BAKIRGAN KİTABI (HÂKİM SÜLEYMAN ATA)
dİni-tasavvufi meseleler
Hakîm Süleymân Ata (Süleymân Bakırganî) (d. ?/? - ö. ?/1186)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Halk arasında Hâkim Ata lakabıyla tanınan ve Ahmed Yesevi’nin üçüncü halifesi olan Süleyman Bakırgan Hâkim Ata’ya (d. ?/? - ö. ?/1186) nispet edilen şiir mecmuası. Bu eserde 12.-18. yüzyılda yaşamış farklı şairlerin hikmet ve kıssaları yer alsa da eser, Süleyman Hâkim Ata’ya nispet edilmiştir. Bunun iki nedeni olduğu düşünülmektedir. Birincisi eserin Süleyman Hâkim Ata’nın bir eseriyle başlaması, ikincisi ise eserde en fazla Süleyman Hâkim Ata’nın eserlerine yer verilmesidir (Güzel, 2007: 77; Sever, 2018: 7).

Bakırgan Kitabı, Ahmed Yesevi ile başlayan Yesevi geleneğinde şiir kaleme alan irfan ehli şairlerin eserlerini bir araya getiren bir antolojidir. Şiirler çoğunlukla dini içerikli metinlerden oluşmaktadır. Şairlerin hayatları hakkında herhangi bir malumat bulunmayan eserde en fazla şiir Süleyman Hakîm Ata’ya aittir. Onun şiirlerinde dinî-tasavvufî konular ağırlıklıdır. Bu şiirlerde Allah ve peygamber sevgisi, ibadetler, kıyamet, cennetin güzellikleri ve cehennemin çirkinlikleri, peygamberin miraç mucizesi, ahlâk değerleri, dervişin sahip olması gereken vasıflar gibi konular işlenmiştir. Ayrıca Kazak halkının özgürlüğü ve bağımsızlığının gerekliliği de vurgulanmıştır (Güzel, 2007: 82). Hâkim Ata bu şiirlerde Hoca Ahmet Yesevi’ye olan sevgisini ve bağlılığını da dillendirmiştir. Hâkim Ata, açık ve anlaşılır bir üslupla kaleme aldığı bu şiirlerde “Süleyman Bakırgânî”, “Kul Süleyman”, “Addaî Kul Süleyman”, “Hâkim Süleyman”, “Miskin Süleyman” gibi mahlaslar kullanmıştır. Bakırgan Kitabı’nda ayrıca Ahmet Yesevî, Îkânî, Şems-i Özkendî, Abîdî, Meşreb, Şemseddîn, Nevâî, Kul Şerîf, Hudâdâd, Fakîrî, Kul Nesîmî, Kâsım, Gedâî, Hâfız, Huzûrî, Râcî, Behbûdî, Miskîn, Şehâ Şuhûdî, Gazalî, Tufeylî, Sâdıkî, Bahaüddin, Hurremî, Hatâyî Sâkî gibi Yesevi dervişlerinin şiirleri ile müellifi belli olmayan bir şairin şiiri vardır. Bu şairlerin şiirlerinde de genellikle dinî, tasavvufî ve ahlakî konular ağırlıklıdır. Şairlerin şiirlerinin sayısı eserin nüshalarında farklılık göstermektedir (Güzel, 2007: 77; Sever, 2018: 14).

Bakırgan Kitabı Arap harfleriyle kaleme alınmıştır. Mecmuada yer verilen şiirler yedili, sekizli, on birli, on ikili, on dörtlü, on altılı hece ölçüleri ile aruzun “Fâ i lâ tün/Fâ i lâ tün/Fâ i lâ tün/Fâ i lün”, “Me fâ î lün/Me fâ î lün/ Fe û lün; Fâ i lâtün/Fâ i lün” kalıplarıyla yazılmıştır (Sever, 2018: 18). Eserdeki birçok şiirde vezin hataları vardır.

Kuzey Türkleri tarafından eskiden beri bilinen Bakırgan Kitabı’nın birçok el yazması nüshası vardır. El yazması nüshalarına dayanarak ilk defa Kazan’da 1847 yılında basılan Bakırgan Kitabı, 1884, 1898 ve 1901 yılında aynı metin üzerinden tekrar yayımlanmıştır. (Güzel, 2007: 76). Türkiye’de ilk defa Abdurrahman Güzel tarafından yayımlanan eserde de bu baskı esas alınmakla birlikte, Özbek öğrencilerden derlenen başka nüshalardan da faydalanılmıştır (2007: 76-77). Güzel, çalışmasında öncelikle Bakırgan Kitabı’nın üretildiği sosyal ortama ışık tutmuş, ardından Hâkim Ata’nın hayatı ve eserleri ile eserlerinin içeriği hakkında açıklayıcı bilgiler vermiştir. Bu çalışmada Bakırgan Kitabı ile birlikte Hâkim Ata’nın diğer eserlerini günümüz Türkiye Türkçesine aktararak yayımlamıştır. Bakırgan Kitabı’nın Türkiye’deki bir başka neşri Mustafa Sever tarafından yapılmıştır. Bu çalışmada eserin Kazan/Tataristan’da bulunan Galimcan İbrahimov Dil, Edebiyat ve tarih Araştırmaları Enstitüsü Türkçe Yazmaları bölümündeki Kol. 39, 1-2/734 numarada kayıtlı 96 varaklık nüshası esas alınmıştır. Sever, önce eserle ilgili bilgi vermiş ardından eserin çeviri yazısını yayımlamıştır (2018).

Şairin biyografisi için bk. “Hâkim Ata, Süleyman Bakırgan”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/hakim-ata-suleyman-bakirgan

Eserden Örnekler


Ey ‘azîz âdemoğlı din izisi

Diningning esbâbını kurmaz musın

Yigitlik küçi birle dünyâ kodung

Yitüp imdi ozgu boldı koymaz musın


Hacet irmes dünyânı munça yıgmak

Bu hasîs dünyâ içre munça yilmek

Bir kün köçüp barusın koyup barmak

Koyup barmak hasretini sanmaz musın


Kanı ol ming yaşagan âdem oğlı

Ming üç yüz yıl ‘ömür sürgen Nûh nebî

Tört ming tört yüz yaşagan Lokmân kanı

Bu âdemler kayda bardı sanmaz musın


Kanı ol ‘âlem fahr-i Resûlu’llah

Kâb Kavseyn izisi Habîbu’llah

Mürsellerning ulugı Halîlu’llah

Şefâ‘at izisige bakmaz musın


Kanı ol Ebû Bekir ü Ömer Osmân?

Kanı ol Esedu’llah ‘Alî arslan?

Kanı ol Emiru’llah Hasan Hüseyin?

Kerbelâ şehidige bakmaz musın


Eytmegil kârî olar yigit olmas

Köp yigitler öler kârî bolmas

Vakt yitse dem algalı hâlin koymas

Yigitlik ölümündin korkmaz musın


Tevbe kılgıl karagıl ashâblarga

Bagrı başlıg közi yaşlıg ahbâblarga

Karamagıl kurulmış esbâblarga

Kul Süleymân’ı körüp ‘ibret almaz musın (Sever, 2018: 127)

Kaynakça


Güzel, Abdurrahman. (2007). Süleyman Hâkim Ata’nın Bakırgan Kitabı Üzerine Bir İnceleme. Ankara: Öncü Kitap.

Sever, Mustafa. (2018). Bakırgan Kitabı. Ankara: Hoca Ahmed Yesevi Uluslararası Türk-Kazak Üniversitesi Yayınları.

Atıf Bilgileri


Özdemir, Özlem. "BAKIRGAN KİTABI (HÂKİM SÜLEYMAN ATA)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/bakirgan-kitabi. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 HAZRETİ MERYEM KİTABI (HÂKİM SÜLEYMAN ATA) Hakîm Süleymân Ata (Süleymân Bakırganî) Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
2 MÎRAÇ-NÂME (HÂKİM SÜLEYMAN ATA) Hakîm Süleymân Ata (Süleymân Bakırganî) Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
3 ÂHİR ZAMAN KİTABI (HÂKİM SÜLEYMAN ATA) Hakîm Süleyman Ata (Süleymân Bakırganî) Dr. Özlem Özdemir
Görüntüle
4 ŞERHÜ'L-MİSBAH (MUSANNİFEK) Musannifek, Şeyh Alî b. Muhammed b. Mes‘ûd el-Bistâmî eş-Şahrûdî Araş. Gör. AHMET SAYAR
Görüntüle