- Yazar Biyografisi (TEİS)
Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ
- Eser Yazılış Tarihi:1188/1774-1775
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yazılı Edebiyat / Divan Edebiyatı
- Dönemi:18. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Mensur
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tarih
- Yayın Tarihi:05/05/2022
ZÜBDETÜ'L-VÂKI'ÂT (RÂMİZ)
vekâyi-nâme türünde eserRâmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi (d. 1148/1735-36 - ö. 1202/1787-88)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi’nin (d. 1148/1735-36 - ö. 1202/1787-88) Sultan III. Mustafa devri (1757-1774) olaylarını kapsayan tarih türündeki eseri. Râmiz'in tarih alanında yazmış olduğu telif eserlerinden biri olan Zübdetü’l-Vâkı‘ât, 1182/17681169 tarihinde yazılmaya başlanmış ve 1188/1774-1775 tarihinde tamamlanmıştır. Zübdetü’l-Vâkı‘ât, kronolojik olarak sıralanan tarih olayları hakkında bilgi vermektedir. Râmiz, tarih alanındaki bu eserini niçin kaleme aldığını eserinin ön sözünde belirtmiştir. Râmiz, ordu alaylarını ziyareti sırasında yakın arkadaşlarının ona tarih alanında yazılmış eserlerin müelliflerinin hayırla anıldığını söylemeleri ve kendisinden de böyle bir kitap yazmasını istemeleri üzerine eserini kaleme almıştır (Erdem 1994: XXI). Eser, müellifin eğitim hayatı ve soy ağacı hakkında bazı bilgiler veren ve yazarın eserleri ile ilgili bilgiler ihtiva eden bir giriş bölümü ile başlamaktadır. Konunun işlendiği, tarihi bilgilerin verildiği asıl bölüm ise kendi içinde 1182/1768-1169 Senesi Olayları, 1183/1769 Senesi Olayları, 1184/1770-1771 Senesi Olayları, 1185/1771 Senesi Olayları, 1186/1772-1773 Senesi Olayları, 1187/1773 Senesi Olayları şeklinde altı bölüme ayırılmıştır. Râmiz eserindeki tarihi olayları kronolojik olarak sıralamış ve konularının içeriğine göre alt başlıklar kullanmıştır. Zübdetü’l-Vâkı‘ât, III. Mustafa dönemi olaylarından başlayarak 1768-1774 Osmanlı Rus savaşını, Çeşme deniz bozgununu ve Osmanlı ile Rusya arasındaki diplomatik ilişkileri konu edinmektedir. Râmiz’in bu eserine “Olayların Özü” anlamına gelen Zübdetü’l-Vâkı‘ât adını vermesinin sebebi, eserinde yer verdiği olayları çok fazla detaylandırmaması, tarihi olayları özetleyerek anlatmasıdır. Râmiz, eserini vekâyinâme tarzında kaleme almış, yıl yıl tarihi olayları kayıt altına almıştır (Fakazlı 2016: 7-9).
Zübdetü’l-Vâkı‘ât, mensur bir eser olmakla birlikte içerisinde Râmiz’e ait bazı beyitlere de rastlanmaktadır. Yazarın Âdâb-ı Zurafâ adlı eserine benzer şekilde bu nüshada da boş bırakılan sayfalar ve tamamlanmayı bekleyen cümleler olması eserin yazıldığı dönemde yazarı tarafından son şeklinin verilmemiş olabileceğini akla getirmektedir. Asıl olarak müderris ve kadılık görevleri yapan Râmiz, kaleme almış olduğu şair tezkiresinde olduğu gibi Zübdetü’l-Vâkı‘ât adlı tarih alanındaki bu eserinde de süslü nesri tercih etmiştir. Eserin ön sözünden itibaren Farsça tamlamaların uzunluğuna ve Arapça ve Farsça kelimelerin yoğunluğuna bakıldığında Râmiz’in eserinde tarih bilgisini göstermesi yanında dili kullanmadaki hünerlerini de sergilediği düşünülmektedir.
Eserin bilinen tek yazma nüshası İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi TY. 2395’te kayıtlı olup 33 varaktır (Erdem 1994: XXII; 2007a: 286). Eser üzerinde bir lisans bitirme tezi (Gedik 1977) ve bir yüksek lisans tezi hazırlanmıştır (Fakazlı 2016).
Müellifin biyografisi için bk. “Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http:// http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/ramiz-azizzade-huseyin-ramiz-efendi
Eserden Örnekler
Zîver-i ser nâme-i nazm-ı kerîm
Bismi'llâhi'r-rahmâni'r-rahîm
Hamd-i bî-nihâye ve şükr-i bî-add ü bî-gâye ol mübdi‘-i evvel ü âhır olan Bâri te‘âlâ hazretlerine ki, eşcâr-ı sâyedâr-ı müverrihîni takvîm-i köhne-sâl-i erbâb-ı tencîm gibi endâhte-i tâk-ı nisyân buyurmayup hâric-i hayta-i fehm ü irfân nev-be-nev meyve-i nâ-dîde-i cihân-kıymet vukû‘ât ile pür-esmâr eyledi. Ve salât-ı bî-gâye ve selâm-ı pür mâye ol ser-hayl-i enbiyâ-yı izâm mâlik-i tâc-ı ibtihâc-ı nübüvvet şâhenşâh-ı taht-ı risâlet melce-i salâtîn u gedâ mahbûb-ı Hudâ şefi‘-ı rûz-ı cezâ hazretlerine ki, bâ‘is-i inşâd-ı âlem ve bâdi-i icâd-ı benî Âdem olmuşlardır. Ve âl-ı ashâb-ı kirâm ve vücûh-u müctehidîn-i bâhirü’l-ihtirâm hazerâtının ervâh-ı feyz-âsârlarına bî-şumâr tuhfe-i tahiyyât-ı selâm ihdâ vü îş‘âr olunur ki, def‘-i mezâlim-i küfr ü dalâlet ve neşr-i avâlim-i adl ü şeri‘at buyurdılar.
Emmâ ba‘d, bu kitâb-ı sıhhat-nisâbın tahrîr [ü] imlâsına bâ‘is ü bâdi ve bu târîh-i müşkîn-nikâbın tastîr ü inşâsına sebeb-i âdî oldur ki, bu abd-i hakîr-i dil-i sâde Hüseyin Râmiz eş-şehîr bi-Azîz-zâde tıfl-i yek-sâl-i şikeste-i makâl iken vâlidim Rûmeli kuzâtı eşrâfından Mustafa Efendi ibn-i Abdülaziz bin el-mevla el-merhûm Ahmed Ramazân âzim-i kazâ-i âhır-ı cinân etdikde yetîm ve bî-kes ve bilâ hezliyy ve meded-res bâlig-i mebâlig-i sinn-i nisâb ve her çend zihn-i kalîlü’l biza‘a istifâde-i istifâza-i ilm ü ma‘rifete münharif ise, yine hâcegiyân-ı bender-i kemâlât ü hünerden dest-mâye-i ulûm ü ma‘ârifi tahsîl ü iktisâba nukûd-ı gayret ü himmeti mutasarrıf olup metâ‘-ı cihân-bahâ-yı dâniş ü irfândan mehmâ-emken hisse-yâb ve meşâyıh-ı İslâmiyye’nin mekâdir-mendi Ebû Es‘ad Vassaf Abdullah Efendi’den iktisâb-ı şeref-i mülâzemet ile kâm-yâb ve tarîk-ı ecdâd-ı mâder ü peder olan tedrîse azîmet ü pür-şitâb olup lâkin eşgâl-i rûzmerre-i iyâl mâni’-i müşâhede-i cemâl-i âmâl ve reh-nümây-ı tâli‘-i nâsâz hatarât-ı tarîk-ı kazâya îsâl idüp… (Fakazlı 2016: 33).
Kaynakça
Erdem, Sadık (hzl.) (1994). Râmiz ve Âdâb-ı Zurafâsı (İnceleme-Tenkitli Metin-İndeks-Sözlük). Ankara: AKM Yay.
Gedik, Sebahaddin (1977). Azizzâde Hüseyin Râmiz, Zübdetü’l-Vâkı‘ât. Bitirme Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
Fakazlı, Ahmet Rüştü (2016). Azizzâde Hüseyin Râmiz Efendi’nin Zübdetü’l-Vâkı‘ât Adlı Eseri’nin Tahlil ve Tenkitli Metni. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ÂDÂB-I ZURAFÂ | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
2 | ZAHÎR-İ HÜKKÂM | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
3 | HADÎKATÜ'L-VÜZERÂ ZEYLİ (RÂMİZ) | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
4 | DEVHATÜ'L-MEŞÂYİH ZEYLİ (RÂMİZ) | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
5 | HAMÎLETÜ'L-KÜBERÂ ZEYLİ (RÂMİZ) | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
6 | KEŞFÜ'Z-ZÜNÛN ZEYLİ (RÂMİZ) | Râmiz, Aziz-zâde Hüseyin Râmiz Efendi | Dr. Öğr. Üyesi HANDAN BELLİ |
Görüntüle | ||
7 | MANZÛME-İ DURÛB-I EMSÂL (HIFZÎ) | Hıfzî | Dr. Öğr. Üyesi BAHANUR ÖZKAN BAHAR |
Görüntüle | ||
8 | NA'T MECMÛ'ASI (HÜSEYİN AYVANSARÂYÎ) (Rıfat Kütük Şahsi Kütüphanesi) | Ayvansarâyî, Hâfız Hüseyin | Diğer Aybala Sena KÜTÜK |
Görüntüle | ||
9 | DÎVÂN (KESBÎ /KİSBÎ) | Kesbî/Kisbî, Kesbî Mehmed Efendi | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
10 | TERCÜME-İ DURÛB-I EMSÂL-İ ARABİYYE (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullah Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
11 | TERCÜME-İ LUTFU'T-TEDBÎR fî SİYÂSÂTİ'L-MÜLÛK (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
12 | TERCÜME-İ EL-BERKU’L-YEMÂNÎ FÎ FETHİ’L-OSMÂNÎ (KUDSÎ, ABDULLÂH EFENDİ) | Kudsî, Abdullâh Efendi | Prof. Dr. Sadık Yazar |
Görüntüle | ||
13 | DÎVÂN (TEKİRDAĞLI AHMED LÜTFÎ) | Lütfî, Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Ahmet Serdar Erkan |
Görüntüle | ||
14 | MÜSTEVCEBÜ’L-HALÂS FÎ TEFSÎR-İ SÛRETİ’L-İHLÂS (TÂHİR, MEKKÎ-ZÂDE MEHMED) | Tâhir, Mekkî-zâde Mehmed Tâhir Efendi (?/? – ö. 1128/1716) | Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan UZUN |
Görüntüle | ||
15 | AHSENÜ'L-HABER MİN KELÂMİ SEYYİDİ'L-BEŞER (VÂSIF, ŞA'BÂN-ZÂDE ABDULLÂH VÂSIF ÇELEBİ) | Vâsıf, Şa'bân-zâde Abdullâh Vâsıf Çelebi | Diğer Nükran ERBAŞ Dr. Öğr. Üyesi Muhammed İkbâl Güler |
Görüntüle | ||
16 | DÎVÂNÇE (ABDÎ / VASSÂF) | Abdî (Vassâf), Abdullâh Efendi | Prof. Dr. İbrahim Halil Tuğluk |
Görüntüle |