ÂSÂRU’L-HİKEM Fİ NAKŞİ’L-KADEM (MÜNÎB)
Hz. Peygamber’in kadem-i şerifi ile alakalı bir risale
Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî (d. 1150?/1731? - ö. 1238/1823)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Antep’in yetiştirdiği büyük âlim ve ediplerden olan Mehmed Münîb’in Hz. Peygamber’in ayak izi olduğuna inanılan taşlara dair kaleme aldığı eseri. İslâm kültüründe Hz. Peygamber’in ayak izi olduğuna inanılan taşlara nakş-i kadem-i şerif veya nakş-i kadem-i saadet denilmektedir. İslâm tarihinin çeşitli devirlerinde Hindistan’dan Mısır’a Kudüs’ten İstanbul’a kadar geniş bir coğrafyada yaygınlıkla görülmüşlerdir. Mehmed Münîb Ayıntâbî’nin Âsârü’l-Hikem fi Nakşi’l-Kadem eseri de İstanbul Bahçekapı’da Sultan I. Abdülhamid Türbesi’nde bulunan kadem-i şerif hakkında kaleme alınmıştır. Eser, kadem-i şerif ile ilgili bilgiler vermesi bakımından önem arz etmektedir. Sultan Abdülhamid türbesinden başka İstanbul’da Topkapı Sarayı’nda dördü taş ikisi tuğla olmak üzere altı, Eyüp Sultan ve Üçüncü Mustafa türbelerinde birer adet olmak üzere sekiz adet daha nakş-i kadem-i şerif bulunmaktadır.

Münîb, İslâmi usule uygun olarak esere bir hamdele ile başlar ve daha sonra konuya girer. Münîb’e göre Allahu Te’ala peygamberlerini türlü mucizeler ile “te’yîd ü ikmâl” etmiş, yaratılmışların en üstünü Hazret-i Peygamber’e ise bizzat Kur’ân-ı Kerîm’i bir mucize olarak vermiştir. Bu mucizelerden sadece birisi ise Hazret-i Peygamber’in ayak izi ile ilgilidir.

Kadem mucizesine mülhak taşlardan birisinin İstanbul’a getirilmesi ile ilgili bir eser kaleme almak isteyen Münîb, eserini bir giriş, iki bölüm ve bir sonuç hâlinde tertip etmiştir. Mukaddimenin konusu fevkalade olayların kısımları hakkındadır. Birinci bölüm Hz. Peygamber’in ayak izinin taşta zâhir olup olmadığının ulema indindeki ihtilâfâtı beyanında olup ikinci bölüm ise İstanbul’a getirilen kadem-i şerifin nerede ve nasıl oluştuğu beyanındadır. Eserin hatimesi ise enbiyadan yadigar olan kutsal emanetlerden Kadem-i Şerif, Hırka-i Sa’adet ve Lihye-i Mübâreke gibi itibar edilen nesnelere hürmet göstermenin ve saygı duymanın meşru olup olmadığı ile ilgili ulemanın da görüşleri etrafında şekillenen Münîb’in kendi fikirleri ile ilgilidir.

Münîb’e göre İstanbul’a Şam’dan getirilen kadem-i şerif, Hz. Peygamber’in bis’etten önceki Şam ziyaretinde Busra yakınlarında Havran adlı bir bölgede vuku bulmuştur. Yazar, eserinde Hz. Peygamber’in iki Şam yolculuğundan, bu yolculuktaki maceralarından, rahip Bahîra ve rahip Nestûrâ’nın onun peygamber olduğunu anlamasından vb. bahseder ve hemen bütün siyer kitaplarında yazılan bilgileri tafsilatıyla tekrarlar. Daha sonra Münîb, Hz. Peygamber’in kadem-i şerifinin bu ziyaretlerde zuhur etmiş olabileceğini belirterek ziyaretlerinden bahsetme sebebini de ayrıca açıklar. Hatta Takiyüddin Sübkî’nin Tâiyye kasidesinde bu bahsin etraflıca anlatıldığını da belirtir. Yazar, İstanbul’a getirilen kadem-i şerifin Şam’a dahi başka bir yerden gelmiş olabileceği hatta orijinal değil belki taklit yani kopya edilmiş olabileceği ihtimali üzerinde de durur. Bütün bunların yine de kadem-i şerifin izzetini düşürmeyeceğini ayrıca belirtir.

Mehmed Münîb, eserinin hâtimesini İslâm tarihi boyunca fazlaca tartışılan konulardan birisi olan bid’at meselesine ayırmıştır. Kadem-i Şerif, Hırka-i Sa’adet ve Lihye-i Mübâreke gibi kutsal emanetlere saygı ve hürmetin bid’at olup olmadığı konusu hâtimede işlenir. Münîb, konu üzerine serdedilen görüşlerden Mâlikiyye’den İmam Fakhanî’nin, İmam Şafi’î’nin, İbn Hâcer Heysemî ve İmam Sehâvî gibi âlimlerin fikirlerinden açıklamalarda bulunur. İmam Nevevî, Askalânî, Celâleddin Suyûtî görüşleri zikredilen diğer âlimlerdir. Sonuç olarak ise yazar, kadem-i şerife saygı ve hürmet göstermenin de Hz. Peygamber sevgisinden ileri geldiğini ve Allah katında kulun güzel amellerinden sayıldığını belirtir.

Mehmed Münîb’in eseri Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Efendi Bölümü Nu. 2184’de kayıtlıdır. Eser nesih hatla yazılmış olup 19 varaktır.

Şairin biyografisi için bk. “Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/munib-mehmed-munib-ayintabi  

Eserden Örnekler


“… evvelü resmi kademi meymeneti kadîme ileyhi dârü’s- saltanati’l- aliyyeti hamâha’llâhü te’âlâ an külli âfetin ve beliyyetin dahı şeref-endûz-ı meyâmin ü ikbâl ve izzet-âmûz-ı sa‘âdet ve iclâl olmagıçün mânend-i bedr-i münîr-i matla‘-ı kademinden Kostantiniyye semtine tahrîk ü tesyîr ve Bagçekapusı kurbında riyâz-ı nâzıra gibi müceddeden ihyâ buyurdukları medrese ve kütübhâne ve mekteb ü sebîl ü imâret-i âmireleri civârında vaz‘ u takrîr olunmaga misâl-i vâcibü’l-imtisâl-i mülûkâneleri şeref-rîz-i sâha-i iclâl olmagla dâ’iyân-ı devlet-i aliyye ve perverdigân-ı ni’met-i seniyyelerinde Kilâr-ı Hassa-i Hümâyunları hâcesi Es-Seyyid Muhammed Münîb el-Ayıntâbi kulları pîşgâh-ı felek dest-gâh-ı Hüsrevânelerine takdîm rukiyyet ü arz-ı ubudiyyet dâ’iyesiyle Âsârü’l-Hikem Fi Nakşi’l-Kadem ismiyle mersûm bir risâle-i muhtasara te’lîf ü bir mukaddime ve iki bâb ve bir hâtime üzre tertîb ü tarsîf eylemişdir…” (Gedik 2018: 95)

[…]

“…Benî İsrâ’îlde bir fâsık ve fâcir kimse var idi. Temâmâ yüz sene leyl ü nehâr cürm ü isyân ile evkât-güzâr olmışdı. Âhir-kâr ecel-i mev’ûd irişüp dârü’l-âhirete intikâl eyledi. Benî İsrâ’îl hâl-i marazında hâtırın sormadıklarından başka cenâzesin dahı meyte gibi sürüyüp bir mezbelede nihân eylediler. Der-ân-sâ’at Cenâb-ı Rabb-i Rahîm Mûsâ-yı Kelîm aleyhe’t-tahiyyat ve’s-sellem hazretlerine yâ Mûsâ falân mezbelede hvâss-ı ‘ibâdımdan mahbûb u makrûb bir kulum genc-i nihân gibi pinhândır. Bi’l-nefs gidüp ikrâm u ihtirâm ile ihrâc u nümâ-zeyn-i edâ idesin diyü vahy itdikde Mûsâ aleyhi’s-selâm yâ Rabb allâmü’l-guyûb sensin benî İsrâ’îl yüz sene ıtk u tuġyân ile imrâr-ı zamân itdi diyü şehâdet itmişken ol derd-mend-i sa‘âdet-pesendin ‘acabâ ne ‘ameli var idi ki dergâh-ı kibriyâya mûcib-i takarrüb oldı diyü münâcât itdikde yâ Mûsâ ol kimse didikleri gibi idi. Ammâ her kaçan Tevrat-ı şerîfi açup âhir zamân peygamberi habîbüm Muhammedin ism-i şerîfin görse ta’zîm ü tebcîl ile lesm ü takbîl idüp gözlerine sürer idi. Binâberîn sa’yini meşkûr ve zenbini magfûr idüp cennât-ı âliyyede yetmiş hûr-ı ayn ana tezvîc kıldım diyü vahy-i İlâhi vârid oldı. Ta‘zîm-i resm-i kadem dahı böyledir.” (Gedik 2018: 97-98).

Kaynakça


Akkuş, Mehmet ve Mehmet Ali Yılmaz (hzl.) (2006). Osmânzâde Hüseyin Vassâf, Sefîne-i Evliyâ. C. I, İstanbul: Kitabevi Yay.

Çuluk, Sinan, http://sinanculuk.blogspot.com.tr/2012/06/birinci-abdulhamid-turbesindeki-kadem-i_24.html, çevrimiçi,  [Erişim Tarihi: 10.04.2017].

Gedik, Nusret (2018). “Mehmed Münîb Ayıntâbî ve Âsârü’l-Hikem fî Nakşi’l-Kadem Adlı Eseri”, 500. Yılında Kutsal Emanetler, İstanbul: Bahariye Sanat Atölyeleri, 92-107.

Mehmed Münîb. Âsârü’l Hikem fi Nakşi’l-Kadem. Süleymaniye Kütüphanesi Hacı Mahmud Efendi Bölümü No. 2184.

Okiç, Muhammed Tayyip (1965). “Şemsu’l E’imme es-Sarahsi’nin ‘Şarhu’s-Siyari’l-Kabîr’inin Türkçe Tercemesi ve Mütercim Mehmed Münib Ayıntabi’nin Diğer Eserleri”. 900. Ölüm Yıl Dönümü Münasebetiyle Büyük İslâm Hukukçusu Şemsu’l-E’imme Es-Serahsi Armağanı. Ankara: Ankara Üniversitesi İlahiyât Fakültesi Yay., 27-42.

Özel, Ahmet (1991). “Mehmed Münîb”. İslâm Ansiklopedisi. C. 4. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 245-246.

Atıf Bilgileri


GEDİK, Nusret. "ÂSÂRU’L-HİKEM Fİ NAKŞİ’L-KADEM (MÜNÎB)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/asaru-l-hikem-fi-naksi-l-kadem-munib. [Erişim Tarihi: 25 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TERCÜME-İ ŞERHÜ’S-SİYER-İ KEBİR (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
2 ZEYL-İ DEVHATÜ’L-MEŞÂYİH (MEHMED MÜNÎB AYINTÂBÎ ) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Araş. Gör. Kübra KACAR ALTIN
Öğretmen Emre Şengül
Görüntüle
3 EL-HİKMETÜ’L-GARRÂ Fİ AHKÂMİ’L-GAZÂ (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
4 HULÂSÂTÜ’N-NUKÛL Fİ’L-EDEB (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
5 MÜNŞEÂT, TEVÂRİH, ­KASÂİD VE EŞ’ÂR MECMUASI (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Halil İbrahim yakar
Görüntüle
6 TEMHİDÜ’L-MEVLÜD Fİ MEHDİ’L-VÜCÛD (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
7 TEYSİRÜ’L-MESÎR Fİ ŞERHİ’S-SİYERİ’L-KEBÎR (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
8 RİSÂLETÜ’L-ARÛZ / MÎZÂN-I SELÎM (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Halil İbrahim yakar
Görüntüle
9 MANZÛME-İ VİLÂDET-İ HATİCE SULTAN (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Halil İbrahim yakar
Görüntüle
10 İCAZETNÂME ( MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Halil İbrahim yakar
Görüntüle
11 İMTİHAN RİSÂLESİ (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Halil İbrahim yakar
Görüntüle
12 RİSÂLE Fİ HAKKİ’L-KEFF (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz
Görüntüle
13 RİSALE Fİ HAKKİ’R-REDDİ ALÂ'L-VAHHABİYET (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Dr. Kadriye Hocaoğlu Alagöz
Görüntüle
14 NOHUD YAKISI RİSÂLESİ (MÜNÎB) Münîb, Mehmed Münîb Ayıntâbî Prof. Dr. Halil İbrahim yakar
Görüntüle
15 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
16 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
17 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
18 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
19 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
20 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
21 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
22 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
23 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
24 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle