AYNÜ'L-FÜYÛZ (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ)
Cezîre-yi Mesnevî’nin manzum şerhi
Cevrî, İbrâhîm Çelebi (d. 1005/1595(?) - ö. 1065/1654)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Yûsuf Sineçâk’in Mesnevî’den seçtiği 366 beyitten meydana gelen Cezîre-i Mesnevî adlı eserinin manzum şerhidir. Cevrî, Cezîre-yi Mesnevî’de yer alan her beyti beş beyit ile şerh etmiştir. Beş beyitlik şerhin ilk beyti tercüme, kalan dört beyit ise açıklama mahiyetindedir (Özdemir 2016: 490).

Cevrî, Mesnevî’den seçtiği 40 beytin beşer beyitle şerhinden oluşan Hall-i Tahkîkât’ adlı eserinin bitiminden hemen sonra besmeleyle Aynü’l Füyûz’a geçer. Giriş mahiyetinde 31 beyitten oluşan bu ilk bölümde, Hall-i Tahkîkât’ı kastederek ilk dersi tamamladığını ve Mevlânâ’nın ruhuna sunduğunu belirtir. Mevlânâ’nın ruhu şerhi dinleyip eksiği ve fazlasıyla kabul eder, onun şerh yazmada kabiliyetli olduğunu görür ve Cevrî’nin bir derse daha gayret göstermesini ister. Ondan ikinci bir ders olarak Yûsuf Sîneçâk’in Cezîre adlı eserini, “Başla üslûb-ı ḳadîm üzre yine/ Şevkle bu intihâbın şerhine” beytinden hareketle, Hall-i Tahkîkât tarzında şerh etmesini ister. Bunun üzerine Cevrî bazısı tercüme bazısı şerh olan bu eseri kaleme aldığını belirtir. Eserin devamında “Der Du'â-yı Sadr-ı Sâhib-intibâh” başlıklı dua, ardından da eserin adı ve yazılış tarihinin verildiği 9 beyitlik “Menşe’-i Târîh-i în ‘Aynü’l-Füyûz” başlıklı bölüm yer alır. Belirtilen bölümlerden sonra “Nağme-yi Tahrîk-i Şevk-i Âşıkân” başlığı altında Cezîre’de bulunan beyitlerin şerhine geçilir. Eser, Mesnevî ve Hall-i Tahkikât’in vezni olan “fâ’ilâtün fâ’ilâtün fâ’ilün” kalıbıyla ve terkib-bend nazım biçimi ile kaleme alınmış olup "Aynü’l-Füyûz" tamlamasının ebced değeri olan 1057/1647 tarihinde tamamlanmıştır. (Alkaya 2018)

Aynü’l-Füyûz’da şerh niteliğindeki beyitlerde; gönül ehli, hal ehli ve ariflerin genel olarak özellikleri, bunların vahdet bezminin kadehinden içtikleri, gayb sırrına vakıf oldukları fakat bu sırlarını suret ehline ve yabancıya açık etmedikleri, daima hamuş oldukları, aşk ehlinin vasıfları, aşk işinin herkesin kârı olamayacağı çünkü her daim halvette namazda olmak gerektiği, Hak ehlinin davasının ne olduğu, benlik davası güdenlerin vasıfları, mal ve zühdüne mağrur olanların Allah’a yakınlıktan uzak olduğu, çeşit çeşit evliya bulunduğunu ve bunların özelliklerinin neler olduğu, tövbenin önemi ve mahiyeti, insani ruh ve hayvani ruh ile bunların özellikleri konu edilir (Alkaya 2018). Eserin devamında pirin özellikleri, pire hizmet, bağlılık ve itaatin nasıl olması gerektiği, kılavuzun gerekliliği; salikin karşılaşacağı güçlükler, dikkat etmesi ve bilmesi gerekenler ve bunları aşma yolları; şeytanın hilelerinden sakınma, çekilen sıkıntıların sonunda huzurun mutlaka geleceği, aklın önemi, girilen yolun çetin ve meşakkatli olduğu, Allah yolundan uzaklaşanların bu dünya ve öbür dünyada kaybolacağı bu nedenle mana ehlinin sohbetlerinde bulunmak gerektiği gibi konular anlatılır. Eserde gönül ehli, hâl ehli, aşk ehli ve arif olanların vasıfları anlatılırken bu özellikler genellikle Mevlânâ ile ilişkilendirilerek Mevlânâ’nın önemi ve faziletlerine değinilir. Eserin sonunda tasavvufî söylemlere yer verilir. (Sakarya 2018)

Eser hakkında iki yüksek lisans tezi bulunmaktadır. (Alkaya 2018, Sakarya 2018)

Şairin biyografisi için bk. “Cevrî, İbrâhîm Çelebi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/cevri-ibrahim-celebi 

Eserden Örnekler


Bismillâhirrahmânirrahîm

Beşnevîd ey ‘âşıkân zân nazm-ı pâk

Vech-i şerhe intihâb-ı Sîne-çâk


Tab‘ıma çün bu kelâm-ı erba‘în

Mesnevîden oldu ders evvelîn


Nutk-ı Mevlânâ Celâleddîn ü Hak

Virdi ‘ilminden bana gûyâ sebâk


İtdi bu ders ü bu feyz-i rûşeni

Huşe-în-i hırmen-i ma‘nâ beni


Şerh idüp ol dersi tahrîr eyledim

Rûh-ı Mevlânâ’ya takrîr eyledim


Dinleyüp ol rûh-ı pâk-ı pür-usûl

Bîş u kem takrîrimi itdi kabûl


Gördi tab‘um kâbil-i ta‘limdir

Mustaˈidd ü lâyık-ı tefhîmdir


Ol mahalde nutk-ı rûhâniyyeti

Didi bir derse dahı kıl himmeti


Eyledim ta[y]în-i dersi çün niyâz

Böyle takrîr itdi ol dânâ-yı râz


Hayl-i dervîşânımızdan bir sadîk

Kim tarîkatda bizi tutmuş refîk


Nâmı Yûsuf şöhretidür Sîne-çâk

Ol letâfet-sâhib-i dervîş-i pâk


Mesnevîmizden bizim yazmış hemîn

Sî sâd u şast u şeş ebyât-ı güzîn


Cem‘ ü tertîb itmiş ânı bâb bâb

Olmuş ol nüsha-yı müretteb kitâb


Lücce-i feyzimden alup kâmını

Eylemiş anın Cezîre nâmını


Gerçi çokdur böyle cem‘-i mu‘teber

Cümleden oldur müfîd-i muhteser


Ders-i sânî ol kitâb olsun sana

Bâ‘is-i şugl-ı sevâb olsun sana


Başla üslûb-ı kadîm üzre yine

Şevkle bu intihâbın şerhine


Çünki hâmem eyledi bu nakşı tarh

Oldı ba‘zı terceme ba‘zısı şerh (Alkaya 2018: 93-95)

Kîn sûhen şîrest der pestân-ı cân

Bî-küşende hoş nemî-gerded revân


Vâ‘izân-ı kürsî-yi ‘aşk-ı Hudâ

Vasf iderler zevk-i vaslı dâ’imâ (Alkaya 2018: 101)

Kaynakça


Alkaya, Yeliz (2018). Cevrî, Hall-i Tahkîkât ve ‘Aynü‛l-Füyûz İnceleme- Metin (1b-36b). Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.

Gümüş, Zehra (2009). “Mesnevî’ye Cevrî’nin Manzum Şerhi: Hall-İ Tahkîkât. Turkish Studies, 4 (6): 231-250.

Özdemir, Mehmet (2016). “Mesnevî’nin Türkçe Şerhleri”. Turkish Studies, 11(20): 461-502.

Sakarya, Simge (2018). Cevrî ve ‘Aynü’l-Füyûz İnceleme-Metin (37a-70b). Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli: Kocaeli Üniversitesi.

Zavotçu, G. Sakarya, S. ve Alkaya, Y. (2019). “Cevrî, Hall-i Tahkîkât ve ‘Aynü‘l-Füyûz Adlı Eserleri”. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8 (1): 275-290.

Atıf Bilgileri


Yağcıoğlu, Songül. "AYNÜ'L-FÜYÛZ (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/aynu-l-fuyuz-cevri-ibrahim-celebi. [Erişim Tarihi: 27 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 DÎVÂN (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) Cevrî, İbrâhîm Çelebi Doç. Dr. abdulkadir erkal
Görüntüle
2 SELÎM-NÂME (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) Cevrî, İbrâhîm Çelebi Doç. Dr. Arzu Atik
Görüntüle
3 HİLYE-İ ÇEHÂR-YÂR-I GÜZÎN (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) Cevrî, İbrâhîm Çelebi Doç. Dr. abdulkadir erkal
Görüntüle
4 HALL-İ TAHKÎKÂT (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) Cevrî, İbrâhîm Çelebi Doç. Dr. Songül Yağcıoğlu
Görüntüle
5 MELHAME (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) Cevrî, İbrâhîm Çelebi Doç. Dr. Arzu Atik
Görüntüle
6 NAZM-I NİYÂZ (CEVRÎ, İBRÂHÎM ÇELEBİ) Cevrî, İbrâhîm Çelebi Doç. Dr. suat donuk
Görüntüle
7 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
8 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
9 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
10 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
11 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
12 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
13 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
14 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
15 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
16 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle