BAĞDAT ŞEHR-ÂŞÛBU (ESÎRÎ)
şehrengiz
Esîrî (d. ?/? - ö. 1000/1591-92)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Esîrî’nin Bağdat’ın meşhurlarını konu alan eseri. Türün yaygın adı şehr-engiz olmakla birlikte Esîrî, Bağdat meşhurlarını konu aldığı eserine Fars edebiyatında daha yaygın kullanılan “şehr-âşûb” ismini koymayı tercih etmiştir. Bağdat Şehr-âşûbunun 198 beyit ve üç rubaiden oluşan manzum kısmı, mesnevi nazım şekliyle ve aruzun “mefâ‘îlün/ mefî‘îlün/ fa‘ûlün” kalıbıyla yazılmıştır.

Fars edebiyatındaki şehr-âşublarla Türk edebiyatındaki şehr-engizler arasında ayırıcı bir özellik olarak Fars edebiyatındaki örneklerin mensur olanlarına rastlanması gösterilmektedir (Karaismailoğlu 1988: 55). Esîrî, şehr-âşûbunu mesnevi nazım şekliyle yazmış olmasına rağmen, başlangıç bölümünü mensur olarak kaleme almıştır. Bu durumun izahı, coğrafî bakımdan Farslara daha yakın olan Bağdat’ın, kültürel açıdan da İran edebiyatının daha fazla etkisinde kaldığı biçiminde yapılabilir.

Bağdat Şehrâşubu, içerik itibariyle herhangi bir şehr-engizin kompozisyonundan farklı değildir. Şehr-engizlerin tertibinde olduğu gibi eser, hamdele ve salveleden sonra bir sebeb-i telifle başlar. Sebeb-i telif mensur olarak yazılmıştır. Bu bölümün akabinde manzum bir münacat vardır. Münacattan sonra “Sebeb-i tesvîd-nâme-i Muhabbet ve Bâis-i Tastîr-i Risâle-i Meveddet” başlığıyla manzum yazılmış 27 beyit sebeb-i telif içeriğine uygun anlatım bulunmaktadır. Şair burada dostlarıyla güzeller hakkında yaptığı sohbeti dile getirmiştir. Bu manzum kısımda, 28. beyitten itibaren herhangi bir başlık konmaksızın güzellerin anlatımına geçilmiştir. Güzellerin dile getirildiği beyit sayısı 144’tür. Bundan sonra 9 beyitlik dua ile eser tamamlanmıştır. Esîrî Bağdat Şehr-âşûbu’nda 40 güzele yer vermiştir. Güzellere ayrılan beyit sayılarında eşitlik yoktur. 27 güzel 3 beyit, 8’i 4 beyit, 2’si 5 beyit, l’i 8 beyit, l’i 2 beyit, l’i de 11 beyitle anlatılmıştır. Eserde 16 güzelin mesleği söylenmiştir. Bunlardan ikisi nalbant, ikisi paşmakçı/ayakkabıcı, ikisi kâtip, diğerleri; terzi, sarraf, berber, kazzaz, külehdûz, nakkaş, bezzaz, bakkal, divan çavuşu, kâtip, tüccar ve metinde okunamayan “… dikici” olan mesleklerdir. Şehr-âşub, güzellerin anlatımından sonra dua bölümü ile tamamlanır.

Eser, Yaşar Aydemir tarafından yayımlanmıştır (1999).

Şairin biyografisi için bk. “Esîrî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/esiri 

Eserden Örnekler


Münâcât-ı Cenâb-ı Hak ve İstid‘â-yı ‘Aşk ez-Feyyâz-ı Mutlak

(Mefâ‘îlün/ Mefâ'îlün/ Fa’ûlün)


İlâhî hüsni itdüñ ‘âlem-âşûb

Ki ‘aşkuñdan ola uşşâk meczûb

 

Beni dîvâne-i ‘aşk-ı bütân it

Gam-ı ‘aşkıle cismüm nâ-tüvân it

 

Baña bir ‘aşk-ı dil-sûz it müyesser

Ki görse ‘ibret ala ehl-i diller

 [...]


Anup bir bir cevânânını şehrüñ

İdüp evsâf-ı hûbânını şehrüñ

 

Didüm bir tâze şehr-âşûb-ı zîbâ

Kamu medh-i cevânân-ı dil-ârâ

 

Senün evsâfuña kıldum bahâne

Didüm evsâf-ı hûbân-ı zemâne

 

Senüñ sun‘uñ didüm kim idem izhâr

Güzeller midhatini itdüm iş‘âr

 

İdüp bülbül gibi feryâd u efgân

Didüm vasf-ı gül-i ruhsâr-ı hûbân

 

Biri serv-i kamer hûbân-ı ‘âlem

Misâlin görmemiş ‘âlemde âdem

 

Hüseyn ismidür ol şûh-ı cihânuñ

Şeh-i hûbânıdur şimdi zemânuñ

 

Süvâr-ı esb-i nâz olup o şeh-bâz

Eger meydânda itse cilve vü nâz

 

Niyâz ehli olup yolunda kurbân

Nisâr eyler semend-i semmine cân

[...] 


Duta sıyt u sadâsı hep cihânı

Okuya her kişi şevk ile anı

 

Ki anı okuya hûbân-ı handân

Gehî uşşâk-ı ser-gerdân u nâlân

 

Okuyup zevk idince anı yârân

İdeler Fâtihâ ben zâra ihsân

 

Esîrî nâtüvânı eyleyüp yâd

Du‘âdan ideler ervâhını şâd (Aydemir 1999: 458, 461, 462)

Kaynakça


Akkuş, Mehmet (1992). “Bağdat Civarında Yetişen Şairler ve Hatîbî’nin Tezkireleri’’. Yedi İklim 2: 82-84.

Akkuş, Mehmet (19969. “Hatîbî ve Tezkire-i Şu’arâ-yı Bağdâd'ı”. Atatürk Kültür Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Belleten LI (226): 621-642.

Akkuş, Metin (1987). Türk Edebiyatında Şehrengizler ve Bursa Şehrengizleri. Yüksek Lisans Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Aydemir, Yaşar (1999). “Esîrî’nin Bağdat Şehrâşûbu”. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Dr. Himmet Biray Özel Sayısı: 446-475.

Demirel, Ahmet (1992). “Bağdat”. Yedi İklim 2: 87-88.

İsen, Mustafa (1997). “Usûlî’nin Yenice Şehrengizi”. Ötelerden Bir Ses. Ankara: Akçağ Yay.

Tuman, Mehmet Nâil (2001). Tuhfe-i Nâilî Divan Şairlerinin Muhtasar Biyografileri. Hzl. Cemal Kurnaz, Mustafa Tatcı. Ankara: Bizim Büro Yay.  

Atıf Bilgileri


Aydemir, Yaşar. "BAĞDAT ŞEHR-ÂŞÛBU (ESÎRÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/bagdat-sehr-asubu-esiri. [Erişim Tarihi: 25 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MECÂMİ'Ü'L-CEVÂHİR (ESÎRÎ) Esîrî Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz
Görüntüle
2 MUHAMMEDİYE ŞERHİ/ TERCÜME-İ MUHAMMEDİYE (ESÎRÎ) Esîrî Prof. Dr. Sadık Yazar
Görüntüle
3 SERGÜZEŞT-İ ESÎRÎ ? (ESÎRÎ) Esîrî Diğer Rumeysa KESKİN ASLAN
Görüntüle
4 DÎVÂN (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
5 MÜNŞE’ÂT (CA’FER) Ca’fer, Tâcî-zâde Ca’fer Çelebi Dr. Fatma Meliha Şen
Görüntüle
6 TERCEME-İ CÂMEŞÛY-NÂME (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kolbaş
Görüntüle
7 KİTÂB-I TÂLİ'-İ MEVLÛD / TÂLİ’-İ MEVLÛD-İ KEBÎR (FİRDEVSÎ) Firdevsî, Şerefeddîn Mûsâ, Uzun Firdevsî, Firdevsî-i Rûmî, Firdevsî-i Tavîl, Türk Firdevsî Doç. Dr. Himmet BÜKE
Görüntüle
8 HEŞT BİHİŞT / KİTÂBÜ’S-SIFÂTİ’S-SEMÂNİYYE FÎ ZİKRİ’L-KAYÂSIRETİ’L-OSMÂNİYYE (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlîsî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
9 ŞERH-İ MESNEVÎ-İ MA’NEVÎ (İDRÎS) İdrîs, İdrîs-i Bitlisî Doç. Dr. ADNAN OKTAY
Görüntüle
10 ŞEHRENGÎZ DER-MEDH-İ CÜVÂNÂN-I EDİRNE / ŞEHRENGÎZ-İ EDİRNE (MESÎHÎ) Mesîhî, Îsâ Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
11 DÎVÂN (ŞÂMÎ) Şâmî, Şâmlıoğlu Mustafâ Bey Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
12 HEFT PEYKER (ABDÎ) Abdî Dr. Öğr. Üyesi ASLI AYTAÇ
Görüntüle
13 CEMŞÎD Ü HURŞÎD (ABDÎ) Abdî Prof. Dr. Adnan Ince
Görüntüle