- Yazar Biyografisi (TEİS)
Nihânî, Yozgatlı - Madde Yazarı: Dr. Özlem Özdemir
- Eser Yazılış Tarihi:1296/1878-79
- Yazıldığı Saha:Anadolu-Osmanlı
- Edebiyat Alanı:Divan-Tekke Edebiyatı
- Dönemi:19. Yüzyıl
- Dili:Türkçe
- Alfabesi:Arap
- Yapısı:Manzum
- Niteliği:Telif
- Türü/Formu:Dinî-Tasavvufî-Ahlaki Eser
- Yayın Tarihi:30/10/2021
VELÂYET-NÂME-İ HACI BEKTÂŞ-I VELÎ (NİHÂNÎ)
velâyetnâmeNihânî, Yozgatlı (d. 1251?/1835? - ö. 1324/1906)
ISBN: 978-9944-237-87-1
Yozgatlı Alî (Nihânî) tarafından telif edilen manzum velayetnâme. Eserin adı başlık kısmında “Hâzâ Velâyet-nâne-i Hâcı Bektaş-ı Velî olarak geçer. Hacı Bektaş Veli’nin hayatını ve menakıbını anlatan ve yaklaşık 6200 beyitten oluşan eserde kırmızı mürekkeple yazılmış 56 konu başlığı vardır (Kurtoğlu 2015: 39-484). Nihâni, bu manzum eseri dönemin Hacı Bektaş Veli Dergâhı postnişini Feyzullah Efendi’nin (ö. 1849) isteği üzerine kaleme aldığını, eserin başında 22 beyitten oluşan bir tevhidin ardından “Beyan-ı Sebeb-i Nazm-ı Kitab” başlığı altında belirtir (Kardaş 2016: 129-130; Köprülü 1993: 259-260; Kurtoğlu 2015: 40). Bu açıklamadan sonra Hacı Bektaş Veli’nin ruhaniyetinden himmet istediği bir manzumeyi kaleme alır. Ardından Hacı Bektaş Veli’nin İmam Musa Kazım üzerinden Hz. Ali’ye uzanan soyu ve dünyaya gelişi, veliliği, Hacı lakabını alma sebebi anlatılır. Hoca Ahmed Yesevî’nin üstün özellikleri, Hacı Bektaş Veli’yi Rum’a göndermesi, Hacı Bektaş Veli’nin kış aylarında ağaçtan elma toplaması ve taşı çamur yapması gibi çeşitli kerâmetleri, Ahi Evran ile sohbeti, Kâbe’de namaz kılması, Kayseri’ye gitmesi, Osman Gazi’ye himmeti ve bu himmetten sonra Osman Gazi’nin padişah olması konularına değinir. Eserde Hacı Bektaş Veli’nin Seyyid Cemal, Sarı İsmail, Hacım Sultan gibi bazı halifelerinin özellikleri, faaliyetleri, Hacı Bektaş Veli’nin vefatı ve sonrasındaki kerameti dile getirilir (Kardaş 2018: 130-770; Kurtoğlu 2015: 42-483). Müellifin te'lif tarihi bildiren “Nâzım-ı Fakîrin Hitâm-ı Nazma Söyledikleri Târîhdir” başlıklı manzumesi ile eser tamamlanır (Kardaş 2016: 771; Kurtoğlu 2015: 484).
Eser mesnevi nazım şeklinde kaleme alınmıştır. Dili genel itibariyle sade ve anlaşılırdır. Nihânî aldığı medrese eğitiminin etkisiyle olsa gerek bazı yerlerde kısmen ağır ve ağdalı bir söyleyişle Arapça ve Farsça terkiplere başvurmuştur. (Kurtoğlu 2001: 38-39; Kurtoğlu 2001: 65-66; Kardaş 2016: 67-68). Kullanılan dil, müellifin yaşadığı dönemden ziyade eserde anlatılan olayların geçtiği döneme yakındır. Eserde pek çok atasözü ve deyim ustalıkla kullanılmıştır. Âyet, hadis ve Hz. Ali’nin buyruklarına da göndermeler vardır (Kardaş 2016: 67, 75-86). Eser genel olarak mesnevi nazım şeklinde yazılsa da yer yer farklı nazım şekillerine de başvurulmuştur (Kardaş 2016: 52, 54-55).
Köprülü, Nihânî tarafından hazırlanan Velâyet-Nâme-i Hacı Bektaş-ı Velî’nin, Uzun Firdevsi’ye ait mensur Velayetname’nin nazma çekilen bir kopyası olduğunu, Firdevsî’nin eserinde yer alan bazı ayrıntıların bu eserde yer almadığını bildirir (1993; 261). Kimi araştırmacılar ise Nihânî’nin eserinin kopya olmaktan öte, özgün bir eser olduğunu düşünür (Kurtoğlu 2001: 35-36). Ancak Nihânî’nin Uzun Firdevsî’den etkilenmediğini söylemek de mümkün değildir (Kurtoğlu 2016: 103; Kardaş 2016: 52).
Eserin bugüne kadar dört nüshası tespit edilmiştir. Velâyetnâme-i Hâcı Bektaş-ı Velî, Orhan Kurtoğlu tarafından yayınlanmıştır (2015). Eser, Sedat Kardaş tarafından 2016 yılında doktora tezi olarak çalışılmış ve aynı tez, 2018 yılında kitap olarak yayımlanmıştır.
Şairin biyografisi için bk. "Nihanî, Yozgatlı Alî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nihani-yozgatli-ali
Eserden Örnekler
DER SİTÂYİŞ-İ SEYYİD CEMÂL KUDDİSE SIRRIHU
Bâg-ı vahdetden şühûda geldi bir tâze nihâl
Bâgbân-ı ma’nîden buldu kemâl-i i’tidâl
Nutk-ı Pîrde etdigüçün cân-u dilden imtisâl
Ma’nîde aynî olup zâhirde oldu bir misâl
Hazret-i pîrin halife-zâtıdır Seyyid Cemâl
Nûr-ı Hakk’ın ya’ni bir mir’âtıdır Seyyid Cemâl
Hestî-i işbâhdan ‘uryân olup abdâl olan
Âlem-i tafsîl-i câmi sâhib-i icmâl olan
İsm ü resmi kâli terk edip emîr-i hâl olan
Lî-ma’allah râhına seyyah-ı mâh u sâl olan
Hazret-i Pîr’in halîfe-zâtıdır Seyyid Cemâl
Nûr-ı Hakk’ın ya’ni bir mir’âtıdır Seyyid Cemâl
Çün çıkıp çâh-ı tabî’atdan hemân Sıddîkvâr
Mısr-ı dilde şâh olup oldu emîr-i her diyâr
Nûr-ı lâhutî cemâlinde hüveydâ şu’ledâr
Zâtla zâr oldu etdi bu sıfatda istitrâr
Hazret-i Pîr’in halîfe-zâtıdır Seyyid Cemâl
Nûr-ı Hakk’ın ya’ni bir mir’âtıdır Seyyid Cemâl
Ol ziyâ-bahş-ı hüviyyetdir uyûn-ı mümkinât
Kodu cismi erdi câna oldu her cisme hayât
Hem cemâd u nâmîde sâhib-i tasarruf ber-sebât
Kim yazılmışdır elinde dest-i kudretden berât
Hazret-i Pîr’in halîfe-zâtıdır Seyyid Cemâl
Nûr-ı Hakk’ın ya’ni bir mir’âtıdır Seyyid Cemâl
Âcizân-ı âlemînin oldular feryâd-ıresi
Lâ-yezâlî kuvvetinin yanî hakkânî sesi
Ey Nihânî bahr-i ihsâna alıp bu ben hası
Hazır olsun üstümüzde himmet-i kudsiyyesi
Hazret-i Pîr’in halîfe-zâtıdır Seyyid Cemâl
Nûr-ı Hakk’ın ya’ni bir mir’âtıdır Seyyid Cemâl
(Kurtoğlu 2015: 445-446)
Kaynakça
Kardaş, Sedat (2016). Ali Nihani’nin Manzum Hacı Bektaş-ı Veli Velayetnamesi. Doktora tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.
Kardaş, Sedat (2018). Ali Nihani’nin Manzum Hacı Bektaş-ı Veli Velayetnamesi. Ankara: Grafiker Yay.
Köprülü, Fuad (1993). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.
Kurtoğlu, Orhan (2001). “Ali Nihânî’nin Manzum Hacı Bektaş-ı Velî Velâyetnâmesi ve Velâyetnâmedeki Hacı Bektaş-ı Velî Medhiyeleri”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 57: 29-56.
Kurtoğlu, Orhan (2014). "Ali Nihani’nin Manzum Hacı Bektaş-ı Veli Velayetnamesi’ndeki Sarı Saltuk Bölümü". Balkanlara Gidişinin 750. Yılında Uluslararası Sarı Saltuk Gazi Sempozyumu (6-10 Kasım 2013). Köstence-Romanya. 257-284.
Kurtoğlu, Orhan (2015). Yozgatlı Nihânî, Velâyetnâme-i Hâcı Bektaş-ı Velî. Ankara: Gazi Üniversitesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yay.
Kurtoğlu, Orhan (2016) “Yozgatlı Nihânî’nin Hacı Bektaş-ı Velî Velâyetnâmesi’ndeki Eskicil Unsurlar”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 80: 99-120.
Atıf Bilgileri
Benzer Eserler
# | Madde | Yazar | Madde Yazarı | İşlem | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | MENÂKIB-I MURTAZAVİYYE (NİHÂNÎ) | Nihânî, Yozgatlı Alî | Doç. Dr. İsmail Yıldırım |
Görüntüle | ||
2 | DÎVÂN (NİHÂNÎ) | Nihânî, Yozgatlı Alî | Prof. Dr. Beyhan KESİK |
Görüntüle | ||
3 | SİRÂC-I GAYB (ÂBİD) | Âbid, Zeynelâbidîn | Dr. Öğr. Üyesi Musa Tozlu |
Görüntüle | ||
4 | TERCÜME VE ŞERH-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ÂBİDİN PAŞA) | Âbidin Paşa | Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği Doç. Dr. Hamza KOÇ |
Görüntüle | ||
5 | DÎVÂN (ÂCİZ) | Âciz, Mehemmed Helife | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
6 | FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) | Avnî, Yenişehirli | Prof. Dr. mehmet atalay |
Görüntüle | ||
7 | DÎVÂN (CEVDET) | Cevdet, Recâîzâde Ahmed | Prof. Dr. Mehmet Sarı |
Görüntüle | ||
8 | DÎVÂN (FERÎDE HANIM) | Ferîde Hanım, Bahâr-zâde | Prof. Dr. Eyüp Akman |
Görüntüle | ||
9 | DÜRRETÜ’L-BEYZÂ FÎ-ŞEREFİ MEVLİDİ’L-MUSTAFÂ (GAZZÎZÂDE ABDÜLLATÎF) | Gazzîzâde Şeyh Abdüllatîf Efendi | Dr. Bilal Güzel |
Görüntüle | ||
10 | KIRIM ZAFERNÂMESİ / HAYRÂBÂD (HAYRÎ) | Hayrî, Mehmed Hayrî Efendi, Türk Hayrî | ismail Aksoyak |
Görüntüle | ||
11 | DÎVÂN (HULÛSÎ) | Hulûsî, Ömer | Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ |
Görüntüle | ||
12 | DÎVÂN (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ) | Hulûsî/Menfî/Yesârî, Hüseyin Hulûsî Efendi | Doç. Dr. Özgür KIYÇAK |
Görüntüle |