- Yazar Biyografisi (TEİS)
Faik Reşad - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Samet ÇAKMAKER
- Eser Yazılış Tarihi:1307/1889
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:İlmî-Ansiklopedik Edebî Eser
- Yayın Tarihi:01/09/2022
AMELÎ VE NAZARÎ TA‘LÎM-İ KİTÂBET YÂHUD MÜKEMMEL İNŞÂ (FAİK REŞAD)
yazı yazma usulleriFaik Reşad (d. 1287/1851 – ö. 1330/1914)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Faik Reşad’ın Tanzimat döneminde okullarda ders kitabı olarak okutulmak üzere kaleme aldığı kitabet yani yazı yazma usullerini ihtiva eden kitabı. Eser, yazı yazma usullerini teorik ve pratik olarak ele almaktadır. Eserin adında geçen “kitabet” için sözlüklerde “yazı yazma; bir şeyi düzgün ve kurallara uygun şekilde kaleme alma, “inşa” için ise “ortaya çıkarmak, icat etmek, yaratmak”; “yazma sanatı ve kompozisyon” gibi anlamlar verilmiş, kelime daha sonra yazışma ve sanatını ifade eden bir kavram olarak yerleşmiştir. Yazı yazmanın inceliklerine de “ilmü’l-inşâ” denilmiştir. İnşa, bunun yanında “nesir” türünü ifade edecek şekilde de kullanılmıştır.
Eserin kapak sayfalarından sonra “Kâriîne” başlıklı bir sunuş, “Mütalaaname-i Said Paşa” başlıklı bir inceleme yazısı ve “Mukaddime” yer almaktadır. Ardından asıl eseri oluşturan bölümlere geçilmiştir. Eser, kolaydan zora doğru tertip edilmiş dört ana bölümden oluşmaktadır.
“Kâriîne” başlıklı yazıda Faik Reşad, zamanın ihtiyacına cevap verecek bir usul-i inşa kitabının eksikliğinden bahseder. Bu alanda yazılmış bazı kitaplar varsa da bunların yüzyıllardır tekrar edilegelen eski usule göre düzenlenmiş olduğunu, dolayısıyla ihtiyacı karşılamadığını belirtir. Yazarın burada vurguladığı “ihtiyaç”, Tanzimat dönemi Osmanlı aydınlarının Batılılaşma ekseninde sık sık ifade ettikleri dilde sadeleşme isteğinin bir tezahürü olarak görülmelidir.
Bu kısa sebeb-i telifin ardından Süleyman Nazif ve Faik Ali Ozansoy’un babası Diyarbekirli Said Paşa’nın eserle ilgili değerlendirmesini içeren bir yazısı “Mütalaaname-i Said Paşa” başlığıyla yer alır. Yazar, “Mukaddime”de ise “kitabet” ve “inşa” kelimelerinin anlamlarına değinmiş, ardından yazı yazan kişiyi, yazmanın temel kaidelerini ve yazı türlerini dört ana kategoriye ayırmıştır. Buna göre; yazı yazmada başlangıç seviyesinde bulunanları “yazıcı”, ikinci yani orta derecedekileri “kâtip”, üçüncü derecede bulunanları “edip” ve nihayet en üst seviyedekileri ise “münşi” veya “edib-i kâmil” olarak isimlendirir. Yazar böylece dört bölümden (fasıl) oluşan kitabın içeriğine dair de okura ön bilgi vermiş olur.
Eserin hususi ve günlük yazışmaları konu alan ilk bölümü “Adi Derece” (s. 14-40), resmî yazışmalar, tebriknâmeler, mektep kitapları gibi yazıları konu alan ikinci bölümü “Evsat Derece” (s. 40-145), ikinci bölümdeki türlerin daha edebî bir dille yazılmış örneklerinin yer aldığı üçüncü bölümü “Âlâ Derece” (s. 146-174) ve tanınmış ediplerin yazılarından örneklerin yer aldığı dördüncü bölümü “Aliyyülâlâ Derece” (s. 146-174) başlıklarını taşımaktadır. Her bölümde ayrıca Faik Reşad tarafından kaleme alınmış ve çeşitli yazma usullerinin ele alınıp işlendiği “Makale” başlığını taşıyan yazılara yer verilmiştir.
Faik Reşad’ın bu eseri, yayımlandığı dönemde ilgiyle karşılanmış, özellikle Tanzimat sonrasında bir tür olarak ortaya çıkmaya başlayan “kitabet ve inşa” kitaplarının ilklerinden olması ve bu tür eserlerin bir bakıma sınırlarını ve yöntemini de tayin etmesi bakımından önemli bir yer edinmiştir. Nitekim Ahmet Mithat Efendi, Tercüman-ı Hakikat’te yayımlanan “İhyâzâde Reşad Bey” başlıklı bir makalesinde Faik Reşad’ın kitaplarından ve bilhassa o sıralarda ikinci baskısı yapılmış olan Mükemmel İnşa’dan övgü dolu sözlerle bahseder. Ahmet Mithat, eserin usul-i inşa kitapları arasında ayrı bir öneme sahip olduğunu “hakikaten daha ekmelini tasavvura imkân dahi görülemeyecek bir eser-i pür-menfaat” sözleriyle ifade eder.
