ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ)
roman
Ahmet Mithat Efendi (d. 1844 - ö. 28 Aralık 1912)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ahmet Mithat Efendi’nin Osmanlıcılık fikriyatını savunduğu ve izahını yapmaya çalıştığı tarihi romanı. Yeniçeriler, Dünyaya İkinci Geliş yahut İstanbul’da Neler Olmuş, Hüseyin Fellah, Süleyman Musli, Cellat, Gürcü Kızı yahut İntikam, Altın Aşıkları, Gönüllü gibi tarihî romanları sınıfına dahil edilen bir eseridir. Romanın “Tarihe Müstenit Bir Roman” klişesiyle çıkan ilk baskısı kurmacanın tarihle ilişkisine dikkati çekmektedir. Evlilik usulleri, ferdî ve içtimai hayatta müsamaha ve zorlama, Osmanlıların idaresi altındaki Hristiyanlara hürmet ve hizmetleri, Avrupa’yı saran siyasi ve iktisadi krizlerin izahı ve bu krizlerin sebepleri, Batı’nın özellikle kendi toplumları dışındakileri ötekileştirici tavrı, toplumlara sirayet eden siyasi fikir ihtilafları ve ihtilaflara dair akımlar, sadece İstanbul’da değil imparatorluğun uzak yerlerinde Avrupa’yı bilen Tanzimatçı aydın tipi örneği, İslam ve Hristiyanlıkta bayramlar, sosyal hayatta ahlak, savaş ahlakı … gibi mevzular eserin başlıca konularıdır. Aventure Pittoresque adıyla Loouis-Philipe’in isteğiyle basılan altmış dört ciltlik bir eserden bahisle bu eserin her bir cildinde ahalinin kıyafetleri, silahları, ev eşyası, nasıl ata binip nasıl sanat ve ziraatle meşgul oldukları vesaire dair hem resimlerin hem ayrıntılı incelemelerin bulunduğunu bundan başka batıl zanlarına, ata sözlerine kadar da imkanının müsaadesi mertebesinde bilgi verildiğini söyleyen Ahmet Mithat Efendi, Arnavutlar Solyotlar’ı bu kaynak ile birçok seyahatnameyi inceledikten sonra kaleme almıştır.

Anlatıcının konumu ve olay örgüsünün kuruluşuyla yansıtılan edebî etkiye bakıldığında eserin romantik tarzda yazıldığı görülmektedir. Anlatıda tahkiyenin akışının dışında, bazı tarihçilerin ismi verilerek tarihî bilgiler de aktarılmaktadır. Ahmet Mithat, kurmaca bir eser yazdığının farkında olmakla birlikte romanda yansıtılan tarihî vakaların gerçeğe dayanması gerektiği kanaatindedir. Anlatıcının romanda tarihî bilgiler aktararak gerçekçilik izlenimi uyandırmaya çalışması bu kanaati besler niteliktedir. 1885-1890 yılları arasında Osmanlı basınında en çok tartışılan mevzulardan birinin edebiyatta gerçekçilik olduğu ve Beşir Fuat ile Halit Ziya’nın romantiklerin tarihî olayları gerçeğe uygun şekilde yansıtmadıkları yönündeki eleştirileri dikkate alınırsa Ahmet Mithat’ın 1888'de yayımladığı bu romanında tarihî gerçekliğe dönük bir hassasiyet geliştirdiğini söylemek mümkündür.

Ahmet Mithat, bazı romanlarında bir takım tarihî bilgiler aktarmakta, romandaki sahneleri sunarken farklı kaynaklara müracaat etmekte ancak Arnavutlar Solyotlar’da ve diğer tarihî romanlarında bir tarih tezi geliştirirken asıl kaynak olarak Tarih-i Cevdet’e başvurmaktadır. Ahmet Mithat Efendi’nin öteden beri Tanzimat’ın amaçları arasında yer alan “İttihad-ı Anasır” veya “Osmanlıcılık” fikrini savunduğu bilinmektedir. Türk romanının başlangıç dönemi eserlerinden biri olan Arnavutlar Solyotlar’da Osmanlıcılık’ı müdafaa etmesi esere bir kurmaca-eleştiri niteliği vermektedir. Romanda hikâye fikir-duygu-gerçek üçlemesi etrafında şekillenmiştir. Eserin hemen girişinde Osmanlı yönetimindeki Bulgarların bu idare boyunca süren refahından, Avrupalıların kışkırtma ve aldatmalarından kaynaklanan sıkıntılardan bahsedilir. Bu sayede Osmanlıcılık fikriyatının esasını teşkil edecek bir fikrin temeli atılır. Bu fikri endişeyi romantik tarzda bir doğa tasviri takip eder. Ardından eserin sonlarında izahının geçtiği acıklı bir sahneyle karşılaşılır. Rüstem ağır yaralanmıştır ve Solyotları kışkırtan düşmanından kızının intikamını alan Eftimi kanlar içinde başında durmaktadır. Yine romanın sonlarında kayalarda bekleşen kadınların, kocalarının öldürüldüğünü görünce ellerindeki bebekleri aşağıya attıkları ardından kendilerini kayalardan atıp intihar ettikleri sahne vardır. Anlatıcı okuruna şunu söylemek ister gibidir. Osmanlıcılık fikrinin birleştiriciliği olmazsa yaşanacak gerçek böylesi yürekler acısı duygulardan ibaret olacaktır. Kitapta tarihî bilgilerin yanı sıra anlatıcının tahkiyenin dışına çıkarak okuruna birçok bilgi verdiği ve bu sayede kendini sürekli hissettirdiği görülmektedir. Diyaloglar istisna edilecek olursa anlatıcı neredeyse her sayfada kendisini hissettirmektedir. Bunun sebepleri Ahmet Mithat Efendi'nin romana yüklediği işlevde aranmalıdır. Arnavutlar Solyotlar’da Ahmet Mithat Efendi, roman yazmanın kuru kuruya hikâye anlatmaktan ibaret olmadığını açıkça ifade eder. Bağlı bulunduğu romancılık anlayışına göre roman eğlendirip zevk vermenin yanı sıra okuyucusunu da bilgilendiren bir işleve sahiptir. Dolayısıyla yazar romanını telif ederken okurunu dikkate almak durumundadır. Eserde Ahmet Mithat, hikâye ve olaylarda araya girerek verdiği bilgilerle bir romancı olarak okurla ilişkisini kesmeyen vazifesini sürdürmektedir. Bu yönüyle romanda tahkiye hep okuyucuya dönük kaygılarla ilerlemektedir. Türk romancılığının başlangıç döneminde okur tipi bugünkü ile özdeş değildir. Ahmet Mithat Efendi, ilk İngiliz romancılarının da karşılaştığı okuyucu sorunuyla uğraşırken bir taraftan okurunun zevk ve eğilimlerini dikkate almakta diğer taraftan bilgisini nicelik ve nitelik olarak yenilemeye çalışmaktadır. Anlatıcının araya girmesi, kurmacanın dışına çıkarak okuyucusuna hikâye dışında bilgiler vermesi, sahneleri sürdürüp ve özet tekniğini kullanırken romana müdahale etmesi gibi romantik romancılıkta bariz şekilde görüldüğü söylenen durumlar, realistler tarafından okuru gerçekten uzaklaştırdığı yönünde eleştiriler almıştır. Arnavutlar Solyotlar bu tenkitlere malzeme sunacak sayfalarla doludur. Ancak eser okur merkezli teorilere göre okunduğunda bu eleştiriler göz ardı edilecektir. Ahmet Mithat’ın romanlarının genelinde rastlanan okurla kurulan yarenlik havası ve adeta hasbihal eder gibi okura sesleniş göz önüne alınırsa Arnavutlar Solyotlar’ın teorik zemini okur merkezli bir alana çekilecektir.

Eser, Tercüman-ı Hakikat gazetesinde tefrika edildikten sonra 1305/1888’de kitap halinde basılmıştır. Ardından Demir Bey Yahut İnkişaf-ı Esrar, Fenni Bir Roman Yahut Amerika Doktorları romanlarıyla birlikte tek cilt halinde Fatih Andı ve Nuri Sağlam tarafından derlenerek yayımlanmıştır. Daha sonra 2017’de, Ahmet Mithat Efendi Külliyatı için hazırlanan çalışma kapsamında Halef Nas tarafından derlenen bir baskısı Dergâh Yayınları arasından çıkmıştır. Eserin Nuri Sağlam tarafından derlendiği 2022 yılına ait bir baskısı da vardır.

Yazarın biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi

Eserden Örnekler


Teşvikat-ı ecnebiye, Rumlarla Arnavutları yekdiğerinin kanlarına susamış düşman eylediği hâlde nasıl olabilir ki Arnavut kavminden olan bir Rüstem’le Rum milletinden olan bir Eftimi arasında böyle hayalimiz önünde vukuu bile tüylerimizi ürpertecek bir visal-i hûn-alûdu netice verecek münasebet-i âşıkane peyda oluyor? İşte romanımızın asıl garabeti, ehemmiyeti bu nokta üzerine mebni değil midir? Bu garabet, bu letafet, bu ehemmiyet hikâyemizde ilerledikçe görülecektir.

Yüzlerce seneden beri komşu komşuya ahsen-i itilafla yaşamış bulunan iki kavmi böyle birbirinin gırtlağına sarılmak derecesindeki teşvikat ne gibi makasıd-ı siyasiyeden neşet eyleyeceği bir romancının tetkik edebileceği ahvalden değildir. Romancı, hayalhanesinde vücut verdiği vakanın nasıl bir zamanda güzeranını tasavvur etmişse o zamanın ahval ve istidadını fezail-i medeniye ve melekât-ı insaniye nokta-i nazarından nasıl görürse ol veçhile müteessir olacağı dahi mukteza-yı hissiyat-ı insaniyesindendir.

Hikâyemizin hâl ve şanı ve istidat ve tabiatı neden ibaret bulunan bir zamanda güzar eylediğini nazar-ı kariînde bihakkın tasvir için verdiğimiz izahat-ı tarihiye biraz uzanmışsa bundan nâ-hoşnut bulunanların aflarını istida ederiz. Roman okumaktan maksat, yalnız ahval-i âşıkane mütalaasıyla telezzüzden ibaret olamaz, istifade ciheti dahi makasıdının büyüklerinden addolunur. Hele bu hikâye gibi esası külliyet üzere tarihe müstenit olan ve bir zaman-ı mazide güzar eyleyen hikâyat-ı mühimmede o zamanın tabiat-ı tarihiyesini yine o zamanda yaşamışçasına bilmek hikâyenin zaruriyat-ı gayr-ı münfekkesinden addolunur. Bununla beraber hikâyeye methal ve mukaddime yollu muhtaç olduğumuz izahat-ı tarihiye burada hitam bulduğundan, işte kanlı visalin diğer kahramanı bulunan Rüstem Beyden başlayarak asıl hikâyemize girişiyoruz.

Boçaris’in şu igtirabı, bir romancının hayalinden ibaret değildir. Bu vaka bir vaka-i tarihiyedir. Hatta tarih, Boçaris’in Ali Paşa tarafından verilen altınlara mağluben terk-i diyar eylediğini hükmederse de pek haksızdır. Tarihin bu hükmü, muhalif olan Solyotların Boçaris aleyhindeki şiddetlerinden mün’akistir.

Karilerimizden tarihe vâkıf olanlar şu romanı Mora vakasına dair tarihin verdiği izahat ve tafsilat ile tatbik ve mukayese ile elbette görmüşlerdir ki Solyotlarla Ali Paşa arasındaki münasebata dair buraya kadar vermiş olduğumuz haberler, öyle roman yazmayı sırf işkembe-i kübradan cevahirler yumurtlamak zanneden romancılar gibi yazmayıp, belki vukuatın en cüzilerine varıncaya kadar kâffesini hakayık-ı tarihiyeye noktası noktasına tatbik ederek yazmışız ve yalnız işi sırf tarih yazar gibi bir suretten kurtarmak için yegâne eşhas-ı hayaliyemizden olan Rüstem’le bir de Eftimi mesailini araya katarak bu münasebetle roman yollu yürütecek izahat ve muhaveratımızı yürütmüşüzdür (Ahmet Mithat Efendi 2017)..

Kaynakça


Ahmet Mithat Efendi (2017). Arnavutlar Solyotlar, (hzl. Halef Nas). İstanbul: Dergâh.

Ahmet Mithat Efendi (2013). Üss-i İnkılap, (hzl. İdris Nebi Uysal). İstanbul: Dergâh.

Durgun, H. Harika (2015). Ahmet Mithat Efendi ve Edebiyat. İstanbul: Dergâh.

Gencer, Bedri (2017). İslam'da Modernleşme. İstanbul: Doğu Batı.

Gökçek, Fazıl (2022). Çalışmaya Vakfedilen Bir Hayat Ahmet Mithat Efendi. İstanbulTürk Kültürüne Hizmet Vakfı.

Karpat, H. Kemal (2005). İslam'ın Siyasallaşması: İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.

Nemutlu, Özlem (2018). Ahmet Mithat Efendi'nin Kütüphanesi Hikaye ve Romanlarında Okuma Eylemi. İstanbul: Dergâh.

Okay, Orhan (1991). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmed Midhat Efendi. İstanbul: MEB.

Tanpınar, Ahmet Hamdi (2008). XIX. Asır Türk Edebiyatı Tarihi, (hzl. Abdullah Uçman). İstanbul: YKY.

Ülken, Hilmi Ziya (2001). Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi. İstanbul: Ülken.

Atıf Bilgileri


Nas, Halef. " ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/arnavudlar-ve-solyotlar-ahmet-mithat-efendi-tees-1652. [Erişim Tarihi: 12 Eylül 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1  ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
2 AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
3 ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır
Görüntüle
4 ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN
Görüntüle
5 LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
6  BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğretmen Münevver Eroğlu
Görüntüle
7 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
8 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
9 BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN
Görüntüle
10 LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
11 CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Elmas Karakaş
Görüntüle
12 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
13 ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
14 LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ
Görüntüle
15 LETAİF-İ RİVAYAT 15 (ÇİNGENE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle