- Yazar Biyografisi (TEİS)
Pertev, İbrahim Edhem Pertev Paşa, Erzurumlu - Madde Yazarı: Araş. Gör. Dr. Merve Büyükada
- Eser Yazılış Tarihi:1281/1865
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:01/06/2022
BEKÂ-Yİ ŞAHSÎ VE NEV’Î (PERTEV PAŞA)
tercümePertev, İbrahim Edhem Pertev Paşa, Erzurumlu (d. 1240/1824 - ö. 1289/1872)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Erzurumlu İbrahim Edhem Pertev Paşa’nın eseri. Bekâ-yi Şahsî ve Nev’îye Hizmet Azâm-ı Vezâif-i İnsâniyet Olduğuna Dâir Makâle, Jean Jacques Rousseau’nun Julie, or the New Heloise: Letters of Two Lovers Who Live in a Small Town at the Foot of the Alps adlı eserinden tercüme edilmiştir. Bu mensur eser, iki bölümden oluşmaktadır.
İlk bölüm J.J. Rousseau’nun Lord Edward’a yazdığı mektuba, ikinci bölüm ise Lord Edward’ın J.J. Rousseau’ya yazdığı cevaba ayrılmıştır. İlk mektupta hayatın insanlar için katlanılamaz hâle geldiği zamanlarda intiharın düşünülebileceği fikri öne sürülür. Burada J. J. Rousseau, Rubek isimli bir filozofun intiharın kötü bir şey olmadığını iddia eden makalesinden bahseder ve onunla tamamen aynı fikirde olmamakla birlikte bedenden daha üstün bir varlık olan ruhun sağlığı için cismin feda edilmesinin caiz olduğu fikrini savunur. Ardından düşüncelerine tamamen katılmasa da Eflâtun ve Sokrat’ın fikirlerinden bahseder. Tevrat ve İncil’de nefsi öldürmesinin haram olduğuna dair bir yargı olmadığını, bir insanın sıkıntı çekemeyeceği duruma ulaştığında nefsini kurtarmasının kendi elinde olduğunu, insanın kendisini öldürmesiyle kendini Allah’a feda eyleyeceğini belirtir. Nihayetinde mektubunda, dostu Lord Edward’a birlikte ölmeyi teklif eder.
İkinci bölüm olan cevâb-nâmede insanın hayata bağlanması ve ümitli olması için gerekçeler sunulur. Bu bölümde intiharın doğru bir fikir olmadığı Lord Edward tarafından dile getirilir. Edward hayatta önemli olan şeyin iyi işler yapmak olduğunu düşünür. J.J. Rousseau’ya mensubu olduğu memlekete ve onun mensuplarına karşı görevleri olduğunu, kanını memleket için dökmesini ve şeriatı göz önünde bulundurmasını söyler. Ne vakit bu dünyadan ayrılma düşüncesine kapılırsa nefsine; iyilik yapması, mazlumları, çaresiz insanları belirleyip yardım etmesi yönünde seslenmesini ister. Ancak bu şekilde bütün ömrünün huzurlu geçeceğini dile getirir. Eğer bu ıstırabını, heyecanını yatıştırmıyorsa J.J. Rousseau’ya ölmesini söyler. Zira onun isyankâr bir insan olduğunu belirtir.
Makalenin başlığından anlaşıldığı üzere eserde, insanın türünün bekasına hizmet etmesinin en büyük insanlık vazifesi olduğu fikri öne çıkar. Eser soru-cevap şeklinde ilerlemiş ve düşünceler doğrudan ifade edilmiştir.
Eserin dili ağır değildir. Hatta yer yer konuşma diline yakın uzun olmayan cümleler tercih edilmiştir (Gürel 1998: 155-161). Eser “Bekâ-yi Şahsî ve Nev’îye Hizmet Azâm-ı Vezâif-i İnsâniyet Olduğuna Dâir Makâle” başlığı ile Mecmûa-i Fünûn’da iki sayı hâlinde yayımlanmıştır [İstanbul 33 (Ramazan 1281/1865), 329-346; 34 (Muharrem1283/1866), 8-18.]
Şairin biyografisi için bk. “Pertev, İbrahim Edhem Pertev Paşa, Erzurumlu”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/pertev-ibrahim-edhem-pertev-pasa
Eserden Örnekler
Mektûb-ı Evvel J.J. Rousseau Tarafından Lord Edward’a
[…]
Ey pehlevânân-ı arsa-ı besâlet, bâri bana sizler beyân edin ki müddet-i medîde mihnet-i hayâtı tecerru göze kestirip bunca gayretle arsa-ı heycâda kenâr-ı selâmete çıkardığınız dest-i şecâ’at-peyvestenize bir kabz para düşse ne çabuk dest-keş-i ictinâb oluyorsunuz. Ayâ bu keyfiyyet şiddet-i harâret-i âteşe adem-i tahammül cebânetinden midir? Gâlibâ bu su’âle cevâbınız şu olacaktır ki şedâ’id-i harbe tahammülü icâb eden esbâb-ı mecbûriyyet bilâ-mûcib âteşe el tutmak husûsunda yokdur. İşte ben de derim ki mihnet-i hayâtı çekmeğe benim içün ne mecbûriyet vardır? (Gürel 1998: 332).
Lord Edward’ın J.J. Rousseau’ya Cevâb-nâmesi
[…]
Kanını ancak vatan uğrunda dökmek vazifesini gözeterek düvel-i ecnebiyenin hizmet-i askeriyesini fevka’l-gâye mükâfâtına bakmayıp redd eden şu civân-merd adama ne oldu ki şimdi mugâyır-ı şer’ ü kavânin olarak ye’s ü hırmân mülâbesesi ile kanın nâfile dökmek istiyor. Be çocuk! Şerîatı gözet şeriatı. Akl-ı selîm ashâbı şerîatı tahfif ve tecâvüz eyler mi? Sokrat bî-cürm ü günâh olduğu hâlde idâmına hükümle haps olunmuş ve mahbesden hafiyyen ihrâcına bazı asdikası tarafından yol bulunmuş iken mücerred hükm-i şer’ ü kavânine riâyeten nefsini fedâ edip mahbesinden kaçmağı tecviz ve irtikâb eylemedi. Sen ise nâ-hak yere terk-i hayât etmekliği bile ahkâm-ı şerîatı bilâ tereddüd ayak altına almak istiyorsun. Ve hatta suâl ediyorsun ki “ihtiyârımla terk-i hayât eylediğim hâlde ne günâh işlemiş olurum?” (Gürel 1998: 343).
Kaynakça
Faik Reşâd (2019). Eslâf. (hzl. Emrah Aydemir ve Fatih Özer). Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürlüğü.
Gürel, Nazlı Rânâ (1998). İbrahim Edhem Pertev Paşa Hayatı Sanatı ve Eserleri. Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
İnal, İbnülemin Mahmud Kemal (1969). Son Asır Türk Şairleri. C. VII. İstanbul: Millî Eğitim Basımevi.
Jean-Jacques Rousseu, Julie, or the New Heloise: Letters of Two Lovers Who Live in a Small Town at the Foot of the Alps. https://ethicsofsuicide.lib.utah.edu/selections/rousseau/ [erişim tarihi: 30.05.2022].
Recâî-zâde Mahmud Ekrem (2014). Kudemâdan Birkaç Şâir Eskilerden Birkaç Şair. (hzl. Âdem Ceyhan ve Halil Sercan Koşik). İstanbul: Büyüyen Ay Yayınları.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | AV'AVE-NÂME (İBRAHİM EDHEM PERTEV PAŞA) | Pertev, İbrahim Edhem Pertev Paşa, Erzurumlu | Araş. Gör. Dr. Merve Büyükada |
Görüntüle | ||
2 | HÂB-NÂME VE LÂHİKASI (PERTEV PAŞA) | Pertev, İbrahim Edhem Pertev Paşa, Erzurumlu | Araş. Gör. Dr. Merve Büyükada |
Görüntüle | ||
3 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
4 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
5 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
6 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
7 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
8 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
9 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
10 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
11 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
12 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |