- Yazar Biyografisi (TEİS)
Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Uğur
- Eser Yazılış Tarihi:11 Zilhicce 870/25 Temmuz 1466
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:Başlangıç-15. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum-Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Diğer
- Yayın Tarihi:12/08/2021
BOSTÂNÜ’L-HAKÂYIK (AHMED-İ BÎCȂN)
doğa olayları konulu eserAhmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib (d. ? - ö. 870/1466’ten sonra)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Ahmed-i Bîcân'ın 11 Zilhicce 870/25 Temmuz 1466 tarihinde Gelibolu’da tamamladığı eseri. Ahmed-i Bîcân’ın, babası Yazıcı Sâlih’in Şemsiyye adlı mesnevisini yeniden kaleme almasıyla meydana gelen bu metin bir diliçi çeviri örneğidir. Risalenin biri Millet Kütüphanesi (Ali Emiri, Şeriyye 561)'nde diğeri Topkapı Saray Kütüphanesi (Revan, 1751)'in olmak üzere iki nüshası bulunmaktadır. Bilal Yamak (2020: 74-75)’ın tespitlerine göre her iki nüshada da risalenin adı “ha harfi” ile değil “güzel he” harfi ile yazılmıştır. Araştırmacı, buradan hareketle Ahmed-i Bîcân’ın metni nesre çekerken melhameyi “ilhâm olunan bilgi” olarak tanımladığını ve onu "Mülheme" kelimesiyle isimlendirerek tasavvufî bir boyuta taşıdığını söylemektedir.
Büyük kısmı mensur olan kitap manzum parçalar da içerir. Ahmed-i Bîcân, eserin kısa mukaddimesinde gaziler şehri olan Gelibolu’da bulunduğunu ve kitabı da bir yadigâr olması için kaleme aldığını belirtmektedir. Bu sözlerin Danyâl Peygamber'den, Eflâtun’dan ve Lokmân’dan aktarıldığını, onlara da bu bilginin vahiy yahut ilham edildiğini söyledikten sonra İbn Sînâ’nın da bu ilme ve sözlere değer verdiğini ekler. Bostânü’l-Hakâyık, Eski Anadolu Türkçesinin özellikleri göstermektedir. Eser, içinde barındırdığı Türkçe kelimeler bakımından önemlidir. Bostânü’l-Hakâyık, melhame ilmine dair Türk diliyle kaleme alınan ikinci kitaptır. Bu yönüyle eserin Türkçenin bir bilim dili olarak gelişmesinde de katkısı vardır.
On iki bâba ayrılan kitabın her bâbında ilgili ayın “nişânları” hakkında bilgiler verilmektedir. Bâblar sırasıyla; Teşrîn-i Evvel, Teşrîn-i Âhir, Kânûn-ı Evvel, Kânûn-ı Âhir, Şubat (Son kış), Evvel Bahâr (Mart), Evsât Bahar (Nisân), Âhir Bahâr (Mayıs), Evvel Yaz (Haziran), Evsât Yaz (Temmuz), Çok Yaz (Ağustos) ve Eylûl şeklindedir. Her bâbın altında yirmi beş nişân bulunmaktadır. İçinde ayın ilk gününün denk geldiği güne göre havanın soğuk ya da sıcak olacağının bilinmesine, ay tutulması yahut güneş tutulması olursa bunun ne gibi sonuçlar doğuracağına dair bilgiler yer alır. Aynı zamanda ayın uğurlu ve uğursuz günleri de bildirilir. Vuku bulan hava ve gök olaylarının neye işaret ettiğinin açıklanması yanında belirli aylarda kaçınılması gereken fiiller ve davranışlardan da bahsedilir.
Eser üzerine Bülent Yorulmaz tarafından bir mezuniyet tezi hazırlanmıştır (1970).
Yazarın biyografisi için bk. “Ahmed-i Bîcân”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ahmed-bicn-ahmedi-bican-yazicioglu
Eserden Örnekler
Bostânü’l-Hakâyık'tan
El-Bâbü’l-Hâmis: Üç dilde üç dürlü adu vardur. Biri şubat bir adı filavarisdür. Ve bir adı son kış. İmdi beyt:
Çün şubatı başladum nazm eyledüm
Hükminün cem’in şürûhın söyledüm
Ey sehâvet menba’ı hayrü’l-ibâd
Filavarisdür buna konılan ad
Cümle hayvânun çalınur benzi hem
Cümle agaç sulanur ey muhterem
İşbu ayda dürlü dürlü yeller ese. Ve çok yağmurlar yağa. Anlar ki hikmet ehlidür bu ayda çok ta'âm yimezler. Zîrâ bu ayda kan artar. Ve bu ayda çok cimâ' eylemeyeler. Ve bu ayda kuşlar etin yimek gâyet fâydaludur. Ve kuru yimişler yimek eyüdür. Amma helvâ yimeyeler. Bu ayın evvel güni kar ve yağmur yağa. Bu ayın yedinci güninde yere cemre düşer. Ve tokuzuncı gün mübârek gündür. On birinci gün yaramaz gündür. Ne sefere yarar ve ne oturmağa yarar. (Ahmed-i Bîcân, vr. 24b)
Kaynakça
Ahmed-i Bîcân. Şemsiyye. Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi. Revan. Nu. 1751.
Çelebioğlu, Âmil (1989). “Ahmed Bîcân”. İslâm Ansiklopedisi. C. 2. İstanbul: TDV Yay. 49-51.
Grenier, Carlos (2021). The Spiritual Vernacular of the Early Ottoman Frontie The Spiritual Vernacular of the Early Ottoman Frontier. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Koçak, Aynur (2003). Ahmed Bicân’ın Eserleri Üzerine Bir İnceleme. İstanbul: Üçdal Neşriyat.
Yamak, Mehmet Bilal (2021). Yazıcızade Kardeşlerin Tasavvufi Görüşleri ve Osmanlı'ya Tesirleri. Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Yorulmaz, Bülent (1970). Yazıcı Selahaddin'in Melhame-i Şemsiyyesi. Mezuniyet Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ENVÂRÜ’L-ÂŞIKÎN (AHMED-İ BÎCȂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed-i Bîcân, Şeyh Ahmed-i Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Öğr. Üyesi abdullah uğur |
Görüntüle | ||
2 | DÜRR-İ MEKNÛN (AHMED-İ BÎCȂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Prof. Dr. Ahmet DEMİRTAŞ |
Görüntüle | ||
3 | ACÂYİBÜ’L-MAHLÛKÂT (AHMED-İ BÎCȂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
4 | CEVÂHİR-NÂME (AHMED-İ BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Prof. Dr. Fatma Sabiha Kutlar Oğuz |
Görüntüle | ||
5 | RÛHÜ’L-ERVÂH (AHMED-İ BÎCȂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed-i Bîcân, Şeyh Ahmed-i Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Öğr. Üyesi Munise KOÇ |
Görüntüle | ||
6 | KİTÂBÜ’L-MÜNTEHÂ EL-MÜŞTEHÂ ALE’L-FÜSÛS (AHMED BÎCÂN) | Ahmed-i Bîcân, Ahmed Bîcân, Yazıcıoğlu Ahmed Bîcân, Şeyh Ahmed Bîcân Efendi bin Sâlih Efendi, Ahmed İbnü’l-Kâtib | Dr. Mehmet Bilal Yamak |
Görüntüle | ||
7 | CÂMASB-NÂME (ABDÎ) | Abdî, Mûsâ | Prof. Dr. Müjgân Çakır |
Görüntüle | ||
8 | TERCÜME-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği |
Görüntüle | ||
9 | RİSÂLE Fİ’L-MEBDE’İ VE’L-MA’ÂD (ABDURRAHÎM) | Abdurrahîm, Abdurrahîm Karahisârî, Şeyh Abdurrahîm Karahisârî, Abdurrahîmu’l-Karahisârî, Abdurrahîm Sultân, Abdurrahîm Mısırlı-zâde, Mısırlı-zâde, Mısrîoğlu, Mısrî Sultân | Öğretmen Ece Ceylan |
Görüntüle | ||
10 | NEKÂVETÜ’L-EDVÂR (HÂCE ABDÜLAZÎZ) | Abdülazîz, Abdülkâdir-zâde, Hâce Abdülazîz, Usta Abdülazîz | Doç. Dr. Recep Uslu |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (ADLÎ) | Adlî, Sultân Bâyezîd-i Velî bin Fâtih Sultân Mehmed | Prof. Dr. YAVUZ BAYRAM |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN-I TÜRKÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN-I FÂRİSÎ (ADNÎ) | Adnî, Mahmûd Paşa | Dr. Öğr. Üyesi Hulusi Eren |
Görüntüle | ||
14 | DÎVÂN (ÂFİTÂBÎ) | Âfitâbî | Prof. Dr. Yunus KAPLAN |
Görüntüle | ||
15 | DÎVÂN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Doç. Dr. Osman Kufacı |
Görüntüle | ||
16 | HÜSREV Ü ŞÎRÎN (ÂHÎ) | Âhî, Benli Hasan, Dilsiz Dânişmend | Prof. Dr. Mehmet Fatih Köksal |
Görüntüle |