VELÂYET-NÂME-İ HACI BEKTÂŞ-I VELÎ (NİHÂNÎ)
velâyetnâme
Nihânî, Yozgatlı (d. 1251?/1835? - ö. 1324/1906)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Yozgatlı Alî (Nihânî) tarafından telif edilen manzum velayetnâme. Eserin adı başlık kısmında “Hâzâ Velâyet-nâne-i Hâcı Bektaş-ı Velî olarak geçer. Hacı Bektaş Veli’nin hayatını ve menakıbını anlatan ve yaklaşık 6200 beyitten oluşan eserde kırmızı mürekkeple yazılmış 56 konu başlığı vardır (Kurtoğlu 2015: 39-484). Nihâni, bu manzum eseri dönemin Hacı Bektaş Veli Dergâhı postnişini Feyzullah Efendi’nin (ö. 1849) isteği üzerine kaleme aldığını, eserin başında 22 beyitten oluşan bir tevhidin ardından “Beyan-ı Sebeb-i Nazm-ı Kitab” başlığı altında belirtir (Kardaş 2016: 129-130; Köprülü 1993: 259-260; Kurtoğlu 2015: 40). Bu açıklamadan sonra Hacı Bektaş Veli’nin ruhaniyetinden himmet istediği bir manzumeyi kaleme alır. Ardından Hacı Bektaş Veli’nin İmam Musa Kazım üzerinden Hz. Ali’ye uzanan soyu ve dünyaya gelişi, veliliği, Hacı lakabını alma sebebi anlatılır. Hoca Ahmed Yesevî’nin üstün özellikleri, Hacı Bektaş Veli’yi Rum’a göndermesi, Hacı Bektaş Veli’nin kış aylarında ağaçtan elma toplaması ve taşı çamur yapması gibi çeşitli kerâmetleri, Ahi Evran ile sohbeti, Kâbe’de namaz kılması, Kayseri’ye gitmesi, Osman Gazi’ye himmeti ve bu himmetten sonra Osman Gazi’nin padişah olması konularına değinir. Eserde Hacı Bektaş Veli’nin Seyyid Cemal, Sarı İsmail, Hacım Sultan gibi bazı halifelerinin özellikleri, faaliyetleri, Hacı Bektaş Veli’nin vefatı ve sonrasındaki kerameti dile getirilir (Kardaş 2018: 130-770; Kurtoğlu 2015: 42-483). Müellifin te'lif tarihi bildiren “Nâzım-ı Fakîrin Hitâm-ı Nazma Söyledikleri Târîhdir” başlıklı manzumesi ile eser tamamlanır (Kardaş 2016: 771; Kurtoğlu 2015: 484).

Eser mesnevi nazım şeklinde kaleme alınmıştır. Dili genel itibariyle sade ve anlaşılırdır. Nihânî aldığı medrese eğitiminin etkisiyle olsa gerek bazı yerlerde kısmen ağır ve ağdalı bir söyleyişle Arapça ve Farsça terkiplere başvurmuştur. (Kurtoğlu 2001: 38-39; Kurtoğlu 2001: 65-66; Kardaş 2016: 67-68). Kullanılan dil, müellifin yaşadığı dönemden ziyade eserde anlatılan olayların geçtiği döneme yakındır. Eserde pek çok atasözü ve deyim ustalıkla kullanılmıştır. Âyet, hadis ve Hz. Ali’nin buyruklarına da göndermeler vardır (Kardaş 2016: 67, 75-86). Eser genel olarak mesnevi nazım şeklinde yazılsa da yer yer farklı nazım şekillerine de başvurulmuştur (Kardaş 2016: 52, 54-55).

Köprülü, Nihânî tarafından hazırlanan Velâyet-Nâme-i Hacı Bektaş-ı Velî’nin, Uzun Firdevsi’ye ait mensur Velayetname’nin nazma çekilen bir kopyası olduğunu, Firdevsî’nin eserinde yer alan bazı ayrıntıların bu eserde yer almadığını bildirir (1993; 261). Kimi araştırmacılar ise Nihânî’nin eserinin kopya olmaktan öte, özgün bir eser olduğunu düşünür (Kurtoğlu 2001: 35-36). Ancak Nihânî’nin Uzun Firdevsî’den etkilenmediğini söylemek de mümkün değildir (Kurtoğlu 2016: 103; Kardaş 2016: 52).

Eserin bugüne kadar dört nüshası tespit edilmiştir. Velâyetnâme-i Hâcı Bektaş-ı Velî, Orhan Kurtoğlu tarafından yayınlanmıştır (2015). Eser, Sedat Kardaş tarafından 2016 yılında doktora tezi olarak çalışılmış ve aynı tez, 2018 yılında kitap olarak yayımlanmıştır.

Şairin biyografisi için bk. "Nihanî, Yozgatlı Alî". Türk Edebiyatı İsimler Sözlüğü. http://teis.yesevi.edu.tr/madde-detay/nihani-yozgatli-ali

Eserden Örnekler


DER SİTÂYİŞ-İ SEYYİD CEMÂL KUDDİSE SIRRIHU

Bâg-ı vahdetden şühûda geldi bir tâze nihâl

Bâgbân-ı ma’nîden buldu kemâl-i i’tidâl

Nutk-ı Pîrde etdigüçün cân-u dilden imtisâl

Ma’nîde aynî olup zâhirde oldu bir misâl

Hazret-i pîrin halife-zâtıdır Seyyid Cemâl

Nûr-ı Hakk’ın ya’ni bir mir’âtıdır Seyyid Cemâl


Hestî-i işbâhdan ‘uryân olup abdâl olan

Âlem-i tafsîl-i câmi sâhib-i icmâl olan

İsm ü resmi kâli terk edip emîr-i hâl olan

Lî-ma’allah râhına seyyah-ı mâh u sâl olan

Hazret-i Pîr’in halîfe-zâtıdır Seyyid Cemâl

Nûr-ı Hakk’ın ya’ni bir mir’âtıdır Seyyid Cemâl


Çün çıkıp çâh-ı tabî’atdan hemân Sıddîkvâr

Mısr-ı dilde şâh olup oldu emîr-i her diyâr

Nûr-ı lâhutî cemâlinde hüveydâ şu’ledâr

Zâtla zâr oldu etdi bu sıfatda istitrâr

Hazret-i Pîr’in halîfe-zâtıdır Seyyid Cemâl

Nûr-ı Hakk’ın ya’ni bir mir’âtıdır Seyyid Cemâl


Ol ziyâ-bahş-ı hüviyyetdir uyûn-ı mümkinât

Kodu cismi erdi câna oldu her cisme hayât

Hem cemâd u nâmîde sâhib-i tasarruf ber-sebât

Kim yazılmışdır elinde dest-i kudretden berât

Hazret-i Pîr’in halîfe-zâtıdır Seyyid Cemâl

Nûr-ı Hakk’ın ya’ni bir mir’âtıdır Seyyid Cemâl


Âcizân-ı âlemînin oldular feryâd-ıresi

Lâ-yezâlî kuvvetinin yanî hakkânî sesi

Ey Nihânî bahr-i ihsâna alıp bu ben hası

Hazır olsun üstümüzde himmet-i kudsiyyesi

Hazret-i Pîr’in halîfe-zâtıdır Seyyid Cemâl

Nûr-ı Hakk’ın ya’ni bir mir’âtıdır Seyyid Cemâl

(Kurtoğlu 2015: 445-446)



Kaynakça


Kardaş, Sedat (2016). Ali Nihani’nin Manzum Hacı Bektaş-ı Veli Velayetnamesi. Doktora tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Kardaş, Sedat (2018). Ali Nihani’nin Manzum Hacı Bektaş-ı Veli Velayetnamesi. Ankara: Grafiker Yay.

Köprülü, Fuad (1993). Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yay.

Kurtoğlu, Orhan (2001). “Ali Nihânî’nin Manzum Hacı Bektaş-ı Velî Velâyetnâmesi ve Velâyetnâmedeki Hacı Bektaş-ı Velî Medhiyeleri”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi  57: 29-56.

Kurtoğlu, Orhan (2014). "Ali Nihani’nin Manzum Hacı Bektaş-ı Veli Velayetnamesi’ndeki Sarı Saltuk Bölümü". Balkanlara Gidişinin 750. Yılında Uluslararası Sarı Saltuk Gazi Sempozyumu (6-10 Kasım 2013). Köstence-Romanya. 257-284.

Kurtoğlu, Orhan (2015). Yozgatlı Nihânî, Velâyetnâme-i Hâcı Bektaş-ı Velî. Ankara: Gazi Üniversitesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Yay.

Kurtoğlu, Orhan (2016) “Yozgatlı Nihânî’nin Hacı Bektaş-ı Velî Velâyetnâmesi’ndeki Eskicil Unsurlar”. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi 80: 99-120.

Atıf Bilgileri


Özdemir, Özlem. "VELÂYET-NÂME-İ HACI BEKTÂŞ-I VELÎ (NİHÂNÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/velayet-name-i-haci-bektas-i-veli-nihani. [Erişim Tarihi: 22 Kasım 2024].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 MENÂKIB-I MURTAZAVİYYE (NİHÂNÎ) Nihânî, Yozgatlı Alî Doç. Dr. İsmail Yıldırım
Görüntüle
2 DÎVÂN (NİHÂNÎ) Nihânî, Yozgatlı Alî Prof. Dr. Beyhan KESİK
Görüntüle
3 SİRÂC-I GAYB (ÂBİD) Âbid, Zeynelâbidîn Dr. Öğr. Üyesi Musa Tozlu
Görüntüle
4 TERCÜME VE ŞERH-İ KASÎDE-İ BÜRDE (ÂBİDİN PAŞA) Âbidin Paşa Doç. Dr. Bünyamin Ayçiçeği
Doç. Dr. Hamza KOÇ
Görüntüle
5 DÎVÂN (ÂCİZ) Âciz, Mehemmed Helife ismail Aksoyak
Görüntüle
6 FARSÇA DÎVÂN (YENİŞEHİRLİ AVNÎ) Avnî, Yenişehirli Prof. Dr. mehmet atalay
Görüntüle
7 DÎVÂN (CEVDET) Cevdet, Recâîzâde Ahmed Prof. Dr. Mehmet Sarı
Görüntüle
8 DÎVÂN (FERÎDE HANIM) Ferîde Hanım, Bahâr-zâde Prof. Dr. Eyüp Akman
Görüntüle
9 DÜRRETÜ’L-BEYZÂ FÎ-ŞEREFİ MEVLİDİ’L-MUSTAFÂ (GAZZÎZÂDE ABDÜLLATÎF) Gazzîzâde Şeyh Abdüllatîf Efendi Dr. Bilal Güzel
Görüntüle
10 KIRIM ZAFERNÂMESİ / HAYRÂBÂD (HAYRÎ) Hayrî, Mehmed Hayrî Efendi, Türk Hayrî ismail Aksoyak
Görüntüle
11 DÎVÂN (HULÛSÎ) Hulûsî, Ömer Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Şamil BAŞ
Görüntüle
12 DÎVÂN (HULÛSÎ/MENFÎ/YESÂRÎ) Hulûsî/Menfî/Yesârî, Hüseyin Hulûsî Efendi Doç. Dr. Özgür KIYÇAK
Görüntüle