- Yazar Biyografisi (TEİS)
Müştâk, Müştâk Baba, Bitlisli 8 - Madde Yazarı: Prof. Dr. Ekrem Bektaş
- Eser Yazılış Tarihi:?
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Hatırat
- Yayın Tarihi:02/07/2021
ÂSÂRÜ'L-MÜŞTÂK ESRÂRÜ'L-UŞŞÂK (MÜŞTÂK)
tasavvuf, biyografiMüştâk, Müştâk Baba, Bitlisli 8(d. 1172/1759 - ö. 1247/1832)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Halk arasında Müştâk Baba veya Şeyh Müştâk olarak da bilinen Müştâk-ı Bitlisî’nin eseri. Müştâk Baba’nın şairliğinin mahsulü Dîvân'ı olduğu gibi, mutasavvıf kişiliğinin ürünü de Âsâr-ı Müştâk ve Esrârü’l-Uşşâk adlı eseridir. İstanbul’dan Muş’a dönerken şehrin girişinde Yezidîler tarafından öldürüldüğü söylenen Müştâk, yazdığı eserlerle edebiyat tarihine geçmiş ve Bitlis’in meşhur şahsiyetleri arasındaki yerini almıştır.
Müştâk, sebeb-i telif bölümünde eserin adının Şeyh Mahmud-ı Uryânî (ö. 1238/1822) tarafından verildiğini söyler ve konuyla alakalı yaşanmış bir olay aktarır: Bir gün sofu bir çiftçi Müştâk’ın evine gelir ve rüyasında, cennet gibi bir bahçenin duvarları ve ağaçların yapraklarında Âsâru’l-Müştâk Esrâru’l-‘Uşşâk yazıldığını görür. Bu bahçede çalışan hizmetkârlara bunun sebebini sorduğunda; bu güzel kitabın sayfalarında Allah yolunda sözler olduğu için bu bahçenin her yerinde bu adın yazılı olduğunu söylerler. Daha sonra eserin yazılış sebebini, Bitlis, Erzurum, İstanbul ve Anadolu’nun bazı beldelerinde ikamet eden Kâdirî ve Nakşibendî tarikatlarına mensup şeyhleri, dervişleri ve dost kimseleri güldürmek, güzel vakit geçirmek ve eğlendirmek olarak ifade eder.
Müştâk, eserini yirmi yedi cüz olarak yazmayı düşündüğünü ancak yedi bölüm yazabildiğini belirtir. Oysa yazar eserin bölümlendirmesi noktasında çok dikkatli davranmamış, bir konuyu veya bir şahsiyeti anlatırken asıl konuyla doğrudan ilgisi olmayan başka konulara değinmiş veya konuyla ilgili bir hikâye ya da latife anlatmıştır. Eserin asıl bölümleri, yazarın kendi soyu ve ailesi olmak üzere Şeyh Hacı Hasan-i Şirvânî (ö.1202/1787), şairin büyük amcası Şems-i Bitlisî olarak da bilinen Hacı Mahmud Hoca (ö. 1203/1788 ) ve Şirvanlı Molla Seyyîd İbrahim-i Şirvânî (ö. ?/?)’nin keşf ve kerametleri, seyahatleri, halkla olan münasebetleri ve vefatları oluşturur. Bu ana bölümlerin içinde müellif, Uryânî Baba, Hoca Neş’et Efendi (ö. 1222/1807), Muhammed Sadık Erzincanî (ö. 1209/1794 ), Hacı Süleyman Hoca (ö. ?/?), Erzurumlu İbrahim Hakkı (ö.1195/1780), Şeyh Abdülcelil (ö. 1160 /1747), Abdulgafur Hoca (ö. ?/?), Bitlisli Şeref Han (ö. 1008?/1599?), Hasan Sezâyî (ö. 1151/1738 ), Hoca Seyyid İbrahim (ö. ?/?), Musa el-Hamzavî (ö. ?/?), Şeyh İsmail Fakirullâh (ö. 1147/1734) gibi şeyh ve tarikat pirlerinin yaşam ve kerametlerine de değinir. Yazarın tanık olduğu ya da duyduğu, Arap cariye hikâyesi, Dilenci, Hurî ile Sufî Mübârek, Maskara Feti, Berber Aslı ve Zurnazen Abdî, Mahkeme hikâyesi gibi ilginç hikâyelere yer vermiş olması esere ayrı özellik katmıştır (Uluç 2013: 24).
Eseri farklı kılan bir diğer özellik de Firdevsî ( ö. 411/1020), Şems-i Tebrîzî (ö. 646/1248), Mevlânâ Celaleddîn-i Rûmî (ö. 672/1273), Hâfız-ı Şirâzî (ö. 793?/1390?), Seyyid Nesîmî (ö.820/1417), Eşrefoğlu Rûmî (ö. 874/1469), Molla Câmî (ö. 898/1492), Fuzûlî (ö. 964/1556), Nâbî (ö. 1124/1712) ve Erzurumlu İbrahim Hakkı gibi daha pek çok Fars ve Türk şairlerin manzumelerinden alıntıların dikkat çekecek düzeyde olmasıdır.
Âsâru’l-Müştâk Esrâru’l-‘Uşşâk, biyografik eser özelliği taşıdığı gibi tasavvufi bir hatırat eseri olarak da değerlendirilebilir. Bu yüzden ayet ve hadislerden iktibaslar, Arapça ve Farsça tasavvufi terimler ile Türkçe atasözü, deyim ve deyişler bolca kullanılmıştır. Bu hususlar eserin dilini güçleştirse de müellif hikâye ve günlük olayları anlatmak suretiyle eserin anlaşılmasını bir nebze de olsa kolaylaştırmıştır.
Ankara’nın başkent olacağını, yazdığı manzume ile çok önceden haber verdiği iddia edilen Müştâk Baba’nın birçok tasavvuf erbabı gibi seyahat etmeyi çok sevdiği anlaşılmaktadır. Onun seyahatlerinde tanıştığı kişileri veya gözlemlediği hadiseleri diğer bir ifade ile şairlik ve tasavvufi engin bilgisini Âsâru’l-Müştâk Esrâru’l-‘Uşşâk adlı eserinde görmek mümkündür.
Eserin yurt içi ve yurt dışı kütüphanelerinde olmak üzere üç nüshası tespit edilmiş ancak Mısır’daki nüsha temin edilemediği için tenkitli metni iki yazma nüsha üzerinden yüksek lisans tezi olarak hazırlanmıştır (Uluç 2013).
Şairin hayatı için bk. "Müştâk, Müştâk Baba, Bitlisli". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/mustak-mustak-baba-bitlisli
Eserden Örnekler
Hâzâ Kitâb-ı Âsâr-ı Müştâk
Bismi’llâhi yâ vedûd yâ Allâh elhamduli’llâh ve’s-salâtü alâ rasûli’llâh
Hak subhânehu ve te’âlâ hazretlerinin ism-i mu‘allâlarıyla kendine çok hamd u senâ-yı firâvân ve mahbûb-ı mergûb-ı müstesnâ ya’nî resûl-i kibriyâ ve habîb-i Hüdâ Muhammedü’l-Mustafâ -salla’llâhu te’âlâ aleyhi vesellem- efendimize bin zevk ve yüz bin aşk u şevkle salavât-ı bî-pâyân ederim ki işbu hâlet-i acz-i hayrânlığımla ve hâtır-ı perâkende-i perîşânlığımla bi-avn’illâhi’l-meliki’l-müste’ân işbu kitâb-ı müstetâbda mestûr u mezkûr zevât-ı zî-şân ve hazerât-ı pîrân-ı azîzânın akvâl u ef’âl ve ahvâllerin ez-be-her ibkâ-yı nâm [u] şân hazret-i sultân-ı rûh-ı revân efendimiz tarafından me’mûren muvaffak olup ancak yirmi yedi cüz’ünden yedi cüz’i tesvîd mâ-bâkî yirmi cüz’i terk ve metrûk kalmış iken hâlâ sadr-ı sudûr-ı ekrem bedr-i büdûr-ı efham nasîr-i nusret-resâ-yı asâkir-i Arz-ı Rûm zahîr-i hâcet-revâ-yı cüyûş-ı muvahhidân-ı ümem ziyâ-yı şâ’şâ’â-ârâ-yı ekâlim-i âlem devletlü nusretlü merhametlü veliyyü’n-ni’am fârûkiyyü’ş-şiyem bermekiyü’l-kerem İskender-haşem fâtih-i Mısr u Kâhire el-Hac Yûsuf Ziyâ Paşa -a’zâmâ’llâhu eclâlehu- efendimizin çerâğ-ı ziyâ-pîrâları sâbıkân vâlî-i Arz-ı Rûm-ı behcet-rüsûm vezîr-i Âsaf-nazîr el-merhûm Abdî Paşa –rahimehu’llâhu te’âlâ- hazretlerinin mahdûm-ı arâfet-rüsûmları müderrisîn-i kirâmdan tarîkât evlâdım vâkıfü’l-esrâr kemâletlü necâbetlü cânım cânânım nûrum ‘Osmânım es-Seyyid Nûrî Osmân-dîdâr Begefendi -zâde’llâhü ilmühü ve irfânühü sadakahü ve beyânehü- hazretleri… (Uluç 2013: 33).
Kaynakça
Akot, Bülent (2011). “Cifr ve Ebced Temelinde Müştâk Baba’nın Ankara Şiiri”. EKEV Akademi Dergisi. 46/15: 174-183.
Akot, Bülent (2011). Müştâk-ı Bitlisî-Hayatı, Eserleri ve Tasavvuf Anlayışı. İstanbul: İnsan Yay.
Bektaş, Ekrem (2007). “Bitlis Övgüsünde Yazılmış Manzumeler”. II. Van Gölü Havzası Sempozyumu (04- 06 Eylül 2006-Bitlis). Ankara:
Dîvân-ı Müştâk Baba. İstanbul: Takvimhâne-i Amire.
Gündoğdu, Kemal (1997). Müştak Baba. Ankara: MEB Yay.
Müştâk Baba, Âsâru’l-Müştâk Esrâru’l-‘Uşşâk, Ankara Milli Kütüphane, Yazmalar Bölümü, No:1114.
Müştâk Baba. Âsâru’l-Müştâk Esrâru’l-‘Uşşâk. Süleymaniye Kütüphanesi, Mahmud Efendi Bölümü No: 2421.
Uluç, Rıdvan (2013). Müştâk-ı Bitlisî’nin Âsâru’l-Müştâk Esrâru’l-‘Uşşâk İsimli Eserinin Tenkitli Metni. Harran Üni. SBE (Yayımlanmamış YL Tezi). Şanlıurfa:
Uluç, Rıdvan (2017). “Bitlisli Dîvân Şairi Müştâk-ı Bitlisî ve Âsâru’l-Müştâk Esrâru’l-‘Uşşâk Adlı Eseri". Kadim Akademi SBD. 1/2: 157-179.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | DÎVÂN (MÜŞTÂK) | Müştâk, Müştâk Baba, Bitlisli | Dr. Öğr. Üyesi Murat Keklik |
Görüntüle | ||
2 | MEKTÛBÂT-I KİMYÂ-YI MÜŞTÂK (MÜŞTÂK) | Müştâk, Müştâk Baba, Bitlisli | Dr. Öğr. Üyesi Murat Keklik |
Görüntüle | ||
3 | BAHÂR-NÂME (MÜŞTÂK) | Müştâk, Müştâk Baba, Bitlisli | Dr. Öğr. Üyesi Murat Keklik |
Görüntüle | ||
4 | MİŞKÂTÜ'L-MÜŞTÂK MİR’ÂTÜ'L-UŞŞÂK (MÜŞTÂK) | Müştâk, Müştâk Baba, Bitlisli | Dr. Öğr. Üyesi Murat Keklik |
Görüntüle | ||
5 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
6 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
7 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
8 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
9 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
10 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
11 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
13 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |