- Yazar Biyografisi (TEİS)
Fuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan
- Eser Yazılış Tarihi:1288/1871-72
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:29/11/2021
ÂDÂBÜ’Z-ZÂKİRÎN VE NECÂTÜ’S SÂLİKÎN
âdâb risâlesiFuhûlî, Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd (d.? - ö. 1278/1861)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Antepli Karamollazâde Şeyh Abdülhamîd Fuhûlî’ye ait Nakşibendiyye tarikatının işleyiş ve ritüellerinin tarif edildiği âdâb risâlesi. Doğum tarihi hakkında bir bilgiye ulaşılamamakla beraber 1278/1861-62’de vefat ettiği ve Kurban Baba eteğindeki dağa defnedildiği bilinmektedir. Tasavvuf alanında Âdâbu’z-zâkirîn Necâtü’s-sâlikîn, fıkıh alanında Tercümetü’t-Tahtâvî ale’d-Dürri’l-muhtâ (Tahtavî Hâşiyesi’nin Tercümesi) eserleri bulunmaktadır. Risâle Türkçe kaleme alınmıştır. Yazım tarihi kesin olarak bilinmemekle birlikte 1288/1871-72 senesi Zilka’de ayının ortalarında istinsah edildiği kaydı bulunmaktadır (Bursalı yty: 38).
31 sayfa olarak düzenlenen risâle, besmele ve hamdele bölümleri ile başlamaktadır ve risâle içerisinde geçen konular ise, “âdâbu’z-zâkirîn, letâif-i hamse, râbıta-i şerîfe, ağlâk-ı ebvâb, hatm-i hâceler ve duâsı, silsile-i şerîfe, salavât-ı şerîfler ve şehâdetnâme-i şerîfe” olarak sıralanmıştır (Fuhûlî 1872: 1-30). Risâlede üç temel kavram çerçevesinde Nakşibendiyye prensiplerinin incelendiği görülmektedir: Şeyh, zikir ve râbıta. Besmele ve hamdele bölümlerinin akabinde tasavvuf yolunda ilerlemek için şeyhin gerekliliğinden bahsedilir (Fuhûlî 1872: 3-4). Tasavvuf yolunda ilerlemek için şeyhin gerekliliği açıklandıktan sonra zikir âdâbına geçilir. Nakşibendiyye tarikatinin prensipleri olan “kelimât-ı kudsiyye” bağlamında zikir ve râbıta âdâbı tarif edilirken kalp temizliğinden bahsedilir. Kalp temizliğinin önemini vurgulamak için “Allah sizin sûretlerinize ve mallarınıza değil, sîretlerinize, kalplerinize ve amellerinize bakar” hadisine yer verilir. Temiz bir kalp sahibi olmak ve insan-ı kâmil mertebesine ulaşabilmek için bilhassa Nakşibendiyye tarikatinde geçerli olan kaideler sıralanır. Bu kaideler, sahih itikada sahip olmak, Allâh’ın emirlerine eksiksiz itâat edip yasak ve bid’atlerden kaçınmak, Sünnet’e tam ittibâ, sürekli abdestli bulunmaya dikkat etmek, nâfile ibâdetleri hassasiyetle yerine getirmek, kişinin diğer Müslüman kardeşleri ve ihvânı ile muhabbet üzere olması, mâsivâya gönül bağlamaması olarak sıralanabilir (Fuhûlî 1872: 4-10). Risâlede açıklanan bir diğer kavram “Letâif-i Hamse”dir. Risâlede zikrin çeşitleri üzerinde de durulmuş ve âyetlerle de tespit edilmiş üç çeşit zikir olduğundan bahsedilmiştir. Bunların birincisi “hafî zikir”dir ki, kişinin sadece kalbiyle zikretmesidir. Bu zikri kendisi de dâhil kimse duymaz. İkincisi “sırrî zikir”dir ki bu zikir çeşidini kişinin kendisi duyar, başkası duymaz. Üçüncü zikir çeşidi de “cehrî zikir”dir ki bu zikir çeşidini kişinin hem kendisi hem de başkaları duyar (Fuhûlî 1872: 11-13). Risâlede üzerinde durulan bir diğer konu “râbıta”dır (Fuhûlî 1872: 14). Risâlenin “Hatm-i Hâcegân” tarifinin yapıldığı bölümünden sonra Hatm-i Hâcegân sonunda okunacak duaya yer verilmiştir (Fuhûlî 1872: 22-24). Duada Hatm-i Hâcegân sevabının ulaştırılması talep edilenlerin isimleri sıralanır ve devletin devamı, müslümanlar arasına tefrika girmemesi, günahların affedilmesi için dua edilir. Duanın ardından biri Hâlid-i Bağdâdî tarafından tertip edilmiş iki Nakşibendî silsilesine yer verilir (Fuhûlî 1872: 25-27). Müellif risâleyi tamamlarken, risâlenin ihtivâ ettiği hususları sıralamış ve risâleyi günahlarının affına vesîle ve tarikat erbabına bir hediye olması maksadıyla kaleme aldığını belirtmiştir.
Şairin biyografisi için bk. "Abdülhamid Efendi". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/abdulhamid-efendi
Eserden Örnekler
İmdi maʽlûm ola ki, Allâh tebâreke ve teâlâ ḥażretlerinin rıżâ-i şerîflerini taḥṣîl niyet-i ḥasenesiyle ṭarîḳat-i ʽaliyye-i Naḳşibendiyye-i Ḫâlidiyye duḫûlüne ṭâlib ve râġıb olan ẕât evvelâ yed-i ṣaḥîḥ üzere gelip, [3] şerîat-i muṭahhara ile ʽâmil ve aḫlâḳ-ı ḥamîde-i Muṣṭafaviyye ile kâmil olan bir şeyḫden inâbe eyleye. Zîrâ, tevfîkāt-ı ilâhî ve inâyât-ı nâ-mütenâhîye nâil olan kimesne, encâm-ı kârı mülâḥaẓa edip, وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْاِنْسَ اِلَّا لِيَعْبُدُونِ “Ben insanları ve cinleri ancak bana kulluk etsinler diye yarattım” (ey li-ya’rifûn) âyet-i kerîmesinin delâlet-i bâhiresince, bu ʽâlemde ḫilḳatden murâd ne idüğünü fehm ü idrâk ederek, من عرف نفسه وقد عرف ربه [Kendini bilen Rabbini bilir ḥadîs-i şerîfi mıṣdâḳınca, taḥṣîl-i ʽilm ü ʽirfânla ḥayât-ı ebedî ve bekā-i sermedîye mâlik olmaḳ murâd eyledikte, çâre ve ṭarîḳi budur ki, evṣâf-ı meẕkûre üzere muṭṭaṣıf şeyḫden sâlik-i ṭarîḳat olup, kâffe-i meşâyıḫ-ı müstaḳîminin ḳulûbunu ḳalb-i vâḥid gibi bilip, inkisâr-ı ḳulûbuna dâir bâis olan efʽâl ve aḳvâlden ziyâdesiyle ḥaẕer üzere olup, ve nefs-i emmâre mücâhede ve leẕâiẕine muḫâlefet ve ṭarîḳat-i ʽaliyyenin âdâb ve şurûṭuna riʽâyet-i istiḳāmet (etmekle) ḫâṣıl olur, yoḫsa inâbe eden kimesne aġrâż-ı nefs-i emmâresini icrâ emeliyle kıyâfet ve lisânını uydurup, envâʽ-ı ḥîle ve riyâ ile ṭarîḳatin bi-kemâlihî ʽilm ü esrârına vâḳıf olmayan kesânı aldatıp, ve ʽâḳıbet-i ḫüsrâniyyetine bâʽis olan aḫlâḳ-ı ẕemîme ve efʽâl-i leîmelerde bulunmaḳla ḥâṣıl olmaz.
Kaynakça
Bursalı Mehmed Tâhir (yty). Osmanlı Müellifleri. haz. A. Fikri Yavuz, İsmail Özen. C. 1. İstanbul: Meral Yayınları.
Fuhûlî, Abdülhamîd. Âdâbu’z-zâkirîn ve Necâtü’s-sâlikîn. Müst: Abdülfettâh el-Hâlidî en-Nakşibendî. İstanbul: İSAM Kütüphânesi Risâleler Veri Tabanı, 1-16.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | HÂŞİYE ALÂ SERHİ TENVÎRÜ’L-EBSÂR TERCÜMESİ (7 CİLT) | Abdülhamid Efendi | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
2 | MİFTÂHÜ'L-KULÛB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
3 | NUHBETÜ'L-ÂDÂB (AZMÎ) | Azmî, Hüseyin Azmî Dede | Dr. Öğr. Üyesi Ayşegül Mete |
Görüntüle | ||
4 | KENZÜ'L-FEYZ Fİ'S-SÜLÛK VE ÂDÂBİ'T-TARÎKİ'L-HALVETİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrî-zâde | Araş. Gör. Ayşenur Aydınlı |
Görüntüle | ||
5 | MEDÂR-I VÂHİDİYYET VE MERKEZ-İ AHADİYYET (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
6 | RAVZATÜ'L-ALİYYE FÎ TARÎKATİ'Ş-ŞÂZELİYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
7 | SEYRÜ'L-ESMÂ VE SIRRU'L-MÜSEMMÂ FÎ ŞERHİ'L-ESMÂ'İ'L-İSNÂ AŞERE ER-RUFÂ'İYYE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
8 | ŞERH-İ TUHFETÜ'L-MÜRSELE (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
9 | TİBYÂNU VESÂ'İLÜ'L-HAKÂYIK FÎ BEYÂNİ SELÂSİLİ'T-TARÂ'İK (HARÎRÎZÂDE) | Mehmed Kemâleddîn, Harîrîzâde | Dr. Öğr. Üyesi Betül Saylan |
Görüntüle | ||
10 | DÎVÂN (SERMEST) | Abdullah Sermest, Kilisli | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ACZÎ) | Aczî, Müridzâde Aczî Ağa | Prof. Dr. Ali DUYMAZ |
Görüntüle |