- Yazar Biyografisi (TEİS)
Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî - Madde Yazarı: Prof. Dr. AHMET ÖGKE
- Eser Yazılış Tarihi:?/?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:26/04/2022
CÂMİ’U’L-ESRÂR (MARMARAVÎ)
tasavvufi meselelerMarmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî (d. 839/1435-1436 - ö. 910/1505)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Halvetiyye tarîkatının Ahmediyye kolunun kurucusu Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin yazdığı ilk ve en hacimli eseri. Câmi‘u’l-Esrâr, 825 beyitten oluşan bir manzûmedir. Sonunda, 944/1537-1538 tarihinde müstensih tarafından eklenmiş 12 beyitlik bölüm bulunmaktadır (Ögke 2001a: 51-58, Akkuş 2009: 15). Genel olarak mesnevî nazım şekliyle ve aruz vezninin Fâilâtün / Fâilâtün / Fâilün kalıbıyla yazılmış olmakla birlikte, nefsin yedi mertebesinin anlatıldığı bölümlerdeki nefsin ilk dört mertebesi kasîde tarzında ve mefâîlün / mefâîlün / feûlün (veya mefâîlün) veznindedir. Nefsin son üç mertebesini anlattığı bölümler ise murabba biçiminde 9, 9 ve 8 bend olarak yazılmıştır.
Câmi‘u’l-Esrâr, dinî edebiyatımızın nazım türlerinden olan Tevhid’le başlar (1-24. beyitler). Bunu takip eden Münâcât’ın (25-39) ardından, mürşid-i kâmilden tâlibin gönlüne mâyenin (Hakîkat-i Muhammediyye mayası / zikir telkîni) intikali anlatılır (40-71). Hz. Peygamber’e Nât ise 72-117. beyitler arasındadır. 130. beyitten itibaren kendi tarîkat silsilesini anlattıktan sonra, Câmi‘u’l-Esrâr’ın telif sebebi hakkında Marmaravî, kendi seyr ü sülûkünü ve bir mürîdin nefsini terbiye ederek nefsin yedi mertebesini aşmak için çıktığı bu mânevî yolculuk sırasında yaşadığı halleri açıklamak için bu eseri yazdığını belirtir. Eserinin ismini, 178. beyitte: “Bu kitâbın Câmi‘u’l-Esrâr denildi ismine / Cümle emsâli muvâfıkdır şerîat kısmına” diyerek kaydeder. 152. beyitte de kendi ismini ve künyesini şöyle verir: “Saruhânî ibn-i Îsâ derviş Ahmed ismimiz / Marmara’da vâki‘ olmuş mevlidimiz cismimiz”.
Câmi‘u’l-Esrâr’ın en önemli yönlerinden biri de Marmaravî’nin yaşadığı dönemde Anadolu sahasında ve İslâm coğrafyasında var olan tarîkatların hangilerinin hak, hangilerinin bâtıl (doğru yoldan çıkmış) olduklarını anlattığı (180-234. beyitler) bölümdür. Burada bâtıl yolları Hulûliyye, Hurûfîlik, İttihâdiyye, Vücûdiyye (Panteizm), Beşik şeyhliğini sürdürenler, Vefat etmiş şeyhleri mürşid edinenler, Mehdîlik ve Kutupluk iddiasında bulunanlar ve Mutasavvıfları Mülhid sayanlar olmak üzere 8 kısımda, sapkınlığa düştükleri yönleriyle birlikte anlatır. Bu kısım, Marmaravî’nin, dönemin Osmanlı sultanı II. Bâyezid tarafından Manisa’dan pâyitahta / İstanbul’a davet edilerek verilen ve kendisinin “Yiğitbaşı Velî” unvanını almasına sebep olan görevin sonuç raporunun özeti mahiyetindedir. Saydığı bu sekiz gruptan sonra Marmaravî, ehl-i sünnet ve’l-cemaat çizgisindeki Hak tarîkatların niteliklerini anlatır.
Eserde ayrıca şu konular açıklanmıştır: Vâcibü’l-Vücûd olan Cenâb-ı Hakk’ın varlığı ve birliği; mümkinâtın yaratılması; görünür dünya, berzah ve esrâr âlemleri; kabir hayatı ve haşir; ashâb-ı yemîn ve şimâl; insan bedenine ruhun üflenmesi; arş, kürsî ve ferş; insanoğlunun İslâm fıtratı üzere yaratılması ve daha sonra saîd veya şakî olması; nefs ve ruh; nefsin mertebeleri olan emmâre, levvâme, mülhime, mutmainne, râzıye, marzıyye ve sâfiye. Nefsin mertebelerine göre rüya tâbirlerinin anlatıldığı bölümle eser sona ermektedir.
28 elyazması nüshası bulunan Câmi‘u’l-Esrâr, eserin müellifinin hayatı, eserleri ve tasavvufî görüşleri üzerine Ahmet Ögke (2001a: 355-426) tarafından doktora tezi hazırlanmış ve çalışma yayınlamıştır.
Müellifin biyografisi için bk. "Şemseddîn Marmaravî, Ahmed, Yiğitbaşı Velî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semseddin-marmaravi-ahmed-yigitbasi
Eserden Örnekler
Zillet ile anca çektim bu tarîkat zahmetin
Hem dahi âyin ile âdâb ü âdet zahmetin
Cân ilinden gâlib oldu çünki bu sevdâ bana
Bâşım ile oldu aklım bî-ser ü bî-pâ ana
Rûh önünde kıldı bu sevdâ beşer şâhını mât
Nat‘-ı dilden geldi, şâh oldu bana akl-ı maâd
Aktı, deryâlar olup ummâna cân ırmakları
Düştüler girdâba bu akl-ı beşer zevrakları
Şevk içinde kalmadı aşka vücûdun tâkati
Za‘fa ermiş gelmek anlandı helâkin sâati
Sabr ederken gitti hâlimden benim akl-ı beşer
Geldi hâl oldu bana akl-ı maâd-ı mu‘teber
Ya‘ni sabr ettikçe cem‘ oldu maârif kalbime
Rahmet ile ilm için doldu maârif kalbime
Menzilinden yedi deryâ doldu taştı cümlesi
Vahdet ile varlığın gark oldu geçti cümlesi
Birbirine âb-ı vâr olup ulaştı cümlesi
Aşk elinden bir olup ummâna düştü cümlesi
Ya‘ni cümle bahri emvâca getirdi aşk-ı cân
Her biri sûret olup şerh oluna ol gizli kân
Her birinde şerh ede türlü cevâhir vârını
Gizli iken cümle bahrin, kıla zâhir vârını
Nice bahrin belki yer gök ehli bundan biline
Bu kitâb içinde ya‘nî cümle ma’nâ buluna
Yedi nev‘ üzre denildi bir risâle zâhiri
Her birisi benzeye her bir misâle zâhiri
Bu kitâbın Câmiu’l-Esrâr denildi ismine
Cümle emsâli muvâfıktır şerîat kısmına
Her kelâmında bunun ma‘nâsıdır ilm-i ledün
Hikmetini hem melek bilmeye ânın dahi cin (Marmaravî 6a-6b).
Kaynakça
Akkuş, Mehmet (1988). “Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri I-II (Yiğitbaşı Velî)”. İlim ve Sanat (21-22): 29-33 / 60-63.
Akkuş, Mehmet (2009). “15. Asrın “Yiğitbaşı Velîsi” Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri”. Manisalı Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Sempozyumu, 26 Nisan 2008, Bildiriler. Manisa: Yiğitbaşı Vakfı Yay. 9-25.
Marmaravî, Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn. Câmi‘u’l-Esrâr. Millet Kütüphanesi. Ali Emirî Efendi. “Şer’iyye”. 1343/1: 1b-25b.
Okumuş, Necdet (1992). “Ahmed Şemseddîn Marmaravî (Yiğitbaşı) İle İlgili Kaynakların Değerlendirilmesi”. Manisa (1): 22-30.
Okumuş, Necdet (1996). “Yeni Kaynakların Işığında Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî (Yiğitbaşı) Hakkında Bazı Yanlışların Düzeltilmesi (Yiğitbaşı Hakkındaki Yanlışlar)”. Kubbealtı Akademi Mecmûası (25/4): 175-183.
Ögke, Ahmet (2000). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri, Görüşleri. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Ögke, Ahmet (2001a). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri, Görüşleri. İstanbul: İnsan Yay.
Ögke, Ahmet (2001b). “Yiğitbaşı Velî’nin Vefat Tarihi Üzerine”. Kubbealtı Akademi Mecmûası (30/3): 55-64.
Ögke, Ahmet (2009). “Yiğitbaşı Velî’nin Tasavvuf Anlayışının Temel Özellikleri”. Manisalı Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Sempozyumu, 26 Nisan 2008, Bildiriler. Manisa: Yiğitbaşı Vakfı Yay. 61-75.
Uludağ, Süleyman (1989a). “Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 135-136.
Uludağ, Süleyman (1989b). “Ahmediyye”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 171.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
2 | MUKADDİMETÜ’S-SÂLİHA (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
3 | KEŞFÜ’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
4 | RAVZATÜ’L-VÂSILÎN (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
5 | İRFÂNÜ’L-MA’ÂRİF (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
6 | HURDE-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
7 | RİSÂLETÜ’L-HÜDÂ Lİ-ULİ’L-İHTİDÂ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
8 | ATVÂR-NÂME-İ SEB’A (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
9 | TABAKÂTÜ’L-EVLİYÂ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
10 | RİSÂLE-İ MAKÂLÂT-I ŞEYH MUHYİDDÎN-İ ARABÎ (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
11 | AHVÂLÜ’L-EBRÂR VE’L-MUKARREBÎN (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
12 | BAHREYNÜ’L-AŞK (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
13 | SİLSİLE-İ EHL-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
14 | USÛL-İ VUSÛL-İ İLÂHİYYE (MARMARAVÎ) | Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî | Prof. Dr. AHMET ÖGKE |
Görüntüle | ||
15 | VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
16 | GARÎB-NÂME (ÂŞIK) | Âşık Paşa, Âşık | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
17 | U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) | Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî | Prof. Dr. Mustafa Arslan |
Görüntüle | ||
18 | KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) | Hamzavî | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
19 | BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) | Hatîboğlu | Prof. Dr. Vahit Türk |
Görüntüle | ||
20 | GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) | İbrâhîm Tennûrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
21 | GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
22 | [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) | İbrâhîm Tennûrî | Dr. Necmiye Özbek Arslan |
Görüntüle | ||
23 | DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle | ||
24 | DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) | ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu |
Görüntüle |