- Yazar Biyografisi (TEİS)
Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ali YAKICI
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:01/12/2022
BUDALANÂME (KAYGUSUZ ABDAL)
dinî-tasavvufî ahlaki eserKaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi (d. 742/1341-1342 - ö. 845/1444)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Kaygusuz Abdal’ın mensur eserleri. Farklı kayıt ve neşirlerde farklı adlandırmalarla da karşılaşılan Budalâname'nin girişinde “Bu kitaba Delîl-i Budalâ ve Defter-i Âşık ve Seyr-i Sâdık dirler ve Hayâl-i Nâdân dahi dirüz” kaydı bulunmaktadır. Budala kelimesi sözlüklerde “bedel, bedil ve abdal” manalarına gelmektedir. Kaygusuz Abdal, eserine akıl kavramı ile başlamaktadır. Kaygusuz Abdal’a göre insan iki türlü akla sahiptir. Biri dünya hayatı üzerine üzerine kurulu akl-ı maaş, diğeri ise dünyaya dair iş ve telaştan uzaklaşmış, sürekli ilâhi aşk ile hayatını idame ettiren akl-ı maad’dır. Kaygusuz Abdal’a göre, kalp gözü açık ariflerin temsil ettiği akl-ı meâd zümresi Hz. Süleymân’ın bildiği kuş dili başta olmak üzere her türlü ilmi anlayabilmektedirler. Kaygusuz Abdal’a göre akl-ı maaş olan insanlar evreni yalnızca yer ve gökten ibaret düşünürler. Bu tür insanlar kırk yıl çalışsalar bile hayattan bir tat alamazlar. Budalanâmede, “İnsan aklı anadan doğma kör ve topaldır” cümlesiyle söze başlayan Kaygusuz Abdal, akl-ı maaş ile Hakk’ın bilinemeyeceğini söyleyerek sözlerine şöyle devam eder: “Akl-ı maaş ile güneşin nurunu bulmaya çalışanlar bilmezler ki bu yerden ve bu gökten başka bir yer ve bir gök daha var. Bunun arasında da iki direkli bir şehir, yani insan var. Bu şehre giremeyen Allah’ın sırrından hiçbir şey anlamaz. Akl-ı maaş, ariflerin gecesinin kadir, gündüzünün bayram olduğunu bilemez. Bu akıl ne kadar çalışırsa çalışsın ârifler menziline yol bulamaz, şaşkın olarak kalır. Bu ilmi akl-ı maad bilir. Buna mantıku’t-tayr derler. Bunu bilmek herkese müyesser olmaz. Ancak Süleyman ve Attar bilir. Bir de gönlü ve gözü açık arifler bilir. Arifler sohbetine girmeyen hiçbir şey bilmez, murad ve maksuduna eremez.” Budalanâme’de Kayguz Abdal’ın ele aldığı konulardan ikincisi gönüldür. Üçüncü konu Hakk’ı dünyada iken bulmak ve kendini bilerek hakikati bulmaktır. Dördüncü konu Kaygusuz’un kendi vasfıhalidir. Beşinci konu insanın dünyaya gelmekteki maksadının kendini ve Hakk’ı bilmek olduğuna dairdir. Budalanâme, Kaygusuz Abdal’ın bir dervişin gördüğü rüyayı anlatması ve bu rüyaya getirilen kısa yorumla tamamlanır.
Budalanâme'nin çok sayıda nüshasının olduğu bilinmektedir. Bunlardan yazılış tarihi bakımından en eski nüshaları Mevlânâ Müzesi, İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi, Ankara Üniversitesi Dil-Tarih-Coğrafya Fakültesi Kütüphaneleri'nde bulunmaktadır.
Kaygusuz Abdal'ın biyografisi için bk. "Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi".Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/kaygusuz-abdal-alaeddin-gaybi
Eserden Örnekler
Gönlün sarayı rûşen ola ve gayrılara andan kisb ile mülkler dola. Zira bu vücud bir dükkândur. Sana kiraya virilmişdür. İçinde oturup rençberlik idesin ve ol dükkânın içinde gizlü hazine vardur. İmdi bu dükkân elinde iken kazub ol hazineyi bul, yoksa vade irişdükde seni bu dükkândan çıarurular ve içindeki hazineyi bulurlar. Sen dahi ardınca bakakalursın. (…) Eğer gönül Hakk’a tâbi ise anda nefsün tasarruf olmaz. İmdi bu sözden garaz budur ki tâlib hodbinliğini terk idüb vaz gelmeyince hudâbîn olmaz. Ve gönül velayetleri ana musahhar olmaz. Sana direm kardaş. Sana rûşen haber söylem, bu kez anlayasın. Harif misin, şerif misin, zarif misin? Gönlü bana çevür. Gönül gözüyle bak, gönül kulağıyla dinle. Söyleyeni ko söyledene bak. Olma sakın kelle göz/ Dinle kabul eyle söz. Senin kelle gözligün sana disem gönlün bir halden bir hale döner. Melil ve mahzun olursın. Dimezem, nidem ki senin senden haberün yok. Nazenin ömri ü hevaya virdün ve ruzigârun bu hal ile geçdü. Subh-ı kıyamedde seni uykudan uyarurlar (Güzel 2021: 117-122, 887-905).
Kaynakça
Akman, Neslican (2019). Kaygusuz Abdal (Hayatı, Eserleri ve Düşünceleri ). Yüksek Lisans Tezi. Sakarya: Sakarya Üniversitesi.
Güzel, Abdurrahman (2021). Şehzâde Alaâddin Gaybî Kaygusuz Abdâl Külliyatı. Ankara: TDK Yay.
Güzel, Abdurrahman (2018). Kaygusuz Abdal (Şehzade Alaaddin Gaybi) Divânı. Alanya: Alanya Belediyesi Yay.
Güzel, Abdurrahman (2010). Kaygusuz Abdal Divânı. Ankara: MEB Yay.
Güzel, Abdurrahman (2004). Kaygusuz Abdal(Alâaddin Gaybî). Ankara: Akçağ Yay.
Güzel, Abdurrahman (1989). Kaygusuz Abdal/Saraynâme. Ankara: KB Yay.
Güzel, Abdurrahman (1987). Kaygusuz Abdal/Dil-gûşâ. Ankara: KB Yay.
Güzel, Abdurrahman (1987). Kaygusuz Abdal Bibliyogrası. Ankara: KB Yay.
Güzel, Abdurrahman (1981). Kaygusuz Abdal. Ankara: KB Yay.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
2 | GÜLİSTAN (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
3 | MESNEVİ-İ BABA KAYGUSUZ (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Damlanur KÜÇÜKYILDIZ GÖZELCE |
Görüntüle | ||
4 | GEVHERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
5 | MİNBERNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂB-I MAGLATA (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay |
Görüntüle | ||
7 | VÜCUD-NÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Oktay |
Görüntüle | ||
8 | MESNEVİ-İ SÂNİ (KAYGUSUZ ABDAL) | KAYGUSUZ ABDAL, Alaeddin Gaybi | Dr. Özlem Özdemir |
Görüntüle | ||
9 | DİLGÛŞÂ (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
10 | SARAYNÂME (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
11 | MESNEVÎ-İ SALİS (KAYGUSUZ ABDAL) | Kaygusuz Abdal, Alaeddin Gaybi | Prof. Dr. Ali YAKICI |
Görüntüle | ||
12 | MENÂKIBÜ’L-ÂRİFÎN (EFLÂKÎ) | Eflâkî, Eflâkî Dede, Eflâkî Ahmed Ârifî, Ârifî | Doç. Dr. Mehmet Ünal |
Görüntüle | ||
13 | MEVHÛB-I MAHBÛB (ŞEYHOĞLU) | Şeyhoğlu, Baba Yusuf Sivrihisarî | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
14 | MÜNYETÜ'L-EBRÂR VE GUNYETÜ'L-AHYÂR (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Taha Orhan |
Görüntüle | ||
15 | TABSİRATÜ’L-MÜBTEDİ VE TEZKİRETÜ-İ-MÜNTEHİ (KONEVÎ) | Konevî, Sadreddin | Doç. Dr. Mevlüt Gülmez |
Görüntüle | ||
16 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
17 | RİSÂLE-İ ZİKRULLAH (AKŞEMSEDDİN) | Akşemseddin, Şemseddin Muhammed | Araş. Gör. Harun ALKAN |
Görüntüle | ||
18 | MİSBÂHU’L-ÜNS BEYNE’L-MA’KÛL VE’L-MEŞHÛD FÎ-ŞERHİ MİFTÂHİ’L-GAYB (FENÂRÎ) | Fenârî, Mollâ Fenârî, Şemseddîn Muhammed b. Hamza, Şemseddîn Muhammed Efendi | Diğer Edibe Taş |
Görüntüle | ||
19 | ŞERH-İ HADİS-İ ERBÂİN (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba | Prof. Dr. Enbiya Yıldırım |
Görüntüle | ||
20 | ZİKİR RİSÂLESİ/ KELİME-İ TEVHİD ZİKRİ RİSÂLESİ (SOMUNCU BABA) | Somuncu Baba, Hamîdüddîn-i Aksarâyî | Diğer Tuğba Nurlu Ertürk |
Görüntüle | ||
21 | KÂŞİFÜ'L-ESTÂR AN VECHİ'L-ESRÂR (ŞEYH HÂMİD-İ VELÎ) | Şeyh Hâmid-i Velî | Öğretmen TALAT OLGUN |
Görüntüle |