BİR ÖLÜNÜN DEFTERİ (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL)
roman
Halit Ziya Uşaklıgil (d. 1865 - ö. 27 Mart 1945)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Halit Ziya Uşaklıgil’in Servet-i Fünun dönemine ait olan ve üçlü aşk hikayesiyle kurgulanan üçüncü romanı. Eser, yazarın İzmir dönemi eserlerinden biri olarak anılmakta olup yazarın arkadaşı Tevfik Nevzat’la birlikte çıkardıkları Hizmet gazetesinde (nr.400-450, 15 Teşrinisani 1890-19 Mayıs 1891) tefrika edilmiş, 1892’de kitap haline getirilmiş, 1896’da eski yazıyla ikinci baskısı yapılmıştır. 1943’te Halit Ziya tarafından sadeleştirilerek yayımlanmıştır. Servet-i Fünun döneminin roman ve hikaye tekniği bakımından öncü ismi Halit Ziya’nın bu esere kadar biri yarım kalmış beş uzun hikayesi ve iki adet de romanı bulunmaktadır. Yazarının da Kırk Yıl’da belirttiği gibi eser, roman tarzının tutarlılık kazandığı bir döneme denk gelmektedir.

Bir Ölünün Defteri, yazarın tekamül dönemine denk gelen bir eser olması münasebetiyle pek çok araştırmaya da konu olmuştur. Yazarla ilgili yapılan en kapsamlı çalışmalar, Halit Ziya ile ilgili çalışmalarda öncü olan Ömer Faruk Huyugüzel’in biyografik ve antolojik nitelik taşıyan çalışmaları (Huyugüzel 2010); yazarın eserlerinde Batılılaşma yansımalarını inceleyen Zeynep Kerman’ın çalışmaları ve yazarın romancılığı üzerinde duran Olcay Önertoy’un çalışmalarıdır. Ayrıca eser üzerine yapılan çalışmaları künyeleri ile birlikte ele alan Türk Dili dergisinin özel bölümü de Bir Ölünün Defteri ile ilgili incelemelerde başvurulabilecek önemli kaynaklardandır.

Bir Ölünün Defteri, Halit Ziya’nın daha önceki romanlarında da rastladığımız üçlü aşk hikayesi temeline dayanır. Bunun yanında romanda, yazarın hayatına etki eden 93 Harbi’nin izlerine de rastlamak mümkündür. Romanın başkarakteri Osman Vecdi önce annesini sonra babasını kaybetmiş, kendisinde oluşan boşluk hissini babasını yitirmiş olan Nigâr’da doldurmaya çalışmıştır. Nigâr’ın Hüsam’la evlenmesi üzerine Vecdi aradan çekilmiş, dolduramadığı yoksunluk hissiyle hayata tamamen sırt çevirmiştir. Gönüllü olarak bir savaşa katılır fakat ölmez. Döndüğünde ise sağlığını korumak için alınması gereken her türlü tedbiri hiçe sayarak kendini ölüme bırakır. Ölümünden kısa bir süre önce Hüsam’ı yanına çağırarak ona bir hatıra defteri verir. Okuyucu, romanın kurgusunu bu defterden öğrenecektir.   

Roman teknik açıdan Fransız realist ve naturalistlerinden izler taşır. Teknik olarak olay örgüsü sondan başlar ve bir daire şeklinde ilerleyerek başa döner. Romanın Hüsam’a teslim edilmiş bir hatıra defterinden aktarılması, okurla yazar arasındaki mesafeyi görünmez kılmış ve eserin gerçekçiliğine katkı sağlamıştır. Yazar bu teknikle kendini eserden soyutlamıştır. Eserde ruh tahlillerine önem verilmesi ve karakterlerin derinliği de romanın realist yönünü güçlendirmiştir. Öte yandan dış görünüş, kıyafet ve mekan tasvirlerinin zayıf olması romana yöneltilen bir eleştiridir.

Bir Ölünün Defteri’nde, Servet-i Fünun döneminin karakteristik özelliklerinden pek çoğuna rastlamak mümkündür. Osman Vecdi’de ebeveynlerinin kaybından oluşan derin yoksunluk hissi, sahip olamadıklarından dolayı meydana gelen sukutuhayal, Vecdi’nin hayattan vazgeçmesiyle görünür hale gelen kaçış teması, Osman Vecdi’nin marazi ve zayıf yapısı dönemin ruhunun esere kattığı temel izleklerdir. Halit Ziya’nın hemen her romanında karşımıza çıkan kaderciliğe dayalı derin karamsarlık da bu romanın hakim ruh halini yansıtmaktadır.

Halit Ziya bu romanıyla bilhassa üslup ve teknik bakımdan olgunluk dönemine girdiğinin haberini vermiştir. Yazarın kendisi dahi romanın kaynağının tahlil edilmesinin zor olduğunu söylemektedir. Bir Ölünün Defteri’nin daha evvel de bahsedildiği üzere yeni bir teknikle yazılmış olması, olay örgüsünün okuyucuya farklı bir tarzda sunulması ve romanda yer alan ana izlekler; bu romanı Servet-i Fünun dönemini ve Halit Ziya Uşaklıgil’i temsil noktasında önemli bir yere taşır.

Yazarın biyografisi için bk. "Halit Ziya Uşaklıgil". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/usakligil-halit-ziya 

Eserden Örnekler


-Oh! Hayat! Hayat!.. Zavallı insanlar! Müthiş bir kudret elinin içine attığı çirkapta, hakimi olamadıkları vakayi zincirinin esiri olarak yuvarlandıkları bir kâbusta; sefaletlerini, mezelletlerini tezyin için tesliyet bulmuşlar, sebepler icat etmişler. Lacivert semalardan, pembe güllerden, mütemevvic denizlerden, mai gözlerden bahsederler... Gamlarını bir şarap kadehinin içinde boğmak isteyen biçareler gibi kalplerinin, fikirlerinin zehirlerini hayaller içine dökerler... Heyhat! Bu hayal bütün zehirlerini atar! Hayat... o daima odur, hükümsüz, neticesiz bir rüyadır! (Uşaklıgil 2020: 27)

Meyus bir hayatın son ihtizar dakikasını işgal eden çirkinlikleri, beşeriyetin mahkûm olduğu korkunç neticeye karşı insanı feryada sevk eden o son ölüm levhasını görmemek için yatağın perdesini indirmişti. Fakat gözlerinden saklamış olduğu o manzara sâmiasına dehşetini takrir ediyordu. Hal-i hicir başlamıştı. Her hayat zerresinin ölüme karşı müdafaasını, ölmemek isteyen bir vücutla öldürmek isteyen o maraz arasındaki vahşi mücadeleyi işitiyordu. Orada firar etmek istediği bu mahalden kımıldamayarak mebhut duruyordu. Pek uzun sürdü. Sonra, barid bir sükûn hüküm sürdü, Hüsam’ın gözlerinden aheste aheste yaşlar yuvarlanıyordu. (Uşaklıgil 2020: 28)

Ben bunların tamamıyla cahiliyim. İçinde yuvarlandığımız vücud ummanında herkes kendi zevrakçesini idare etmekle mükelleftir. Meçhul bir rüzgâr insanları meçhul bir ufka sevk ediyor; bugün deniz sakindir, yarın bir fırtına tehlikesi var, kazaya tâbi bir ummanın dalgaları teveccüh istikameti muayyen olmayan bu tahta parçasını sürükleyip götürüyor, ümit edilen muvafık hava zuhur etmez, önümüz bulutlarla mesturdur; mahiyeti malum olmayan bir girdabın derinliklerinde bir karar noktası bulmak için dalgalarla dövüşerek ilerlemek yahut bir kaya parçasının üzerinde parçalanmak için kasırgalarla uğraşmak lazım geliyor. Hareketinizi tayin eden maksat mevhum, size iltica aguşunu açacak sahil mefkud, kalbinizde bir ümit nuru uyandıracak şule sönük, size muntazır olan netice meçhul, bütün etrafınızda ufuk karanlık, istikbal hamuş, insanları bulutlara fırlatan yahut uçurumlara yuvarlayan dalgaların telatumundan başka bir şey yok... İşte ben bu ummana atılmak üzereyim; işte ben bu ummanın mellahı olmak istiyorum (Uşaklıgil 2020: 52).

Kaynakça


Altunbaş, Sevda (2007). Halit Ziya Uşaklıgil’in Romanlarında Kadın ve Kadın Eğitimi. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.

Huyugüzel, Ömer Faruk (2010). Halit Ziya Uşaklıgil. 2. b. Ankara: Akçağ Yay.

Kerman, Zeynep (1995). Halid Ziya Uşaklıgil’in Romanlarında Batılı Yaşayış Tarzı ile İlgili Unsurlar. Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayını.

Önertoy, Olcay (1999). Halit Ziya Uşaklıgil Romancılığı ve Romanımızdaki Yeri (2.basım). Ankara: T. C. Kültür Bakanlığı Yayınları.

Türk Dili Dergisi. (1996). Halit Ziya Uşaklıgil Özel Bölüm, Sayı 529.

Uşaklıgil, Halit Ziya (2020). Bir Ölünün Defteri. İstanbul: Dergah Yayınları.

Uşaklıgil, Halit Ziya. (1969). Kırk Yıl. İstanbul: İnkılâp Kitabevi.

Atıf Bilgileri


Kaleli, Pürlen. "BİR ÖLÜNÜN DEFTERİ (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/bir-olunun-defteri-halit-ziya-usakligil-tees-1463. [Erişim Tarihi: 12 Eylül 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GARPTAN ŞARKA SEYYALE-İ EDEBİYE. FRANSIZ EDEBİYATININ NÜMUNE VE TARİHİ. MEDHAL. EZMİNE-I MUTAVASSITA VE 16. ASIR C. I (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer Gülden Vicir
Görüntüle
2 ESRAR-I SERENDİP (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer ALİ ERBAY
Görüntüle
3 BİR MUHTIRANIN SON YAPRAKLARI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğr. Gör. SEVDA ALTUNBAŞ
Görüntüle
4 BIR İZDİVÂCIN TÂRİH-İ MUÂŞAKASI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğr. Gör. SEVDA ALTUNBAŞ
Görüntüle
5 HAML ve VAZ-I HAML (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Araş. Gör. Dr. nesrin aydın satar
Görüntüle
6 HİKÂYE (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer Gülden Vicir
Görüntüle
7 MEZARDAN SESLER (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Prof. Dr. Yasemin Mumcu
Görüntüle
8 MENSUR ŞİİRLER (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Prof. Dr. Yasemin Mumcu
Görüntüle
9 NEMÎDE (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Öğr. Gör. Merve Özdemir Çetinkaya
Görüntüle
10 MEBHASÜ'L-KIHIF (HALİT ZİYA) Halit Ziya Uşaklıgil Diğer Seçil Okumuş
Görüntüle
11 HESAP OYUNLARI (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Doç. Dr. Dilek Herkmen
Görüntüle
12 TUHFE-İ LETÂİF (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Araş. Gör. Ali Karahan
Görüntüle
13 NÂKİL CÜZ I (HALİT ZİYA UŞAKLIGİL) Halit Ziya Uşaklıgil Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
14 HÜSAMEDDİN MOLLA (MUSA AKYİĞİTZÂDE) Musa Akyiğitzâde Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
15 MAVERAÜNNEHİRDE SEYAHAT (ZAHİR BİGİYEV) Zahir Bigiyev Dr. Öğr. Üyesi Ayşen Uslu
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle