ZAVALLI ÇOCUK (NAMIK KEMAL)
tiyatro
Namık Kemal (d. 21 Aralık 1840-ö. 2 Aralık 1888)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Namık Kemal’in Magosa’daki sürgün döneminde yazdığı üç perdelik tiyatro. Eserin bir dönem eleştirisine dayanan konusu çocuklara evlenecekleri kişiyi seçme hakkının verilmemesidir. Anne babanın menfaatleri doğrultusunda yapılan seçim hem çocukları hem de aileyi bir faciaya sürükler. Tiyatro ilk kez 1873’te sansür nedeniyle isimsiz olarak yayımlanır, Ocak 1874’te Osmanlı Tiyatrosu’nda yazarı bildirilmeden sahnelenir.

Birinci perde henüz on dört yaşında olan Şefika’nın on dokuz yaşındaki tıp öğrencisi Ata Bey’e sevdalanmasıyla başlar. Küçük yaşta öksüz kalan Ata’yı akrabası Halil Bey yanına almış ve çocuk evin küçük kızı Şefika ile büyümüştür. Belli bir yaşa geldikleri için sık sık bir araya gelemezler. Ata Bey yatılı mektepte okur, izinli olduğu günlerde konağa gelir. Şefika ona bu yaşta sevmeyi nereden bileceksin diyenlere aldırış etmez; Ata Bey’in konağa gelişi için gün sayar, geceleri uyuyamaz. Ata Bey’in evde kaldığı bir günün sabahında Şefika, Ata Bey’in kendisine karşı hislerini öğrenmek ister. Tesadüfi bir karşılaşma izlenimi verilerek başlattığı konuşma sonucunda Ata Bey’in de kendisine karşı derin bir sevgi beslediğini anlar. Bu sırada baba Halil Bey’in yaklaşmakta olduğunu gören çocuklar ellerine bir dergi alırlar. Halil Bey, Ata Bey’den “Muhabbet” makalesini okumasını ister. Halil Bey bir süre sonra yanlarından ayrılır. Şefika’nın kalbinde gizlediği fakat dile getiremediği duygular, Ata Bey’in muhabbet (sevgi) üzerine söyledikleriyle netlik kazanır. Şefika bu ilişkiyi ailesinden gizleme ihtiyacı hissettiğinden mutluluğun yanı sıra tereddüt içindedir. İkinci perdenin başlangıcında Tahire Hanım ile Halil Bey kızları Şefika’nın evlendirilmesi üzerine konuşmaktadırlar. Zengin bir paşa, Şefika’ya taliptir. Tahire Hanım bu adaya olumlu yaklaşırken Halil Bey, Şefika’nın gönlünde başka biri olduğunu düşünür. Şefika’nın evlenmek istemediğini dile getirişi, babasına mahzun mahzun bakışı ve günden güne zayıflaması Halil Bey’in şüphelerini arttırır, aklına Ata Bey’den başkası gelmez. Tahire Hanım’ın ısrarlarına rağmen kızının gönlünden geçeni öğrenmek ister. Şefika, ebeveynlerinin yanına çağrılır fakat Ata Bey’i kardeşi gibi gördüğünü söyler. Kısa bir süre sonra sadece annesiyle konuşan Şefika, Ata Bey’e olan sevgisinden annesine bahseder, paşayla evlenmek istemediğini belirtir. Tahire Hanım, Halil Bey’in borcu olduğunu ve bu borcun paşa tarafından kapatılacağını dile getirerek Şefika’yı ikna eder. Şefika başka bir çaresi olmadığını anlayınca Ata Bey’in nikahtan haberdar edilmemesi şartıyla paşayla evlenmeye razı olur. Ata Bey ise girdiği sınavda büyük bir başarı elde ederek Şefika’nın yanına gelir, ayrı kalmaları için bir sebep kalmadığını söyler. Düğümün nihayete erdiği son perdede, sahnede Hekim ve komşu Şerife Hanım vardır. İkisi arasında geçen konuşmadan Şefika’nın ağır bir verem hastalığı geçirdiği öğrenilir, doktora göre çareler tükenmiştir. Uyuduğu sanılan Şefika, son anlarını yaşadığını duyar, ailesine hissettirmemeye çalışır. Hasta yatağında ölümün yanı sıra Ata Bey’i düşünür. Eve gelen Ata Bey, Halil Bey’den olan biteni öğrenince Şefika’nın sevdadan vereme yakalandığını anlar. Evin cariyesi Tabende’nin eline bir reçete sıkıştırır ve Şefika’nın yanından ayrılmaz. Reçetedeki ilaç aslında Ata Bey’in sonunu getirecek zehirdir. Ata Bey, Şefika’yla konuşur, ona sarılır, sonrasında zehri içer. Kısa bir süre sonra Şefika da Ata Bey’e sarılarak son nefesini verir. Halil Bey kızının nabzını yoklar, Tahire Hanım’a söylenir fakat iş işten geçmiştir. Perde Tahire Hanım’ın Şefika’yı babasının borcunu kapatmak için şehit olarak değerlendirmesiyle kapanır.

Eserleriyle halkı eğitmeyi amaçlayan Namık Kemal’in Zavallı Çocuk ile kadının eğitilmesi meselesine dikkat çektiği söylenebilir. Çoğu araştırmacı tarafından yazarın diğer tiyatrolarıyla kıyaslandığında daha zayıf bulunsa da on dokuzuncu asrın en çok işlenen konuları arasında yer alan vereme yakalanma hadisesinin Türk edebiyatındaki ilk örneği Zavallı Çocuk’tur. Bu etki ile Recaizade Mahmut Ekrem’in Vuslat’ı, Abdülhak Hâmid Tarhan’ın İçli Kız’ı yazdığı bilinir. Ayrıca romantik tiyatro anlayışıyla oluşturulan eserde Şefika, Alexandre Dumas’ın Kamelyalı Kadın romanındaki Marguerite’ye benzetilmiştir. Ata’nın intihar sahnesinin ise Victor Hugo’nun Hernani’si ile Shakespeare’nin Romeo ve Juliet’teki sahnelerle benzerliğine vurgu yapılmıştır.

Mustafa Nihat Özön, 1940’ta eserin yeni harflere aktarılmış ilk baskısını yapar, ikinci baskı tarihi 1947’dir. Latin harfleriyle üçüncü baskısı ise 1960’ta Kenan Akyüz'ün düzenlemesi ile yapılır.

Şairin biyografisi için bk. “Nâmık Kemal”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/namik-kemal

Eserden Örnekler


ATÂ – Canınla uğraşırken gene Ata’ya acıyorsun. Gene Atâ kederlenmesin, gene Atâ ağlamasın diye zihninde teselli verecek sözler buluyorsun. Her nefesin hayatının bir büyük parçasını götürüyor. Ecel ciğerini paralıyor. Azrail o nazik vücudunu pençesine almış eziyor. Sen gene Atâ’nı düşünüyorsun. Hem de Atâ senden sonra sağ kalır, Atâ senin kara topraklarda yattığına tahammül eder zannediyorsun. Öyle mi? (Fincandaki suyu içer, fincanı yere vurur paralar.)

ŞEFİKA – Ah! Ne yaptın?

ATÂ – Hiç... Arkadaş değil miyiz? Yola hazırlandım. Aç... Yatağında yerimi ver! Sakınma... Kim görürse görsün! Ölüm döşeğinde Allahtan başka kimse karışamaz. Benim senin kadar bile ömrüm kalmadı. Bari ruh teslim ettiğim vakit yanından uzak düşmeyeyim.

ŞEFİKA – Atâ’cığım! Kendini mi zehirledin? Atâ’cığım bu belâların hepsi benim için mi? Bak talihsiz Şefika senin başına neler getirdi? (Namık Kemal 1961: 94-95)

Kaynakça


Akün, Ömer Faruk (1975). “Namık Kemal’in Kitap Halindeki Eserlerinin İlk Neşirleri” Türkiyat Mecmuası. C. 28: 1-78.

Akün, Ömer Faruk (2006). “Nâmık Kemal” TDV İslam Ansiklopedisi. C. 32. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı Yay. 361-378.

Dizdaroğlu, Hikmet (1995). Namık Kemal Hayatı-Sanatı-Eserleri. İstanbul: Varlık Yay.

Engin, Ertan (2014). "Namık Kemal'in Tiyatrolarında Kavramlar", Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7 (29): 352-361.

Enginün, İnci (1979). Tanzimat Devrinde Shakespeare Tercümeleri ve Tesiri. İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi.

Enginün, İnci (1993). “Namık Kemal ve Tiyatro” Ölümünün 100. Yılında Namık Kemal. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Merkezi Yayını. 13-24.

Fuat, Memet (1999). Namık Kemal: Yaşamı, Düşünce Dünyası, Sanatçı Kişiliği, Seçme Yapıtları. İstanbul: YKY Yay.

Göçgün, Önder(1987). Nâmık Kemâl. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay.

Kaplan, Mehmet (1948). Namık Kemal Hayatı ve Eserleri. İstanbul: İbrahim Horoz Basımevi. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay.

Namık Kemal (1961). Zavallı Çocuk. (hzl. Mustafa Nihat Özön). İstanbul: Remzi Kitabevi.

Nur, Rıza (2017). Namık Kemal: Hayatı, Divanı, Eserleri .(hzl. Mehmet Soğukömeroğulları, ed. Göktürk Ömer Çakır). İstanbul: Doğu Kütüphanesi.

Tanpınar, Ahmet Hamdi (2012). On Dokuzuncu Asır Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Dergâh Yay.

Uçman, Abdullah (2006). "Namık Kemal", Tanzimat Edebiyatı. (ed. İsmail Parlatır). Ankara: Akçağ Yay. 201-288.

Yıldız, Alpay Doğan (2011). “Nâmık Kemâl’in Tiyatroları” Nâmık Kemâl. (ed. Turan Karataş, Orhan Kemal Tavukçu). Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı Yay. 198- 223.

Yücebaş, Hilmi (1959). Bütün Cepheleriyle Namık Kemal Hayatı-Hâtıraları-Şiirleri. İstanbul: Ahmet Halit Yaşaroğlu (Dizerkonca Matbaası).

Atıf Bilgileri


Tuna, Hatice Büşra. "ZAVALLI ÇOCUK (NAMIK KEMAL)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/zavalli-cocuk-namik-kemal. [Erişim Tarihi: 28 Nisan 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 ÂKİF BEY (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
2 BAHÂR-I DÂNİŞ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. BİLAL DEMİR
Görüntüle
3 BÂRİKA-İ ZAFER (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
4 CELÂLEDDİN HARZEMŞAH (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Öğretmen Doğukan Ali Paker
Görüntüle
5 CEZMİ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Polat SEL
Görüntüle
6 DEVR-İ İSTÎLÂ (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
7 DÎVÂN-I NÂMIK KEMÂL / EŞ’ÂR-I KEMÂL (NÂMIK KEMÂL) Namık Kemal Doç. Dr. Lokman Taşkesenlioğlu
Görüntüle
8 EVRÂK-I PERÎŞÂN (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Aybige Başeğmez Çetin
Görüntüle
9 GÜLNİHÂL (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
10 İNTİBÂH Yâhud SERGÜZEŞT-İ ALİ BEY (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Polat SEL
Görüntüle
11 KANİJE (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Araş. Gör. Hatice Büşra Tuna
Görüntüle
12 İRFAN PAŞA'YA MEKTUP (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Diğer Cansu Hin
Görüntüle
13 MAKÂLÂT-I SİYÂSİYYE VE EDEBİYYE (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Kamil Parın
Görüntüle
14 MEKTUPLAR (NAMIK KEMAL) Namık Kemal Dr. Öğr. Üyesi ELİF KAYA
Görüntüle
15 MUKADDİME-İ CELÂL: CELÂLEDDÎN HARZEMŞAH MUKADDİMESİ (NÂMIK KEMAL) Nâmık Kemal Diğer Cansu Arslanoğlu
Görüntüle
16 MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
17 SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) Abdülvehhâb, Bolulu Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek
Görüntüle
18 BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) Ahmed Hamdi, Şirvânî Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
19 LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) Ahmed Lütfî Efendi Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
20 LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) Ahmed Vefîk Paşa Diğer Hamza Havuz
Görüntüle
21 ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Dr. Bihter Gürışık Köksal
Görüntüle
22 BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı Prof. Dr. Mücahit Kaçar
Görüntüle
23 HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
24 SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ
Görüntüle
25 SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey Doç. Dr. Macit Balık
Görüntüle