BAHRÜ'L-MA'ÂRİF (SÜRÛRÎ)
belâgat kitabı
Gelibolulu Muslihüddin Sürûrî (d. 897/1491-92 - ö. 7 Cemâziyelevvel 969/13 Ocak 1562)

ISBN: 978-9944-237-87-1


16. yüzyılın asrın önemli müderris ve ediplerinden Gelibolulu Muslihüddin Sürûrî'nin belâgat konulu eseri. Sürûrî, Kanunî Sultan Süleyman (ö.1566) tarafından oğlu Şehzâde Mustafa’nın (ö.1553) edebiyat hocalığına tayin edildikten sonra, Şehzâde’nin güvenini kazanmış, sırdaşı ve en yakın adamlarından birisi olmuştur. Amasya’da bulunduğu esnada, pek sevdiği talebesi ve arkadaşı Şehzâde Mustafa’nın iyi yetişmesi için çalışmış, onun adına kimi eserler te’lif ve tercüme etmiştir. Bunlardan biri de Bahrü’l-Maârif olup telif tarihi 1549’dur.

Bahrü’l-Maârif, Şeyh Ahmed el-Bardahî’nin Câmiu’l-Envâi’l-Edebi’l-Fârisî (telif 1502) isimli eserinden sonra (Saraç 2001: 26) Türkçede yazılan derli toplu ilk belâgat kitabı sayılmaktadır (Çavuşoğlu 1986: 2). Eser, Reşidüddin Vatvat’ın (ö. 1177) Farsça belagât kitaplarının en eskisi ve önemlisi sayılan Hadâiku’s-Sihr fî Dakâiki’ş-Şi'r adlı eserinden özetlenerek tercüme edilmiştir (Şafak 1991: 434). Sürûrî, bu eseri aslına sadık kalarak tercüme etmiş, edebî sanatın önce tanımını yaptıktan sonra sırayla Kuran’dan, hadislerden ve kelâm-ı kibârdan örnekler vermiştir. Bu örnekler kaynak metinden olduğu gibi alınmasının yanı sıra bazı maddelerde kısaltılarak verilmiştir. Kaynak metinde örnek olarak verilen iki beyitten sadece bir beytin alındığı da vakidir. Bazı maddelerde ise ilave örnekler verildiği görülmektedir.

Her ne kadar kaynak metne sadık kalınmaya çalışılsa da kimi maddelerde Türkçe örnekler yer almaktadır. Mülemma, musammat, muammâ, müvaşşah, reddü’l-acüz, redif, sehl-i mümtenî, tazmin, terci ve tezad ile bahirlerde de Türkçe örnekler verilmiştir. Türkçe örnek verilen beyitlerde dikkati çeken husus bir şekilde Şehzâde Mustafa ile ilgili olmasıdır. Muammâda sorulan isim Şehzâde Mustafa’dır, müveşşahta çıkan isim yine Mustafa’dır. Reddü’l-acüzde verilen en son örnek ise şairin kendisine aittir.

Eserin dibacesinde Şehzade Mustafa’nın talebi üzerine yazıldığı ve bir mukaddime, üç makale ve bir hatimeden mürekkep olduğu görülür. Mukaddimede, aruz ilmi ve şiir terimleri üzerine yazıldığı açıklanmıştır. "Bahirler Beyânındadur" başlığını taşıyan ilk makalede bahirlerin salimleri ve gayr-ı salimleri Farsça ve Türkçe açıklanmış; "Sanayi-i Şiʿriyye Beyânındadur" başlıklı ikinci makalede edebi sanatlar tarif edilmiş, "Teşbîhât ve Mesâil-i Enîsüʾl-ʿUşşâk Beyânındadur" başlıklı üçüncü makalede sevgili ve sevgilin güzellik unsurları ilgili benzetmeler, har ve kelime oyunlarıyla yapılan sanatlar işlenmiş, "İlm-i Şiʿriñ Fevâyidi Beyânında ve Defʿ-i Mütâʿındadur" başlıklı hatimede ise şiir ve şairlik dini açıdan ele alınıp incelenmiştir.

Kütüphanelerde çok sayıda nüshasının bulunması kitabın okunduğunu ve rağbet gördüğüne işaret eder.

Eser üzerine iki yüksek lisans (Okatan 1986, Güleç 1997) ve bir doktora (Şafak 1991) çalışması yapılmıştır.

Yazarın biyografisi için bk. "Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî)". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğühttp://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sururi-musliheddin-mustafa-sarihi 

Eserden Örnekler


Taktî': Lügatda pâre pâre itmege dirler ve ıstılahda oldur ki eczâ-yı şi'ri açalar ve eczâ-yı 'arûza kılalar. Ve kâide-i 'arûz oldur ki beyti taktî'idicek mîzân hurûfı ile beyt hurûfın sayup muvâzene kılmak dürüst degüldür. Zîrâ eş'ârda gâh olur iki sâkin harf bir harf sayılur; "nâr" ve "cân" gibi. Belki vakit olur ki üç sâkin harf bir harf sayılur, "dûst" ve "ûst" gibi. Ve gâg olur bir müteharrik ile bir sâkin harf sayılur, "ne" ve "çü" gibi. V'el-hâsıl taktî'de i'tibâr lafzadur, kitabete degüldür ki çok harf kitabette olur, telaffuzda olmaz, pes taktî'e gelmez. Mesela "sultân" ve "insân" kitabette elif iledür. Taktî'de elif hesaba gelmez ve gâh olur iki sâkînin ya üç sâkînin birine hareket virüp taktî' iderler (Güleç 1997: 10). 


Kaynakça


Çelebioğlu, Âmil (1994). Kanûnî Sultan Süleyman Devri Türk Edebiyatı. İstanbul: MEB Yay.

Güleç, İsmail (2001). “Gelibolulu Muslihuddin Sürûrî, Hayatı, Kişiliği, Eserleri ve Bahrü’l-Maʿârif İsimli Eseri”. Osmanlı Araştırmaları XXI: 211-236.

Güleç, İsmail (2010). “Sürûrî Muslihuddin Mustafa”. İslam Ansiklopedisi. C. 38. İstanbul: TDV Yay. 170-172.

Güleç, İsmail (1997). Bahrü’l-ma‘ârif’te Geçen Edebiyat Terimleri. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.

Şafak, Yakup (1994). “Bahrü’l-maʿârif Müellifi Sürûrî’nin Şiir ve Şairlikle İlgili Görüşleri”. Yedi İklim 52 (Temmuz): 17-21.

Şafak, Yakup (1997). “Sürûrî’nin Bahrü’l-maʿârif’i ve Bu Eserdeki Teşbih ve Mecaz Unsurları”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi 4: 217-236.

Şafak, Yakup (1994). Sürûrî’nin Bahrü’l-maʿârif’i ve Enîsü’l-uşşâk ile Mukayesesi. Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi. 1991.

Okatan, Halil İbrahim (1986). Sürûrî’nin Bahru’l-Maʿârif’i İnceleme ve Mukaddime Metni. Yüksek Lisans Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


Güleç, İsmail. "BAHRÜ'L-MA'ÂRİF (SÜRÛRÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/bahru-l-ma-arif-sururi. [Erişim Tarihi: 25 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ŞERH-İ MU'AMMEYÂT-I MÎR HÜSEYİN (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Doç. Dr. tolga öntürk
Görüntüle
2 ŞERH-İ ŞEBİSTÂN-I HAYÂL (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Doç. Dr. Mehmet Nuri Çınarcı
Görüntüle
3 ŞERH-İ DÎVÂN-I HÂFIZ (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Dr. Mustafa Atila
Görüntüle
4 TERCÜME-İ ACÂ'İB-İ MAHLUKÂT VE GARÂ'İBÜ'L-MEVCÛDÂT (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
5 SANAYİ’Ü’Ş-Şİ‘RİYYE (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
6 TERCÜME-İ ZÂHİRETÜ'L-MÜLÛK (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
7 DÎVÂN (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Dr. Öğr. Üyesi Orhan KILIÇARSLAN
Görüntüle
8 TÂRİH-İ HITÂ VÜ HOTAN Ü ÇİN Ü MAÇİN/KÂNUN-NÂME (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz
Görüntüle
9 KASÎDE-İ MASNÛ'A (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Prof. Dr. İsmail Güleç
Görüntüle
10 ŞERH-İ BOSTÂN (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Doç. Dr. Çetin Kaska
Görüntüle
11 ŞERH-İ GÜLİSTÂN (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Dr. Gözde ÖZCANAR SEL
Görüntüle
12 ŞERH-İ MESNEVÎ (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Prof. Dr. İsmail Güleç
Görüntüle
13 ŞERH-İ MU'AMMÂYÂT-I CÂMÎ (SÜRÛRÎ) Sürûrî, Musliheddin Mustafa (Şârih-i Mesnevî) Doç. Dr. tolga öntürk
Görüntüle
14 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
15 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
16 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
17 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
18 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
19 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
20 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
21 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
22 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
23 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle