- Yazar Biyografisi (TEİS)
ŞÎBÂNÎ - Madde Yazarı: Doç. Dr. Rabia şenay şişman
- Eser Yazılış Tarihi:h. 914/ m. 1508
- Yazıldığı Saha:Çağatay
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:16. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Mesnevi
- Yayın Tarihi:02/07/2022
BAHRÜ’L-HÜDÂ (ŞÎBÂNÎ)
Dînî-Ahlakî MesnevîŞÎBÂNÎ (d. 855/ 1451- ö. 916/ 1510)
ISBN: 978-9944-237-87-1
1508 yılında Şİbânî mtarafından Çağatay Türkçesiyle yazılmış bir mesnevi.
Eserde Allah’ın birliği, Hz. Muhammed’in yüceliği, dünyanın geçiciliği gibi dinî-ahlaki konular, günlük olay ve siyasi mücadeleler anlatılmıştır. Eser 234 beyitten oluşur; aruzun “fâilâtün fâilâtün fâilâtün fâilün” kalıbıyla yazılmıştır (Karasoy 1998: 29). Şairin adı Muhammed, hanlık unvanı Ebulfeth, nisbesi büyük atası Şîbân Han’a nispetle Şîbânî olarak bilinir. Şair eserde “Miskin Şîbânî, Şîbânî, Şîbân” mahlaslarını kullanmıştır.
İmla bakımından büyük ölçüde klasik Çağatay dili özelliklerini yansıtan (Eraslan 1991: 108-109) eser, “Kasâyid-i Mevlânâ Şîbânî” başlıklı bir girizgâhla başlar. Eser, iki yüz otuz dört beyitlik gazel tarzında kafiyelenmiş kasidelerden oluşur. “Didaktik tarzın” hissedildiği beyitlere ayet, hadis ve özlü sözlerden iktibaslarla “sufiyâne bir hava” (Kocaoğlu 1971: 12) eşlik eder.
Eser, tek yazma nüshası Londra British Museum’da Add. 7914 numarada kayıtlı bir mecmuanın 1b-22b varakları arasındadır (Türkoğlu 2010: 45; Evirgen 2018: 155). Eraslan eserle ilişkili çalışmasında el yazma nüshada yirmi altı beyitlik bir kısmın eksik olduğunu belirtir. Ayrıca ketebe kaydının Hâfız Muhammed el-Kâtib'e ait olduğuna da işaret eder (1991: 104-105). Şairin babası Şah Budak, Cengiz soyundan ve Cuci ulusundandır (Eraslan 1991: 103). Şiirlerinde kendini tanıtmak için kullandığı Şah-baht/ Şaybak-Şeybek unvanı (Ölmez 2007: 198) büyükbabası “Şîbânî/Şeybanî Hanı Ebulhayr tarafından verilmiştir. Babasının öldürülmesiyle Özbek emirlerinden biri tarafından büyütülen Şibânî, Arapça ve Farsçayı bu dillerde şiir yazacak derecede bilir. Hanedan soyuna yakışır bir eğitim alan şair, Yesevî öğretisinin takipçisidir. Sanat ve kültür konularıyla yakından ilgilenmesinin yanı sıra hüner sahiplerini himaye etmesiyle de tanınır. Kimi kaynaklarda Şah Big Han Özbek adıyla geçen (Ölmez 2007: 198) Muhammed Şeybanî Han (Grousset 1980: 373) Moğolca söylenişiyle Şîbânî Han (Kafalı 1974) Tarih-i Reşidî’de Şahi Beg Han ve Hvandmir Habibü’s-Siyer’de belirtildiği adla Muhammed Şîbânî Han, dönemin önemli tarihî kaynaklarında Şiilere düşmanlığından ötürü, zalim bir yönetici olarak anlatılır (Duğlat 2006: 403). Eraslan’ın ifadesiyle Çağatay Devleti’ni yıkan kimse olan (1993: 174) Şîbânî, Köprülü’ye göre “… taraftarlarının iddiaları derecesinde bir şair” değilse de “orijinal ve samimi manzumeleri bilhassa, Nevâî klasisizminin yanına Yesevîliğin edebî an’anelerine yer vermek hususundaki gayretiyle Çağatay edebiyatının tekâmülünde, ihmal edilmeyecek bir simadır” (2001: 312).
Bahru’l-Hüdâ, ilk kez 1982’de A. J. Bodrogligeti tarafından ele alınmış, çeviri yazı, metin ve İngilizce tercümesiyle beraber neşredilmiştir. Eser hakkında Türkiye'de en detaylı çalışma Eraslan’a aittir (1991). Eraslan, Mâverâünnehr Fâtihi olarak bilinen Şîbânî Han’ın mesnevisini biçim, muhteva, dil ve üslup bakımından inceler (1991). Biçim ve anlam özelliklerine ait detaylara ustalıkla değinilen çalışmada bent merkezli açıklanan mesnevi çeviri yazıya aktarılmış; beyitlerin Türkiye Türkçesine tercüme edildiği bölümün ardından zengin dikkatlerin yer aldığı bilgi notları ve kelime anlamlarının sıralandığı dizine yer verilmiştir.
Sanatçının biyografisi için bk. “Şîbânî, Şîbân, Şeybânî, Şîbânî Han, Şeybek Han, Şâh-baht Han, Şâhî Beg Han, Muhammed, Yeşil Başlı”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/sibani-siban-seybani-han-sibani
Eserden Örnekler
Bahru’l-Hüdâ’nın başlangıç kısmından
Tingrige til birle aygıl ay köngül hamd u senâ Kim sipâs u şükr lâyıktır anga bî-müntehâ
Ey gönül, Tanrı’ya dil ile hamd ve senâ söyle, çünkü o sonsuz övgü ve şükre lâyıktır. (Eraslan 1991: 112)
Esere “Bahru’l-Hüdâ/ Hidâyet Denizi” adının verilişi ve beyit sayısı hakkındaki beyitler
Çün hidâyet yolını körsetmişem bu şiʻrde
Bu kaside atı boldı gaybdın Bahru’l-hüdâ
Bu şiirde hidayet yolunu gösterdiğim için bu kasidenin adı Bahru’l-hüdâ oldu.
İkki yüzdür beyti dagı altmış anı kibi
İkki yüz altmış turur. Bahru’l-hüdâ
Beyit sayısı iki yüz altmıştır; istersen Bahru’l-hüdâ’yı say, iki yüz altmıştır.
Eserin tamamlandığı zamanın ve yerin bildirildiği beyitler
Yılı lu yıl idi vü ayı Muharrem ayı kim
İbtidâsı gurrede, bişinde boldu intihâ
Lu (ejderha) yılı, Muharrem ayının ilk gecesinde başlandı, beşinde tamamlandı.
İrdi tokkuz yüz takı on tört Hicret vaktıdın
Kim bu gülşen içre taptı bülbül-i tab’ım nevâ
Hicretin dokuz yüz on dördü idi ki bu gülşende tabiatının bülbülü âhenk buldu.
Menzilim ol vakt idi Bistâm bile Dâmgân’da
Kim manga kıldı meded ervâh-ı pâk-i enbiyâ
O vakit Bistâm ile Dâmgân arasında konaklamış idim ki nebîlerin temiz ruhları bana yardımcı oldu.
Manzumenin son kısmından
Adl ilen sorma günâhımnı, uyatlık kılmagıl
Yazugumdın fazl birlen kiç [ü] rahmet kıl manga
Adalet ile günahımı sorma, mahcup etme; günahımı fazlın ile bağışla ve bana rahmet kıl!
Her ki yâd itkey mini her kün dua-yı hayr ile
Ana rahmet kıl İlâhi müstecâb itkil duâ
Beni her gün hayır dua ile anana, yâ İlahi rahmet kıl ve duamı kabul et!
Bu kasideni okup her kim ki yâd itse mini
İkki dünyâda murâd u maksûd birgey Hudâ
Bu kasideyi okuyup beni anan her kimseye Hudâ iki dünyada murat ve maksadını versin!
Eserin ketebe kaydı
Ketebehu el-abd el-fakîr el-müznib Hâfız Muhammed el-Kâtib (Eraslan1991: 128-129)
Kaynakça
Bodrogligeti, A.J.E (1982). “Muhammad Shaybânî’s ‘Bahru’l-hudâ’ An Early Sixteenth Century Didactic Qasida in Chagatay” Ural-Altaische Jahrbücher, 54, Bloomington.
Duğlat, Mirza Haydar (2006). Tarîh-i Reşidî. Geride Bıraktıklarımızın Hikâyesi (İngilizce çev. E. Denison Ross. Türkçe çev. Osman Karatay). İstanbul: Selenge Yayınları.
Eraslan, Kemal (1991). "Şîbânî Han’ın Bahru’l-Hüdâ Adlı Eseri". Türk Kültürü Araştırmaları Prof. Dr. Muharrem Ergin’e Armağan. s. 103-177. Yıl XXVIII/1-2. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Eraslan, Kemal (1993). "Çağatay Edebiyatı". Türk Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi/ İSAM. c. 8. s. 168-176.
Evirgen, Arife Ece (2018). "Şibanî-nâme’nin Budapeşte Nüshası Üzerine". Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi/ SUTAD. s. 153-161.
Grousset, Renė (1980). Bozkır İmparatorluğu. Attila/ Cengiz Han/ Timur. (Türkçe çev. Dr. M. Reşat Uzmen). İstanbul: Ötüken Yayınları.
Kafalı, Mustafa Köksal (1976). "Şiban Han Sülalesi ve Özbek Ulusu", Atsız Armağanı, 1974, s. 295-306. İstanbul: Ötüken Yayınevi.
Karasoy, Yakup (1998). Şiban Han Dîvânı (İnceleme – Metin – Dizin – Tıpkıbasım). Ankara: Türk Dili Kurumu Yayınları.
Kocaoğlu, Timur (1971). Şeybânî Han’ın Hayatı, Sanatı ve Divanı’nın 117. Gazel’e Kadar Transkripsiyonu (Yayımlanmamış Mezuniyet Tezi). İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü.
Köprülü, M. Fuad (2001). "Çağatay Edebiyatı", İslâm Ansiklopedisi. c. III. s. 270-323. MEB Yayınları.
Ölmez, Zuhal (2007). "Çağatay Edebiyatı ve Çağatay Edebiyatı Üzerine Araştırmalar". Türkiye Araştırmaları Literatür Dergisi/ TALİD, c. 5/S. 9. s. 173-219.
Türkoğlu, İsmail (2010). "Şeybânî Han", Türk Diyanet Vakfı/TDV İslâm Ansiklopedisi. C. 39 s. 43-45 İstanbul.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (ŞÎBÂNÎ) | Şîbânî, Şîbân, Şeybânî Han, Şîbânî Han, Şeybek Han, Şâh-baht Han, Şâhî Beg Han, Muhammed, Yeşil Başlı | Prof. Dr. Yakup Karasoy |
Görüntüle | ||
2 | RİSÂLE-İ MA’ÂRİF | ŞÎBÂNÎ, Şîbân, Şeybânî Han, Şîbânî Han, Şeybek Han, Şâh-baht Han, Şâhî Beg Han, Muhammed, Yeşil Başlı | Doç. Dr. rabia şenay şişman |
Görüntüle | ||
3 | TÂRÎH-İ REŞÎDÜDDÎN / TÂRÎH-İ REŞÎDÎ | Mîrzâ Haydar Duglat Mîrzâ Muhammed Haydar Köregan b. Muhammed Hüseyin b. Muhammed Haydar b. Emir-i Kebîr Saîd Ali b. Emir Ahmed b. Hudaydad b. Emir Bulacı | Doç. Dr. rabia şenay şişman |
Görüntüle | ||
4 | CİHÂN-NÂME | MÎRZÂ MUHAMMED HAYDAR KÖREGAN, Haydar Mîrzâ Duglat, Mirza Muhammed Haydar Duğlat | Dr. NURAY TAMİR |
Görüntüle | ||
5 | ARÛZ RİSÂLESİ (BABUR) | Babur , Gâzî Zahîreddîn Muhammed | Dr. Duygu Koca |
Görüntüle | ||
6 | BÂBUR-NÂME/VEKÂYÎ (BABUR) | Babur, Gazi Zahîrüddin Muhammed | Dr. NURAY TAMİR |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (BABUR) | Babur , Gazi Zahîrüddîn Muhammed | Dr. NURAY TAMİR |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN/DÎVÂN-I TÜRKÎ-Yİ BAYRAM HAN/ HAN-I HANÂN (BAYRAM HAN) | Bayram Han | Dr. ilhame gültekin |
Görüntüle | ||
9 | GÜL Ü BÜLBÜL (BORA GAZİ GİRAY HAN) | Bora Gazi Giray Han | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
10 | FARSÇA DÎVÂN (EMÂNÎ) | Emânî, Muhammed Beg | Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz |
Görüntüle | ||
11 | MAHMÛD VE AYAZ (ENÎSÎ) | Enîsî, Yol Kulu Beg Şamlu | Araş. Gör. Oğuzhan Et |
Görüntüle | ||
12 | SIFATÜ'L-HAREMEYN (HAYATÎ) | Hayâtî | Dr. Öğr. Üyesi Arife Ece Evirgen |
Görüntüle |