Eserin ilk baskısı 1307/1891’de yapılmış, gördüğü rağbet üzerine yeni baskıları yayımlanmıştır. Dördüncü ve bilinen son baskısı ise 1314/1897 tarihlidir.
Yazarın biyografisi için bk. "Faik Reşad". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/faik-resad.
Eserden Örnekler
İnşâ, ulûm-ı edebiyeden lügat, sarf, nahiv, meâni, bedî, beyan gibi bazı ulûmun kavâid-i mevzûasına müstenit olmak üzere dört rüknü şâmil ve bilcümle ehl-i kalem ise bu rükünlerdeki behre ve iktidarlarıyla beraber karihalarının vüsatına göre dört dereceye munkasımdır.
Derece-i ulâda bulunanlara “yazıcı”, derece-i saniyede olanlara “kâtip”, derece-i salisedekilere “edîb”, derece-i rabiadakilere “münşî veya edîb-i kâmil” denilir ki birinciler yalnız avâm-ı nâs mektuplarını, arzuhallerini esnaf ve tüccar yazılarını yazabilecek derecede bızâaya mâlik olurlar. Kavâid-i siyasiye ve usûl-i hükümet üzere bir şey kaleme almak iktidarı bunlardan beklenilmez. İkinciler birinci sınıfa ait bızâadan ziyadesini câmi ve aklam-ı resmiyede her nev’ mevâddı usûl-ı meriyyesi üzere kaleme almaya muktedir olurlar. Kâtipte ulûm-ı edebiyeye vukuf şart değildir. Üçüncüler kifayet miktarı ulûm-ı edebiyeye âşina, cevdet-i karîhaya mâlik ve bu sebeple yazacağı her türlü mevâddı herkese şevk ve lezzetle okutturmaya muktedir olurlar.
Dördüncüler üdebanın fevkinde bir sınıf-ı mümtaz olup bunlar ilmen edeben kudret-i kâmileye feyz-i icada, zevk-i selim denilen mevhibe-i kudrete mâlik olduktan başka fezâil-i insaniyeyi ve umûr-ı mütenevviada malûmat-ı tecrübiyeyi hâiz olarak muhit-i sünûhat-ı âliye olan zihin derrâklarının tasviratını umuma beğendirecek ve bazen sözlerindeki zevk-i mâil, rikkat-ı hayal ile sâmi ve karîleri de vecd-âver edecek derecede beliğâne idare-i lisan ve kaleme muktedir olurlar ki her devirde yüz binlerce insanlar meyanında pek az zuhur eden dâhiler işte bu sınıfta bulunan bahtiyarândır. (Faik Reşad 1307/1897: 9-10).
Kaynakça
Ahmet Mithat Efendi (1307/1891). “İhyâzâde Reşad Bey”. Tercümân-ı Hakikat, Nr. 3834.
Akün, Ö. Faruk (1995). “Fâik Reşad”. İslam Ansiklopedisi C. 15. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 103-109.
Atlas, Furkan Gökhan (2021). Fâik Reşad’ın Talim-i Kitabet Adlı Ders Kitabının Yazma Eğitimi Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi.
Çakmaker, Samet (2019). “Şemseddin Sami’nin Hafta Dergisi Üzerine Bir İnceleme ve Sistematik İndeks”. Sosyal ve Kültürel Araştırmalar Dergisi 5 (10): 89-113.
Durmuş, İsmail (2000). “İnşâ”. İslam Ansiklopedisi. C. 22. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 334-337.
Faik Reşad (1307/1897). Amelî ve Nazarî Talim-i Kitabet yahut Mükemmel İnşâ, İstanbul: Asır Kütüphanesi.
Uzun, M. İsmet (2000). “İnşâ”. İslam Ansiklopedisi. C. 22. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları. s. 338-339.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | GÜLDESTE: MECMÛA-İ ÂSÂR-I REŞÂD (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
2 | HİKÂYE-İ ARİSTONOUS (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
3 | ÜMİT YAHUT BİR KATİLİN AKİBETİ (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
4 | NETÎCE-İ SEFÂLET (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
5 | GENCİNE-İ LETÂİF (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
6 | ESLÂF (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
7 | TERÂCİM-İ AHVÂL (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
8 | YENİ LETÂİF-İ İNŞA YAHUD MUHARRERÂT-I NADİRE (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
9 | MUHARRERÂT-I NÂDİRE YAHUD HAZİNE-İ MÜNTEHABÂT (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
10 | CAMİÜ'L-iBER, KISM-I EVVEL: HİKEMİYYÂT-I MENSURE (FAİK REŞAD) | Faik Reşad (26 Eylül 1851/13 Haziran 1914 ) | Prof. Dr. Süheyla Yüksel |
Görüntüle | ||
11 | SERGÜZEŞT-İ HULÛSÎ (FAİK REŞAD) | Faik Reşad | Öğr. Gör. Sefa Toprak |
Görüntüle | ||
12 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
13 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
14 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
15 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
16 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
17 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
19 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
20 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
21 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |