14. ASRIN TÜRK MUHARRİRLERİ: BİRİNCİ DEFTER AHMED MİDHAT EFENDİ (İSMAİL HAKKI)
monografi/tenkit
smail Hakkı (Alişanzade) (d. 1871 - ö. 13 Mart 1944)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Alişanzade İsmail Hakkı'nın; roman türü, türün Batı edebiyatındaki gelişimi, edebî akımlar ve Ahmet Midhat Efendi’nin Türk edebiyatındaki yerine değindiği araştırma-inceleme türündeki eseri. 1308/1892-93 yılında yayımlanan eserin başında Midhat Efendi’nin bir fotoğrafı ile el yazısı ve imzası bulunmaktadır. Ahmet Midhat’ı bilhassa romanı “tehzib-i ahlaka hâdim bir vasıta-i nafia” olarak kullanması dolayısıyla takdir eden İsmail Hakkı, türün memlekette tanınıp sevilmesi yolundaki gayretlerini de kıymetli bulur. Ahmet Midhat, “adi bir romancı” olarak görülme pahasına, bilhassa ilk romanlarında söz konusu gayesinden vazgeçmemiş, “evvel emirde fikr-i avamı tenvir etmek için” çaba göstermiştir. Ancak halkın eserde dile getirilen “hakayık-ı fikrîyeyi istihraç etmek iktidarına malik bulunduğuna” kanaat getirince “ciddi” romanlar yazmaya başlamıştır. Bu bakımdan Ahmet Midhat Efendi, ilk romanlarında “moralizm” ekolünü dikkate almış, okurunu hazırladıktan sonra da demi réalisme (yarı realizm) ve natüralizm akımları doğrultusunda eser vermiştir.

Ahmet Midhat’ı söz konusu hususlar etrafında takdir eden İsmail Hakkı, yazarın bazı romanlarındaki kusurlarına da değinir. Bilhassa mantık hataları ve mübalağalı sahneler nedeniyle Ahmet Midhat’ı eleştirir. Diğer taraftan gidip görmediği hâlde uzak coğrafyaları anlatmasını eleştirenlere Batı’dan Jules Verne’i örnek gösterir. Fransız yazarın, henüz seyyahlarca bile layıkıyla bilinmeyen Amerika, Afrika ve Çin gibi uzak memleketler hakkında okudukları doğrultusunda malumat verdiğini söyler. Eser, Midhat Efendi’nin memlekete tanıtıp sevdirdiği roman türü hakkında verilen bilgileri de içerir. Bir romanın “ibtida”, “intiha” ve “suret-i tasvir ve tertip” olmak üzere üç unsurdan müteşekkil olduğunu söyleyen İsmail Hakkı, en ziyade “intiha”yı önemser. Zira bir eser kötü başlayabilir ya da ya da başarısız bir şekilde tertip edilebilir fakat etkileyici bir son, bunların hepsini gölgede bırakır. Bu doğrultuda, dünya edebiyatının başarılı romancılarının eserlerini yazarken belli başlı beş yöntemi tercih ettiğini belirtir. Vakanın tertip edilmesi ise Octave Feuillet’in birçok romanında yaptığı gibi jurnal ya da mektup metninin verilmesiyle gerçekleşebilir (Jean-Jacques Rousseau’nun Novel Eloiz’i ile Ludovic Halévy’nin bazı romanları). Üçüncü bir yöntem ise her bölümün bir diğerinin devamı olarak kurgulanmasıdır. Midhat Efendi, Hasan Mellah, Çengi, Hayret gibi romanlarını bu yöntemle oluşturmuştur. Fakat onun asıl tercih ettiği yöntem, eserinde okuru muhatap almasıdır. Bu yöntemi faydacı sanat görüşü doğrultusunda seçmiştir. Zira eğitim sisteminde sorunlar yaşanan bir memlekette yazarların okurla temas etmesi gerekir. Alişanzade'ye göre Ahmet Midhat’ın bazı romanlarında bir şahıs olarak dâhil olması ya da vakaya müdahalesi de büyük ölçüde bu yüzdendir. Müşahedat, Henüz On Yedi Yaşında, Felatun Efendi ile Râkım Efendi ve Mihnet-keşan bu yöntemle yazılmış romanlardır.

Ahmet Midhat’ın üslûbuna da değinen İsmail Hakkı, onun eserlerinde kullandığı dili Türk edebiyatında Şinasi ile başlayan sadelik hareketinin devamı olarak görür. Bununla birlikte bu gayretin Ahmet Midhat’la birlikte birkaç yazarımıza sınırlı kalmasına üzülür.

M. Orhan Okay'ın, Alişanzade hakkında yazdığı ansiklopedi maddesinde (1995) kısaca değerlendirdiği eser, Salih Koralp Güreşir tarafından günümüz harflerine aktarılmıştır. (2021)

Yazarın biyografisi için bk. "İsmail Hakkı (Alişanzade)". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ismail-hakki-alisanzade

Eserden Örnekler


Edebiyatın tehzib-i ahlâka ve tenvir-i efkâra en ziyade hâdim olan kısmı “romantizm” olduğu gibi bir memlekette roman kıraatine olan arzu ve hevesin tezayüdü ile roman muharrirlerinin tekessürü de -çünkü romanlar terakkiyat-ı beşeriyenin bir mikyası makamında olup cemiyetçe husule gelecek olan bi’l-cümle tahavvülat bunlarda da icra-yı tesirat eylediğinden- o memleketin edeben ve ahlaken müterakki bulunduğuna en büyük bir delildir. Âsâr-ı edebiye ve hikemiyelerini tetkik ve mütalaa arzusunda bulunduğumuz Ahmet Midhat Efendi, romancılığın yalnız ehemmiyeti değil, mahiyeti bile neden ibaret olduğu bile bilinmediği ve daha vazıhı, daha doğrusu Osmanlılar meyanında henüz kıraat-ı matbuat mutat dahi olmayarak şurada burada Âşık Keremlerden, Âşık Gariplerden başka hiçbir şey okunmadığı ve okunacak şeyler de bulunmadığı bir zamanlarda bu yolda tahrir-i âsâra ibtidar edip şu kadar ki muharreratının hüsn-i suretle telakki olunması için efkâr-ı umumiyenin birdenbire pek yabancı bulacağı romanlarla lüzum-ı istinasını derk ve fehm eylediklerinden evvel emirde birtakım hikâye suretinde yazılmış âsâr neşretmeye başlamışlar ve bu esnada duçar oldukları tarizata ve hatta kendilerine adi bir romancı nazarıyla bakıp adem-i ihtirama cüret edenlerin bi-edebane tecavüzatına asla atf-ı nazar-ı ehemmiyet eylemeyip meslek-i müttehidelerini bir suret-i gayuranede takibe devam ile bugün Türklerin nazarında edebiyat-ı Osmani’ye şeref-bahşa bir muharrir-i muktedir olmak üzere tanınmakta bulunmuştur (Güreşir 2021: 93-94).

Kaynakça


Alişanzade İsmail Hakkı (2021). Müntehabat-ı Teracim-i Meşahir -On Dördüncü Asrın Türk Muharrirleri -Muasır Şairlerimiz. hzl. Salih Koralp Güreşir. İstanbul: Kitabevi Yay.

Okay, M. Orhan (1995). "Eldem İsmail Hakkı". İslam Ansiklopedisi. C. 11. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay., 21-22.

Atıf Bilgileri


Güreşir, Salih Koralp. "14. ASRIN TÜRK MUHARRİRLERİ: BİRİNCİ DEFTER AHMED MİDHAT EFENDİ (İSMAİL HAKKI)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/14-asrin-turk-muharrirleri-birinci-defter-ahmed-midhat-efendi-ismail-hakki-alisanzade. [Erişim Tarihi: 15 Mayıs 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MÜNTAHABÂT-I TERÂCİM-İ MEŞÂHİR (İSMAİL HAKKI) İsmail Hakkı (Alişanzade) Dr. Salih Koralp Güreşir
Görüntüle
2 SEVDA-YI HAZAN YAHUD TAHASSÜR (İSMAİL HAKKI) İsmail Hakkı (Alişanzade) Araş. Gör. Dr. Hakan Soydaş
Görüntüle
3 14. ASRIN TÜRK MUHARRİRLERİ: İKİNCİ DEFTER EKREM BEY (İSMAİL HAKKI ALİŞANZÂDE) İsmail Hakkı (Alişanzade) Dr. Salih Koralp Güreşir
Görüntüle
4 14. ASRIN TÜRK MUHARRİRLERİ: ÜÇÜNCÜ DEFTER CEVDET PAŞA (İSMAİL HAKKI) İsmail Hakkı (Alişanzade) Dr. Salih Koralp Güreşir
Görüntüle
5 14. ASRIN TÜRK MUHARRİRLERİ: DÖRDÜNCÜ DEFTER ŞEMSEDDİN SAMİ BEY (İSMAİL HAKKI) İsmail Hakkı (Alişanzade) Dr. Salih Koralp Güreşir
Görüntüle
6 MUASIR ŞAİRLERİMİZ (İSMAİL HAKKI) İsmail Hakkı (Alişanzade) Dr. Salih Koralp Güreşir
Görüntüle
7 OSMANLI MEŞAHİR-I ÜDEBASI: BİRİNCI DEFTER MUALLİM NACİ (İSMAİL HAKKI ALİŞANZADE) İsmail Hakkı (Alişanzade) Doç. Dr. Nilüfer Ilhan
Görüntüle
8 İKİ HAKİKAT (İSMAİL HAKKI) İsmail Hakkı (Alişanzade) Diğer Nursel KAVAK
Görüntüle
9 TALİHSİZ (İSMAİL HAKKI) İsmail Hakkı (Alişanzade) Akın ZENGİN
Görüntüle
10 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
11 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
12 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
13 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
14 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
15 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
16 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
17 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
18 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle