- Yazar Biyografisi (TEİS)
Yenişehirli Avni Bey, Hüseyin - Madde Yazarı: Prof. Dr. Orhan Kemal Tavukçu
- Eser Yazılış Tarihi:1884'ten önce
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Abname
- Yayın Tarihi:22/06/2022
ÂB-NÂME (YENİŞEHİRLİ AVNİ BEY)
arz-ı hâlYenişehirli Avni Bey, Hüseyin (d. 1242/1826 - ö. 1301/ 1883)
ISBN: 978-9944-237-87-1
19. yüzyıl Divan şairlerinden Yenişehirli Avni Bey’in eseri. Âb-nâme, Sultan II. Abdülhamid’e yazılmış bir arz-ı hâl’dir. Eser, temsil ettiği edebî geleneğin son ürünlerinden biri olması ve suyla ilgili çeşitli ifade ve deyimleri ihtiva etmesi bakımından dikkat çekici bir eserdir.
Âb-nâme, Bahariye Mevlevihane’sine su getirilmesi hususunda Sultan Abdülhamid’den yardım istemek maksadıyla manzum-mensur olarak yazılmıştır. Şair; meramını dile getirmek için her fırsatta suyla ilgili ibarelerden, suyu hatırlatacak kavramlardan, Arapça, Farsça, Türkçe deyim, atasözü ve özdeyişlerden, ayet, berceste mısra/beyitlerden, faydalanmıştır. Metinde suyla ilgili 17 deyim, 4 atasözü ve 3 özdeyiş bulunmaktadır (Tavukçu 2001: 59).
Eser iki bölümden oluşmaktadır. Mensur-manzum yazılmış olan birinci bölümde yaşanan olaylar, uzun ve süslü tamlamalar ve dikkat çekici sıfatlarla tasvir edilmiş, araya eklenen manzum parçalarla eserin edebî yönü daha da güçlendirilmiştir. Şair, amacına ulaşmak ve muhatabını etkilemek maksadıyla suyla ilgili kelime oyunları yaparak ilginin farklı bir yöne kaymasının önüne geçmiştir. Bu bölümde, Bahariye Mevlevihane’sine su getirilmesi hususunda daha önce yapılan girişimler, bu girişimlerin sonuçsuz kalması, ardından Mevlevihane’nin aslî mekânından önce Yahya Efendi Sahili’ne oradan Maçka’ya ve nihayet Bahariye mevkiine nakledilmesinden bahisle buna sebep olanların dünyada rahat yüzü görmedikleri ifade edilmiştir. Devamında, aslında cennetten bir köşk gibi olan bu mekânın susuzluktan bahçesindeki çiçeklerin solduğu, dervişlerin dudaklarının çatladığı; uzak beldelerden dergâha su taşımanın “çile doldurmakla” eş olduğu ve taşıma suyla değirmenin dönmeyeceği “su” kavramı etrafında anlatılmıştır. Ardından padişahın cömertliği övülerek, Allah’ın yeryüzündeki gölgesinden ümit kesilmemesi gerektiği söylenmiştir.
İkinci bölüm aruzun “fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün” kalıbıyla, 77 beyit halinde mesnevi nazım şekliyle yazılmıştır. İlk 30 beyitte suyun tarifi yapılmış ve hayat için ne kadar önemli olduğundan bahsedilmiştir. Akabinde tevhid (30-40. beyitler), na’t (41-45. beyitler) ve dört halife ile Hz. Hüseyin övgüsüne (46-52. beyitler) ayrılmış bölümler gelmektedir. Manzumenin son 13 beytinde, övgü ve yakarış ifadeleriyle padişahtan yardım talep edilmiştir.
Âb-nâme’nin bir bölümü Eşref mecmuasında yayımlanmış ancak derginin sonraki sayısında hacimli olduğu gerekçesiyle Âb-nâme’ye yer verilmemiştir (Eşref, I: 4; II: 5). Eser ayrıca Su’ûd el-Mevlevî’nin 1349/1930 tarihinde istinsah ettiği Külliyât-ı Dîvân-ı Avnî’de bulunmaktadır. Âb-nâme, kendine mahsus üslubu ve içeriği dolayısıyla araştırmacıların dikkatini çekmiş; Nihat Sami Banarlı, M. Zeki Pakalın ve Harun Tolasa çalışmalarında bu metinden bahsetmiştir (Banarlı 1987: 976; Pakalın 1983: 7; Tolasa 1977: 25).
Şairin biyografisi için bk. “Avnî, Yenişehirli”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/avni-yenisehirli
Eserden Örnekler
Nedür ol cevher-i hayât-efzâ
Ana muhtâcdur bütün eşyâ
Müte’addid hesâb u efrâdı
Bulunur her tarafda evlâdı
Bir yere gelse ol kerde şerîf
Görünür bir vücûd-ı bî-te’lif
Ne te’addüd kalır ne vech-i adîd
Diyemezsin bu köhnedür bu cedîd
Kimi cevv-i hevâda tutdı mekân
Kimi deryâya itdi atf-ı inân
Kimi zîr-i zemînde sâkindür
Kimisi yir yüzinde kâ’indür
Kimi efserdih-i sa’dî-yi dû-zen
Kimisi mevlevî gibi raksân
Kimi mir’ât-veş münevverdür
Kimi mahzûn yatur mükedderdür (Tavukçu 2001: 73-74)
[s.10] El-hâsıl mukîm-i harâret-gâh-ı hânkâh olan teşne-dilân-ı nebâtât u hayvân u insânun cümlesi yek-zebân olub Teşnegânun çâk çâk olmış leb-i hâhişleri Çeşme-sâr-ı merhametde bir içim su kalmadı Maʾnâsını işrâb ile teşfî-i sadr-i hasb-i hâl itmekde ittifâk eylediler. Bu hânkâhun fukârâsı bahsine gelince bunlar su yolı karasından, Akpınardan, Karasudan Aksudan degil, belki Mâverâü’n-nehr gibi bilâd-ı ba’îdeden kemer-bend-i iştiyâk olub seyl-i muhabbet gibi cereyân ile aktâr-ı dehri sû-be-sû geşt ü güzâr itdükden ṣonra câzibe-i âb-ı revân ile bu dergâha gelüp ferş-i kasîr itmişlerdür ki bunlar dâne-çîn olabilürse de katre-nûş-ı mâʾ-ı mu’ayyen olmak mümteni’dür… [s.11] Bahâriye fezâsı kasr-ı hümâyûn ile reşk-serâ-yı bukalemûn-gerdûn iken müştemilâtından hâric-i dergâhda kâ’in su hazînesine cereyân iden ṭag ṣuyı ṣıklet-i tabi’iyesiyle ber-â-ber dergâha cereyân-ı dâʾimîsi bârân-ı şerîfün bâriş-i sermedîsine münhasır kalmakla istiskâ-yı mütevâlîden istiğnâ mümteni’dür. Mevlevî-hâne sâʾir cevâmi’-i cesîme gibi müberrâ-ı gasmeden bulunmagla “Taşıma su ile degirmen dönmez” meselince faraza öteden beriden su nakline sarf-ı nakdiyye-i himmet olunsa bile yalnuz züvvârı irvâ kâbil değil (Tavukçu 2001: 69-70).
Kaynakça
Banarlı, N. Sami (1987). Resimli Türk Edebiyatı Tarihi C.II, İstanbul: MEB. Yay. s. 976.
Eşref. s. I. 25 Sefer 1327/ 18 Mart 1909, s. 4
Külliyat-ı Divan-ı Avni, Süleymaniye Ktp. 4356/3.
Pakalın, M. Zeki (1983). Osmanlı Tarih Deyimleri ve Terimleri Sözlüğü, C.I, İstanbul: MEB Yay.
Tavukçu, O. Kemâl (2001). “Yenişehirli Avni Bey’in Âb-nâme Adlı Eseri Üzerine”. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. (16): 59-79.
Tolasa, Harun (1977). “Âb-nâme”. Türk Dili ve Edebiyatı Ansiklopedisi. C.1. İstanbul: Dergâh Yay. 25.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | TÜRKÇE DÎVÂN (AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. Lokman Turan |
Görüntüle | ||
2 | FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. mehmet atalay |
Görüntüle | ||
3 | ÂTEŞ-GEDE (AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. Lokman Turan |
Görüntüle | ||
4 | MİR’ÂT-I CÜNÛN (AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Doç. Dr. abdulkadir erkal |
Görüntüle | ||
5 | NİHÂN-I KAZÂ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Yenişehirli Avnî Bey | Akın ZENGİN |
Görüntüle | ||
6 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
7 | MESNEVÎ TERCÜMESİ (AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli ( | Dr. LATİFE ÖZCAN |
Görüntüle | ||
8 | DİVANÇE (VÂZIH) | Mustafâ Vâzıh | Araş. Gör. Giyasi BABAARSLAN |
Görüntüle | ||
9 | MEVRİDÜ’L-VÜSÛL FÎ MEVLİDİ’R-RESÛL (İBRÂHÎM ZİKRÎ) | İbrâhîm Zikrî | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle | ||
10 | ED-DÜRERÜ'L-MÜNTAHABÂTÜ'L-MENSÛRE FÎ ISLÂHİ'L-GALATÂTİ'L-MEŞHÛRE / GALATÂT-I HAFÎD EFENDİ | Hafîd, Mehmed Hafîd Efendi | Doç. Dr. Ramazan Ekinci |
Görüntüle | ||
11 | TARÎKÜ'L-İHTİSÂR | Nûrî, Osman Hanyevî | Prof. Dr. Orhan Kurtoğlu |
Görüntüle | ||
12 | TUHFETU SABRÎ AN-LİSÂNİ BULGARÎ | Mehmed Sabrî | Dr. Öğr. Üyesi Özkan Uz |
Görüntüle | ||
13 | RAVZ-I VERD | Şâkir, Ahmed Paşa | Prof. Dr. Ramazan Sarıçiçek |
Görüntüle | ||
14 | KENZ-İ FUSAHÂ (ABBAS KEMÂL EFENDİ) | Abbas Kemâl Efendi, Kerküklü | Diğer Öznur ÖZER |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Abdülkerîm Abdî Efendi | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
16 | MEVLİD (ABDÎ) | Abdî | Doç. Dr. Hasan Kaya |
Görüntüle | ||
17 | DÎVÂN (ABDÎ) | Abdî, Şarkîkarahisarlı | Dr. Hacer SAĞLAM |
Görüntüle |