VAHDETNÂME-İ ÂLEM-ENGÎZ (AHMEDÎ)
mesnevi
Ahmedî (İshak Hocası), Şemseddîn Ahmed Güzelhisârî (d. 1052/1642 ö. 1120/1708)

ISBN: 978-9944-237-87-1


Tevhit ekseninde kâinatın yaratılışını ve peygamber kıssalarını anlatan dini-tasavvufi mesnevi.

Vahdet-nâme (Hâfız Refî’ 1302: 1) adıyla da anılan mesnevinin tam adı Vahdet-nâme-i Âlem-Engîz (Nuruosmaniye, nr. 2649, 1b) olup “Âleme Ayna Tutan Vahdet Kitabı” anlamına gelir. İshak Hocası'nın Vahdet-nâmesi diğer tüm ilimlerden faydalanmakla birlikte; kelâm ilminin tevhit anlayışı çerçevesinde; kâinattaki delillerden, Kur'ân ayetlerinden, hadislerden hareketle Allah'ın varlık ve birliğini, âlemdeki tecellisini anlatan dini-tasavvufi bir eserdir.

Vahdet-nâme türü eserlerde Allah'ın birliği ve varlığı şairlerinin bağlı bulunduğu tarikat ya da ekolün tevhit anlayışı ile ele alınmaktadır (Sofuoğlu 2012: 40-42). Vahdet-nâme’de, kâinataki tüm varlıklar anlatılmadan evvel, Allah'ın varlığından, birliğinden, kudretinden ve bu varlığı yaratmadaki hikmetinden söz edilmekte; mahlûkatın, Allah fermanı karşısındaki acziyetinden, itaatinden ve itaatsizliği halinde başına gelecek felâketlerden bahsedilmektedir. Hz. Muhammed de dâhil kâinattaki tüm varlıklar, Allah’ın varlığının delili kabul edilmektedir. Kâinattaki tüm yaratılış silsilesini bu yüzden baştan sona zikreden İshak Hocası'nın, bazı peygamberleri ve kıssalarını hikâyelendirmekteki maksadı, sözü ilk yaratılan varlık olan âlemin yüzü suyu hürmetine yaratıldığı Nûr-ı Muhammedî'ye getirmek istemesidir. Bu nedenle eser bir Kısas-ı Enbiyâ özelliği taşımakla birlikte Allah'ın birliğini konu alan Vahdet-nâme türünde bir mesnevidir.

Nuruosmaniye Kütüphanesi 2649 numarada kayıtlı müellif nüshası 89 yaprak olan Vahdet-nâme 2920 beyitten müteşekkildir. Mesnevi nazım şekliyle ve Hafif bahrinin “fe’ilâtün mefâ’ilün fe’ilün” kalıbıyla yazılmıştır. Klasik mesnevi tertibinden farklı olarak Vahdet-nâme'de, “sebeb-i telif” ve “âğâz-ı destân” gibi kalıp ifadeler ile kime sunulduğu konusunda açıklamada bulunulmamıştır. Giriş bölümü, “Besmele” ile başlamakta, “tahmid” ile devam edilmektedir. “Tevhid” bölümünde, yaratılış bahsi açıklanmakta ve evrendeki her şeyin nasıl bir hikmet üzere yaratıldığını misallerle anlatılmaktadır. Vahdet-nâme'de Allah'ın kâinattaki her şeyi yaratması ve hikmetlerini anlattığı beş temel konu belirlenmiştir. Bunlar “felekler”, “anâsır-ı erba'a”, “mevâlid-i selâse”, “insan (Âdem)” ve Hz. Âdem'in yeryüzüne inmesiyle başlayan “Peygamberler” bahsidir. Peygamberler ve kıssalarının bulunduğu kısımda, Hz. Âdem'den itibaren Hz. Muhammed'in nesebinin bağlandığı Hz. Nuh, Hz. İbrâhim, Hz. İsmâil gibi peygamberlere ve kıssalarına daha detaylı yer verilmektedir. Ardından Hz. İsmâil'den Hz. Muhammed'e kadar uzanan “silsile-nâme” zikredilmektedir. Aynı zamanda Mesnevî'nin “nâ't” bölümü denilebilecek olan kısımda Hz. Muhammed'in ana rahmine düşmesiyle başlayan hayat hikâyesi, mucizeleri ve övgüleri anlatılmaktadır. Mesnevînin “Hatime” bölümünde, ilk olarak “şefaat-nâme” ve “münâcaatın” ardından “tevbe” ve “duâ” kısmı bulunmaktadır. Eserin sonuna Farsça ve Türkçe kasideler eklenmiştir.

17. yüzyılda Nabî’nin “Hikemî Şiir” ekolüne bağlı olan İshak Hocası’nın Vahdet-nâme’de yaratılışın, eşyanın ve bütün kâinatın nizamı ve sürekliliği ile hakikatin kavramasına yönelik bir çaba içerisinde olduğu dikkati çekmektedir ki bu “hikmet” üslûbunun göstergesidir. Mesnevî içerisinde bazı konulardan sonra o konu hakkında “nükte”, “lâtife”, “nasihat”, “nutuk”, “hikâye” gibi başlıklar altında konu hakkında bir hikâye anlatılmakta, olayın hikmetine dikkat çekmekte, öğüt verilmekte ve konu ile ilgili ayetler hatırlatılmaktadır. Eserde, günlük hayattan alınma âdet ve geleneklere, konuşma diline ait unsurlara, atasözü ve deyimlere yer verilmektedir. Kullanılan dil, seçilen mazmun, motif ve remizler, yapılan benzetmeler, kullanılan edebî sanatlar büyük oranda klâsik dönem eserleriyle benzerlik arz etmektedir.

Vahdet-nâme’nin, aynı zamanda hattat olan İshak Hocası’nın hatt-ı destiyle yazılmış birden fazla müellif nüshası (Nuruosmaniye Ktp. nr. 2649; Süleymaniye Ktp. Pertev Paşa Bl. nr. 618) bulunmaktadır. İshak Hocası’nın kendisi gibi hattat oğlu Hocazâde Mahmud tarafından istinsah edilen (Süleymaniye Ktp. Halet Efendi Bl. nr. 344; Mısır Milli Ktp. TY. M Tasavvufî Fârisî 26; Hidiv Ktp. TY. nr. 8698/2; Kahire Milli Ktp. nr. 61077) nüshalarının yanında, müellif henüz hayatta iken istinsah edilmiş sahh ve murakabe kayıtlı (Nuruosmaniye Ktp. nr. 4362/1; İstanbul Üniversitesi Merkez Ktp. TY. nr. 880; İstanbul Üniversitesi Merkez Ktp. TY. nr. 1867; Süleymaniye Ktp. Esad Efendi Bl. nr. 3536/1) çok sayıda nüsha bulunmaktadır. Müellif hattı ve 1102/1691 tarihli (Süleymaniye Ktp, Esad Efendi Bl. nr. 3536/1) nüshalara göre Vahdet-nâme 1100/1690-1102/1691 yıllarında tamamlanmıştır. Yirmiyi aşkın el yazması nüshası tespit edilen eser, Hâfız Refî’ tarafından 1302/1885 yılında İstanbul’da bastırılmıştır.

Eserden Örnekler


Ebtedî bi’smi men lehü’l-Esmâ

Bâhiru’l-lutf u zâhiru’n-nü‘mâ (1)

*

Sende ey hâme-i imâme siyâh

Zîb-i destârun eyle Bismi'llâh (4)

*

Kesdi atdı nizâ‘ı ol âgâh

Hancer-i lâ-ilâhe illâ'llâh (18)

*

Ne bilür hikmetini her gevden

Sözleri cümle yirden u gökden (55)

*

Çarh-ı atlas didikleri hayrân

O da bir bî-sitâre ser-gerdân (56)

*

Dest-i sun‘ıyla ol Hakîm u Kadîr

Tıynet-i Âdemi idüp tahmîr (591)

*

Âb u gilde hamîr iken Âdem

Âlemün câyı hâb-gâh-ı adem (2213)

*

Bu makarrdur ki her nebî vü rüsûl

Âlem-i hâke bulmadıkca vusûl (2216)

İtdi emr-i risâleti itmâm

Buldı bi‘set anunla hatm u hitâm (2457)

*

Devr-i ömrini eyle nîk-encâm

Hatm ola bi’s-selâmi ve’l-ikrâm (2646)

Kaynakça


Ahmed, İshak Hâcesi (1302). Vahdet-nâme-Ahmed Efendi el-Meşhûr bi-İshak Hâcesi-. bs. hzl. Hâfız Refi’İstanbul: Mahmud Bey Matbaası.

İshak Hâcesi Ahmed Efendi. Vahdet-nâme-i Âlem-Engîz. Nuruosmaniye Kütüphanesi. Koleksiyon. nr. 2649.

İshak Hâcesi Ahmed Efendi. Vahdet-nâme-i Âlem-Engîz. Süleymaniye Kütüphanesi. Pertev Paşa Bölümü. nr. 618.

Sofuoğlu, Nesrin (2012). İshak Hocası Ahmed Vahdet-nâme-i Âlem-Engîz İnceleme-Metin. Doktora Tezi. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.

Topal, Ahmet (2011). Ahmedî (İshak Hocası) Vahdet-nâme-i Âlem-engîz (İnceleme-Metin). Doktora Tezi. Erzurum: Atatürk Üniversitesi.

Atıf Bilgileri


SOFUOĞLU, Nesrin. "VAHDETNÂME-İ ÂLEM-ENGÎZ (AHMEDÎ)". Türk Edebiyatı Eserler Sözlüğü, http://tees.yesevi.edu.tr/madde-detay/vahdetname-i-alem-engiz-ahmedi. [Erişim Tarihi: 23 Ocak 2025].


Benzer Eserler

# Madde Yazar Madde Yazarı İşlem
1 SANDÛKATÜ'L-MA'ÂRİF (İSHÂK HOCASI AHMED GÜZELHİSÂRÎ) İshâk Hocası Ahmed Güzelhisârî Dr. Öğr. Üyesi Nesrin SOFUOĞLU
Görüntüle
2 AKSA'L-EREB FÎ TERCEMETİ MUKADDİMETİ'L-EDEB (İSHÂK HOCASI AHMED GÜZELHİSÂRÎ) İshak Hocası Ahmed Güzelhisârî Dr. Öğr. Üyesi Nesrin SOFUOĞLU
Görüntüle
3 TERCÜME-İ HADÎS-İ ERBAÎN (AHMEDÎ) Ahmedî (İshak Hocası), Şemseddîn Ahmed Güzelhisârî Dr. Öğr. Üyesi Nesrin SOFUOĞLU
Görüntüle
4 AKVEMÜ’L-VESÂİL FÎ TERCEMETİ’Ş-ŞEMÂİL (AHMEDÎ (İSHAK HOCASI)) Ahmedî (İshak Hocası), Şemseddîn Ahmed Araş. Gör. Ahmet AYDIN
Görüntüle
5 LEMEZÂT-I HULVİYYE EZ LEMEÂT-I ULVİYYE (MAHMUD CEMALEDDİN HULVÎ) Mahmud Cemaleddin el-Hulvî Diğer Özlem Şamlı
Görüntüle
6 AHBÂRÜ’L-'İBER (ZA’ÎFÎ, MUHAMMED) Za'îfî, Muhammed Dr. Necmiye Özbek Arslan
Görüntüle
7 KIRK HADİS TERCÜMESİ (FEYZÎ-İ KEFEVÎ) Feyzî-i Kefevî Prof. Dr. Adem Ceyhan
Görüntüle
8 ZÜBDETÜ'N-NESÂYİH VE UMDETÜ'T-TEVÂRÎH (IYÂNÎ) Iyânî, Cafer Iyânî Bey Prof. Dr. Osman Ünlü
Görüntüle
9 RÂZ-NÂME FÎ MENÂKIBİ'L-ULEMÂ VE'L-MEŞÂYİH VE'L-FUZELÂ (KEFEVÎ HÜSEYİN) Kefevî, Hüseyin ismail Aksoyak
Görüntüle
10 ES-SEYFÜ'L-MESLÛLÜ FÎ ŞERHİ'R-RESÛLİ (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafa b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
11 HADÎS-İ ŞERÎFLER MECMUASI (MUSTAFÂ b. BÂLÎ) Mustafâ b. Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
12 HÂŞİYE ALÂ ŞERHİ MİFTÂH (MUSTAFA b. BÂLÎ) Mustafâ bin Bâlî Araş. Gör. Oğuzhan Et
Görüntüle
13 TUHFE-İ ŞEMSÎ (ŞEMSÎ) Şemsî, İsfendiyar-zâde Şemsî Ahmed Paşa Prof. Dr. Yunus KAPLAN
Görüntüle
14 KARAMAN-NÂME (ŞİKÂRÎ) Şikârî Araş. Gör. Mizan Coşkun Özgür
Görüntüle