AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ)
 roman
Ahmet Mithat Efendi (d. 1844 - ö. 28 Aralık 1912)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Ahmet Mithat Efendi'nin uzun soluklu romanlarından biri. Eser, karmaşık kurgusu ve geniş hacmiyle Ahmet Mithat Efendi'nin romanları içerisinde önemli bir yere sahiptir. Roman türünün edebiyatımızdaki ilk örneklerinin üzerinden ancak yirmi yıl kadar geçtikten sonra Türkçede böyle bir romanın yazılabilmiş olması önemlidir. Ahmet Mithat Efendi de bu romanına ayrı bir önem verir. Fatma Aliye Hanım'a yazdığı bir mektupta romanı tamamladığını belirttikten sonra "Ama ne güzel roman oldu. Eski yeni coğrafya, mitoloji, tarih falan ile mâlâmâl bir hazine-i malumât oldu" sözleriyle kendisinin de bu romanını çok beğendiğini ifade eder. Bir başka mektubunda da Ahmet Metin ve Şirzat gibi bir romanın Avrupa dillerinde bile yazılmamış olduğunu ileri sürer (Fazıl ve Feylesof Kızım, s. 129, 186). Ahmet Mithat’ın bu romanı beğenmesinin sebebi, geniş bir tarihî perspektife sahip olması ve pek çok konuda okurlarına yeni bilgiler öğretmesidir. Ancak bunun dışında kurgu bakımından da Ahmet Metin ve Şirzat dikkate değer bir romandır. Adının da işaret ettiği gibi güya yazarın sahaflarda bulduğu bir romanda yaşanmış olayların ve onun ilhamıyla yaşanan yeni bir maceranın kurgulandığı, dolayısıyla iç içe geçmiş, iki ayrı çağda yaşanan ayrı hayat hikâyelerini anlatan bir romandır. Roman, Ahmet Metin adında varlıklı ve kendisini her bakımdan iyi yetiştirmiş bir Türk gencinin deniz ve gemicilik merakını ve bu merakla inşa ettirdiği bir özel yelkenli gemiyle gerçekleştirdiği Akdeniz seyahatini konu alır. Sahaflarda bulduğu İtalyanca yazılmış eski bir romandan hikâyesini okuyarak izini sürdüğü Şirzat Selçukî adlı bir Türk beyzadesinin macerası, Ahmet Metin'i, Avrupa'da bir spor olarak o sıralarda çok revaçta olan deniz seyahati yapmak fikrine sürükler ve bu amaçla kendisine, planlarını da kendisinin çizdiği bir gemi inşa ettirerek içinde bulunduğu 19. yüzyılın imkânları ile Şirzat'ın seyahatini tekrar eder. Ahmet Metin, Ahmet Mithat Efendi'nin Rakım Efendi (Felatun Bey ile Rakım Efendi ), Nasuh (Paris'te Bir Türk), Resmi Efendi (Karnaval), Şinasi (Bahtiyarlık), Necati (Vah) gibi her bakımdan iyi yetişmiş, Türklüğü ve Osmanlılığı temsil eden gençlerdendir. Roman boyunca bilgi, görgü ve donanımıyla hem münasebette bulunduğu Avrupalıları hem de dolayısıyla okuyucuları kendisine hayran eden özellikleriyle öne çıkan bir karakterdir.

Tam adı Ahmet Metin ve Şirzat Yahut Roman İçinde Roman olan eserde hem Ahmet Metin'in seyahatini ve yaşadığı maceraları hem de onun anlatımıyla Şirzat Selçuki'nin maceralarını takip ederiz. Şirzat Selçuki'nin hikâyesinin anlatıldığı olay halkası Ahmet Metin'in hikâyesiyle çerçevelenmiştir. "Roman içinde roman" adlandırmasının sebebi budur. Diğer romanlarında olduğu gibi Ahmet Mithat Efendi bu romanında da çok sayıda kişiyi ve bu kişilerle ilgili olayları hiçbir tutarsızlığa düşmeden başarıyla kurgulamış, ayrıca okurlarını Ahmet Metin'in uğradığı yerler ve Şirzat Selçuki'nin maceraları aracılığıyla da tarihî ve coğrafi-arkeolojik konular hakkında bilgilendirmiştir. Dolayısıyla Ahmet Metin ve Şirzat, Ahmet Mithat Efendi'nin roman yazarak gerçekleştirmek istediği iki amacı, eğlendirme ve bilgilendirme amaçlarını başarıyla yerine getiren bir eserdir. Romanda ayrıca yazarın roman türüne ilişkin düşünceleri de Ahmet Metin’in sözcülüğüyle dile getirilmiştir ve bu yönüyle de Ahmet Mithat Efendi’nin roman anlayışı konusunda zengin malzeme verir. Bu romanda dile getirdiği Türklük ve Türklerin tarihiyle ilgili fikirlerini Tercüman-ı Hakikat'teki bazı yazılarında ve Avrupa'da Bir Cevelan adıyla kaleme aldığı Avrupa seyahatnamesinde de ifade etmiştir. Söz konusu yazılarla seyahatname Ahmet Mithat Efendi'nin 1890'lı yıllarda Osmanlıcılık fikrinden tamamen uzaklaşmamakla birlikte Türklükle ilgili konulara ilgi duyduğunu göstermektedir. Ahmet Metin ve Şirzat romanı bu fikirlerinin kapsamlı ve ayrıntılı olarak dile getirilmiş olması sebebiyle bu dönemde yazdığı eserler arasında özel ve önemli bir yere sahiptir. Bu roman, yazarın birçok romanında gördüğümüz ve Tanzimat döneminin bir çeşit resmî ideolojisi olan Osmanlıcılık veya ittihad-ı anasır fikrinden farklı bir tavır sergilemesi bakımından Ahmet Mithat Efendi’nin eserleri içerisinde farklı bir yere sahiptir. Ahmet Metin ve Şirzat ile yakın tarihlerde kaleme aldığı Müşahedat (1891) romanında Rum ve Ermeni roman kişilerine yer veren ve söz konusu kişileri olumlu bir tarzda kişileştiren, hatta farklı unsurların birlikteliğini "mucib-i letafet renkler"in bir araya gelmesi olarak niteleyen Ahmet Mithat Efendi, şaşırtıcı bir şekilde, bu romanda Türkçü bir tavırla karşımıza çıkar. Romanın kahramanı Ahmet Metin, kendisi için bir gemi inşa ettireceği zaman özellikle Türk ustalar bularak gemisini onlara yaptırmayı ister. Yolculuğa çıkarken yanına alacağı mürettebatı da mümkün olduğu kadar Türkler arasından seçmeye özen gösterir, bu düşüncesini özellikle vurgulayarak dile getirir. Hatta "istitar" (örtünme) mecburiyeti olmasa hizmetçileri de Türkler arasından seçecek kadar milliyetçidir. Ahmet Metin ile yukarıda zikrettiğimiz romanların kahramanları arasında bu bakımdan bir fark vardır. Ahmet Mithat Efendi'nin 1899 yılında katıldığı Stockholm'deki Şarkiyatçılar Kongresi için hazırlıklar yaparken okuduklarıyla ve orada tanıdığı bazı Türkologların etkisiyle böyle bir bilince ulaştığı düşünülebilir. Avrupa'da Bir Cevelan'da bu bakımdan bazı ipuçları vardır. Ancak Ahmet Mithat'ın daha sonraki eserlerinde bu tavrını sürdürdüğünü söyleyemeyiz. Daha sonraki tarihlerde yazılmış romanlarında onun yine Osmanlıcılık fikriyatına bağlılığı devam etmiştir. Dolayısıyla Ahmet Metin ve Şirzat'taki farklı tavrın bu romanın yazıldığı döneme özgü olduğu kabul edilebilir. Orhan Okay, Ahmet Mithat Efendi'nin bu romandaki Türklükle ilgili "cüretli fikirleri" II. Abdülhamid'in "direktifi yahut muvafakati dışında" ileriye sürmesinin düşünülemeyeceğini belirtir (Okay 2008: 58). Öte yandan Ahmet Metin'in Türkçülüğünün ırk temelli bir ideoloji olmadığını, esasen kendisinin de bir Boşnak babanın oğlu olduğunu ve küçük yaşında İstanbul'a geldiğini belirtmek gerekir. Ahmet Mithat Efendi Ahmet Metin'i bir Türkçü olarak kurgularken Boşnak asıllı olmasını bir çelişki olarak görmemiştir. Bu da onun Türkçülüğünün bir çeşit kültür milliyetçiliği çerçevesinde anlaşılması gerektiğini göstermektedir.

Yazarın biyografisi için bk. “Ahmet Mithat Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmet-mithat-efendi 


Eserden Örnekler


Türk kavmi pek kadim, pek büyük, pek âli-haslet bir kavimdir. Abbasiye’nin daha mebadi-i şöhretinde bunlar askerlik hizmetiyle memalik-i İslamiyeye gelerek İslam’ın asıl seyf-i satvetini Türk bazuları sallamış oldukları gibi İslam’dan evvel dahi Türklük hem terakkisiyle hem ulüvv-i şanıyla en büyük milletlerdendi. “Sitya” namıyla coğrafya-yı kadime üzerinde tahdid-i hududuna bile Yunanilerin muktedir olamadıkları memalik işte şimdiki Türkistan olup her millet İskender-i Kebir’e mağlup oldukları hâlde yalnız Türkler mağlup olmamışlardı. Bundan üç dört bin sene evvel Anadolu’yu da Mısır’a kadar feth ve birçok yıllar idare edenler bunlardır. Beri tarafından Sedd-i İskender’in inşasıyla men-i mürurlarına çare arandığı gibi öte taraftan Sur-ı Çin’in dahi inşasıyla men-i mürurlarına çare aranan kavm-i celil işte bu Türk kavmidir. Bunları masal sanmayınız. Hakayık-ı tarihiyedendir. Nihayet ilk “Türk” unvanını alan zat, Hazret-i Nuh’un hafidi olup Nuh Aleyhisselam doğrudan doğruya bizim ağababamızdır. (Ahmet Mithat Efendi 2013: 72)

...

Ahmet: (Kütüphanesinden eliyle göstererek) İşte madam! Her biri altışar yedişer yüz sayfalık on sekiz cilttir. Gayet makbuliyetinden dolayı birçok lisanlara da tercüme olunmuştur. Bendeki Fransızcadır. Daha geçen gün elimde bulunduğu cihetle cildi ve sayfası bile hatırımda kalmıştır ki dokuzuncu cildin 387’nci sayfasından başlıyordu. Türklerin pek eski zamanlarda Çin’in Altay Dağlarından zuhur eyledikleri ve Çin içinde birçok galibane cevelanlar icrasından sonra milad-ı İsa’dan bin iki yüz sene evvel Hya nam Çin imparatoru hanedanından bir prens bunlara dehalet etmekle bir devlet-i mahsusa kurduklarını ve bu devletin bin seneden ziyade devam ederek ezcümle milad-ı İsa’dan iki asır mukaddem bunlardan Yuvehi nam hükümdar zamanında Çin’in şimal taraflarını bilkülliye hercümerç ettiklerini filanı hikâyeden sonra asıl Türk namını nasıl ve ne zaman almış olduklarını da anlatmak için diyor ki: “Bunların ism-i kadimleri Hyung olup Hyunglardan birkaç tayfa Lyang-ı Şimalî hükûmeti tarafından firara mecbur edildiklerinde Seyhal yani Baykal Nehir ve Gölü kenarlarına iltica etmişlerdi. Oradayken vahşi bir halk bunları katliam eyledi. Yalnız on yaşında bir çocuk kaldı ki onun da elleri ayakları kesilmişti. Bir su başına kadar sürüklenerek orada bir dişi kurda tesadüf eyledi. Kurtla ünsiyet ederek kurt çocuğu beslediği gibi çocuktan hamil dahi kaldı. Nasılsa bir dağa kadar çekilerek orada on nefer oğul tevlit eylediler. Badehu bunlar civardan birtakım kadınları igtisap eyleyerek çoğalmaya başladılar. Hasena isminde birisi bu yeni kabilenin başı oldu ki bu kelime ‘kurt’ manasınadır. Ve aslı nesli kurt olduğunu göstermek için de bayrağına bir kurt kafası resmeyledi. Bunların adetleri çoğalarak Altay cibalinin vadilerine yayıldılar. O zaman Türk namını aldılar ki Çinliler bu ismi Tukyu diye tesmiye eylediler. Tukyu kelimesi dahi Çin lisanında ‘kalkan’ demektir. Şimalen Sibirya, garben Aral Denizi ve Horasan ve cenuben Tibet ve Transoksiyan’la mahdut olup gayet güzel bir halkın ikametgâhı olan yere hâlen Türkistan denilir.”  (Ahmet Mithat Efendi 2013: 215).

Kaynakça


Okay, Orhan (2008). Batı Medeniyeti Karşısında Ahmet Mithat Efendi. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Gökçek, Fazıl (2012). Küllerinden Doğan Anka - Ahmet Mithat Efendi Üzerine Yazılar. İstanbul: Dergâh Yayınları.

Özön, Mustafa Nihat (1985), Türkçede Roman,  İstanbul: İletişim Yayınları.

Ahmed Midhat Efendi (2011). Fazıl ve Feylesof Kızım Fatma Aliye'ye Mektuplar, (Hazırlayanlar: F. Samime İnceoğlu - Zeynep Süslü Berktaş). İstanbul: Klasik Yayınları.

Ahmet Mithat Efendi (2013). Ahmet Metin ve Şirzat, (Hazırlayanlar: Fazıl Gökçek - Özlem Nemutlu).  Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.





Atıf Bilgileri


Gökçek, Fazıl. "AHMED METÎN VE ŞİRZÂD YÂHUD ROMAN İÇİNDE ROMAN (AHMET MİTHAT EFENDİ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-metin-ve-sirzad-yahud-roman-icinde-roman-ahmet-mithat-efendi-tees-1963. [Erişim Tarihi: 24 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1  ACÂ'İB-İ ÂLEM (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
2 ALTIN ÂŞIKLARI (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Ayşe Sandıkkaya Aşır
Görüntüle
3 ANA-KIZ (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN
Görüntüle
4  ARNAVUDLAR VE SOLYOTLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas
Görüntüle
5 LETAİF-İ RİVAYAT 11 / BAHTİYARLIK (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
6  BELİYYÂT-I MUDHİKE (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğretmen Münevver Eroğlu
Görüntüle
7 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 24 (BİR ACÎBE-İ SAYDİYYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
8 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 9 (BİR GERÇEK HİKÂYE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
9 BİR TÖVBEKÂR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. CEMİLE ŞEN
Görüntüle
10 LETAİF-İ RİVAYAT 23 / CANKURTARANLAR (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Doç. Dr. Sabahattin Çağın
Görüntüle
11 CELLÂD (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Dr. Elmas Karakaş
Görüntüle
12 LETÂİF-İ RİVÂYÂT 12 (CİNLİ HAN) (AHMET MİDHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Diğer Güray Gümüş
Görüntüle
13 ÇENGÎ (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
14 LETAİF-İ RİVAYAT 16 / ÇİFTE İNTİKAM (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Öğr. Gör. Burcu ÇAKIN ERDAĞ
Görüntüle
15 LETAİF-İ RİVAYAT 15 (ÇİNGENE) (AHMET MİTHAT EFENDİ) Ahmet Mithat Efendi Prof. Dr. Fazıl Gökçek
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle