CÂMİ’U’L-ESRÂR (MARMARAVÎ)
tasavvufi meseleler
Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî (d. 839/1435-1436 - ö. 910/1505)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Halvetiyye tarîkatının Ahmediyye kolunun kurucusu Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin yazdığı ilk ve en hacimli eseri. Câmi‘u’l-Esrâr, 825 beyitten oluşan bir manzûmedir. Sonunda, 944/1537-1538 tarihinde müstensih tarafından eklenmiş 12 beyitlik bölüm bulunmaktadır (Ögke 2001a: 51-58, Akkuş 2009: 15). Genel olarak mesnevî nazım şekliyle ve aruz vezninin Fâilâtün / Fâilâtün / Fâilün kalıbıyla yazılmış olmakla birlikte, nefsin yedi mertebesinin anlatıldığı bölümlerdeki nefsin ilk dört mertebesi kasîde tarzında ve mefâîlün / mefâîlün / feûlün (veya mefâîlün) veznindedir. Nefsin son üç mertebesini anlattığı bölümler ise murabba biçiminde 9, 9 ve 8 bend olarak yazılmıştır.

Câmi‘u’l-Esrâr, dinî edebiyatımızın nazım türlerinden olan Tevhid’le başlar (1-24. beyitler). Bunu takip eden Münâcât’ın (25-39) ardından, mürşid-i kâmilden tâlibin gönlüne mâyenin (Hakîkat-i Muhammediyye mayası / zikir telkîni) intikali anlatılır (40-71). Hz. Peygamber’e Nât ise 72-117. beyitler arasındadır. 130. beyitten itibaren kendi tarîkat silsilesini anlattıktan sonra, Câmi‘u’l-Esrâr’ın telif sebebi hakkında Marmaravî, kendi seyr ü sülûkünü ve bir mürîdin nefsini terbiye ederek nefsin yedi mertebesini aşmak için çıktığı bu mânevî yolculuk sırasında yaşadığı halleri açıklamak için bu eseri yazdığını belirtir. Eserinin ismini, 178. beyitte: “Bu kitâbın Câmi‘u’l-Esrâr denildi ismine / Cümle emsâli muvâfıkdır şerîat kısmına” diyerek kaydeder. 152. beyitte de kendi ismini ve künyesini şöyle verir: “Saruhânî ibn-i Îsâ derviş Ahmed ismimiz / Marmara’da vâki‘ olmuş mevlidimiz cismimiz”.

Câmi‘u’l-Esrâr’ın en önemli yönlerinden biri de Marmaravî’nin yaşadığı dönemde Anadolu sahasında ve İslâm coğrafyasında var olan tarîkatların hangilerinin hak, hangilerinin bâtıl (doğru yoldan çıkmış) olduklarını anlattığı (180-234. beyitler) bölümdür. Burada bâtıl yolları Hulûliyye, Hurûfîlik, İttihâdiyye, Vücûdiyye (Panteizm), Beşik şeyhliğini sürdürenler, Vefat etmiş şeyhleri mürşid edinenler, Mehdîlik ve Kutupluk iddiasında bulunanlar ve Mutasavvıfları Mülhid sayanlar olmak üzere 8 kısımda, sapkınlığa düştükleri yönleriyle birlikte anlatır. Bu kısım, Marmaravî’nin, dönemin Osmanlı sultanı II. Bâyezid tarafından Manisa’dan pâyitahta / İstanbul’a davet edilerek verilen ve kendisinin “Yiğitbaşı Velî” unvanını almasına sebep olan görevin sonuç raporunun özeti mahiyetindedir. Saydığı bu sekiz gruptan sonra Marmaravî, ehl-i sünnet ve’l-cemaat çizgisindeki Hak tarîkatların niteliklerini anlatır.

Eserde ayrıca şu konular açıklanmıştır: Vâcibü’l-Vücûd olan Cenâb-ı Hakk’ın varlığı ve birliği; mümkinâtın yaratılması; görünür dünya, berzah ve esrâr âlemleri; kabir hayatı ve haşir; ashâb-ı yemîn ve şimâl; insan bedenine ruhun üflenmesi; arş, kürsî ve ferş; insanoğlunun İslâm fıtratı üzere yaratılması ve daha sonra saîd veya şakî olması; nefs ve ruh; nefsin mertebeleri olan emmâre, levvâme, mülhime, mutmainne, râzıye, marzıyye ve sâfiye. Nefsin mertebelerine göre rüya tâbirlerinin anlatıldığı bölümle eser sona ermektedir.

28 elyazması nüshası bulunan Câmi‘u’l-Esrâr, eserin müellifinin hayatı, eserleri ve tasavvufî görüşleri üzerine Ahmet Ögke (2001a: 355-426) tarafından doktora tezi hazırlanmış ve çalışma yayınlamıştır.

Müellifin biyografisi için bk. "Şemseddîn Marmaravî, Ahmed, Yiğitbaşı Velî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/semseddin-marmaravi-ahmed-yigitbasi


Eserden Örnekler


Zillet ile anca çektim bu tarîkat zahmetin

Hem dahi âyin ile âdâb ü âdet zahmetin


Cân ilinden gâlib oldu çünki bu sevdâ bana

Bâşım ile oldu aklım bî-ser ü bî-pâ ana


Rûh önünde kıldı bu sevdâ beşer şâhını mât

Nat‘-ı dilden geldi, şâh oldu bana akl-ı maâd


Aktı, deryâlar olup ummâna cân ırmakları

Düştüler girdâba bu akl-ı beşer zevrakları


Şevk içinde kalmadı aşka vücûdun tâkati

Za‘fa ermiş gelmek anlandı helâkin sâati


Sabr ederken gitti hâlimden benim akl-ı beşer

Geldi hâl oldu bana akl-ı maâd-ı mu‘teber


Ya‘ni sabr ettikçe cem‘ oldu maârif kalbime

Rahmet ile ilm için doldu maârif kalbime


Menzilinden yedi deryâ doldu taştı cümlesi

Vahdet ile varlığın gark oldu geçti cümlesi


Birbirine âb-ı vâr olup ulaştı cümlesi

Aşk elinden bir olup ummâna düştü cümlesi


Ya‘ni cümle bahri emvâca getirdi aşk-ı cân

Her biri sûret olup şerh oluna ol gizli kân


Her birinde şerh ede türlü cevâhir vârını

Gizli iken cümle bahrin, kıla zâhir vârını


Nice bahrin belki yer gök ehli bundan biline

Bu kitâb içinde ya‘nî cümle ma’nâ buluna


Yedi nev‘ üzre denildi bir risâle zâhiri

Her birisi benzeye her bir misâle zâhiri


Bu kitâbın Câmiu’l-Esrâr denildi ismine

Cümle emsâli muvâfıktır şerîat kısmına


Her kelâmında bunun ma‘nâsıdır ilm-i ledün

Hikmetini hem melek bilmeye ânın dahi cin (Marmaravî 6a-6b).

Kaynakça


Akkuş, Mehmet (1988). “Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri I-II (Yiğitbaşı Velî)”. İlim ve Sanat (21-22): 29-33 / 60-63.

Akkuş, Mehmet (2009). “15. Asrın “Yiğitbaşı Velîsi” Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî’nin Hayatı ve Eserleri”. Manisalı Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Sempozyumu, 26 Nisan 2008, Bildiriler. Manisa: Yiğitbaşı Vakfı Yay. 9-25.

Marmaravî, Yiğitbaşı Velî Ahmed Şemseddîn. Câmi‘u’l-Esrâr. Millet Kütüphanesi. Ali Emirî Efendi. “Şer’iyye”. 1343/1: 1b-25b.

Okumuş, Necdet (1992). “Ahmed Şemseddîn Marmaravî (Yiğitbaşı) İle İlgili Kaynakların Değerlendirilmesi”. Manisa (1): 22-30.

Okumuş, Necdet (1996). “Yeni Kaynakların Işığında Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî (Yiğitbaşı) Hakkında Bazı Yanlışların Düzeltilmesi (Yiğitbaşı Hakkındaki Yanlışlar)”. Kubbealtı Akademi Mecmûası (25/4): 175-183.

Ögke, Ahmet (2000). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri, Görüşleri. Doktora Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.

Ögke, Ahmet (2001a). Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî: Hayatı, Eserleri, Görüşleri. İstanbul: İnsan Yay.

Ögke, Ahmet (2001b). “Yiğitbaşı Velî’nin Vefat Tarihi Üzerine”. Kubbealtı Akademi Mecmûası (30/3): 55-64.

Ögke, Ahmet (2009). “Yiğitbaşı Velî’nin Tasavvuf Anlayışının Temel Özellikleri”. Manisalı Yiğitbaşı Veli Ahmed Şemseddîn-i Marmaravî Sempozyumu, 26 Nisan 2008, Bildiriler. Manisa: Yiğitbaşı Vakfı Yay. 61-75.

Uludağ, Süleyman (1989a). “Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 135-136.

Uludağ, Süleyman (1989b). “Ahmediyye”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 171.

Atıf Bilgileri


ÖGKE, AHMET. "CÂMİ’U’L-ESRÂR (MARMARAVÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/cami-u-l-esrar-marmaravi. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 RİSÂLE-İ TEVHÎD (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
2 MUKADDİMETÜ’S-SÂLİHA (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
3 KEŞFÜ’L-ESRÂR (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
4 RAVZATÜ’L-VÂSILÎN (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
5 İRFÂNÜ’L-MA’ÂRİF (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
6 HURDE-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
7 RİSÂLETÜ’L-HÜDÂ Lİ-ULİ’L-İHTİDÂ (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
8 ATVÂR-NÂME-İ SEB’A (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
9 TABAKÂTÜ’L-EVLİYÂ (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
10 RİSÂLE-İ MAKÂLÂT-I ŞEYH MUHYİDDÎN-İ ARABÎ (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
11 AHVÂLÜ’L-EBRÂR VE’L-MUKARREBÎN (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
12 BAHREYNÜ’L-AŞK (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
13 SİLSİLE-İ EHL-İ TARÎKAT (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
14 USÛL-İ VUSÛL-İ İLÂHİYYE (MARMARAVÎ) Marmaravî, Ahmed Şemseddin, Yiğitbaşı Velî Prof. Dr. AHMET ÖGKE
Görüntüle
15 VAHDET-NÂME (ABDURRAHÎM) Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân Prof. Dr. Mehmet Sarı
Görüntüle
16 GARÎB-NÂME (ÂŞIK) Âşık Paşa, Âşık Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
17 U’CÛBETÜ'L-GARÂYİB FÎ NAZMİ’L-CEVÂHİRİ’L-ACÂYİB (BAHÂ) Bahâ, Bahâeddîn ibn Abdurrahmân-ı Magalkaravî Prof. Dr. Mustafa Arslan
Görüntüle
18 KISSA-İ İSKENDER (HAMZAVÎ) Hamzavî Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ
Görüntüle
19 BAHRÜ'L-HAKÂYIK (HATÎBOĞLU) Hatîboğlu Prof. Dr. Vahit Türk
Görüntüle
20 GÜLZÂR-I MA’NEVÎ / GÜLZÂR / DÎVÂN-I GÜLZÂR / KİTÂB-I GÜLZÂR (İBRÂHÎM TENNÛRÎ) İbrâhîm Tennûrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
21 GÜLŞEN-İ NİYÂZ (İBRÂHÎM TENNÛRÎ ?) İbrâhîm Tennûrî Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
22 [DÎVÂNÇE] (ÂŞIK) İbrâhîm Tennûrî Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
23 DÂSTÂN-I SÂHİB-KIRÂN (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu
Görüntüle
24 DÂSTÂN-I DUHTER HİKÂYE-İ YAHUDÎ (KIRŞEHİRLİ ÎSÂ) ÎSÂ, Kırşehirli Îsâ Dr. Öğr. Üyesi Musa Tılfarlıoğlu
Görüntüle