- Yazar Biyografisi (TEİS)
Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu - Madde Yazarı: Prof. Dr. Mücahit Kaçar
- Eser Yazılış Tarihi:1890
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Belâgat Kitabı
- Yayın Tarihi:13/06/2022
BELÂGAT (MEHMED HAYRİ BEY)
belagatMehmed Hayri Bey, Rusçuklu (d. ?/1855 - ö. ?/1909)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Rusçuklu Mehmet Hayri Bey'in Belâgat isimli eseri. “Hutbe” başlıklı bir önsözle başlayan eserde, belagatin “meânî, beyân, bedî” bölümlerindeki konular 35 bölümde ele alınmıştır. Konuların kısa açıklamalar ve manzum veya mensur birer ikişer örnekle ele alındığı eserin ilk 23 bölümünde belagatin “meânî” kısmının konuları ele alınmıştır. Eserin 24-29. bölümler arasında mecâz, teşbih, istiâre ve kinâye konuları ele alınmıştır. 30-35 bölümler arasında da “bedî” altında incelenen konular ele alınmıştır. Bedî sanatlarının “sanâyi-i maneviye” ve “sanâyi-i lafziye” olmak üzere ikiye ayrıldığını ifade eden yazar, sanayi-i maneviye altında 14, sanayi-i lafziyye altında ise 9 sanatı incelemiştir.
Rusçuklu Mehmet Hayri’nin Ahmed Cevdet Paşa'nın Belagat-i Osmâniyye kitabından etkilendiğinin belli olduğu eser, lise öğrencileri için hazırlandığından klasik belagat kitapları gibi ayrıntılı değildir. Ele alınan belagat konularının örneklendirilmesinde o dönem eserlerinin genel yapısına uygun olarak eski ve yeni şairlerin eserlerinden örnekler bir arada sunulmuştur.
Eser, 1890 yılında İzmir’de yazmıştır. Belâgat, bir yüksek lisans tez çalışmasına konu edilmiş, eserin yapısı ve muhtevası özetlenerek metni sunulmuştur (Akın 2016).
Yazarın biyografisi için bk. "Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mehmed-hayri-bey-ruscuklu
Eserden Örnekler
24. Fenn-i Sânî: Turûk-ı ifâde, bir fikri ifade içün elfaz üç tarik ile isti’mâl olunur ki birincisine "hakikat", ikincisine “mecâz” ve üçüncüsüne “kinâye” denilir.
Hakîkat, bir lafzı ma’nâ-yı hakîkîsi üzere kullanmakdır: “Hasan Efendi kâtibdir.” cümlesinde olduğu gibi. Mecâz, ma’nâ-yı hakîkîyi irâdeye mâni karînenin vücûduna mebnî elfâzın levâzım-ı ma’nâdan birinde isti’mâl edilmesidir: “Kışlada müsellah arslanlarımız var.” cümlesindeki gibi. Kinâye, ma’nâ-yı hakîkînin irâdesini mâni’ karîne bulunmamakla beraber bir lafzı levâzım-ı ma’nâdan birinde istihdâm eylemekdir. “Falânın kapısı açıkdır.” gibi. Beyanın mevzû’ı mecaz, teşbih, kinayedir. (Akın 2016: 89).
Tecâhül-i Ârifâne sanatıdır ki bilinen bir şeyi bir nükte-i latîfeye mebnî bilmemezlikden gelmedir:
Şeb midir bu ya sevâd-ı âh-ı pinhânım mıdır
Şem’-i meclis şu’le-i dâğ-ı nümâyânım mıdır
beytindeki gibi.
Berâ’at-i istihlâl sanatıdır ki fâtiha-i kelâmda mevzu-ı bahsi îmâ eden elfâz bulundurmakdır. Mebâni'l-İnşâ’nın dîbâcesinden me’hûz olan şu: “Elfâz u mebânî-i salât u selâm ol meşîme-i belâgat ve sadefçe-i le’âlî-i fesâhat olan hâtime-i risâle-i risâlet hazretlerinin..." ibaresi gibi.
Telmîh sanatıdır ki bir beyitde, yahud bir fıkrada bir kıssaya, yahud bir mesel-i meşhûra işâret olunmakdır. Fehîm'in:
Bize arz-ı cemâl etmez mi Belkıs-ı emel âhir
Fehîmâ hâtem-i dâğ-ı muhabetle Süleymân'ız
beytindeki gibi. (Akın 2016: 104).
Kaynakça
Akın, Mehmet (2016). Rusçuklu M. Hayri’nin Belagati (İnceleme-Metin-Terimler Dizini). Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TÜRKÇE KASÎDE-İ BÜRDE ŞERHİ-HEDİYYE (MEHMED HAYRİ BEY) | Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği Doç. Dr. Hamza KOÇ |
Görüntüle | ||
2 | TÜRKÇE AVÂMİL TUHFESİ (MEHMED HAYRİ BEY) | Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu | Doç. Dr. Fatih Koyuncu |
Görüntüle | ||
3 | SİYER-İ FÂRUK (MEHMED HAYRİ BEY) | Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu | Doç. Dr. Fatih Koyuncu |
Görüntüle | ||
4 | HEDİYYETÜ'L-İHVÂN (MEHMED HAYRİ BEY) | Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu | Dr. Öğr. Üyesi ERDOĞAN TAŞTAN |
Görüntüle | ||
5 | SÜHA DERGİSİ (MEHMED HAYRİ BEY) | Mehmed Hayri Bey, Rusçuklu | Doç. Dr. Fatih Koyuncu |
Görüntüle | ||
6 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
7 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
8 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
9 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
10 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
11 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
12 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
14 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |