- Yazar Biyografisi (TEİS)
Râcî, Hüseyin Râcî Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Mesut Algül
- Eser Yazılış Tarihi:1311/1894
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:02/01/2022
BEDRİKA (HÜSEYİN RÂCÎ EFENDİ)
Bulgar bir kızın ihtida serüveninin anlatıldığı manzum hikâyeRâcî, Hüseyin Râcî Efendi (d. 1247/1831-1832 ö. 1317/1901)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Bulgar bir kızın ihtida serüveninin anlatıldığı manzum hikâye. Sözlükte yol gösteren, kılavuz, delil anlamlarıyla karşımıza çıkan ve Farsça asıllı bir kelime olan Bedreka ile ilgili Kâmûs-ı Türkî’de “Aslı “bedreha” yani yolun büyüğü olup ta‘rîb olunmuştur. Rehber, kılavuz, yol gösterici, delil; râ’nın kesriyle kıraati galatdır” (Şemseddin Sâmî 1317:283) ifadeleri yer almaktadır. Burada her ne kadar “Bedreka” kelimesinin “Bedrika” şeklinde imlası hatalı görülse de eserin ismi, edebiyat tarihi kaynaklarında ve Hüseyin Râcî Efendi’nin torununda bulunan nüshanın başında harekeli olarak “Bedrika” şekliyle karşımıza çıkmaktadır.
Bedrika aruzun "mef‘ûlü mefâ‘ilün fe‘ûlün" kalıbıyla yazılmıştır. Eser, ilk 9 beyti tevhîd, sonraki 17 beyti de na‘t türünden oluşan 27 beyitlik bir giriş bölümüyle başlamaktadır. Eserin ilk iki beyti Farsçadır. Tevhîd ve na‘t bölümlerinde başlıklandırmaya gidilmemiştir. Eserde daha sonra “Mukaddime” başlığı altında 18 beyitlik bir dibace yer almaktadır. “Mukaddime” başlığından sonra “Âgâz-ı Hikâyet” başlıklı bir giriş bölümü yer almaktadır. Bu bölüm içerisinde 46 ila 57. beyitler arasında başlık verilmeden tevhîd nazım türünün özellikleri doğrultusunda Allah’ın varlığı ve birliği aktarılmaktadır. 57. beyitle birlikte hikâyenin anlatımına başlanmaktadır. Asıl hikâyenin anlatıldığı bu bölüm 730. beyte kadar devam etmektedir. Eserin son 5 beyti başlık verilmeksizin dönemin padişahı Sultan II. Abdülhamid övgüsünden oluşmaktadır.
Eser şu şekilde özetlenebilir: Günümüzde Bulgaristan sınırları içerisinde yer alan Kızanlık’a bağlı İsiva-i Bâla köyünde yaşayan Penka isimli bir Bulgar kızı daha küçük yaşlarda İslam’a meyletmeye başlamış nihayetinde buluğ çağına vardığında Zehra adını alarak Müslüman olmaya karar vermiştir. Yaşadığı yerde yeni dinini rahatça yaşayamayacağını anlayan Penka, Hasan isminde Müslüman bir delikanlıdan kendisini eş olarak kabul etmesini ve İstanbul’a kaçırmasını ister. Delikanlı da bu isteğini kabul ederek bir rehber vasıtasıyla birlikte İstanbul’a kaçmaya çalışırlar. Fakat gelişen bazı olaylar üzerine Bulgar idaresi tarafından yolda yakalanırlar. Daha sonra merkezî İstanbul hükümeti ile mahalli idare arasında bürokratik bir takım olaylar gelişir. Bulgar idarecileri Penka’nın ihtida etmediğini, meselenin bir kız kaçırma hadisesi olduğunu öne sürer. Merkez ise olay hakkında tahkikat başlatır ve soruşturmanın sona ermesine kadar kızın bir manastır gözetimine bırakılmasına karar verilir. Bir aylık bir süre zarfında manastırda alıkonulan Penka ebeveynini kendisini köye götürmeleri konusunda ikna etmeyi başarır. Fakat burada da eski dinine dönmesi için ailesinin baskılarıyla karşılaşır. Belli bir süre bu şekilde hayatına devam eden Penka bir kış gecesi babasıyla tartıştığı esnada korkudan evden kaçar. Bir Müslüman komşusu sayesinde belli bir süre saklanır. Ardından Rüstem adında birisinin yardımıyla İstanbul’a kaçmayı başarır. Burada bir devlet büyüğünün himayesinde bir müddet kalır. Daha sonra birinci firar teşebbüsü sırasında hapiste tutulan nişanlısı Hasan’ın da yanına gelmesiyle birlikte mutlu bir hayat yaşarlar.
Bedrika’da Hüseyin Râcî Efendi, dibace bölümünde eserini gerçek bir olaydan hareketle yazdığını ifade etmektedir. Yapılan çalışmalar sonucunda Osmanlı arşivlerinde Hüseyin Râcî Efendi’nin ifade ettiği gerçeklik olgusunu kanıtlayan belgelere ulaşılmıştır. Merkezî hükümet ile mahalli idare arasındaki resmî yazışmalardan oluşan bu belgelerde Bedrika’da aktarılan ihtida olayıyla ilgili detaylı bilgiler yer almaktadır (Algül ve Selçuk 2021: 128). 1311/1894 yılında kaleme alınan ve 735 beyitten oluşan Bedrika’nın iki nüshası tespit edilmiştir. Hüseyin Râcî Efendi eserini dönemin Şarkî Rumeli Cemaat-i İslâmiyye Reisi olan Ali Haydar Efendi’ye sunmuştur. Eser üzerine bir doktora tezi çalışması yapılmıştır (Algül 2021).
Şairin biyografisi için bk. “Râcî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/raci-huseyin-raci-efendi-karinabadli
Eserden Örnekler
Bâ-nâm-ı Hudâ-yı lutf-perdâz
Kerdîm ber-în hikâyet âgâz
Envâ‘-ı mehâmid ü senâyâ
İkrâr-ı teşekkür ü sitâhâ
[…]
Ey kilk-i kelîl ü naks-perdâz
Ol vak‘ayı nakle eyle âgâz
Bir nâdire vak‘a kıl hikâyet
Âlemde egerçi çok rivâyet
Sıdk üzre esâsın eyle bünyâd
Bî-asl hayâli kılma îrâd
Meşhûr tevâbi‘-i Kızanlık
Her karyesi bâğ u gülsitânlık
[…]
Ez-cümle İsiva-nâm köyü
Gâyet eyü verd-i müşk-bûyu
Cân-bahş havâsı rûh-perver
Esmârı latîf ü âbı kevser
Mebzûl suyu hafîf ü şîrîn
İnsânı kavî cesûr u bî-kîn
İki yüz evin ki rub‘u tersâ
Bâkîsi Muhammedî ser-â-pâ
[…]
Var idi Dimo isimli bir er
Bir oğlu iki kızı ber-â-ber
Oğlu Savnenin büyügü Penka
Küçükleri duhter ise Minka
İşte köy içinde bu familyâ
Cehl üzre ederdi ‘ömrün ifnâ
Mebnâ-yı hikâye nîk-ahter
Penka denilen o pâk-duhter
[...]
Ol iki fedâyî fâr ilâllâh
Bu firkati çekdi tam on üç mâh
[...]
Sultân Hamîd Hân-ı Sânî
Müzdâd ola ‘ömr ü izz ü şânı
Ol Pâdişehe cihân du‘âcı
Şükrâna bu nazmı yazdı Râcî (Algül 2021: 125-248).
Kaynakça
Algül Mesut (2021). Hüseyin Râcî Efendi ve Bedrika Adlı Mesnevisi. Doktora Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi.
Algül Mesut, Selçuk Bahir (2021). “Gerçeklikten Kurmacaya: Hüseyin Raci Efendi’nin Bedrika’sı”. Ress Journal. 8 (6):125-138.
Şemseddin Sâmî (1317). Kâmûs-ı Türkî, Dersaadet.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂNÇE (RÂCÎ, HÜSEYİN RÂCİ EFENDİ) | Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı | Dr. Öğr. Üyesi mesut algül |
Görüntüle | ||
2 | ESER-İ AŞK (RÂCÎ) | Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı | Bahir Selçuk |
Görüntüle | ||
3 | HİCRET-NÂME (RÂCÎ) | Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
4 | İLCÂM-I HISÂM (RÂCÎ) | Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı | Bahir Selçuk |
Görüntüle | ||
5 | İLZÂM-I AVÂM (RÂCÎ) | Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı | Bahir Selçuk |
Görüntüle | ||
6 | TÂRÎHÇE-İ VAK'A-İ ZAĞRA (RÂCÎ) | Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
7 | TELHÎSÜ'L-İNŞÂ (RÂCÎ, HÜSEYİN RÂCİ EFENDİ) | Râcî, Hüseyin Râcî Efendi, Karinabadlı | Dr. Öğr. Üyesi mesut algül |
Görüntüle | ||
8 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
9 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
10 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
11 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
12 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
13 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
14 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
16 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |