- Yazar Biyografisi (TEİS)
Muallim Naci - Madde Yazarı: Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN
- Eser Yazılış Tarihi:1889-1890
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Yenileşme Dönemi Türk Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Tiyatro
- Yayın Tarihi:17/03/2022
ZÂTÜ'N-NİTÂKAYN YÂHUD İBNÜ'Z-ZÜBEYR (MUALLİM NACİ)
tiyatroMuallim Naci (d. 1850-ö. 13 Nisan 1893)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Muallim Naci’nin konusunu İslam tarihinden alan trajedi türünde eseri. Eser cilt içi ebrulu, 70 sayfa ve 505 beyitten oluşmaktadır. Eserin ilk sayfasında eserin “manzum bir vak’a-i tarihiye” olduğu ve “Maarif Nezaret-i Celilesi'nin ruhsatıyla tab olunduğu” bilgisi yazılıdır.
1889’da neşredilen ve konusunu İslam tarihinden alan manzume piyes tarzındadır. Ahmet Mithat Efendi Muallim Naci’nin bu manzumeyi Osmanlıca bir trajedi oluşturmak maksadıyla kaleme aldığını, ancak muvaffak olamadığını belirtir. Nâci Zâtü'n-Nitâkayn isimli eserini, Fransız klâsik trajedilerini okuduktan sonra, Türk edebiyatında trajedi çığırı açmak için kaleme almıştır.
Eserin konusu Hz. Ebu Bekir'in kızı Esma ile torunu Abdullah b. Zübeyr b. Avvam'ın hayat hikâyeleridir. Zat-ül Nitakayn, Hz. Ebû Bekir'in kızı ve Abdullah b. Zübeyr'in annesidir. İbnü’z-Zübeyr ise Zübeyr bin Avvâm ile Hz. Ebû Bekir’in kızı Esmâ’nın, yani Zâtü’n-Nitâkayn’ın oğludur.
Eserin kahramanlarından Esma, Hicret esnasında babası Hz. Ebu Bekir ile Hz. Muhammed’e azık hazırlamasıyla meşhurdur. Bir rivayete göre Hz. Peygamber ve Ebû Bekir'in üç gün saklandıkları Sevr mağarasına geceleri yemek taşıyan Esma, üçüncü gün mağarayı terk edip Medine'ye doğru yola çıkacakları sırada azık torbasının ağzını bağlayacağı ipi evde unuttuğunu anlayınca kuşağını ikiye bölerek kapların ağzını bağlamış. Bundan son derece memnun olan Hz. Peygamber'in, “Allah bu kuşağının karşılığında cennette sana iki kuşak versin” diye iltifat etmesi üzerine “Zatünnitakayn” (iki kuşaklı) lakabını almıştır. Muallim Nacî, bu hadiseden mülhem eserine Zâtü'n-Nitâkayn adını vermiştir.
Eserin başında Hz. Esma tanıtılır devamında Hz. Hüseyin’in Kerbala’da muhaliflere karşı verdiği mücadele sonunda şehit olması hadisesi anlatılır. İbnü’z-Zübeyr’in irad ettiği hutbede Yezid’e lanet etmesi ve Hz. Peygambere ve Hz. Ali’ye, sevgi ve sadakatini bildirmesi üzerine Yezid Müslim’e Medine halkını kendisine itaat ettirmesi ve Yezid’i zincirlemesi görevini verir. Medine’ye giren Müslim iki gün sonra ölür ve Mekke’ye girme görevi Hasîn bin Nember’e verilir. Bu sırada Yezid’in öldüğü haberi gelince Haccac görevlendirilir. Haccac’ın askerleri İbnü’z-Zübeyr’in başını keserek Haccac’a götürürler. Hz. Esma defnetmek maksadıyla oğlunun naaşını ister, fakat Haccac buna yanaşmaz.
Muallim Naci, İslam tarihinde yaşanmış en acı hadiselerden olan Kerbela ve sonrasında yaşanan iktidar mücadelesini manzumenin/trajedinin ana vak’ası yapmıştır. Eserde iman, vatana bağlılık, millet sevgisi, birlik ve beraberliğin önemi, hürriyet, namus, cesaret ve fedakârlık gibi değerler işlenmiştir.
M. Kayahan Özgül’ün Şiir Hazanında Gazel Dökenler V- Muallim Naci Efendi adlı kitabının 297-342. sayfaları arasında eserin Latin alfabesine aktarılmış metni bulunmaktadır.
Muallim Naci’nin biyografisi için bk. “Muallim Naci”. Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/muallim-naci
Eserden Örnekler
Zatü'n-Nitakeyn
Sözü kesmek senin vazifen iken
İnhirâf eyledin vazifenden
Amir olmaz ise vazife güzin
Düşünülsün! Olur mu memûrin
Ona düşmezdi biat, istimen
Serfûru etmemek düşerdi heman
İşte gördüğüm bir vazifeşinas
Nefsine etme azm-i kıyas
Ona rahm etme, kendine rahm et
Bir haber var işitmedinse işit:
Bize bir gün peygâmber-i âgâh
Dedi: Etdim Beni Sakife nigâh
Anda var bir yalancı bir mühlik
Râh-ı idbâra oldular Sâik
Gördük evvelce şahs-ı kezzâbı
Bilir ol bi-vefâyı erbâbı
Şah-ı mühlik de sensin ey seffâk
Bunu ben şimdi etmedim idrâk
Gelmeden sen teferrüs etmiş idim
Sakafî olduğun işitmiş idim
Ey negûhîde zâlîm-i Sakafî
Geçdi zulmün mezâlim-i selefi
Zâlimi mahv eder celâlet-i Hak
Hakkı meydâna kor âdâlet-i Hak (Muallim Naci 1890: 67-68).
Kaynakça
Muallim Naci (1307/1889-1890), Zâtü'n-Nitâkayn Yâhud İbnü'z-Zübeyr. Artin Asadoryan Şirket-i Mürettebiye Matbaası, 70 s.
Değirmenci, Hakan (2020). “Muallim Naci Efendi’nin Manzum Bir Trajedi Denemesi: Zâtü'n-Nitâkayn Yahud İbnü'z-Zübeyr”, International Journal of Language Academy, 8 (5): 53/64.
Özgül, M. Kayhan (2016). Şiir Hazanında Gazel Dökenler-V, Muallim Naci Efendi, İstanbul: Kitabevi.
Tansel, Fevziye Abdullah (1961). “Muallim Naci’nin Dinî Eserleri”, Diyanet İşleri Başkanlığı Dergisi, Ankara: Türk Tarih Kurumu Basımevi.
Tarakçı, Celal (1994). Muallim Naci Efendi, Hayatı ve Eserlerinin Tedkiki, Samsun.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ISTILÂHÂT-I EDEBİYYE (MUALLİM NÂCÎ) | Nâcî, Muallim Nâcî | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
2 | ARÛZ NÜMÛNESİ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
3 | ATEŞPÂRE (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
4 | ÇOCUKLAR İÇİN LUGAT KİTÂBI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
5 | DEMDEME (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
6 | EMSÂL-İ ALÎ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Enes Alim |
Görüntüle | ||
7 | ESÂMÎ (MUALLİM NÂCÎ) | Muallim Nâcî | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
8 | FÜRÛZÂN (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Araş. Gör. Çağla Akar Erbil |
Görüntüle | ||
9 | HURDE-FÜRÛŞ 1 (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
10 | İNŞÂ VE İNŞÂD (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Can ŞAHİN |
Görüntüle | ||
11 | İNTİKÂD (MUALLİM NACİ -BEŞİR FUAT) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Halef Nas |
Görüntüle | ||
12 | KÂMÛS-I OSMÂNÎ (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
13 | LUGAT-I NÂCÎ (MUALLİM NÂCİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Ali ŞEYLAN |
Görüntüle | ||
14 | MEDRESE HÂTIRALARI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Diğer Saime Kemerci |
Görüntüle | ||
15 | MEHMED MUZAFFER MECMU'ASI (MUALLİM NACİ) | Muallim Naci | Dr. Öğr. Üyesi Özlem Kayabaşı |
Görüntüle | ||
16 | MÎZÂNÜ'L-BELÂGA (ABDURRAHMAN SÜREYYÂ) | Abdurrahman Süreyyâ, Mîrdûhî-zâde | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
17 | SÜNÛHÂT (ABDÜLVEHHÂB) | Abdülvehhâb, Bolulu | Dr. Öğr. Üyesi Adem Özbek |
Görüntüle | ||
18 | BELÂGAT-I LİSÂN-I OSMÂNÎ (AHMED HAMDİ) | Ahmed Hamdi, Şirvânî | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
19 | LUGAT-I KÂMÛS (AHMED LÜTFÎ) | Ahmed Lütfî Efendi | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
20 | LEHCE-İ OSMÂNÎ (AHMET VEFİK PAŞA) | Ahmed Vefîk Paşa | Diğer Hamza Havuz |
Görüntüle | ||
21 | ISTILÂHÂT LÜGATİ (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Dr. Bihter Gürışık Köksal |
Görüntüle | ||
22 | BELÂGAT-I OSMÂNİYYE (CEVDET PAŞA) | Cevdet Paşa, Ahmed Cevdet Paşa, Lofçalı | Prof. Dr. Mücahit Kaçar |
Görüntüle | ||
23 | HADÎKATÜ'L-BEYÂN (HACI İBRÂHİM EFENDİ) | Hakkı, Hacı İbrâhim Hakkı Efendi | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
24 | SEFÎNETÜ’L-İNŞÂ (HÂLET) | Hâlet, İbrâhim Hâlet Bey, İstanbullu | Araş. Gör. MUSTAFA KILIÇ |
Görüntüle | ||
25 | SEVDÂ-YI NİHÂN (HÂLİD) | Hâlid, Yenişehirli-zâde Hâlid Eyyûb Bey | Doç. Dr. Macit Balık |
Görüntüle |