AMELÎ VE NAZARÎ TA‘LÎM-İ KİTÂBET YÂHUD MÜKEMMEL İNŞÂ (FAİK REŞAD)
yazı yazma usulleri
Faik Reşad (d. 1287/1851 – ö. 1330/1914)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Faik Reşad’ın Tanzimat döneminde okullarda ders kitabı olarak okutulmak üzere kaleme aldığı kitabet ‎yani yazı yazma usullerini ihtiva eden kitabı. Eser, yazı yazma usullerini teorik ve pratik olarak ele almaktadır. Eserin adında ‎geçen “kitabet” için sözlüklerde “yazı yazma; bir şeyi düzgün ve kurallara uygun ‎şekilde kaleme alma, “inşa” için ise “ortaya çıkarmak, icat etmek, yaratmak”; “yazma ‎sanatı ve kompozisyon” gibi ‎anlamlar verilmiş, kelime daha sonra yazışma ve ‎sanatını ifade eden bir kavram olarak yerleşmiştir. Yazı yazmanın inceliklerine de ‎‎“ilmü’l-inşâ” denilmiştir. İnşa, bunun yanında “nesir” türünü ifade edecek şekilde de ‎kullanılmıştır.‎

Eserin kapak sayfalarından sonra “Kâriîne” başlıklı bir sunuş, “Mütalaaname-i ‎Said Paşa” başlıklı bir inceleme yazısı ve “Mukaddime” yer almaktadır. Ardından ‎asıl eseri oluşturan bölümlere geçilmiştir. Eser, kolaydan zora doğru tertip edilmiş ‎dört ana bölümden oluşmaktadır. ‎

‎“Kâriîne” başlıklı yazıda Faik Reşad, zamanın ihtiyacına cevap verecek bir usul-i ‎inşa kitabının eksikliğinden bahseder. Bu alanda yazılmış bazı kitaplar varsa da ‎bunların yüzyıllardır tekrar edilegelen eski usule göre düzenlenmiş olduğunu, ‎dolayısıyla ihtiyacı karşılamadığını belirtir. Yazarın burada vurguladığı “ihtiyaç”, ‎Tanzimat dönemi Osmanlı aydınlarının Batılılaşma ekseninde sık sık ifade ettikleri ‎dilde sadeleşme isteğinin bir tezahürü olarak görülmelidir. ‎

Bu kısa sebeb-i telifin ardından Süleyman Nazif ve Faik Ali Ozansoy’un babası ‎Diyarbekirli Said Paşa’nın eserle ilgili değerlendirmesini içeren bir yazısı ‎‎“Mütalaaname-i Said Paşa” başlığıyla ‎yer alır. ‎Yazar, “Mukaddime”de ise “kitabet” ve “inşa” kelimelerinin anlamlarına ‎değinmiş, ardından yazı yazan kişiyi, yazmanın temel kaidelerini ve yazı türlerini ‎dört ana kategoriye ayırmıştır. Buna göre; yazı yazmada başlangıç seviyesinde ‎bulunanları “yazıcı”, ikinci yani orta derecedekileri “kâtip”, üçüncü derecede ‎bulunanları “edip” ve nihayet en üst seviyedekileri ise “münşi” veya “edib-i kâmil” ‎olarak isimlendirir. Yazar böylece dört bölümden (fasıl) oluşan kitabın içeriğine dair ‎de okura ön bilgi vermiş olur. ‎ ‎

Eserin hususi ve günlük yazışmaları konu alan ilk bölümü “Adi Derece” (s. 14-40), ‎resmî yazışmalar, tebriknâmeler, mektep kitapları gibi yazıları konu alan ikinci ‎bölümü “Evsat Derece” (s. 40-145), ikinci bölümdeki türlerin daha edebî bir dille ‎yazılmış örneklerinin yer aldığı üçüncü bölümü “Âlâ Derece” (s. 146-174) ve ‎tanınmış ediplerin yazılarından örneklerin yer aldığı dördüncü bölümü “Aliyyülâlâ ‎Derece” (s. 146-174) başlıklarını taşımaktadır. Her bölümde ayrıca Faik Reşad ‎tarafından kaleme alınmış ve çeşitli yazma usullerinin ele alınıp işlendiği “Makale” ‎başlığını taşıyan yazılara yer verilmiştir. ‎

Faik Reşad’ın bu eseri, yayımlandığı dönemde ilgiyle karşılanmış, özellikle ‎Tanzimat sonrasında bir tür olarak ortaya çıkmaya başlayan “kitabet ve inşa” ‎kitaplarının ilklerinden olması ve bu tür eserlerin bir bakıma sınırlarını ve yöntemini ‎de tayin etmesi bakımından önemli bir yer edinmiştir. Nitekim Ahmet Mithat Efendi, ‎Tercüman-ı Hakikat’te yayımlanan “İhyâzâde Reşad Bey” başlıklı bir makalesinde ‎Faik Reşad’ın kitaplarından ve bilhassa o sıralarda ikinci baskısı yapılmış olan ‎Mükemmel İnşa’dan övgü dolu sözlerle bahseder. Ahmet Mithat, eserin usul-i inşa ‎kitapları arasında ayrı bir öneme sahip olduğunu “hakikaten daha ekmelini ‎tasavvura imkân dahi görülemeyecek bir eser-i pür-menfaat” sözleriyle ifade eder. ‎

Eserin ilk baskısı 1307/1891’de yapılmış, gördüğü rağbet üzerine yeni baskıları ‎yayımlanmıştır. Dördüncü ve bilinen son baskısı ise 1314/1897 tarihlidir. ‎

Yazarın biyografisi için bk. "Faik Reşad". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/faik-resad.

Eserden Örnekler


İnşâ, ulûm-ı edebiyeden lügat, sarf, nahiv, meâni, bedî, beyan gibi bazı ulûmun ‎kavâid-i mevzûasına müstenit olmak üzere dört rüknü şâmil ve bilcümle ehl-i kalem ‎ise bu rükünlerdeki behre ve iktidarlarıyla beraber karihalarının vüsatına göre dört ‎dereceye munkasımdır.‎

Derece-i ulâda bulunanlara “yazıcı”, derece-i saniyede olanlara “kâtip”, derece-i ‎salisedekilere “edîb”, derece-i rabiadakilere “münşî veya edîb-i kâmil” denilir ki ‎birinciler yalnız avâm-ı nâs mektuplarını, arzuhallerini esnaf ve tüccar yazılarını ‎yazabilecek derecede bızâaya mâlik olurlar. Kavâid-i siyasiye ve usûl-i hükümet ‎üzere bir şey kaleme almak iktidarı bunlardan beklenilmez. İkinciler birinci sınıfa ait ‎bızâadan ziyadesini câmi ve aklam-ı resmiyede her nev’ mevâddı usûl-ı meriyyesi ‎üzere kaleme almaya muktedir olurlar. Kâtipte ulûm-ı edebiyeye vukuf şart değildir. ‎Üçüncüler kifayet miktarı ulûm-ı edebiyeye âşina, cevdet-i karîhaya mâlik ve bu ‎sebeple yazacağı her türlü mevâddı herkese şevk ve lezzetle okutturmaya muktedir ‎olurlar.‎

Dördüncüler üdebanın fevkinde bir sınıf-ı mümtaz olup bunlar ilmen edeben ‎kudret-i kâmileye feyz-i icada, zevk-i selim denilen mevhibe-i kudrete mâlik ‎olduktan başka fezâil-i insaniyeyi ve umûr-ı mütenevviada malûmat-ı tecrübiyeyi ‎hâiz olarak muhit-i sünûhat-ı âliye olan zihin derrâklarının tasviratını umuma ‎beğendirecek ve bazen sözlerindeki zevk-i mâil, rikkat-ı hayal ile sâmi ve karîleri de ‎vecd-âver edecek derecede beliğâne idare-i lisan ve kaleme muktedir olurlar ki her ‎devirde yüz binlerce insanlar meyanında pek az zuhur eden dâhiler işte bu sınıfta ‎bulunan bahtiyarândır.‎ (Faik Reşad 1307/1897: 9-10).

Kaynakça


Ahmet Mithat Efendi (1307/1891). “İhyâzâde Reşad Bey”. Tercümân-ı Hakikat, Nr. ‎‎3834.‎

Akün, Ö. Faruk (1995). “Fâik Reşad”. İslam Ansiklopedisi C. 15. İstanbul: Türkiye ‎Diyanet Vakfı Yayınları. s. 103-109.‎

Atlas, Furkan Gökhan (2021). Fâik Reşad’ın Talim-i Kitabet Adlı Ders Kitabının ‎Yazma Eğitimi Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.  

Çakmaker, Samet (2019). “Şemseddin Sami’nin Hafta Dergisi Üzerine Bir İnceleme ‎ve Sistematik İndeks”. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi 5 (10): 89-113.‎

Durmuş, İsmail (2000). “İnşâ”. İslam Ansiklopedisi. C. 22. İstanbul: Türkiye ‎Diyanet Vakfı Yayınları. s. 334-337.‎

Faik Reşad (1307/1897). Amelî ve Nazarî Talim-i Kitabet yahut Mükemmel İnşâ, ‎İstanbul: Asır Kütüphanesi. ‎

Uzun, M. İsmet (2000). “İnşâ”. İslam Ansiklopedisi. C. 22. İstanbul: Türkiye ‎Diyanet Vakfı Yayınları. s. 338-339.‎

Atıf Bilgileri


ÇAKMAKER, Samet. "AMELÎ VE NAZARÎ TA‘LÎM-İ KİTÂBET YÂHUD MÜKEMMEL İNŞÂ (FAİK REŞAD)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/ameli-ve-nazari-ta-lim-i-kitabet-yahud-mukemmel-insa-faik-resad. [Erişim Tarihi: 21 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 GÜLDESTE: MECMÛA-İ ÂSÂR-I REŞÂD (FAİK REŞAD) Faik Reşad Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
2 HİKÂYE-İ ARİSTONOUS (FAİK REŞAD) Faik Reşad Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
3 ÜMİT YAHUT BİR KATİLİN AKİBETİ (FAİK REŞAD) Faik Reşad Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
4 NETÎCE-İ SEFÂLET (FAİK REŞAD) Faik Reşad Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
5 GENCİNE-İ LETÂİF (FAİK REŞAD) Faik Reşad Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
6 ESLÂF (FAİK REŞAD) Faik Reşad Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
7 TERÂCİM-İ AHVÂL (FAİK REŞAD) Faik Reşad Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
8 YENİ LETÂİF-İ İNŞA YAHUD MUHARRERÂT-I NADİRE (FAİK REŞAD) Faik Reşad Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
9 MUHARRERÂT-I NÂDİRE YAHUD HAZİNE-İ MÜNTEHABÂT (FAİK REŞAD) Faik Reşad Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
10 CAMİÜ'L-iBER, KISM-I EVVEL: HİKEMİYYÂT-I MENSURE (FAİK REŞAD) Faik Reşad (26 Eylül 1851/13 Haziran 1914 ) Prof. Dr. Süheyla Yüksel
Görüntüle
11 SERGÜZEŞT-İ HULÛSÎ (FAİK REŞAD) Faik Reşad Öğr. Gör. Sefa Toprak
Görüntüle
12 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
13 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
14 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
15 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
16 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
17 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
18 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
19 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
20 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
21 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle