- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib - Madde Yazarı: Prof. Dr. Sadık Yazar
- Eser Yazılış Tarihi:857/1453
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Tercüme
- Türü/Formu:İlmî-Ansiklopedik Edebî Eser
- Yayın Tarihi:03/08/2022
ACÂYİBÜ’L-MAHLÛKÂT (AHMED-İ BÎCȂN)
Kazvînî’nin Acâyibü’l-Mahlûkât ve Garâyibü’l-Mevcûdât adlı eserinin kısaltılmış tercümesiAhmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib (d. ? - ö. 870/1466’ten sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yazıcıoğlu Ahmed-i Bîcân tarafından tercüme edilmiş acayib türündeki Türkçe eser. Kısa bir hamdele ve salvele cümlesinden sonra sebeb-i telif bölümü ile devam eden eserin müellifi, "masnû'ât"ı mütalaa ederken yaratılmışların (mahlûkât) bazı acayibini derleyip bir kitap hâline getirmeyi düşündüğünü ifade eder. Bu konuda İskender zamanında tüm dünya bilginlerinin (hekîm) bir araya gelip arştan ferşe varıncaya kadar âlemde ne kadar acayib ve garayib varsa bir araya getirip bunu İbrî (İbranice) dilinde açıkladıklarını, İmâm Şâfi'î zamanında bunun Arapçaya tercüme edildiğini belirtir. "Bahsi geçen bu kitap Arapça olduğu için 'bizim vilayetin ümmileri' kitaptan istifade edemezlerdi." diyen Ahmed-i Bîcân, kara ve denizleri bir araya getiren Gelibolu'da sakin olup ruhu denizlere cismi ise karalara benzeyen biri olarak, mürşidi Hacı Bayram-ı Velî'nin yüce himmetinden medet umup bu eseri Türkçeye tercüme ettiğini ve Acâyibü'l-Mahlûkât diye isimlendirdiğini belirtir. Eserini Gelibolu'da İstanbul'un fethinden sonra 857/1453 yılında kaleme aldığını özellikle belirten mütercim, tercüme ettiği kaynak eserin niteliklerinden bahsetse de bu eserin ismini ve yazarını net olarak belirtmemektedir. Bundan dolayı eserin hangi kaynaktan tercüme olduğu konusunda ihtilaflar bulunmaktadır. Genel kanaate göre eser, Kazvînî (ö. 682/1283)’nin hayli meşhur ve yaygın olan Acâyibü’l-Maḫlûkât ve Garâyibü’l-Mevcûdât isimli Arapça eserinin muhtasar tercümesidir. Günay Kut önce eserin Muhammed b. Mahmûd b. Ahmed et-Tûsî'nin Farsça kaleme aldığı Acâyibü'l-Mahlûkât adlı eserinden tercüme edilmiş olabileceğini ileri sürmüş ancak sonradan bu düşüncesinden vazgeçmiştir (Erkan 2016: 8). Eserin tenkitli neşrini hazırlayan Mustafa Erkan, bu konuda Amil Çelebioğlu ve Günay Kut'un görüşlerine yer verse de kendisi bu konuda bir tespit ya da değerlendirmede bulunmamaktadır (Erkan 2016: 8).
Kazvînî'nin metni ile mukayese ettiğimiz Ahmed Bîcân tercümesinin bu eserden hareketle oluşturduğu, ancak tercümenin hayli muhtasar olduğu sonucuna varılmıştır. Bunun sebebi bağlamında birkaç ihtimal mevcuttur: "1. Günay Kut'un da ifade ettiği üzere Kazvînî'nin Acâyibü'l-Mahlûkât'ının mevcut yazmaları muhtasar ve mufassal olmak üzere birbirinden çok farklı dört ana kola ayrılmaktadır (Kut 1988: 317). Bu durumda Ahmed-i Bîcân'ın tercümesine kaynaklık eden nüshanın muhtasar olması dolayısıyla Türkçe tercümenin de muhtasar olduğu varsayılabilir. 2. Ahmed-i Bîcân'ın tercümesine kaynaklık eden nüsha, Kazvînî'nin Acâyibü'l-Mahlûkât'ını ihtisar eden (özetleyen) başka bir yazarın eserinden tercüme edilmesi dolayısıyla muhtasar olabilir. 3. Kazvînî'nin Acâyibü'l-Mahlûkât'ının mufassal bir nüshasını kaynak aldığı hâlde Ahmed-i Bîcân'ın serbest hareket edip kendisinin kaynak metni ihtisar ederek tercüme etmiş olduğu düşünülebilir." Dolayısıyla her ne şekilde olursa olsun Ahmed-i Bîcân'ın metni Kazvînî'nin Acâyibü'l-Mahlûkât'ını kaynak alan bir tercümedir.
Ahmed-i Bîcân'ın Acâyibü'l-Mahlûkât'ı mukaddime bölümünün ardından "aceb" ve "hikmet" bahsindeki kısa bir metinden sonra "Felekiyyât" ana başlığı altında güneş, ay, gezegenler, melekler gibi konular ile devam eder. Akabinde günler, aylar ve rüzgarlar bahsinden sonra sulara geçilir. Bu bahiste denizler ve denizlerdeki acayibe değinildikten sonra bazı denizler tanıtılıp buralardaki kimi hayvan türlerinden bahsedilir. Sonrasında yeryüzüne geçilmiş olup dağlar, dünyadaki yerleşim alanları, madenler, kıymetli taşlar, nebatlar konusu ele alınmıştır. "Faslu'l-Hayvânât" başlığı altında önce insan, cin ve şeytanlara değinilmiş ardından da insan azaları tanıtılmıştır. Eser hayvan türlerinin ele alındığı bir bölüm ile sona erer.
Elli dört nüshası tespit edilen (Erkan 2016: 8-16) Acâyibü'l-Mahlûkât üzerinde bir bitirme tezi (Açıkgöz 1974) ve bir yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (Yıldız 1989). Mustafa Erkan ise eserin metnini inceleme, sözlük ve indeksini de hazırlayarak yayımlamıştır (2016).
Mütercimin biyografisi için bk. "Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-bicn-ahmedi-bican-yazicioglu
Eserden Örnekler
Acâyibü'l-Mahlûkât'tan
Faslu'l-Hayvân
Kaçan âdemün bedeni latîf oldı ise ve hareketi giç oldısa sen bil hikmet-i İlâhî buna muktezâ oldı ki Hak ta'âlâ ahsen-i sûretde âdem-içün atı yaratdı tâ kim bine ve segirde maksûdına irişe. İmdi atun eyüsi oldur kim dişleri ince ola ve sık ola. Üst dudağı alt dudağından uzunrak ola ve burnı yüksek ve gin ola ve alnı yassı ola ve kulakları uzun ola ve boynı toğrı ola ve boğazlağı ince ve boynı dibi yoğun ola ve saçı sık ola ve toynağı uzun ola ve kara ola ve topuğı degirmi ola ve arkası kısa ola ve gögsi gin ola ve sağrısı gin ola ve kuyruğı uzun ola ve kuyruk kemügi kısa ola ve budınun iç yanı tolu ola ve eli ve ayası gin ola ve gözi ve kirpügi ve ülpi kara ola ve sağ eyegüsiyle sol eyegüsi berâber ola ve işbu nişânlar kim didüm eger bir atda olursa ne bahâya virürlerse revâ ola. (Erkan 2016: 89)
Kaynakça
Açıkgöz, Osman Nuri (1974). Ahmed Bîcan, Acâibü’l-Mahlûkât. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Erkan, Mustafa (2016). Ahmed-i Bican, Acayibü’l-Mahlukat (İnceleme - Metin - Sözlük - İndeks). İstanbul: Akademi Titiz Yay.
Kut, Günay (1988). "Acâibü'l-Mahlûkât". İslâm Ansiklopedisi. C. 1. İstanbul: TDV Yay. 315-317.
Lokmacı, Süleyman (2016). "XV. Yüzyıl Münevverlerinden Ahmed Bîcân ve Acaib-i Mahlukât İsimli Eseri". Uluslararası Türk Dünyası Eğitim Bilimleri ve Sosyal Bilimler Kongresi Bildirileri: Hoca Ahmet Yesevi Yılı Anısına, III: 595-601.
Uğur, Abdullah (2019). Yazıcıoğlu Ahmed Bican ve Envarü’l-Aşıkin Adlı Eseri (İnceleme - Metin). Cambridge : Harvard University.
Yıldız, Osman (1989). Ahmed-i Bîcân Acây'ibü'l-Mahlûkât. Yüksek Lisans Tezi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ENVÂRÜ’L-ÂŞIKÎN (AHMED-İ BÎCȂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed-i Bîcân, Şeyh Ahmed-i Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur |
Görüntüle | ||
2 | DÜRR-İ MEKNÛN (AHMED-İ BÎCȂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Prof. Dr. Ahmet DEMİRTAŞ |
Görüntüle | ||
3 | BOSTÂNÜ’L-HAKÂYIK (AHMED-İ BÎCȂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur |
Görüntüle | ||
4 | CEVÂHİR-NÂME (AHMED-İ BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz |
Görüntüle | ||
5 | RÛHÜ’L-ERVÂH (AHMED-İ BÎCȂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed-i Bîcân, Şeyh Ahmed-i Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
7 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
10 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
16 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |