ÂB-NÂME (YENİŞEHİRLİ AVNİ BEY)
arz-ı hâl
Yenişehirli Avni Bey, Hüseyin (d. 1242/1826 - ö. 1301/ 1883)

ISBN: 978-9944-237-87-1


19. yüzyıl Divan şairlerinden Yenişehirli Avni Bey’in eseri. Âb-nâme, Sultan II. Abdülhamid’e yazılmış bir arz-ı hâl’dir. Eser, temsil ettiği edebî geleneğin son ürünlerinden biri olması ve suyla ilgili çeşitli ifade ve deyimleri ihtiva etmesi bakımından dikkat çekici bir eserdir.

Âb-nâme, Bahariye Mevlevihane’sine su getirilmesi hususunda Sultan Abdülhamid’den yardım istemek maksadıyla manzum-mensur olarak yazılmıştır. Şair; meramını dile getirmek için her fırsatta suyla ilgili ibarelerden, suyu hatırlatacak kavramlardan, Arapça, Farsça, Türkçe deyim, atasözü ve özdeyişlerden, ayet, berceste mısra/beyitlerden, faydalanmıştır. Metinde suyla ilgili 17 deyim, 4 atasözü ve 3 özdeyiş bulunmaktadır (Tavukçu 2001: 59).

Eser iki bölümden oluşmaktadır. Mensur-manzum yazılmış olan birinci bölümde yaşanan olaylar, uzun ve süslü tamlamalar ve dikkat çekici sıfatlarla tasvir edilmiş, araya eklenen manzum parçalarla eserin edebî yönü daha da güçlendirilmiştir. Şair, amacına ulaşmak ve muhatabını etkilemek maksadıyla suyla ilgili kelime oyunları yaparak ilginin farklı bir yöne kaymasının önüne geçmiştir. Bu bölümde, Bahariye Mevlevihane’sine su getirilmesi hususunda daha önce yapılan girişimler, bu girişimlerin sonuçsuz kalması, ardından Mevlevihane’nin aslî mekânından önce Yahya Efendi Sahili’ne oradan Maçka’ya ve nihayet Bahariye mevkiine nakledilmesinden bahisle buna sebep olanların dünyada rahat yüzü görmedikleri ifade edilmiştir. Devamında, aslında cennetten bir köşk gibi olan bu mekânın susuzluktan bahçesindeki çiçeklerin solduğu, dervişlerin dudaklarının çatladığı; uzak beldelerden dergâha su taşımanın “çile doldurmakla” eş olduğu ve taşıma suyla değirmenin dönmeyeceği “su” kavramı etrafında anlatılmıştır. Ardından padişahın cömertliği övülerek, Allah’ın yeryüzündeki gölgesinden ümit kesilmemesi gerektiği söylenmiştir.

İkinci bölüm aruzun “fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün” kalıbıyla, 77 beyit halinde mesnevi nazım şekliyle yazılmıştır. İlk 30 beyitte suyun tarifi yapılmış ve hayat için ne kadar önemli olduğundan bahsedilmiştir. Akabinde tevhid (30-40. beyitler), na’t (41-45. beyitler) ve dört halife ile Hz. Hüseyin övgüsüne (46-52. beyitler) ayrılmış bölümler gelmektedir. Manzumenin son 13 beytinde, övgü ve yakarış ifadeleriyle padişahtan yardım talep edilmiştir.

Âb-nâme’nin bir bölümü Eşref mecmuasında yayımlanmış ancak derginin sonraki sayısında hacimli olduğu gerekçesiyle Âb-nâme’ye yer verilmemiştir (Eşref, I: 4; II: 5).  Eser ayrıca Su’ûd el-Mevlevî’nin 1349/1930 tarihinde istinsah ettiği Külliyât-ı Dîvân-ı Avnî’de bulunmaktadır. Âb-nâme, kendine mahsus üslubu ve içeriği dolayısıyla araştırmacıların dikkatini çekmiş; Nihat Sami Banarlı, M. Zeki Pakalın ve Harun Tolasa çalışmalarında bu metinden bahsetmiştir (Banarlı 1987: 976; Pakalın 1983: 7; Tolasa 1977: 25). 

Şairin biyografisi için bk. “Avnî, Yenişehirli”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/avni-yenisehirli 

Eserden Örnekler


 Nedür ol cevher-i hayât-efzâ

Ana muhtâcdur bütün eşyâ


Müte’addid hesâb u efrâdı

Bulunur her tarafda evlâdı


Bir yere gelse ol kerde şerîf

Görünür bir vücûd-ı bî-te’lif


Ne te’addüd kalır ne vech-i adîd

Diyemezsin bu köhnedür bu cedîd


Kimi cevv-i hevâda tutdı mekân

Kimi deryâya itdi atf-ı inân


Kimi zîr-i zemînde sâkindür

Kimisi yir yüzinde kâ’indür


Kimi efserdih-i sa’dî-yi dû-zen

Kimisi mevlevî gibi raksân


Kimi mir’ât-veş münevverdür

Kimi mahzûn yatur mükedderdür (Tavukçu 2001: 73-74)


[s.10] El-hâsıl mukîm-i harâret-gâh-ı hânkâh olan teşne-dilân-ı nebâtât u hayvân u insânun cümlesi yek-zebân olub Teşnegânun çâk çâk olmış leb-i hâhişleri Çeşme-sâr-ı merhametde bir içim su kalmadı Maʾnâsını işrâb ile teşfî-i sadr-i hasb-i hâl itmekde ittifâk eylediler. Bu hânkâhun fukârâsı bahsine gelince bunlar su yolı karasından, Akpınardan, Karasudan Aksudan degil, belki Mâverâü’n-nehr gibi bilâd-ı ba’îdeden kemer-bend-i iştiyâk olub seyl-i muhabbet gibi cereyân ile aktâr-ı dehri sû-be-sû geşt ü güzâr itdükden ṣonra câzibe-i âb-ı revân ile bu dergâha gelüp ferş-i kasîr itmişlerdür ki bunlar dâne-çîn olabilürse de katre-nûş-ı mâʾ-ı mu’ayyen olmak mümteni’dür… [s.11] Bahâriye fezâsı kasr-ı hümâyûn ile reşk-serâ-yı bukalemûn-gerdûn iken müştemilâtından hâric-i dergâhda kâ’in su hazînesine cereyân iden ṭag ṣuyı ṣıklet-i tabi’iyesiyle ber-â-ber dergâha cereyân-ı dâʾimîsi bârân-ı şerîfün bâriş-i sermedîsine münhasır kalmakla istiskâ-yı mütevâlîden istiğnâ mümteni’dür. Mevlevî-hâne sâʾir cevâmi’-i cesîme gibi müberrâ-ı gasmeden bulunmagla “Taşıma su ile degirmen dönmez” meselince faraza öteden beriden su nakline sarf-ı nakdiyye-i himmet olunsa bile yalnuz züvvârı irvâ kâbil değil (Tavukçu 2001: 69-70).

Kaynakça


Banarlı, N. Sami (1987). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi C.II, İstanbul: MEB. Yay. s. 976.

Eşref. s. I. 25 Sefer 1327/ 18 Mart 1909, s. 4

Külliyat-ı Divan-ı Avni, Süleymaniye Ktp. 4356/3.

Pakalın, M. Zeki (1983). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, C.I, İstanbul: MEB Yay.

Tavukçu, O. Kemâl (2001). “Yenişehirli Avni Bey’in Âb-nâme Adlı Eseri Üzerine”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. (16): 59-79.

Tolasa, Harun (1977). “Âb-nâme”. Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C.1. İstanbul: Dergâh Yay. 25.

Atıf Bilgileri


Tavukçu, Orhan Kemal. "ÂB-NÂME (YENİŞEHİRLİ AVNİ BEY)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/ab-name-yenisehirli-avni-bey. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 TÜRKÇE DÎVÂN (AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. Lokman Turan
Görüntüle
2 FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. mehmet atalay
Görüntüle
3 ÂTEŞ-GEDE (AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. Lokman Turan
Görüntüle
4 MİR’ÂT-I CÜNÛN (AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Doç. Dr. abdulkadir erkal
Görüntüle
5 NİHÂN-I KAZÂ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Yenişehirli Avnî Bey Akın ZENGİN
Görüntüle
6 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
7 MESNEVÎ TERCÜMESİ (AVNÎ) Avnî, Yenişehirli ( Dr. LATİFE ÖZCAN
Görüntüle
8 DİVANÇE (VÂZIH) Mustafâ Vâzıh Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN
Görüntüle
9 MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) İbrâhîm Zikrî Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal
Görüntüle
10 ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi Doç. Dr. Ramazan Ekinci
Görüntüle
11 TARÎKÜ'L-İHTİSÂR Nûrî, Osman Hanyevî Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu
Görüntüle
12 TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ Mehmed Sabrî Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz
Görüntüle
13 RAVZ-I VERD Şâkir, Ahmed Paşa Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek
Görüntüle
14 KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü Diğer Öznur ÖZER
Görüntüle
15 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
16 MEVLİD (ABDÎ) Abdî Doç. Dr. Hasan Kaya
Görüntüle
17 DÎVÂN (ABDÎ) Abdî, Şarkîkarahisarlı Dr. Hacer SAĞLAM
Görüntüle