymadur


Dâ‘î-i dergâh-ı şâhuz her zamân

Ya neden lâzım bu cevr-i bî-kerân


Çünki sultân-ı cihân kıldı nazar

Ni‘met-i şefkat buyurdı mâ-hażar


Kıldılar fermân-ı ‘âlî-şânı gûş

Kahve-nûşân oldı õevkinden hamûş


Bir zamân âsûde-ahvâl oldılar

Havf u haşyetden birez kurtuldılar (Arslan 1999: 460-461).


Kaynakça


Arslan, Mehmet (1999). Türk Edebiyatında Manzum Sûrnâmeler. (Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri). Ankara: AKM Yay.

Arslan, Mehmet (2008). Osmanlı Saray Düğünleri ve Şenlikleri I: Manzûm Sûrnâmeler. İstanbul: Sarayburnu Kitaplığı.

Arslan, Mehmet (2012). "Sûrnâmeler ve Gelibolulu Âlî’nin Sûrnâme’sinin Diğer Sûrnâmeler Arasındaki Yeri". Gelibolulu Âlî Çalıştayı Bildiriler. Ankara: TDK Yay. 82-120.

Öztekin, Ali (1996). Gelibolulu Mustafa Âlî, Câmi’ul-Buhûr Der-Mecâlis-i Sûr. Ankara: TTK Yay.

Atıf Bilgileri


ÖZDEMİR, Mehmet. "CÂMİÜ'L-BUHÛR DER-MECÂLİS-İ SÛR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/camiu-l-buhur-der-mecalis-i-sur-ali-cesmi. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 BEDİÜ'R-RUKÛM/ REBÎÜ'L-MERSÛM (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
2 DAKÂİKU'T-TEVHÎD/BEDÂYİ'U'L-METÂLİ' (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
3 DÎVÂNLAR (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
4 GÜL-İ SAD-BERG (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
5 HULÂSATÜ'L-AHVÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
6 MAÂLİMÜ'T-TEVHÎD (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
7 HADÎS-İ ERBAÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
8 MECMAU'L-BAHREYN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
9 MİHR Ü MÂH (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa Prof. Dr. Ahmet İÇLİ
Görüntüle
10 MİHR Ü VEFÂ (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
11 NİKÂTÜ'L-KÂL FÎ-TAZMÎNİ'L-MAKÂL (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
12 RİYÂZÜ'S-SÂLİKÎN (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
13 SUBHATÜ’L-ABDÂL (ÂLÎ/ ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
14 SUBHATÜ'L-İNÂBE (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
15 TUHFETÜ'L- UŞŞÂK/TUHFE-İ UŞŞÂK (ÂLÎ/ÇEŞMÎ) Âlî/Çeşmî, Gelibolulu Mustafa ismail Aksoyak
Görüntüle
16 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
17 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
18 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
19 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
20 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
21 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
22 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
23 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
24 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
25 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle